Saturday, December 28, 2019

Umur 70 Tahun, Selamba Lari 10km. Apa Rahsianya?


Dah Umur 70 Tahun Selamba Je Lari 10km, Anak Pecah Rahsia Mak, Amalkan Solat-Solat Sunat Setiap Hari


Di usia yang panjang Tuhan kurniakan kesihatan yang baik supaya kita lebihkan untuk beribadah dan melakukan kerja-kerja harian. Perkongsian seorang wanita mengenai ibunya kini tular di media sosial setelah mendapat reaksi daripada Tunku Azizah Aminah di laman Twitternya.
Kisah seorang ibu yang berusia 70 tahun masih sihat melakukan aktiviti larian. Wanita kuat ini menyertai larian sejauh 71 kilometer bersempena dengan umurnya 71 tahun hadapan.


Ciapan ini bagaimanapun menerima reaksi daripada Tuanku Permaisuri.


Bukan itu sahaja, SK berkesempatan menghubungi anak perempuannya untuk mengetahui beberapa tips menarik yang dikongsikan oleh ibu ini tentang kekuatannya menyertai larian.

Alhamdulillah mak saya ajak lari 10 km pun masih steady. Doakan ya mak saya diberikan kesihatan yang baik

 
Saya ingat nak buat 5 km tapi disebabkan nak hujan cuma mampu 3.1km je. Itu pun mak nak lari lagi, saya dah pancit sebab tak berapa sihat.
Balik daripada latihan, saya yang demam, mak saya steady je. Ada yang tanya apa rahsia mak saya, mak saya ni orang Jawa. maaf mak terpaksa reveal kan rahsia mak. Sebab ada orang PM tanya mak still gigih lagi berlari.

Sebagai anak, saya pun sebenarnya tak mampu nak buat macam mak saya.

Ikuti tips ini jika anda juga ingin seperti ibu ini.
1. Bangun pagi sebelum azan subuh dan mandi waktu pagi kemudian mak solat sunat sebelum subuh.
2. Mak juga amalkan solat-solat sunat tak kiralah dekat mana.
3. Mak amalkan makan madu sebelum sarapan. Madu tu dah jadi kemestian, pergi mana pun madu mesti mak bawak. Madu asli ya bukan madu artis yang jual.
4.  Mak biasanya waktu pagi tak akan duduk dalam rumah, pagi mak kalau tak ada kelas ngaji, mak akan berkebun. Benda ni dari aku kecik sampai sekarang. Berkebun je hobi mak.
5. Mak tak makan fast food, burger, air bergas kecuali 100 plus (itu pun sesekali), ais. Mak suka minum air suam, dan kopi tak bergula. Mak juga suka minum air buah-buahan.
6.Mak suka makan makanan yang sihat atau mak masak. Jarang lah kalau beli makanan dekat luar kecuali masa ayah sakit. Mak tak suka masak campur ajinomoto.

“mak bawa tasbih masa berlari”

7. Mak juga amalkan zikir & baca Al-Quran pada waktu lapang. Time berlari mak akan bawak tasbih sambil berlari. Ini aku fail, aku dengar lagu lagha masa berlari.
8. Mak amalkan makan ostematrix dan vivix. Yang ni memang mak consume sejak kakak aku bagi. Pernah stock terhenti, mak sakit² sikit. Ni dah ok semula. Aku plak yang rajin sakit².
9. Time berlari selalu mak kata “tak payah risau kekuatan mak ni Allah yang bagi”, mak kata Allah segalanya yang menjaga mak.
10. Mak orangnya positive. Mak kata dia sombong, tapi kalau time berlari eh mak ni boleh plak berbual entah dengan sapa-sapalah mak berbual ni.
Jadi, aku sebagai anak kalau berlari dah dekat depan (macam biasa aku akan tinggalkan mak) dah tak risau sebab mak akan dapat kenalan time berlari. Mak orangnya ceria je, dan mak kadang buat lawak juga.
Doakan next run saya dan adik beradik nak masuk larian lagi. Sebab kitorang malu kot, mak steady je lari 5 km umur dah 70 tahun, yang anak-anak mak ni pancit. So sesiapa yang masuk larian dekat area JB nanti boleh lah tanya apa rahsia mak Par ni.
Sama-sama kita doakan agar Puan Partini diberikan kesihatan yang baik untuk misi larian 71 KM. 
(Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.)

2 comments:

Anonymous said...

Rahsianya sebab ibu ini tak makan DEDAK !

cik minah said...

Betul tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails