Saturday, December 28, 2019

Saudi: Kelab Malam Halal Pertama Di Dunia. Ini..



2 hari yang lalu bersamaan 13 Jun 2019, Arab Saudi dengan bangganya telah membuka kelab malam 'halal' pertama di dunia dan di negara itu.

Kelab malam yang beroperasi di tepi pantai Jeddah itu telah menarik pelbagai reaksi warganet dan umat Islam khususnya. Ada mereka yang menyokong pembukaan ini dan ada juga yang mengecam.



Kelab Malam The White itu mendakwa mereka halal hanya kerana tidak menghidang dan menjual minuman beralkohol dan juga melarang sebarang rakaman di dalam kelab.

Ia juga dikatakan hanya membenarkan mereka yang berumur 18 tahun ke atas sahaja untuk memasuki kelab itu dan hanya dibuka pada jam 10 malam hingga 3 pagi. Kelab malam ini juga hanya menyediakan shisha dan hookah bertepatan dengan budaya masyarakat Arab yang gemar akan perkara itu.

Bagi kami, walaupun ia dikatakan tidak menghidangkan minuman keras, namun percampuran jantina di antara lelaki dan wanita di dalam satu majlis juga telah menjadikan ia salah disisi Islam. Apatah lagi apabila kelab malam yang mensajikan lagu-lagu yang melekakan dan tari menari diantara lelaki dan wanita.

(https://www.ohmedia.my/2019/06/arab-saudi-buka-kelab-malam-halal.html)

Tetapi Dinafikan.. -Agensi

RIYADH: Pihak Berkuasa Hiburan Awam (GEA) Arab Saudi, kelmarin menafikan ia memberikan kebenaran untuk membuka kelab malam di Jeddah.
Al Jazeera melaporkan, dalam kenyataan yang disiarkan di akaun Twitter rasmi, GEA mengumumkan siasatan segera berkaitan video yang disiarkan atas talian menunjukkan hiasan dalaman kelab berkenaan.
“Menurut maklumat diberikan kepada GEA, majlis itu melanggar prosedur perundangan dan peraturan dan tidak dibenarkan badan ini,” menurut kenyataan.
GEA pada asalnya mengeluarkan lesen untuk satu acara lain.
“Kontraktor berkenaan kemudiannya mengambil kesempatan di atas pemberian lesen untuk melakukan pelanggaran serius dan tidak boleh diterima,” menurut kenyataan.
Terdahulu, beberapa media melaporkan ‘kelab malam halal’ pertama dibuka Khamis lalu di Jeddah.
Cawangan jenama White itu dilaporkan turut beroperasi di Dubai dan Beirut.
Penyanyi Amerika Syarikat, Ne-Yo, melakukan persembahan pada malam pembukaan kelmarin, menurut pengiklan acara itu di laman Facebook White Arab Saudi.
Menurut iklan, pembukaan kelab itu antara 10.00 malam dan 3.00 pagi dengan harga tiket antara 500 ke 1,000 riyal Arab Saudi (RM554 hingga RM4,167).
Laporan pembukaan kelab malam itu mengundang pelbagai reaksi di media sosial dengan sebahagian pengguna memujinya sebagai sebahagian pelan pembaharuan Putera Mahkota Mohammed bin Salman untuk memodenkan negara itu. -Agensi

Tolak Minuman Alkohol, Arab Saudi Buka Kelab Malam ‘Halal’ Pertama Didunia

Arab Saudi untuk pertama kalinya mempunyai kelab malam yang dibuka di tepi pantai Jeddah dan menjadi kelab malam halal pertama di negara itu.
Khabar pembukaan itu menarik reaksi orang menerusi laman media sosial termasuk yang memuji dan ada juga yang mengeji.
Kelab malam yang diberi nama White ini merupakan kelab malam ‘halal’ pertama yang terdapat di dunia dan melarang sebarang rakaman serta minuman keras bagi setiap pengunjung.
Konsep yang dibawakan oleh kelab malam ini adalah sama seperti kelab malam yang lain namun, apa yang membuatkan kelab malam ini halal adalah kerana ia menolak alkohol.
Kelab malam White telah dibuka secara rasminya pada 13 Jun 2019 lalu dengan menyajikan persembahan pembukaan daripada penyanyi RnB terkenal, Ne-Yo. Kelab malam ini beroperasi dari pukul 10 malam sehingga 3 pagi dan cuma membolehkan pengunjung yang berumur 18 tahun ke atas sahaja untuk berhibur di dalamnya.
Selain menawarkan minuman tanpa alkohol, kelab malam ini juga menawarkan shisha dan hookah bertepatan dengan budaya masyarakat Arab yang gemar akan perkara itu. Kelab malam ini dilaporkan akan membuka lebih banyak kafe dan restoran berikutan sebahagian janji reformasi 2030 yang dijanjikan oleh  Putera Mahkota Mohammaed bin Salman.
Walau bagaimanapun, kelab malam ‘halal’ pertama di dunia ini menimbulkan kontrovesi berikutan ejekan, tomahan dan kemarahan oleh orang ramai. Perkara ini adalah kerana Arab Saudi merupakan tempat di mana terdapat dua masjid paling suci di dalam Islam. Sumber: Juice Online

Sila lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

ديسكو وايت ونيكي بيتش فجدة يالطيف من موسم جدة .


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails