Monday, February 22, 2021

Arab Saudi Buka Pendaftaran untuk Tentara Wanita

 

Riyadh - Arab Saudi mengumumkan kejayaan baru mengenai pengambilan tentera wanita. Kementerian Pertahanan (Kemenhan) Arab Saudi mengumumkan bahawa wanita dan lelaki di negara itu kini dapat melamar jawatan di sektor ketenteraan melalui portal kemasukan mereka.

Seperti yang dilaporkan oleh Al-Arabiya, Isnin (22/2/2021) wanita diizinkan mendaftar di berbagai pos penyebaran, seperti Tentera Darat, Pertahanan Udara Diraja Saudi, Tentera Laut Diraja Arab Saudi, Pasukan Peluru berpandu Strategik Arab Saudi, dan Perkhidmatan Perubatan Angkatan Bersenjata .

Menurut Kementerian Pertahanan Arab Saudi, wanita dengan kewarganegaraan Arab Saudi dapat direkrut sebagai tentera, koperal, sarjan, dan sarjan staf.

Dasar penerimaan tentera wanita dalam kerajaan ini berada di bawah inisiatif Wawasan Putera Mahkota Mohammed bin Salman 2030. Visi itu membawa reformasi untuk memajukan wanita Arab Saudi dalam pelbagai bidang.

Untuk bergabung dengan angkatan bersenjata, ada beberapa syarat yang harus dipenuhi, iaitu wanita mesti berumur antara 21-40 tahun, tinggi badan 155 cm atau lebih, dan tidak boleh menjadi pegawai kerajaan.

Seorang wanita Arab Saudi juga mesti memiliki kad pengenalan kebangsaan yang bebas, sekurang-kurangnya memiliki pendidikan sekolah menengah, dan tidak boleh berkahwin dengan warganegara bukan Arab.

Sementara itu, bagi warganegara Arab Saudi lelaki yang ingin bergabung dengan angkatan bersenjata, mereka mesti berumur antara 17-40 tahun, dan tingginya sekurang-kurangnya 160 sentimeter.

Kedua-dua anggota tentera wanita dan lelaki juga mesti lulus prosedur kemasukan, tidak mempunyai rekod jenayah, dan dinyatakan sihat ketika menjalani pemeriksaan perubatan yang mengesahkan mereka layak bertugas.

Tonton juga 'Joe Biden Memuji Pemerintah Arab Saudi Membebaskan Aktivis Wanita': Video
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails