Friday, February 26, 2021

Eksploitasi seks kanak-kanak Indonesia di dunia maya dibongkar!

 

Foto: Polda Metro menemui kes eksploitasi seksual kanak-kanak dalam 2 bulan terakhir. (Yogi Ernes / detikcom)

Jakarta - Polda Metro Jaya membongkar kes eksploitasi kanak-kanak pada Januari-Februari 2021. Daripada 286 mangsa, 91 daripadanya adalah mangsa di bawah umur.
Mangsa-mangsa ini dieksploitasi secara seksual dan dijual kepada jantan-jantan yang terlibat.

Mangsa dijual melalui perkhidmatan aplikasi MiChat.
Sebanyak 15 pelaku dijamin dalam kes ini. Pelaku adalah germo, 'joki' atau barua yang menjadi orang tengah antara mangsa dan lelaki masher. Polis mengatakan bahawa 15 pelaku ini berada dalam sindiket yang sama. Sehingga kini Polda Metro Jaya telah menerima 10 laporan polis (LP).

"Selama 2021 ada 10 penjara (laporan polis) dengan 15 suspek bertindak sebagai germo. Mangsa adalah remaja bawah umur, dari 10 penjara terdapat 286 mangsa yang ditangkap. 91 daripadanya adalah di bawah umur dan 195 adalah dewasa," kata Ketua Umum Hubungan Polda Metro Jaya Kombes Yusri Yunus dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Metro Jaya, Jakarta, Khamis (25/2/2021).

Polis mendedahkan bahawa 91 kanak-kanak di bawah umur pada mulanya bertemu dengan pelaku melalui media sosial. Pelaku diketahui sering mengintai mangsa yang berpotensi dengan 'melayari' di dunia maya. Setelah menjumpai anak yang dianggap sebagai mangsa pelacuran, pelakunya menggunakan segala cara untuk menipu mangsa.

Majoriti mangsa terpikat dengan wang untuk menjadi teman wanita. Mangsa yang ditipu kemudian diundang oleh pelaku untuk menginap di sebuah hotel. Ketika itulah mangsa kemudian dijual kepada pelanggan perkhidmatan pelacuran dalam talian.

Siasat Mangsa Lain

Yusri berkata, seramai 286 mangsa pelacuran juga dijamin oleh polis dari amalan pelacuran. Daripada 286 orang, sekurang-kurangnya 91 mangsa adalah kanak-kanak bawah umur. Polis memastikan bahawa siasatan untuk mendedahkan mangsa lain tidak akan berhenti di angka tersebut. Polis kini terus menyiasat petunjuk bahawa kanak-kanak lain masih menjadi mangsa pelacuran dari sindiket tersebut.

"Kami akan terus menyiasat apakah ada LP (laporan polis) dari tahun sebelumnya mengenai eksploitasi anak-anak, apakah ada kemungkinan korban lain. Kerana ini hanya pada Januari hingga Februari 2021 ada 286 mangsa," kata Yusri.

Mangsa dijual dengan harga hingga Rp 500 juta

Polis mengungkapkan bahawa mangsa dikenakan harga mulai dari Rp 300 ribu hingga Rp 500 ribu untuk pelanggan yang ingin menggunakan layanan pelacuran. Setiap hari mangsa dapat melayani dua hingga tiga orang tetamu.

"Mangsa dibebankan dari Rp. 300 ribu hingga Rp. 500 ribu melalui aplikasi MiChat," kata Ketua Perhubungan Awam Polda Metro Jaya Kombes Yusri Yunus dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Metro Jakarta, Kamis (25/2 / 2021).

Selain itu, pelaku yang bertindak sebagai germo atau joki yang memasarkan mangsa juga mendapat sejumlah hadiah. Suspek menerima sekurang-kurangnya Rp.50 ribu hingga Rp.100 ribu dari setiap transaksi yang dilakukan mangsa.
"Para joki menerima biaya dari Rp. 50 ribu hingga Rp. 100 ribu dari setiap tamu. Suatu hari mangsa dapat dua hingga dua orang tamu," jelas Yusri.

Minta Ibu Bapa Mengawasi Anak-anak semasa PJJ (Pembelanjaran jarak jauh)

Pendedahan mengenai pelacuran yang melibatkan 91 kanak-kanak bawah umur mengundang pelbagai pihak untuk bersuara. Salah satunya adalah dari Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). Ketua KPAI, Susanto, mengatakan bahawa kes pelacuran kanak-kanak yang terbongkar semasa wabak itu berkaitan dengan peningkatan penggunaan telefon bimbit kanak-kanak semasa wabak tersebut.

Katanya, melalui dasar PJJ kuantiti kanak-kanak menggunakan telefon bimbit telah meningkat.
Susanto mengatakan bahawa kenaikan itu mesti diperhatikan dengan bijak oleh ibu bapa dan guru. Dia beralasan bahawa jika pengawasan rendah, kemungkinan anak-anak terjebak dalam kes jenayah menggunakan media sosial akan lebih tinggi.

"Ini harus menjadi perhatian ibu bapa, guru, dan pegawai. Terutama titik rentan PJJ untuk eksploitasi anak sangat tinggi. Perhatian ibu bapa dan perhatian guru penting. Tinjauan KPAI mempunyai 3 hingga 5 jam kanak-kanak menggunakan media digital. Ini adalah jangka panjang tanpa literasi, "kata Ketua KPAI Susanto dalam sidang media di Ibu Pejabat Kepolisian Jakarta, Jakarta, Khamis (25/2/2021).

Sebaliknya, mengenai perlindungan terhadap 91 korban, Ketua Pusat Layanan Bersepadu Pemberdayaan Wanita dan Anak-anak (P2TP2A) DKI Jakarta Wiwik Andayani mengatakan bahawa pihaknya akan memberikan bantuan kepada mangsa. Panduan bimbingan ke rumah selamat akan diberikan kepada mangsa semasa proses siasatan.

"Usaha telah dilakukan dengan memberi nasihat, menemani polis untuk melakukan penyelidikan, ujian psikologi, merujuk ke rumah-rumah selamat di bawah kekuasaan Urusan Sosial," tambah Wiwik (IH)

Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 19 -Lagu Politik Rasuah..

Iwan Fals - Bongkar (Live)


Iwan Fals - Tikus-Tikus Kantor (1986)


Iwan Fals - Bento (HQ)


6 comments:

Anonymous said...

Ini bidang abam. Suka yg muda2 walaupun abam dah lanjut usia.

Anonymous said...

Parti perkauman MCA dilaporkan bakal melantik peguam bagi membantu lapan lelaki yang didakwa di mahkamah kerana pembabitan mereka dalam ‘bantahan kemasukan pembelajaran Jawi dalam kurikulum pendidikan Cina’.

Setiausaha Agung MCA, Datuk Chong Sin Woon berkata, pihaknya sentiasa mengikuti perkembangan isu itu, selain beranggapan semua tertuduh hanya mengamalkan hak kebebasan bersuara mereka dalam keadaan yang aman seperti dibenarkan dalam Perlembagaan negara.

Anonymous said...

Ello lebai kelarah mulut longkang..Bukan main kutuk Dap dan Dsai,last-last HARGA MINYAK NAIK LAGI UNTUK 13 MINGGU BERTURUT-TURUT..

Ingatkan kjaan PN yang tiada Dap dan Dsai,yang hampir 100% Melayu isle,rakyat makin selesa,harga minyak akn turun menjunam.. Rupa-rupanya hampeh..Tapi dah tentu puak-puak lebai kelaroh gembira dan ceria sangat-sangat dengan kenaikan harga minyak ni..Dah tentu puak-puak lebai jadian itu akan buat sujud syukur berjemaah..

Anonymous said...

Annuar Musa..

ABAH

Takiyuddin..

Lebai²..

Mewaun walaun walauntit kayu²..

Sekarang semuanya Krik..Krik..Krik.. jadi setan bisu tu kenapa?

Kenapa Annuar Musa & kerajaan PN takut benar sidang Parlimen diadakan ketika darurat ??!

Anonymous said...

Laa. Ingatkan yg janji rega minyak turun lebai. Rupanya abam. Bukan main janji minyak turun rega esok jika ph perintah. Rupanya dikencing hancing. Cukuplah sekali. Cerdik menipu, lembam buat kerja.

Anonymous said...

Bab liwat, abam tak menipu. Clear dan jelas fizikal abam dalam penjara. Inilah org harapan khadam2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails