Saturday, February 27, 2021

Model Kecil Tentera Turki, Gadis Diculik, Biasiswa Turki, M'sia...

 

1. ''Kami Akan Membentuk Model Kecil Tentera Turki di Azerbaijan'' -Presiden Azerbaijan.

Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev menyatakan bahawa mereka telah menandatangani perjanjian baharu, dan telah mencapai persetujuan untuk penghantaran senjata paling moden yang dihasilkan di Turki ke Azerbaijan.

"Kami akan membentuk model kecil tentera Turki di Azerbaijan. Model tentera Turki adalah model yang paling dapat diterima oleh kami." Katanya.

Presiden Azerbaijan Aliyev menjawab soalan wartawan tempatan dan asing dengan kaedah persidangan video.

Beliau menyatakan bahawa pasukan Armenia melakukan jenayah perang dengan membunuh orang awam Azerbaijan yang tidak bersalah di Khojaly, dan menekankan bahawa balas dendam terhadap mangsa Khojaly dilakukan oleh tentera Azerbaijan di medan perang.

"Kami menginginkan perdamaian yang berkesinambungan. Ini adalah satu-satunya cara untuk menutup halaman permusuhan. Perdamaian akan menguntungkan semua orang, Armenia juga. Armenia harus memahami hal ini. Langkah balas dendam sedikit pun dari Armenia akan disambut dengan tindak balas yang berat dari Azerbaijan." Kata Aliyev yang menyatakan bahawa perang telah berakhir.

Aliyev menyatakan bahawa Pusat Bersama Turki-Rusia, yang digambarkannya sebagai "institusi yang akan berfungsi sebagai alat yang sangat penting dalam masa pasca perang," adalah faktor penting dalam menjaga kestabilan wilayah.

"Sokongan politik dan moral yang diberikan kepada kami telah memberikan kami kekuatan dan juga memberi mesej kuat kepada beberapa orang. Turki memainkan peranan yang sangat positif dalam semua bidang seperti pusat kuasa dunia hari ini." Katanya.

Presiden Aliyev membahas dengan pujian kerjasama ketenteraan kedua-dua negara dan kemampuan tentera Turki,

"Kami akan membuat model kecil tentera Turki di Azerbaijan. Model tentera Turki adalah model yang paling dapat diterima oleh kami." Katanya.

"Kami mempunyai perjanjian yang menentukan isu-isu bantuan ketenteraan bersama. Turki akan berada di belakang kami jika ada  ancaman bagi Azerbaijan." Kata Aliyev menjawab soalan bagaimana Turki akan menyokong Azerbaijan terhadap kemungkinan ancaman.

2. Ratusan Pelajar Perempuan Diculik di Nigeria

Ratusan gadis diculik di negara Zamfara, Nigeria dalam serangan oleh lelaki bersenjata di sekolah sebuah sekolah asrama. 

Orang bersenjata yang tidak dikenali menyerang Sekolah Menengah Perempuan Negeri di daerah Jangebe di wilayah itu pada awal pagi.

Ratusan gadis diculik dan banyak pelajar berjaya melarikan diri.

Belum ada kenyataan mengenai kejadian itu.

Di Nigeria, lelaki bersenjata menyerang sekolah asrama di daerah Kagara di negara Niger pada 17 Februari, menculik 27 pelajar dan 15 orang awam, 3 daripadanya adalah guru, dan membunuh 2 pelajar.

Kira-kira 2 ribu orang kehilangan nyawa akibat konflik di rantau ini, ribuan orang terpaksa meninggalkan rumah mereka.

3. Program Biasiswa Turki ''Türkiye Bursları'' 2021 Dapat Sambutan.

Pelajar antarabangsa menunjukkan minat yang tinggi terhadap permohonan tahun 2021 Program Biasiswa Turki ''Türkiye Bursları'', yang disediakan oleh Presidensi untuk Warga Turki di Luar Negara dan Komuniti Berkaitan (YTB), yang menawarkan peluang pendidikan tinggi kepada pelajar dari seluruh dunia di Turki.

Menurut kenyataan bertulis yang dibuat oleh YTB, proses permohonan Biasiswa Turki bermula pada 10 Januari, telah berakhir pada 20 Februari.

165 ribu 511 pelajar antarabangsa dari 178 negara di dunia, membuat permohonan untuk belajar di Turki tahun ini di peringkat siswazah dan kedoktoran.

Calon pelajar yang berjaya dalam temu bual yang akan dilakukan oleh akademik dan pakar YTB, akan berhak mendapat biasiswa belajar di universiti di Turki.

Menerusi media sosial, Presiden YTB Abdullah Eren membuat kenyataan dalam 5 bahasa mengenai permohonan Biasiswa Turki tahun 2021 yang telah selesai.

"Permohonan program biasiswa paling komprehensif di dunia untuk pelajar antarabangsa, yang menawarkan pendidikan tinggi di Turki telah berakhir." Katanya.

"Terima kasih kepada semua orang yang telah menunjukkan minat yang besar kepada program Türkiye Bursları, yang menerima lebih daripada 165 ribu permohonan dari 178 negara tahun ini.'' Tambahnya.


4. Malaysia Panjangkan Tempoh Tinggal Pendatang Myanmar.

Hakim Mahkamah Agung Kuala Lumpur, Mariana Yahya mengumumkan bahawa, setelah permohonan pembatalan penghantaran pulang pendatang, pada perbicaraan yang diadakan semalam, keputusan 114 pendatang yang belum dikembalikan akan dibuat pada 9 Mac dan pendatang akan tetap tinggal di Malaysia sehingga tarikh ini.

Menurut pernyataan yang dibuat oleh Lembaga Imigresen Malaysia (JIM) pada 16 Februari, 1200 warganegara Myanmar yang tidak memiliki izin tinggal yang sah di negara ini, yang visa mereka telah habis masa berlakunya dan yang menggunakan visa pelancong untuk tujuan yang berbeza, akan dikembalikan kepada mereka negara.

Mahkamah Agung menerima permohonan Amnesty International untuk menangguhkan perintah ekstradisi pendatang Myanmar pada 23 Februari dan mengumumkan penangguhan proses deportasi.

Walaupun keputusan mahkamah, JIM telah mengekstradisi 1.086 daripada 1.200 pendatang Myanmar.

Amnesty International dan Human Rights Watch (HRW) bertindak keras terhadap pengusiran pendatang dari Malaysia walaupun terdapat perintah mahkamah.

(IH)

6 comments:

Anonymous said...

1. Tun dan UMNO
Cikgu Kamarul Azman Habibur Rahman..

Pengasas PPBM

(Persoalan prinsip, dasar dan akidah. Perlukah aku menang bila prinsip maruah negara dan akidah digadai untuk menang..!?)

Seorang yang bijak pasti mampu memanfaatkan musuh-musuhnya, daripada seorang bodoh yang dijahanamkan oleh rakan-rakannya.

(Perlukah aku menang dan mengangkat sesorang yang bercakap pasal islam dengan gah bila berkuasa tetapi bila kuasa sudah tiada sanggup pula mengadai akidah bersama anak cucu menjulang perjuangan COMANGO, LGBT Seksuality Merdeka dan bersama sama jadi barua Lee Kwan Yew@ DAP bila sudah kehilangan kuasa.!? Ingat 22 tahun 22 bulan berapa banyak tanah orang Melayu tergadai dan bailout bagi tokey Cina)

Dalam meniti hari-hari menuju kepada terbitnya fajar pilihanraya umum ke 15, UMNO perlu mempunyai pandangan yang jelas dan terang tentang siapa rakan dan siapa lawan. Ini bukanlah masa untuk UMNO menambahkan musuh tetapi sebaliknya.

(Kami tidak menambah musuh cukup lah musuh yang sedia ada pengajaran 22 tahun 22 bulan cukup mengajar kami siapa musuh dan kawan dikala susah dan senang..)

Mantan Presiden Amerika Syarikat Abraham Lincoln pernah berkata “Bukankah aku membinasakan musuh-musuh ku dengan menerima mereka sebagai rakan?”

( Yer Abraham Lincon dan Tun tidak sama, Abraham mati ditembak semata mata menghentikan sistem hamba abdi sungguh mulia dan manipulasi Federal Reserved, hingga mati ditembak demi prinsip kerjanya walaupun dia agama Kristian.
Tun apa yang dia buat untuk negara selama 22 tahun 22 bulan... prinsip flip flop dan lalang)

Saya cuba menyelami perasaan para pemimpin serta ahli-ahli UMNO apabila Tun Mahathir mula menunjukkan tanda-tanda untuk pulang ke pangkuan UMNO.

(Tanda kepulangan untuk apa..!? Yang rakyat nampak tanda kepulangan orang yang cukup terdesak menyelamatkan anak cucu dan kroni setelah tipu daya dan muslihat politiknya mudah dibaca oleh rakyat)

Ternyata ada perasaan yang masih dan akan terus terusik tentang apa yang telah berlaku.

(Apa guna nya untuk menang bila semua harta rakyat dibailout sesuka hati demi anak cucu bila rugi berniaga sambil memaki hamun bangsa sendiri tak tahu berniaga dan sebagainya bila perniagaan anakcucu rugi..!?)

Ramai juga yang seperti telah menutup hati terhadap Tun.

(Perlu kah aku harus menang semata mata untuk menang bila prinsip flip flop Rules Of Laws yang dilaung dari satu bukit ke satu bukit dengan mudah dipijak pijaknya dengan lidah bercabang fitnah jijik bila kuasa ditangan.. bila kuasa sudah tiada diulang ulang Prinsip Of Laws. Sekali diperbodoh tidak mengapa kalau lebih sekali cuba memperbodohkan rakyat itu bangang namanye..)

Namun untuk menang dalam permainan politik, UMNO tidak mampu untuk menutup pintu terhadap mana mana tokoh yang ingin bersama mereka.

(Ye kami mahu menang dan bodohlah kalau bertanding tak nak menang. Apa guna menang bila maruah akidah iman tergadai..!?
Biarlah kalah tapi kalah bermaruah dengan akidah iman tidak digadai dan dijual beli dengan mudah...bijak kah aku semata mata untuk menang bila akidah maruah bangsa digadai sesuka hati)

Anonymous said...

Perghhhh.....pakar politik mana pulak ni....lenggang....hai lenggang kangkong

Anonymous said...

Antara ahli politik yg patut ditolak. Dap kerana faham komunis. Abam kerana nafsu songsang dan aqidah. Atok kerana politik harta semata2. Ahmad sabu kerana bawa syiah.

Anonymous said...

Ko salah makan mkn ubat..dah nak mampus ke?

Anonymous said...

Yang terbaik khadam yg mampos. Nyusahkan negara jer.

Anonymous said...

Itu la..jahat betul khadam mca. Kecik2 xnak mampus. Dah tua nk mampus menyusahkan org plk.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails