Friday, February 26, 2021

Turki Prihatin Kemelut Tentera &PM Armenia.

 

1. ''Kami Prihatin dengan Perkembangan Terkini di Armenia" -Turki


"Kami sangat prihatin dengan perkembangan terkini di Armenia. Kami menganggap proses itu berlangsung sebagai cubaan rampasan kuasa dan mengutuknya dengan jelas." Kata Pengarah Komunikasi Turki Fahrettin Altun.

Menerusi akaun media sosialnya, Fahrettin Altun membuat penilaian berikut mengenai pengumuman Panglima Angkatan Tentera Armenia Onik Gasparyan dan komandan kanan yang meminta pengunduran diri Perdana Menteri Nikol Pashinyan:

"Kami sangat prihatin dengan perkembangan baru-baru ini di Armenia. Kami menganggap proses itu berlangsung sebagai cubaan rampasan kuasa dan mengutuknya dengan jelas. Di mana pun di dunia, Turki selalu berpihak pada demokrasi dan kehendak bebas rakyat."


2. Ketegangan Tentera dengan Perdana Menteri di Armenia


Perdana Menteri Armenia Nikol Pashinyan memecat Panglima Angkatan Tentera Onik Gasparyan, yang memanggilnya untuk mengundurkan diri.

Panglima Tentera Jeneral Armenia dan semua komandan kanan mengeluarkan kenyataan yang meminta Perdana Menteri Pashinyan mengundurkan diri.

Dalam kenyataan itu disebutkan bahawa kerajaan Pashinyan tidak mampu mengambil keputusan yang kritis dan mencukupi.

Ekoran hal ini, Pashinyan menganggap seruan tentera untuk pengunduran diri kepadanya sebagai "cubaan rampasan kuasa" dan menjemput penyokongnya turun ke jalan.

Pashinyan juga mengumumkan bahawa dia memecat Panglima Angkatan Tentera Gasparyan.


3. Latihan Mavi Vatan 2021 Bermula








(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails