Wednesday, March 20, 2019

Pemimpin Negara Wajar Contohi PM N/Zealand. -Presiden IKATAN




KL: Melihat kepada keprihatinan Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern yang ditunjukkan dalam menangani Tragedi Christchurch, Presiden Parti Ikatan Malaysia (IKATAN) Tan Sri Dato' Seri Abdul Kadir Sheikh Fadzir memuji kewibawaan Ardern.
Katanya, keprihatinan tersebut wajar dicontohi dalam kepimpinan Malaysia.
"Inilah pemimpin yang baik, walaupun Ardern bukan Islam, cara dia menangani masalah yang dihadapi oleh masyarakat muslim di Chrischurch membuktikan bahawa beliau menolak isu keagamaan dan perkauman serta menghormati.
"Itu yang terbaik yang harus diikut oleh pemimpin-pemimpin di Malaysia, sama ada dia memimpin kerajaan mahupun agama, ia mengelakkan salah faham agama," ujarnya.
Terharu dengan keprihatinan serta kesungguhan Ardern, beliau mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri New Zealand yang ke-40 itu serta menzahirkan rasa simpati beliau terhadap keluarga mangsa dan rakyat New Zealand diatas tragedi New Zealand's Darkest Day.
"Tahniah kepada beliau, dalam kenyataan akhbarnya beliau begitu emosional, saya sendiri pun sangat terharu apabila beliau sanggup datang dari Wellington pergi ke Christchurch, dia pakai tudung, berpakaian macam orang Islam," ujarnya sayu.
Katanya, rakyat dan kerajaan New Zealand begitu bertoleransi terhadap penganut agama-agama serta kaum-kaum yang lain.
Beliau pada masa sama, menyifatkan serangan pengganas Brenton Tarrant adalah sesuatu yang hanya akan dilakukan oleh orang yang hilang kewarasan berfikir.
Tambah beliau, ekstremis keagamaan sememangnya wujud di dalam setiap agama dan apa yang harus pemimpin agama lakukan ialah memikirkan kaedah untuk menyekat ekstremis dari mengulangi tragedi sama.
Beliau berkata demikian selepas sidang media pengisytiharan Deklarsi Solidariti Parti Ikatan Bangsa Malaysia terhadap Kepimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic), Jalan Ampang, di sini. – HARAKAHDAILY 19/3/2019

1 comment:

Anonymous said...

Matang dan sensitif pm nz ni alhamdulillah. Tak macam adun dap tu. Minit pertama dapat tahu berita, minit kedua terus keluar sttmnt warning umno dan pas.

Dia sepatutnya at least express rasa empathy pada mangsa dan keluarga mangsa. Tapi sebaliknya yang terlintas dalam kepalanya cuba melihat perkara tu dari sudut kepentingan politik parti rasis dia.

Seburuk buruk trump tu pun dia masih ada hati perut tuk keluar kenyataan simpati dan mengutuk keganasan tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails