Wednesday, January 11, 2017

Bolehkah Ambil Duit Umno Lawan DAP, Apa Kaitan Ulama Dunia?



ASYIK berbual, tiba-tiba telefonnya berdering. Kod negara +97 something. Sebelum jawab Ayah Chik tanya dulu negara mana. "Ke Yaman?" telahnya. Mungkin juga, sebab baru-baru ini menantunya ada ke sana untuk misi kemanusiaan.

Tapi saya kata bukan, sebab Yaman kalau tak silap +967. Saya biasa telefon Yaman semasa di Syria dahulu.

"Qatar kot." Teka saya perlahan. Boleh jadi datang dari wakil Kesatuan Ulama (KUIS).

Abang Din (Ustaz Zaharuddin) semak melalui telefon bimbitnya. Ya, memang Qatar.

Panggilan itu rupanya datang dari Dr Ali Qurrah Daghi, Setiausaha Agung KUIS. Beliau minta Ayah Chik tengok emel, sebab sekretariatnya ada menghantar permohonan untuk Ayah Chik tulis beberapa artikel. Ayah Chik terus bersetuju. Panjang juga sembangnya. Bukan saya curi-curi dengar, memang suara Ayah Chik dah macam speaker. Satu rumah boleh dengar.

Rupanya hubungan Ayah Chik dengan KUIS masih baik. Ingatkan lepas polemik ke Iran baru-baru ini, dah tegang. Nampaknya minda saya sudah dipengaruhi mainan persepsi media. Bahaya betul penangan zaman fitnah ini.

"Syeikh-syeikh KUIS tak ada apa pun. Tapi 'geng-geng' ni yang ramai cucuh belakang. Sampai tekan suruh pecat. Kalau pecat, pecatlah." Ayah Chik seolah dapat membaca fikiran saya. Balas Abang Din, kalau Ayah Chik letak jawatan, bersorak sakanlah geng-geng ni. Memang mereka dah tunggu lama nak masuk sebenarnya. Pandai-pandailah teka geng mana tu.

Pada hemat Abang Din, walaupun KUIS hanya sebuah NGO antara NGO-NGO ulama antarabangsa yang lain, namun ia memiliki pengaruh yang tersendiri. Bukan semata-mata faktor Dr Qardawi, tetapi kerana ia menghimpunkan Ulama daripada berbagai mazhab, arah dan kumpulan. Dijemput semua tokoh-tokoh agama berpengaruh dunia Islam untuk menyertai. Jadi di mata pemerhati golongan akademik, ahli politik dan elitis, ia adalah NGO yang disegani.

"KUIS NGO biasa saja, banyak lagi kesatuan ulama seperti itu." Ayah Chik ulang lagi benda sama sejak berita beliau dilantik sebagai Naib Presiden Kesatuan itu tidak lama dahulu. Memang beliau dari dulu cuba menanamkan sikap usah membesarkan sangat KUIS itu. Tapi kami sering lihat lain, seolah-olah ia menaungi PAS pula dan perlu ikut setiap telunjuknya.

Soalan cepumas yang patut ditanya kepada semua, "sejak bila kita mengenali KUIS?"

Sebelum itu Ayah Chik pernah kongsi beberapa isu dalam KUIS. Antara yang paling dikesali adalah kata-kata salah seorang anggota KUIS: "Kena ingat, KUIS ni boleh bergerak atas bantuan dana kerajaan Qatar."

Ayah Chik paling pantang apabila dengar bab duit sebegini. Beliau terus menegur, tak sepatutnya kita terikat dengan polisi Qatar walaupun dia banyak bantu kita. KUIS tak boleh terpengaruh dengan mana-mana dasar luar yang ada kepentingan tersendiri. Kena berani dan yakin tuhan akan tolong kita.

Cukup tegas Ayah Chik bab makan budi orang ini. Sebetulnya inilah sikap para ulama dan tokoh Islam sejak dahulu. Integriti mereka cukup tinggi. Kisah Nabi Sulaiman, Saidina Umar, Hasan al-Basri, Ibn Taimiyah perlu diambil iktibar.

Rasanya sikap Ayah Chik ini sudah menjawab soalan yang pernah diajukan kepada saya oleh seorang ustaz beberapa bulan dahulu. "Bolehkah ambil duit Umno untuk lawan DAP?"

Memang ada sesetengah ahli yang terlajak faham BPMS, sampai semua jadi halal.

Maaf kalau ada yang berfatwa boleh demi matlamat. Pemikiran ini tidak ubah seperti minda machiavelli golongan yang sudah tersingkir dari PAS; matlamat menghalalkan cara.

Maaf juga kalau ada yang berfatwa demi maslahah. Kena timbang juga antara maslahah dan mafsadahnya, mana lagi besar. Bagi saya, mafsadahnya lebih besar lebih-lebih lagi zaman fitnah ini.
Maaf sekali lagi kalau ada yang berfatwa boleh kerana darurah. Sejauh mana terdesaknya kita untuk ambil?

Saya berasa cukup lega dipimpin oleh Presiden yang memiliki sikap tegas sebegini. Namun dalam yang sama timbul perasaan khuatir, apakah ada jaminan presiden akan datang memiliki sikap yang serupa?

Perlu ada pendirian yang jelas berhubung batas-batas ini. Bahagian tarbiyyah perlu masukkan ini dalam silibusnya. Atau setidaknya, Majlis Syura yang berfatwa segera. Takut-takut berlaku tanpa sedar di mana-mana negeri, parlimen atau dun menjelang pilihan raya yang hampir tiba nanti.

Ahli semakin ramai. Politik pula semakin rencam. Jangan sampai PAS jatuh macam Nazi dahulu. Apabila terlalu banyak negara yang ditawan, tak mampu urus lalu jatuh dengan mudah.

Semoga PAS terus terpelihara daripada anasir yang merosakkan. 

(Diangkat dari..
Sejam yang berharga bersama Ayah Chik.
Ada apa dengan kesatuan ulama? (BHG 1)
ALANG IBN SHUKRIMUN
HARAKAHDAILY 10/1/2017)

PERHATIAN
Peluang kerja kosong di Korea Selatan hanya dengan modal RM3,00 termasuk tambang dan khidmat

168 comments:

Anonymous said...

Dah mcm cerita dongeng penglipurlara sesama puak dia nk bagi walaun2 biol syok sendiri.

Mtk bukti surat yg ketua lebai munafik jual nama Sheikh Qardhawi utk memfitnah Amanah sampai la ni haram nak tunjuk.

Bila nak ketua lebai nak saman Sarawak Report?

Ir Anonymous said...

Pan ini hanya punyai omongan kosong belaka.. apa yg disukai dap itulah yg akan dilakukannya.. namun begitu syukurlah tghh masih di tempat yg selayaknya..

Kami amat berharap agar pan dapat terus berkhidmat kpd dap.. percayalah kami tidak akan sesekali menghalangnya kerana memang perspektif sebegitulah yg kami inginkan agar rakyat marhaen terutamanya warga islam dan melayu khususnya dapat menilai sebaik mungkin akan peranan pan membantu dap utk mencapai cita2 malaysian malaysianya sebelum pru14 nanti..

Pan tak perlu rasa malu atau kesipuan utk terus berada di dalam situasi yg sedemikian kerana bukankah pan sendiri yg memilih utk bersama dap? Kalaulah ianya situasi yg memalukan atau mensipukan, mana mungkin pan akan sanggup ibarat tunduk atau lebih tepat memperhambakan diri kpd dap sepertimana sekarang!

Pas tidak pernah membuat keputusan utk pan agar memilih dap utk berkhidmat kpdnya..

Terima kasih kerana tidak langsung menafikan akan penglibatan pan dlm memberi perkhidmatan tanpa syarat kpd dap..

Sekian..

kluangman said...

Tak perlulah tuding jari pada orang lain apabila melihat diri sendiri huduh di cermin.

Itu realiti, perbaiki.

Anonymous said...

Yg pertahankan Hadi pergi Iran adalah Amanah! Kalau tidak suka sangat pun, apabila menulis tu biarlah berfakta.

Bukan semua PIS buat betul, bukan semua orang lain buat salah!

Anonymous said...

Walaun biol PAS ni dari pagi petang siang malam wirid PAN..DAP..PAN. Kesian sungguh akibat ketaksuban melampau.

Anonymous said...


Dajjal bawa apa?

Jawab: Dajjal bawa fitnah!

Contoh fitnah tu camner??

Jawab: Merapu2 buat fitnah pilkuda!!

: Merapu2 buat fitnah barua n broka!

: Merapu2 menyalak babi/PIGS ddlm bukit dan tuduh PAN kuda Dap!

: Rembat BALAK dan merapu2 fitnah AMANAH akan ditaja umno utk tawan Klantan

: Bukankah Quran dah sebut "fitnah itu lebih dahsyat drp mmbunuh!" Dajjal mana peduli!

Dajjal mana peduli PONTENG belit uturn khianat dan CURI dedak..sbb fitnah pun Dajjal dah sggup buat, yg lain2 tuu dajjal peduli apa...itu semua dah jd small-matter! haha..



Selain fitnah merapu, apa lg yg dajjal buat?

Jawab: Suka buat keliru dan menipu mcm RUU tuu!

: Kelirukan dan tipu walaun2 mcm2 budak2 dgn brgambar "glamor" dgn tok2 lebai Arab!?


Ddlm jubah dan sorban ada MATA-satu, dajjal nampok dedak jer tu..
Dedak dan CURI dedak adalah 'akidah'@ Tuhan dajjal yg berMATA-satu itu!


Jd, adakah anda telah kenal sape dia dajjal itu skrg!?

Tolonglah di war-war kan, thanks you..

Anonymous said...

seronok tengok PAN Imayam terus mengukuhkan kedudukan mereka sebagai penjilat tegar DAPigs! Guan END tak suruh, otomatik ada idea untuk terus serang Jamaah Islam!

Ir Anonymous said...

Setuju sesangat! Mereka sangka kita tak perasan tingkahlaku pan terhadap dap selama ini..

Anonymous said...

Ustak hj ir anonymous....

Anda belum lagi jawab persolan mengenai kata2 ....
DARI DATO DR MASITAH IBRAHIM.....

saya tunggu jawapan anda.....

Hadi insaflah said...

tqvm anon 8:47

ingatan anda itu berguna utk ingatan semua kerana isu dajjal semakin menghangat diakhirzaman ini.

perlu diingat bahawa KUIS mempunyai akhlak islam yg sesuai dgn pertubuhannya.

teguran terhadap hadi wajar diberi. pecat atau tidak itu perlu dibawa ke jawatankuasa KUIS.

KUIS tidak bersikap khawarij keras dengan senang2 memecat ahlinya dan dilabel tolol barua munafik dan sebagainya. ini bukan bermakna tindakan hadi memeluk dengan pembunuh umat islam di negeri dajjal(iran) itu direstui. cuma jangan buat lagi. tp hadi dh komitmen tinggi dgn syiah dan mungkin menjadi harapan syiah utk menyebar luas di negara ini jika hadi berkuasa. ini sangat patut dipatahkan.

dlm pada hadi melakukan kesalahan itu, masih menggunakan fikrah takiyyah utk memberi alasan yg direka2 kunun KUIS bergerak dipengaruhi Qatar.

apa yg salahnya dengan Qatar? adakah apa2 yg dibuat KUIS yg bertentangan dengan islam hingga hadi anggap mereka ikut telunjuk Qatar.

apa yg terlihatnya ialah hadi cuba menolak Qatar kerana dianggap memberi bantuan kpd mujahideen Syria yg membela darah dan maruah umat islam dpd bashar syiah iran Russia china laknatullah.

kerana kecenderungan hadi kpd iran dan syiah bashar, maka negara2 yg dituduh membantu mujahideen dibenci. sedangkan iran sekongkol dgn kafir komunis Russia dan china dgn terang menceroboh ke dlm Syria. atas nama akidah syiah lah maka iran membantu bashar laknat sedangkan ianya perang dalam negara Syria sahaja.(syiah membunuh umat islam, bukan perang saudara)

maka apa pula salahnya jika umat islam dari luar membantu mujahideen Syria? takkan hanya syiah saja boleh bantu syiah, umat islam tk boleh bantu saudara sendiri yg lemah tidak senjata yg dizalimi? INI TIDAK ADIIIILL !!!

jika hadi kunun sindir KUIS jgn menerima bantuan Qatar maka kenapa pula pas dikatakan menerima 90j dr umno. boleh pulak?

APA PUN KATA2 HADI DALAM ISU SYRIA INI, AKHIRNYA HADI AKAN MEMIHAK SYIAH JUA.

hadi pernah berkata ulamak Syria pun berselisih mengenai bashar ini. sekian ramai ulamak tinggal diluar Negara kerana mereka telah termasuk dlm senarai utk dibunuh syiah bashar.

adapun sheikh Ramadhan albouti rhm telah syahid (insyaallah) dibunuh syiah. tapi dituduhkan mujahideen membunuhnya. ini kerana awalnya sh. Ramadhan cuba meredakan rakyat jgn bangun memberontak kerana mengelak kebinasaan lebih parah. tapi rakyat tidak boleh tahan dgn kezaliman yg sudah pun dialami selama berpuluh tahun sebelumnya oleh hafiz assad laknat.

tp akhirnya sh. Ramadhan dilihat cenderung kpd membela umat islam, maka dilakukan plot membunuh beliau dan dituduh mujahideen. selepas pengeboman(ditembak) bashar terus mengepung masjid tempat kejadian utk menutup bukti.

adapun mufti bahsar.. ahmad bedruddin telah ditolak oleh ramai ulamak kerana beliau 'makan keliling' ikut keadaan. sekejap syiah sekejap sunni dll.

hadi dinasihatkan supaya menghentikan kecenderungan kpd syiah dan iran kerana akhirnya akan terdedah jua apa yg tersorok dlm hati tu. sedikit demi sedikit.

jgn sampai satu hari hadi beri ceramah dgn serban tak berekor pula.

Hadi insaflah said...


diantara kenyataan kontroversi mufti kerajaan bashar laknatullah:-


http://www.israinternational.com/component/content/article/42-rokstories/240-syrian-grand-mufti-says-he-is-qsunni-and-shiiteq-.html


https://www.facebook.com/notes/brotherhood-and-unity-amongst-muslims/mufti-of-syria-makes-troubling-statements-about-prophet-muhammadsaw/290738087679/

Anonymous said...

Walaun PIGS penunggang agama.

Ir Anonymous said...

Teruskan berusaha nak kenenkan tghh dgn syiah.. saya yakin anda akan tetap gagal sebagaimana gagalnya g18 yg telah berusaha keras utk menjatuhkan tghh dgn pelbagai tuduhan palsu yg direkacipta.. akhirnya org yg menuduh tghh dgn pelbagai tuduhan tersungkur juga di kaki dap!!

Anonymous said...

Pemimpin PAS dah kenyang dengan duit rm 90 juta dari Najib.Oleh itu mereka tak kisah sekiranya rakyat menderita akibat kebodohan Najib dalam mentadbi negara.Mereka sanggup bersekongkol dengan Najib dalam merompak dan mencuri duit rakyat.Bagi mereka kalau poket dah penuh semua boleh diatur dan bagi mereka Najib sangat mulia.

Ir Anonymous said...

Masih belum putus asa guna fitnah utk jatuhkan tghh.. langsung tak peduli berita itu dtg dari org fasik (clara) atau sebaliknya.. tapi bila difikir2kan kembali apa pulak yg peliknya jika apa sahaja yg dap cakap selama ni pun semuanya dianggap betul sahaja di mata pan ibarat hadis..

Dasar barua dap!

Anonymous said...

penyokong2 Pas terutama ir anon ni ada penyakit mental.. pagi petang siang malam tak de bende lain DAP DAP DAP.. yang buat tanda tangan membantah Ruu Mca.. yang suka Datuk Bandar tak izin himpunan Ruu didataran merdeka Mca tapi meroyan kutuk Dap Ir anon..

Ir Anonymous said...

Itulah yang buat saya amat terpesona dgn parti pas ini.. terus berdakwah dalam pelbagai keadaan.. adakala kaedahnya keras dan adakala kaedahnya berhemah.. sekadar ingin mengambil contoh, bila perlu guna kaedah keras, maka keluarlah segala peringatan serta amaran termasuklah teguran yg dikatakan amanat kpd parti saingannya umno.

Manakala bila perlu guna kaedah yg berhemah, maka keluarlah juga segala peringatan manakala dari segi pendekatan pula mula lebih lembut seperti bekerjasama utk kebaikan umat islam.. sedangkan dalam masa yg sama tidak lupa pula menegur dalam perkara yg mungkar kpd parti saingannya umno. Ini dipanggil kaedah dinamik atau sederhana..

Tidak seperti ada sebuah parti yg mengaku islam di mana kaedahnya tetap konsisten iaitu menunduk sepanjang masa kpd sebuah parti sekular walau selembut mana ataupun sekeras mana pun sikap parti sekular itu terhadap islam. Ini dipanggil kaedah statik atau jumud..

Dasar barua!!

Anonymous said...

Ir anon badut biol PAS sekor ni setiapkali nak tuduh org lain barua tgk diri sendiri dulu.

Parti Ajaran Syaitan..PAS

Anonymous said...

Bila Hadi nak tunjuk bukti surat yg dia jual nama Sheikh Qardhawi utk memfitnah Amanah? Ir anon walaun biol lebai penunggang agama sila bg pencerahan.

Anonymous said...

Badut walaun PAS ni. Hadi dikutuk keras oleh KUIS, Sheikh Qardhawi dan umat Islam Sunni seluruh dunia krn meraikan Syiahb di Teheran..Apa kena mengena dgn politik Msia dan DAP? Biol punya walaun.

Anonymous said...

Rasulullah saw dapat buat org tertarik dgn islam melalui akhlak murni beliau. Org2 melayu islam malaysia buat org makin tak yakin dgn islam juga melalui akhlak buruk mrk.

Ir Anonymous said...

Nampak tak beza akhlak ahli pas dgn pan..? Hujah inteligen vs hujah emosional..

Anonymous said...

Tgk akhlak lebai presiden suka maki hamun dan memfitnah mcm tu lah akhlak walaun2 biol dia. Tuan guru kencing berdiri walaun2 biol kencing berlari.

Anonymous said...

ir anon.. awak sorang aje yang perassan hujah Pas berbagai.. sekepap amanat sekejap nasihat sekejap keras sekejap lembut.. ko tau tak amanat hadi tu menyentuh soal aqidah tauhid.. yang masih diamalkan oleh Umno.. amanat bukan nasihat..

Anonymous said...

Pan selalu mendendangkan bhw Pas akan kurang mendapat sokongan Melayu sebab kononnya mereka berjaya menarik sebahagian drpd penyokong Pas.

Pan pernah tengok tak detail perang internet sebelum pru13 dulu. Ada kelompok penyokong Pas yg mengaku 'terpaksa' mengundi Umno utk Pru13? Dan kelompok kedua ialah penyokong Umno yg hendak berubah menyokong Pas tapi memendam hasrat kerana Pas bekerjasama dgn Dap? Secara umumnya orang semua tahu sejarah knp penyokong Umno tdk percaya pada Dap...Penyokong Umno sebenarnya pada Pru13 pun dah sedar akan keperluan mereka mencari alternatif tapi kewujudan Dap dlm pembangkang membuatkan constrain utk mereka memilih alternatif paling hampir iaitu Pas. Sedangkan Pas ketika itu cuba membuka ruang dakwah. Namun ruang itu sebaliknya hanya digunakan Dap sbg tmpt mengambil kesempatan dan batu loncatan.

Jadi kesimpulannya...w.pun terdapat luka kecil Pas dgn terkeluarnya Pan. Tapi sebaliknya terdapat 2 kelompok besar Melayu yg disebut diatas tadi yg bakal menyokong/mengundi Pas...tambahan pula isu2 pada hari ini jauh lebih berat drpd isu sebelum pru13. Itulah fakta sejarah diperingkat akar umbi yg dilepas pandang Dap Pan Pkr.

Anonymous said...

perasan lagi.. pas tak ada pendirian dan talam 2 muka

Ir Anonymous said...

Apa yg dimaki hamum oleh tghh?

Pada aku kalau seseorg itu perompak kita kena panggil dia perompak begitu juga kalau seseorg itu penculik kita kena panggil dia penculik.. begitu jugalah kalau seseorg itu barua atau khodam!!

Ir Anonymous said...

Boleh bagitahu tak tak mana yg menyentuh soal akidah tu?

Meh sini aku nak ulas pasal amanat tuh..

Seperti yg tertera pada amanat (bukan fatwa) beliau bahawa "Kita menentang dia yakni UMNO adalah kerana mengekalkan perlembagaan penjajah etc." Alhamdulillah penentangan ini masih terus2an berlaku sehingga sekarang. PAS adalah sebuah pertubuhan berdaftar secara rasmi di negara ini dan begitu juga UMNO; sudah tentulah penentangan antara mereka yg dimaksudkan adalah ketika hanya berlakunya pilihanraya sahaja. Sebagai pertubuhan islam yg sah, tak sepatutnya berlaku penentangan dalam bentuk lain yg sia-sia atau yg boleh membawa huru-hara kepada negara. Kecualilah sekiranya hak2 sebagai warganegara dicerobohi atau difitnah, pastilah segala ruang yg ada perlu digunakan sebaik mungkin utk mempertahankan prinsip perjuangan islam yg dibawa walaupun sekiranya ianya melibatkan nyawa.

Strategi PAS sebagai sebuah parti politik pula (selain siasah dan dakwah) tidak sepatutnya kekal dgn bentuk yg sama sahaja. Dengan kaedah yg sistematik, segala strategi dan tindak-tanduk pastinya perlu berubah2 mengikut masa, keadaan dan tempat. Sebagai contoh, di awal 80an PAS mengambil pendekatan yg agak keras kerana para pemimpin UMNO pada ketika itu begitu mudah mengeluarkan kenyataan2 yg mungkin boleh melunturkan akidah. Sbg cth; hanya UMNO yg boleh memberi rezeki, politik lain agama lain, undang2 hudud tidak sesuai di negara ini kerana masyarakat majmuk (kini PAN pun mungkin mula menjunjung contoh ini demi menjaga hati DAP), kalau nak makan sup tangan silalah ke kelantan (hukum hudud dipersenda sedemikian rupa), tidak salah meminum arak selagi tidak memabukkan dan juga lain2 kenyataan lagi.. mungkin ketika itu amat sesuailah Amanat TGHA dikeluarkan berketepatan dgn waktunya demi memberi peringatan dan amaran secara tidak langsung kpd UMNO sebagai musuh tradisi politiknya tetapi dlm masa yg sama ahli2 nya sebagai saudara sesama islam.

Dan kini, alhamdulillah hampir tiada lagi kenyataan2 menghina islam dikeluarkan. Dan pastinya strategi PAS perlu juga berubah dgn tidak lagi keras spt dulu (tapi di masa hadapan belum tentu lagi!) tapi tetap berada di posisi membangkang. Namun seperti yg kita sedia maklum, rakyat kini sdg berhadapan dgn pemimpin yg amat korup dan sudah tentu PAS perlu turut menentang kerajaan yg zalim yg dipimpinnya; tapi perlu diingat ianya masih melalui pilihanraya. Sebab itu PAS juga menyokong sebahagian tuntutan Bersih 2 utk pilihanraya yang adil serta telus. Tetapi tidaklah semestinya perlu sampai menyertai perhimpunan yg mana jelas sebelum ini turut diambil kesempatan oleh golongan2 pejuang aktiviti LGBT dan pertubuhan NGO G25 yg mempertahankan murtad yg pastinya bertentangan dgn tuntutan islam.

Sebagai pembangkang, pimpinan PAS terus menegur kerajaan dlm isu2 spt 1MDB, berboros belanja oleh ahli keluarga PM, isu pembunuhan Altantuya dan berbagai isu2 lain. Tapi di kala ada program yg positif seperti utk kebaikan islam dan kebajikan rakyat dari pihak kerajaan, tidaklah sepatutnya pula ditentang secara mutlak oleh PAS hanya kerana ia sebuah parti pembangkang!

Tidak seperti pihak yg lain di mana tatkala pemimpin utama kerajaan yg memerintah tidak lagi mempunyai kuasa, mereka boleh sahaja dipuja utk kembali dan diambil semula malah sehingga dijadikan pemimpin gerakan pembangkang. Contoh jelas sudah ada di depan mata. Pemimpin berkenaan tak perlu pun mengaku kesilapannya atau pun meminta maaf; begitu mudah mereka dianggap sudah bersih. Jadi apa kurangnya dgn pemimpin semasa yg kini dituduh dgn pelbagai skandal dalam dan luar negara. Di masa hadapan beliau pasti akan juga dimaafkan oleh pihak tersebut hanya kerana ingin menjatuhkan kerajaan yg sedang memerintah. Di sini kita boleh lihat sikap seperti yo yo oleh pihak yg berkenaan. Tidak seperti PAS yg begitu konsisten menentang UMNO selagi islam tidak dimertabatkan. Malah PAS itu sendiri tidak perlu wujud lagi sekiranya islam benar2 telah dimertabatkan oleh mana2 pihak sekalipun.

Sekian pandangan peribadi saya..

Ir Anonymous said...

Pas ibarat talam satu muka kerana hanya hendakkan islam memerintah bukan diperintah..

Manakala pan yg talam dua muka kerana yg islam nak (mungkin pura2) yg sekular pun tak tolak..

Anonymous said...

IR ANON

quote:Sebagai pembangkang, pimpinan PAS terus menegur kerajaan dlm isu2 spt 1MDB, berboros belanja oleh ahli keluarga PM, isu pembunuhan Altantuya dan berbagai isu2 lain.

Ayat kau kat atas memang tak boleh blah


wakakakakakakakakakakkakakakakakakakka
mampos layan walaunta sekor ni
baghla pun tak sebangang ni
yahudi mabuk pun tak sebingai ni
nasrani semput pun tak sebodoh ni

ni mana kau dengar benda2 merapu ni?
imiginasi kau ke
masa kau ngaji kat Iran ke
masa ngeteh kat london ke

hearsay
hearsay
hearsay

takada satu bukti kukuh yang mengatakan semua nasihat tu pernah diberikan oleh Hadi Awang atau sekutu Taqiyyahnya kepada sesiapa. Bila Hadi pernah keluarkan statement tersebut?

Kau teruskanlah menyokong Hadi dan aku suka HAdi menerahui PIGS.
celaru dan keliru

BTW, motif perbahasan ni bukan nak jatuhkan Hadi, cuma, nak menyatakan kebodohan Hadi mempimpin dan kebiolan pengikut dipimpin


pergi mereputlah dengan Hadi Awang
gua peduli hapa


wakakakakakakkakakakakakakakakakakak

Anonymous said...

Penerangan yg baik tuan IR 3:23. Alhamdulillah..

Sebenar didalam definisi terbatal syahafah itu ada disebutkan, jika hukum yg disebut dalam al Quran itu dipersenda sahaja pun boleh membatalkan syahadah seseorang muslim. Contohnya, bila hudud dibuat maka ramai orang akan kudung atau makan sup tangan... itu jelas mempersenda dan memperli hukum yg dinyatakan dalam al Quran.. Bukan soal amanat. Tapi ianya termaktub. Siapa yg makan cili dia yg terasa pedasnya. Tak kira la orang Pas ka Umno ka kalau persenda maka terbatal syahadahnya..

Tapi itu kata2 pemimpin Umno dulu. Umno kini tidak lagi berbuat perkara yang sama kerana menyedarinya sebagai dosa besar yg boleh membatalkan syahadah.

Namun hari ini Pan pula mengambil alih tugasan pemimpin Umno itu.. cumanya belum jumpa lagi yg sampai level mempersenda. Yelah baru lagikan. Mungkin awal2 menentang hudud dgn cara berselindung di balik tabir Dap. Bila dah ada sikit kekuatan nanti sapa tahukan? Kalau lebih teruk drpd cara Umno dulu persenda hudud pun tidak mustahil sbb Pan ini tajaan Dap yg anti-Islam...

Anonymous said...

Diantara tanda2 hati yg telah mati...

GHODBUL ULAMI

Sangat bencikan ulama dan bencikan nasihat yg baik.

Anonymous said...

Parti makan keliling kata YB Mahfuz..

Anonymous said...

Dalam pertemuan antara Dr Rozaimi dan Takiyudin Hassan tempoh hari.. menyimpulkan jangan mengkafirkan orang tak sependapat dengan Pas.. Ada faham Ir Anon..

Anonymous said...

Kalau lebai yg nak jadi penasihat kpd ketua penyamun negara tu kita panggil apa ye? Penyangak jual agama no 1 paling sesuai. Begitu juga kalau seseorg tu barua atau khodam lebai Parti Ajaran Syaitan..PAS.

Anonymous said...

Tulis merapu pjg2 penuh auta sampah walaun2 biol PAS ni. Kesian betul.

Persoalannya..umat Islam nak tahu tanpa campurtangan DAP dan lain2 parti politik di Msia.

BILA HADI NAK BENTANG HUDUD?

BILA HADI NAK BAHASKAN RUU355?

BILA HADI NAK SAMAN SARAWAK REPORT?

Walaun2 biol PAS sila bg pencerahan.

Anonymous said...

Dahlah talam dua muka lebai2nya sanggup menjual agama utk isi tembolok masing2.

Anonymous said...

Kesatuan Ulamak Islam Sedunia pun mengutuk Hadi. Walaun2 PAS mmg sah dah biol. Hadi tu taraf ularrrmak.

Anonymous said...

Ir anon boleh cari di youtube bersepah2 dgn bukti. Hadi mereng menggelar org Islam Amanah sbg barua, anjing, jebon dan fitnah mcm2. Sampai la ni dia dgn walaun2 biol belum mtk maaf pd Maria Bersih5 yg difitnah terima dana yahudi. Termasuk org yg dituduh jual pil kuda.

Skrg kifarah berbalik pd Hadi dan PAS. Kedua2nya dah dilaknati Allah krn memperalatkan Islam utk kepentingan masing2.

Anonymous said...

Betul2 anon 9:34...keliling makan...smpai bini orang pun dimakan sekali. Mahfuz tu la penasihat. Ini bukan aku ckp. Tapi pengakuan bini orang yg discandal mat sabu tu normah..bila la mahfuz nak join Pan...agen perosak yg bersembunyi dlm Pas semua dh keluar mcm cacing kepanasan... cuma tinggal sorang ni je.

Ini ajaran sesat mat sabu, mahfuz & associates:

1. Normah wanita yang ditangkap khalwat dengan Mat Sabu pada 31/1/1995 di Hotel Perdana, Kota Baru mengaku telah bertaubat nasuha. Ketika ditangkap beliau langsung tidak rasa bersalah kerana yakin beliau berjuang kerana Allah.

2. Normah mendakwa Mat Sabu dan Mahfuz Omar telah menyakinkan beliau bahawa .."perempuan solehah, mana-mana perempuan baik yang melepaskan keletihan mana-mana pemimpin Islam yang berjuang Fisabilillah maka dia mendapat pahala Fisabilillah dari Allah SWT"

3. Malah suami yang mengzinkan perbuatan isteri tersebut juga mendapat pahala Fisabilillah.

Tengok dlm youtube mcm2 lagi yg menjijikkan dlm pengakuan normah. Klu fitnah samanlah si penceramah yg buat pendedahan tu. Muka, suara pentas semua clear HD.

Anonymous said...

Fitnah dah jd budaya dlm parti PAS skrg. Tuang presideng kencing berdiri, walaun2 biol kencing berlari.

Mat sabu menang kes difitnah. Walaun biol penunggang agama sibuk nak buka aib org. Dasar parti mangkuk ayun jual agama.

Ir Anonymous said...

Pas tidak pernah mengkafirkan sesiapa kecuali sekiranya sesuatu statement pimpinan pas disalah faham tanpa sengaja atau kenyataan pimpinan pas itu sengaja di spin utk kepentingan politik pihak tertentu..

ban khong said...

Soalan pada pimpinan PAS dan para penyokongnya.
Adakah Syiah itu islam?
Tolong jawab Ya atau TIDAK, jangan belit2.

Anonymous said...

Dlm Amanat Hadi ditujukan pd parti mana ye yg masih mengamalkan undang2 penjajah akan jatuh kafir? Pada Umno atau parti Pas sendiri?

Umno masih mengamalkan undang2 penjajah. Skrg ditambah pula jd kerajaan kleptokrasi yg disokong lebai2 penunggang agama dlm Pas.

Ir Anonymous said...

Amanat tu bermaksud pas menentang bn atau umno yg masih mengekalkan perlembagaan kafir (malah pan sekalipun jika memerintah dan masih mengekalkan perlembagaan kafir, pas tetap terus menentang).. di kala pas menentang itu samada melalui pilihanraya atau ketika pas mempertahankan diri ketika diserang oleh kerajaan memerintah (yg mengekalkan perlembagaan kafir) sehingga mengorbankan nyawa maka akan dianggap mati syahid kerana sdg memperjuangkan islam utk memerintah malaysia.. mudah je nak faham tu kan? Bila masa pulak pas kafirkan umno atau sesiapa shj yg mengekalkan undang2 kafir?

Ir Anonymous said...

Jangan jadi bodoh sgt. Nak jawapan sila dengar ceramah tghh bukan dgr pendapat lks pasal islam selepas dia melawat negara mesir.. bukan belajar agama macam tghh malah juga spt ustaz ahmad awang dan ghani shamsudin..

Anonymous said...

Hek eleh...bilaa kena kat batang hidung sendiri dandan tulah bukak kamus definisi fitnah...prooooofesional lah sangaaat...

ban khong said...

Agak dah. Mesti belit2. Soalan mudah pon tak berapa cerdik nak jawab.

Ir Anonymous said...

Bukan kutuk tapi menegur dan tghh sudahpun menjawab bg menerangkan kedudukan sebenar..

Jangan risau pan, kalau Yusoff al Qardhawi nak pecat tghh aku akn sarankan dilantik pulak ustaz ahmad awang.. boleh?

Arsene Gonzalez said...

setuju 9.01 AM.. adakah syiah tu Islam.. jawab ir anon jangan belit..

JAKIM mewartakan Syiah menyelewnng dan sesat dari akidah Ahli Sunnah Waljamaah..

Ir Anonymous said...

Anon 5:11 lain kali bacalah blog pembangkang yg lain juga pasti terjumpa teguran pimpinan pas.. jgn asyik baca majalah roket aje..

Ir Anonymous said...

Aku tak nak komen.. aku bukan jenis yg suka kafirkan org lain macam pan..

Anonymous said...

Sheikh Qardhawi akhlaknya bkn mcm lebai2 khawarij penunggang agama Pas. Bila ada ahli yg tak sependapat dilabel mcm2, dihalau dan dipecat.

Hadi kalo ada maruah selps dikecam dgn keras oleh KUIS sepatutnya sedar diri dan ketak jawatan.

Anonymous said...

Hek eleh..perasan pejuang agama konon. Budaya parti Pas meraikan fitnah. Mcm mana akhlak Hadi mereng mcm itu lah akhlak walaun2 biooool dia.

Anonymous said...

Nak tanya walaun biol ni..selama 65thn Pas hidup dgn perlembagaan planet mana yer? Demokrasi bkn termaktub dlm undang2 penjajah ke? Tak jatuh kafir pulak kalo kena kat puak dia. Biol betul.

Amanat Hadi yg sesat itu punca hasutan sehingga tragedi Memali berlaku. Dia lah org yg bertanggungjawap sepenuhnya. Akibat ketaksuban melampau. Perpecahan umat Islam di Msia bermula dgn amanat Hadi. Ini fakta.

Dia sepatutnya mtk maaf pd keluarga mangsa2 dan jutaan ahli umno yg telah dikafrkan.

Kerana pulut
Santan binasa
Kerana mulut celupar Hadi
Pas binasa.

Anonymous said...

Putarbelit lg badut biol Pas ni. Dia ingat pembaca tak tahu yg suka kafir mengkafirkan org tak lain tak bukan ialah puak dia terutama ketua lebai munafik bersiri.

Ir Anonymous said...

Umat islam ada di mana2 di dunia ni.. takkan kau tak tahu..

Aku dah jelaskan pas tak pernah kafirkan org lain.. tak perlu risau jatuh kafir jika tidak menghina hukum hudud..

Itu hanya tuduhan org yg tak puashati.. kenapa kau tak terjemahkan amanat tu dalam bahasa arab then tunjukkan pada Yusoff al Qardhawi.. kalau amanat itu tak betul pasti tghh dah dipecat dari KUIS.. tak berani ke nak buat macam husam yg kononnya bagus sangat nak ajak ust nasarudin daud berdebat dlm isu sumpah baiah tapi kini kecut pulak.. konon nak bawak pergi terjemahan dlm bahasa arab sumpah baiah tu kpd Yusoff al Qardhawi!

Kau tak nampak ke husang berbulu ayam dah terdesak? Hari tu mengaku arwah tgna akan masuk pan jika masih hidup.. kini dia nak pertikaikan pulak sumpah baiah yg dilafazkan di depan arwah tgna sendiri.. ini dasar barua dap yg sanggup buat apa shj asalkan islam dilihat buruk oleh tuan partinya dap..

Anonymous said...

Knp badut biol ni asyik salahkan org lain. Ini takde kena mengena dgn DAP, PAN, Husam, Sheikh Qardhawi atau org lain.

Faktanya..Amanat Hadi punca perpecahan umat Islam dan org Melayu Msia dulu dan kini. Dia belum mtk maaf pd keluarga mangsa2 memali, ahli2 umno yg dikafirkan, pemimpin2 PAN yg dilabel dan difitnah mcm2. Maria Bersih5 turut difitnah terima dana yahudi termasuk yg dituduh jual pil kuda.

Hadi dan PAS merosakkan ajaran Islam yg sebenar.

Ir Anonymous said...

Itu hanya tuduhan pan tanpa bukti.. sekarang aku nak tanya kau pulak syiah ni islam atau kafir?

ban khong said...

Ir Anonymous.

Kepercayaan Syiah diantaranya:
1. 12 ulama' mereka maksum.
2. Mengkafirkan para sahabat nabi.
3. Mengkafirkan isteri Nabi.
4. Mengamalkan nikah muta'ah.

Dari kenyataan diatas aku katakan bahawa, Syiah BUKAN Islam.
Tapi penyelewengan yg disengajakan untuk memburukkan Islam.

Adakah Syiah itu Islam.
Jawapan: TIDAK.

Soalan aku.
Adakah kamu Syiah, Ir Anonymous?

Jawab: YA atau TIDAK.

#janganbelit2

Ir Anonymous said...

So noted.. kau telah mengkafirkan Syiah secara keseluruhan.. terima kasih kerana menjawab dgn IKHLAS.. aku tak mahu berbicara lanjut lagi tentang itu.. syukur alhamdulillah.. terbukti kini pas tidak pernah mengkafirkan org lain spt yg didakwa kecuali hanya menerangkan batas2 iman dan kufur..

Of course jawaban aku TIDAK utk soklan kau di atas..

Ir Anonymous said...

Jawab je lah kisah mahfuz dan mat sabu tak payah berbelit2.. kau ingat bila jawab secara rambang org akan lupa ke pd nasihat mahfuz tu?

Ir Anonymous said...

Tak jawab pun di mana bab salahnya amanat tu.. hanya pandai buat kesimpulan rambang lepas org2 pan yg lain pun percaya.. patutlah mudah dihambakan oleh dap!

Anonymous said...

JAKIM..mewartakan Syiah sesat dan menyeleweng dari akidah Ahli Sunnah Waljamaah.. ir anon ko nak hukum apa JAKIM ni..

Anonymous said...

Mat sabu dah menang kes difitnah. Walaun2 biol Pas dah mtk maaf pd mat sabu ke belum? Jgn lupa pd Maria Bersih5 sekali.

Anonymous said...

Tak jawap pun demokrasi salah satu undang2 penjajah yg dianuti oleh PAS selama 65thn dianggap jatuh kafir ke tak?

Amanat Hadi yg sesat terbukti memecahbelahkan umat Islam knp masih nak salahkan DAP? Biol betul walaun sekor ni.

Ir Anonymous said...

Sebenarnya la aku dah kata tak nak komen lanjut.. tapi takpe this is going to be the last one on this topic.

Sepertimana sebelum ini yg telah aku buktikan pas tidak pernah mengkafirkan sesiapapun. Dan kini bukan juga tugas pas utk menghukum jakim atau sesiapa..biarlah pan yg memainkan peranan tentang apa yg dituduhnya kpd pas sebelum ini.. full stop..

Anonymous said...

Bagi aku syiah ni memang sesatlah secara umumnya especially apabila mereka menghalalkan darah Sunni..

Tapi untuk mengkafirkan seluruh syiah aku tetap tak berani. Didalam sebuah buku tu ada dituliskan kata2 pemimpin syiah yg ingin meruntuhkan kaabah. Tapi masih terdapat ramai dikalangan mereka yang masih menunaikan fardu haji. Jadi selagi tdk terdapat gambaran yang tepat, aku takkan berani mengatakan keseluruhan syiah itu sesat. Tapi sesiapa dikalangan mereka yang mengatakan sahabat dan isteri Rasulullah itu kafir, maka memang tanpa ragu2lah aku setuju mereka dah terkeluar drpd Islam yakni kafir.

Disebabkan ada yg sebahagian begitu dan sebahagian begini, jadi tindakan Jakim memfatwakan siah sesat adalah bertepatan dan aku setuju demi menjaga maslahat umum.

Tapi itu pandangan peribadi aku shj.

Anonymous said...

Contohnya mcm mat sabu. Dia memang penyokong syiah sejak dulu. Sampai terdapat keraguan dikalangan ahli Pas yang lain pada masa tu. Sehingga ada yang membawa perkara ini kepada Allahyarham TGNA. Wbp kita masih tidak boleh mengkafirkan mat sabu sbb kita tidak tahu sejauhmana bentuk ikutan syiah oleh mat sabu. Daripada ribuan tokoh kepimpinan dalam dunia Islam yang ada sejak zaman kegemilangan Islam, mat sabu tetap menjadikan ayatollah sebagai role model didalam ceramah2nya.

ban khong said...

Pertahankanlah idiologi syiah tu selagi mampu sebab makin lama semakin orang kenal apa syiah sebenarnya.

Syiah bukan Islam dan Islam bukan syiah.

Islam adalah agama yg berpegang Al-Quran dan hadis. Itu yg Rasulullah tinggalkan pada umatnya.
Jika ada yg mengaku bahawa dia berpegang pada 2 perkara tersebut dan tiada satu pun yg bertentangan dgnnya, maka dia adalah Islam.

#Janganbelit2.

Anonymous said...

Ban khong 3:59..apa yang dibelit? Contoh la kau nak belajar solat. Tapi bila orang explain cara solat dan kebaikan2 solat, adakah kau cakap tu belit?

Dlm setiap solat jumaat doa khutbah dah disebut syiah tu sesat. Jadi umumnya kita dah menerima ianya sesat. Jadi tang mana yg hang kata belit tu?

Anonymous said...

Aku confirm org Islam yg ikut ajaran Al Quran dan Sunnah. Bkn mcm walaun2 biol PAS yg taksub pd manusia mcm Hadi mereng dan Parti.Ajaran.Syiah

Hadi dan PAS perosak Islam sebenar.

Anonymous said...

Hadi lebai munafik yg mula2 menghasut solat yg berimamkan org umno tak sah. Sembelihan yg dibuat oleh org selain Pas haram dimakan. Rumahtangga org melayu bercerai berai, ahli keluarga berpecah belah mcm2 lg kerosakan yg dibuat oleh Hadi dan Parti.Ajaran.Syiah

Sampai kiamatlah korang tanggung dosa bg org2 yg bersubahat dgn lebai2 penunggang agama yg merosakkan org melayu dan Islam.

ban khong said...

Anynomous 4:22

Aku belajar solat. Tapi kalau tiba2 hang mai ajaq aku kata solat kena letak batu karbala tak kan aku nak kata betoi.

Jawapan pada soalan hang ada kat ataih2 tu. Hang baca la sendiri. Aku nak gi asah pisau motong. Skerap mahai la ni.

#janganbelit2.

Anonymous said...

Kalau aku dah cakap syiah itu sesat, m.mana la pulak aku nak ajar kau solat letak batu karbala? Yg aku tanya tang mana yg berbelit tu?

Anonymous said...

Heran gak ngan tulisan org2 Pan lately ni mcm byk membela Umno. Isu memali tu memang semua orang address kan pada Mahathir selama ni. Tak masal2 la pulak nak salahkn Pas...adakah Pan didedak Umno utk memecahbelahkan pembangkang?? Sesuatu yg boleh difikir2kan...

Anonymous said...

KEPADA USTAK IR ANONYMOUS ....

TOLONG JAWAB SOALAN INI....

DATO DR MASITAH IBRAHIM ADA BERKATA, DI BOLEH DAN DI GALAKKAN AGAR PARA SUAMI MENGURUT KEMALUAN ISTERI GUNA LIDAH....

SOALAN SAYA YG DI MULIAKAN USTAK,IR ANONYMOUS BERGINI....

APAKAH HUKUMNYA SAYA MENGGUNAKAN MADU KELULUT SEBAGAI MINYAK URUT..?????

MOHON PENCERAHANNYA USTAK....
TERIMA KASIH ......USTAK....
ASSALAMUALAIKUM .....USTAK....

ban khong said...

Anonymous 5:55

Hang pon dah mengaku kata syiah tu sesat.
Tapi pasai apa ada sorang tu pi Iran berpelok sakan dgn pemimpin tertinggi syiah. Bleh dok semeja lagi.
Bila orang tanya pasai apa buat lagu tu, macam2 dalil bawak kluaq.
Kalau tak bebelit nak kata apa lagi?
Tu pon tak paham, ka saja buat2 tak paham?

Aku nak tido, esok nak motong. Harap kan PAS? Barang khoi lama khoi mahai, bukannya nak tulong komplen kat parlimen, yg tau monteng. Tapi gaji dok dapat srupa lagu tu la.
Bayaq gaji hari baru berakai. Pi parlemen bahas baru dapat gaji. Kalau monteng tak dapat gaji.
Baru betoi, berkat dan halal.

#janganbelit2

Anonymous said...

Umat Islam di seluruh dunia nak tahu..

BILA HADI NAK BENTANG HUDUD?

BILA HADI NAK BAHASKAN RUU355?

BILA HADI NAK SAMAN SARAWAK REPORT KES RASUAH 90JUTA?

Walaun 6:08 sila bg pencerahan.

Ir Anonymous said...

Setahu aku menjadi seorg ahli parlimen dan adun tak sama dgn makan gaji dgn sesebuah syarikat samada kerajaan atau swasta.. sebagai wakil rakyat mereka tiada kekangan masa yg terhad spt 8pm to 5pm.. Sebagai wakil rakyat masa mereka bekerja tak kira waktu malah di malam hari sekalipun jika mereka menguruskan sesuatu demi rakyat pun dah dikira termasuk waktu bekerja mereka. Kehadiran mereka ke parlimen atau dun juga bergantung kpd budibicara mereka sendiri.. kalau rakyat tidak suka maka tak perlulah memilih mereka lagi bg sesi yg akan datang.

Bila isu ketidakhadiran ini pernah jadi panas suatu waktu ketika dulu, aku pernah bangkitkan satu perkara yg pernah dikemukan oleh tghh sendiri dan juga satu soalan aku sendiri yg sampai sekarang masih belum dijawab oleh sesiapa. Sekarang aku nak mintak ban khong tolong jawab.. tak perlu memaki hamun tapi jawablah dgn berhemah..

1. Isu tghh tidak hadir mesyuarat majlis presiden pr (ketika masih dlm pr) - Tghh menyatakan bhw sebenarnya lge lebih kerap tidak hadir mesyuarat majlis presiden pr berbanding tghh sendiri.. sampai sekarang aku tak pernah dengar hujah menafikan kenyataan tghh itu.. harap ban khong boleh tolong jawab..

2. Isu ponteng sesi parlimen - yg ni aku sendiri pernah tanya. Dalam membuat tuduhan rambang, aku mintak bukti yg jelas (jika dpt dibuktikan) samada ada atau tidak ahli2 parlimen atau adun lain yg tak pernah gagal hadir setiap sesi parlimen atau dun tak kira dari mana2 parti. Boleh ke ban khong?..

Ir Anonymous said...

8am to 5pm.. correction..

ban khong said...

Tuan yang dihormati Ir Anonymous.

Soalan 1.
Jawapan:
Pasai apa dok banding Tuan Guru Haji Hadi dgn LGE. TGHH bawak imej Islam. Kena tunjuk contoh yg baik pada semua orang. Title "ulamak" itu sendiri dikatakan pewaris Nabi. Orang luar akan tengok Islam dari tingkah laku ulamak.
Jgn dok buat lagu tu. Bukan stakat sedara saja yg sayang Rasulullah. Semua umat Islam pon sayang.
Contoh: kita makan rambutan manis.
Lepas tu kita kata "manis buah ni macam gula".
Nak habaq kata rambutan manis tapi tadak la sama taraf dgn gula bleh buat bancuh kopi pekat aku ni.
Nak habaq kata akhlak Rasulullah hebat maka pewarisnya tunjuk la akhlak yg hebat. Jangan dok peleceh sampai tahap banding lagu tu. Betoi ka dak sedara apa yg saya habaq ni.

Soalan 2.
Jawapan:
Nak share dgn tuan Ir la, kami orang kampong buat kerja motong getah ni salah satu punca pendapatan utama nak cari makan bela anak bini. Tak motong tadak la sekerap. Tak dak sekerap maknanya tak dak la hasil.
Kadang2 motong hujan pulak. Tadak hasil jugak. Tu Allah puanya kuasa.
Tapi esoknya kami pi motong dak? Pi motong jugak, sebab tu tanggungjawab kami sebagai ketua keluarga. Pemimpin dalam keluarga. Cari rezeki.
Berbalik pada ahli parlimen ni. Kita lantik depa sebagai wakil. Bawak suara kita masuk parlimen. Tu tanggungjawab, bahas. Jgn dok diam saja dalam tu. Ni dak. Lama2..... skali baru dengaq suara. Lama2... sekali baru nak bangkang. Bukan kata bangkang senyap teruih pon ada.
Kita bawak imej Islam tunjuk kan lah "amal makruf nahi mungkar" tu.
Ni bila kami tanya awat tak bangkang dalam parlimen, jawapan... errrr kami bangkang dah, bangkang dalam hati. Bangkang jugak tu.
Ya Allah.... selemah2 iman tu. Ni wakil rakyat bangkang dgn selemah2nya. Tu nak kira lagu mana tu.
Tengok la sekeliling. Orang melayu khoi lama khoi susah. Ekonomi khoi terok. Hak kluaq U belambak keja tadak. Ni baru2 ni barang skolah anak naik mendadak berbanding tahun lepas.
Agak2 pasai apa? Pasai ahli parlimen pembangkang dok bangkang dalam hati dasar2 kerajaan yg menyusahkan rakyat.
Ahli parlimen PAS bangkit la. Tunjuk la kat orang, jadi contoh, lawan dasar yg menyusahkan rakyat. Lawan penyelewengan. Lawan keborosan. Tunjuk kat orang lain Islam tu bukan lemah. Islam tu hebat. Berjaya atau tidak Allah punya kuasa. Tapi usaha dulu ibarat macam kami motong getah tu.
Usaha la. PAS kata parti Islam, tapi awat yg jadi lagu ni. Mana semangat Islam kamu dalam menegakkan kebenaran?

Tuan Ir, aku ni pernah bejalan berkilo2 meter dengar ceramah PAS. kempen sampai sakit tekat nak menang kan PAS. Apa pemimpin PAS kata aku pon kata betoi. Tapi... khoi lama khoi merapu. Khoi lama khoi tadak arah tuju. Awat yg jadi lagu ni. Bukan marah, tapi sedih. Aku rindu PAS masa Zaman TGNA dan yg sebelumnya. Bila orang tanya "hang sokong apa?". Dgn bangga aku jawab "aku sokong PAS". tapi la ni... hmmm... pahitnyaaa kopi aku...

Maaf la noh kalau tulisan aku dalam ni buat ramai orang sakit hati. Jika ada salah silap aku mintak maaf.
Nak sambung motong sat. Lepas motong nak gi beli ikan temenung sekilo dekat 20 ringgit.

Anonymous said...

Ada ustaz bagitahu aku....antara ciri2 orang syiah suka main bontot bini...??????

Betul ke ustaz...lr anonymous..?????

Ir Anonymous said...

Bagus jawapan melalui tulisan kamu ni ikhlas.. aku suka.. walaupun ianya tak berapa nak menjawab soalan sebenar aku - tapi sekurang2nya dapat menterjemahkan isi hati kamu.

Tapi ingin aku sampaikan di sini dalam sesuatu organisasi, apabila jika ketua tidak dpt hadir pastinya wakil ada sebagai ganti; jadi tak perlulah nak dikecohkan sangat samada tghh atau lge tidak hadir; pasti kedua2 mereka punyai wakil sbg ganti.. lagipun majlis presiden adalah sekadar satu pembentukan muafakat bukannya perjuangan ideologi masing2, maka tak perlu nak dibesar2kan. Ini yg telah berlaku di dlm kem pan (sblm ini g18) hanya kerana ketika itu mereka punyai kesungguhan utk membuktikan akan kesetiaan serta ketundukan mereka kpd dap! Sepatutnya sebagai muslim janganlah kita secara terang2an menunjukkan kelemahan diri sendiri bila mana tewas tidak boleh terima kenyataan. Pernahkah kita terfikir bhw org yg baru shj mengalahkan kita juga pernah tewas ketika kita menang dulu tapi tidak pun mereka tergamak meninggalkan parti hanya kerana gagal mendapat sebarang jawatan? Yg paling menyedihkan pulak pergi menyerah diri tunduk layu depan parti dap yg tidak langsung punyai keinginan utk memartabatkan undang2 syariah di negara ini (walaupun hanya sekadar utk muslim sahaja).

Di samping itu, apa yg silap di sini ialah adanya juga pendapat bhw jika org bukan islam, maka bolehlah dimaafkan jika engkar dlm sesuatu perkara hanya kerana ia bukan islam.. Betul ke pemikiran sebegini? Di zaman rasulullah ada seorg yahudi yg didapati bersalah dan rasulullah mengarahkan org yahudi itu dihukum walaupun jika hukuman yg dipilih oleh yahudi itu adalah menurut apa yg terkandung di dlm kitab taurat. Maksudnya walaupun bukan islam, salah tetap salah jgn jadi bingai sgt melepaskan si kafir dari sebarang kesalahan! Sehinggakan sudah jadi satu budaya pulak org kafir boleh hina islam (spt menganjurkan pesta arak secara terbuka spt octoberfest) sebab dia tak tahu pasal islam sdgkan org islam hanya perlu memerhati shj ianya berlaku hanya kerana org islam kena faham bhw org bukan islam memang tidak faham tentang islam?? Amat menjijikkan situasi sebegini kan? Inilah budaya yg cuba dibawa oleh pan kebelakangan ini..

Mengenai hal yg lain pula terpulanglah kpd masing2 samada di zaman arwah tgna atau di zaman tghh hendak bersama perjuangan pas. Pada aku sama shj pas tetap dgn perlembagaan yg sama tak kira siapa yg memimpin. Sekiranya selepas ini ada pemimpin yg lebih tegas dari tghh aku tetap sokong pas selagi perlembagaan pas tetap tidak berubah. Aku menyanjung kesanggupan kau berjalan berkilo2meter utk dgr ceramah pas tapi kini jika kamu tidak sanggup lagi berbuat perkara yg sama itu adalah pilihan masing2.. setiap manusia pastinya punyai kadar istiqamah yg berbeza2 antara kita..

Akhir sekali, tentang tuduhan kamu yg terakhir, aku cadangkan kamu terlebih dahulu pastikan betul2 bhw sama sekali tiada langsung mp atau adun pas yg perjuangkan nasib rakyat sebelum melontar tuduhan rambang sebegitu. Aku tak setuju tuduhan dibuat tanpa usul periksa..

Ir Anonymous said...

Dah tanya mat sabu ke belum?

Anonymous said...

Walaun biol Hadi sekor ni dah mtk maaf krn memfitnah Mat Sabu dan Maria Bersih5 ke belum?

Anonymous said...

Parti Ajaran Syiah..PAS

Anonymous said...

Hadi dan PAS perosak ajaran Islam yg mulia.

Ir Anonymous said...

Aku suruh tanya mat sabu (bukan tuduh mat sabu) dulu sebelum tanya aku (boleh pulak tuduh aku).. salah ke?

Anonymous said...

Kalau bab2 bini orang ini. Silakan tanya masternya mat sabu

Anonymous said...

Abam mat pi la saman bekas scandalnya normah. Sbb yang buat pengakuan tu scandal dia sendiri

ban khong said...

Tuan yang dihormati Ir Anonymous.

Bab aku kata dalam parlimen tu berdasarkan apa yg jadi kat luaq la ni. BN buat suka suki. Tapi PAS senyap sunyi.

MP2 PAS kena la berani tegakkan kebenaran. Jgn dok cari alasan.
Ni dak, asal dengar pebongkaran penyelewengan mai dari MP parti lain. Asal lawan mai dari MP parti lain. Ka MP2 pas ni bingai sangat sampai tak tau nak bangkang lagu mana?
Kalau rasa tak bleh buat bg kat orang.

Pasal apa bila ada orang tegoq PAS dan2 pi kait dgn parti lain. Bila tanya bukan dapat jawapan tapi alasan.
"Pasai apa kata kat aku, tu depa pon buat jugak". Haaa.... macam ni payah laaa... Kata berteraskan Islam. Nak martabatkan Islam. Tapi dok banding dgn orang lain.
Bila tanya pasai apa tak bangkang, alasan kita buat cara lembut, berhemah. Sebab dok buat cara lembut dan berhemah hampa la yg khoi lama khoi terok ni.
Hak chengey2 banyak dah kluaq PAS. Yg dok ada hak lembut2 lidah dgn UMNO ni.

Aku tak pernah tengok video TGNA berpelok sakan dgn presiden UMNO.
Tapi aku pernah tengok video presiden PAS la ni pelok sakan dgn presiden UMNO.

Orang bawah sampai tak mau pi kenduri orang UMNO tapi orang ataih berpelok sakan pulak. Kira lagu mana ni?
Pasai se tau aku UMNO pon tak pernah ubah perlembagaan depa.
Ka buleh dah la ni?

Cuma mintak tolong sangat2 kat Tuan Ir, habaq kat presiden, tulong la suruh MP2 PAS bersuara jgn bg BN buat benda susahkan kami. Itu harapan penyokong2 PAS yg dok ada ni termasuk la makcik aku kat jalan Naka Kedah nu. Kalau orang UMNO berani pi rumah dia cakap bab politik UMNO mau kena katok dgn hulu gobek dia. Aku tak berani nak tunjuk video presiden PAS dgn UMNO berpelok. Mau kena tomoi aku dgn orang tua tu. Jgn main2. Dia buat sungoh.

Anonymous said...

Pas senyap sunyi dgn BN? Senyap sunyi? Sila luaskan pembacaan...

Kalau baca website Pan je mmg tak jumpa la bro

Ir Anonymous said...

Ban khong, tentang pendapat peribadi kamu mengenai prestasi mp dan adun pas aku serahkan kpd rakyat marhaen utk menilai.. pada aku ianya lebih kpd tuduhan yg agak rambang shj..

Sedangkan dgn lks pun tghh pernah berpelok, apa masalah besarnya berpelok dgn presiden umno.. aku dah berpesan sebelum ini jgn terlalu ikut rentak pan yg sentiasa berpendirian "dgn dap ok dgn umno no way".. kerana ini amat tak sesuai dgn citra org muda spt kamu ban khong..

Pada aku, aku suka dgn cara pas yg cukup berhikmah - bilamana perlu berkeras kenalah berkasar dan begitu jugalah bilamana perlu berlembut kenalah berhemah.. jangan ikut rentak pimpinan terdahulu yg tewas tak kira apa keadaaan sekalipun sentiasa tetap tunduk kpd dap.. ini amat memalukan islam sebenarnya..

Anonymous said...

Yg buat bising hanya Tuan Ibrahim. Dia pun takde jawatan dlm parlimen. Lebai2 MP dlm parlimen berjiwa tikus..berbahas isu nasional, ekonomi serta masalah rakyat pun tak tahu.

Bila rakyat miskin takde apa nak makan, PAS hanya mampu hidangkan ruu355 utk kenyangkan perut walaun2 biol PAS.

Anonymous said...

Sebab itu Hadi layak jd mb utk sepenggal je terus ditolak majoriti org melayu di Tganu. Pas dpt menang di Tganu pun sewaktu zaman reformasi DS Anwar Ibrahim.

Hadi dan PAS skrg merosakkan ajaran Islam yg mulia.

Anonymous said...

Walaun2 biol Parti Ajaran Syiah ni dah takde modal buat fitnah utk aibkan mat sabu. Org yg difitnah dah pun menang kes di mahkamah. Hanya Allah yg maha nengetahui.

Padahal kes rasuah 90juta, lebai2 penunggang agama PAS perlu menjawap bkn saja pd Allah tapi pd 30juta rakyat Msia. Bila Hadi nak saman SR?

Ir Anonymous said...

Jangan lupa tau bilamana pas kehilangan terengganu, tghh masih mengekalkan kerusi di dun dan parlimen.. sedangkan lks dan karpal singh kehilangan kerusi kerana tewas.. camano tu? Pasti kamu tak tergamak nak kata bhw majoriti org cina tolak lks dan karpal singh kan? Satu lagi mentaliti pan detected!!

ban khong said...

Dalam aku dok perati comment hang Ir, semua hang tala kat Amanah dgn DAP.

Dalam BN ada MCA 100% cina, MIC dan Gerakan yg tak pernah stuju dgn PAS. Tapi pasai apa hang tak pernah sebut.
Hang ada apa2 dgn depa ka?

Aku tak pernah sebut parti lain. Aku cakap pasal PAS saja. Aku cakap yg mana orang kebanyakan macam aku ni tau.

Hang kata tak bleh kerjasama dgn DAP tapi awat di Selangor buleh pulak dok semeja? Ka DAP Selangor tu tak sama dgn DAP hak lain kat Malaysia ni?

Statement hang yg last tu aku rasa lebih sesuai guna saja perkataan "bermuka2".
Tapi sikap bermuka2 ni kalau tak silap aku salah satu dari sifat Syiah.

Jeng kpala.

Ir Anonymous said...

Dah tanya mat sabu ke pasal syiah ni sikap bermuka2.. jgn jeng pulak kepala bila aku tanya macam tu?

Daripada soalan kau pasal kerjasama dgn dap di selangor pun dah menunjukkan yg pan mmg tunduk kpd dap! Dekat selangor ni apa masalahnya? Pkr kata pr masih lagi wujud di selangor.. pas bukan macam pan yg hanya akur bila dap kata pr dah terbubar! Cukuplah hanya pan shj yg akur kpd dap.. jangan sangka bila pan akur kpd setiap keputusan dap, pas pun perlu akur.. sori beb..

Anonymous said...

ban khong.. aku sokong hang.. memang betui kawan kita ir ni hari hari dok tala kat dap dan amanah.. bukan ir saja kawan yang lain pun sama juga..

saya rasa depa punya hati dah di selaputi penyakit tidak jujur dalam membuat komen.. mca gerakan mic semua tak mau ruu355 lebih keras dari dap..

Saya ahli pas.. sama ikut program usrah mereka geng2 ni dah mula tanam kebencian pada geng propsional dulu lagi.. mula2 saya percaya jugak tapi lama2 dok kaji kaji depa ada niat tidak baik langsung depa kondem bila ada ahli cuba sokong geng propsional..

Ir Anonymous said...

Jgn terpesona dgn geng mengaku profesional.. cuba tanya geng mengaku profesional ni depa istiqamah ikut ke tak usrah2 pas sebelum ini? Sampaikan dap semua betul dan tghh semua salah..

Anonymous said...

Maknanya takdelah sunyikan...?

Kalau Tuan Ibrahim kespian seorang shj yang nak lawan BN kenapa Tuan Ibrahim pergi Pan yang konon2 lawan BN hari2...

Eh sibuk lawan BN hari2 ke? Ke sibuk lawan Pas?

Anonymous said...

Ir walaun biol. Cuba ko banding arwah Nik Aziz dgn Hadi. Bagai langit dgn bumi. Almarhum pegang mb Kelantan lebih 20thn. Almarhum disayangi ramai dan buat Pas dihormati oleh berbilang bangsa dan agama.

Hadi layak jd mb Tganu sepenggal je terus ditendang org2 melayu sana.

Sblm skandal 90juta, Hadi menang dgn majoriti yg sikit. Lps ni Hadi dan Pas akan tersungkur terus. Janji Allah itu pasti bagi mrk2 yg peralat dan mempermainkan Islam.

Anonymous said...

Tuan Ibrahim tu ibarat mcm burung belatuk je dlm Pas. Buat2 bising habuk pun tarak. Apa dah jd pd MP2 Pas dlm Parlimen? Asalkan dpt elaun bulanan jd syaitan bisu melihat kezaliman kerajaan kleptokrasi Najib.

Skandal rasuah 90juta oleh Pas pun, Tuan Ibrahim yg sibuk2 suruh saman. Itupun Hadi n geng lebai penunggang agama buat dek je sampai skrg.

Ir Anonymous said...

Kalau nak suruh bandingkan dgn arwah tgna boleh ke tak aku bandingkan dari segi pengiktirafan dunia utk jawatan dalam KUIS pulak? Ke nak kena ikut cara kamu shj dalam bab banding membanding ni? Tak payah nak pecah belahkan kami lagi dalam pas ni ok.. masing2 ada kekuatan tersendiri..

Cumanya ingin aku ingatkan pd korang yg tak tahu cerita sebenar (akibat telah diseleweng oleh g18 dulu terutama oleh yg berbulu ayam) ialah arwah tgna bersama dgn tghh dalam isu mb selangor (ini setelah dijelaskan perkara yg sebenar kpd arwah oleh tghh sendiri).. hasilnya husang tidak lagi jadi calon pilihan mb kelantan setelah beliau memutarbelitkan isu mb selangor dengan niat hendak burukkan tghh yg mana mmg g18 cukup bengang sebelum itu kod tghh kerana tghh tak mahu tunduk kpd dap sebagaimana g18 tunduk!!

Anonymous said...

Ulamak2 besar dlm KUIS skrg pun dah mengutuk keras Hadi. Dia dgn kulit tebal masih taknak letak jawatan.

Antara kehebatan Hadi;

Dgn ketua penyamun kerajaan kleptokrasi Najib teman tp mesra, berpeluk sedondon.

Dgn Ayahtollah Syiah yg membunuh dan menzalimi beratus ribu umat Islam Sunni diraikan dan berpelukan.

Dgn org2 Islam dlm Amanah difitnah mcm2 dan dibuat musuh.

Skandal rasuah 90juta sampai la ni menikus nak saman SR.

Ir Anonymous said...

Oh baru kutuk ingatkan dah pecat mcm yg dituduh kpd pas kononnya pecat org pan yg jelas kalah dlm pemilihan.. tanya mat sabu dia tak pernah ke berpelok dgn org syiah.. bila masa plk pas fitnah pan? Kalau pencuri kita kena label sbg pencuri begitu juga kalau barua.. sila ikut perkembangan isu 90 juta.. toksah jadi mengarut mcm husam yg kata kalau arwah tgna masih hidup, arwah akan masuk pan yg mana kita semua tahu pan cukup mudah tunduk kpd dap!

Anonymous said...

Kalo Hadi nak jd tuan penasihat 90juta kpd ketua penyamun Najib layak dipanggil apa ye? Barua ketua penyamun sesuai rasanya..betul tak badut biol Pas?

Ir Anonymous said...

Tak penat ke bermain dgn fitnah? Tapi sayang org melayu masih tak percaya kpd dap..

Anonymous said...

Bila masa Pas fitnah Pan? Pembaca2 kat sini masih ingat, masih menunggu bukti surat yg Hadi jual nama Sheikh Qardhawi bertujuan menipu org2 melayu utk memfitnah Pan.

Ir anon sila bg pencerahan.

Ir Anonymous said...

Nak surat konon.. surat yg dah ada depan mata (tghh dan lge tandatangan) pun sampai sekarang takde jawapan.. surat tu bukti yg dap yg memungkiri janji bukannya pas.. tapi pas pula difitnah konon memungkiri janji kpd org bukan islam.. sila komen surat pasal surat tu dulu ok.. step by step..

ban khong said...

Ir Anonymous.

Dah tanya mat sabu ke pasal syiah ni sikap bermuka2.. jgn jeng pulak kepala bila aku tanya macam tu?

Jawapan:
Aku tengok Mat Sabu ni consistent lawan kezaliman BN. Kena tangkap ISA beberapa kali pon tetap tak berubah. President brapa kali kena tangkap ISA? Kluaq statment kapirkan orang UMNO pon tadak apa jadi. Ka musang bebulu ayam?
Mat Sabu pernah buat contoh iran. Jgn kan kata dia, aku yakin ramai orang tak tau agenda syiah ni apa dia dulu. Dulu ramai orang dok ingat hizbullat tu pejuang Islam. Tapi la ni baru kita tau. Dr. Qardawi sendiri pon mengaku kata syiah ni tak bleh percaya sebab tu dia tak mau dah berhubung dgn syiah. Maksudnya dia pon besa pi jumpa orang2 syiah ni. Habis tu nak kata dia syiah jugak ka?

Pkr kata pr masih lagi wujud di selangor.. pas bukan macam pan yg hanya akur bila dap kata pr dah terbubar!

Jawapan:
Pandai pulak hang berselindung dgn PKR.
Awat masa Wan Azizah nak bertanding dulu president hantam tak mau2 .
Tadak sekelumit rasa malu ka?


La ni hang jawab soalan aku.

1. Atas dalil apa president pi Iran jumpa puak2 syiah? Hampa tak habaq kat dia ka kata syiah dok sembelih umat Islam la ni?

2. Pasai apa masa Arwah TGNA ada hampa sekelumit pon tak brani dok berpelok sakan dgn UMNO. Hampa takut Allah ka takut TGNA? Kalau takut Allah pasai apa dok bersekongkol dgn kerajaan zolim.

3. Amanat president yg kapirkan orang UMNO masih dok tergantung kat dinding2 rumah penyokong PAS sampai la ni tu bila nak suruh buka?

4. Atas dalil apa la ni buleh kerjasama dgn UMNO sedangkan perlembagaan UMNO tetap sama macam masa president kluaq amanat dulu.

5. Apa tindakan hampa nak pebetoi balik segala kerosakan yg amanat president buat dulu.
a. Adik beradik pecah belah.
b. Laki bini bercerai berai.
c. Jiran tak bertegur sapa.
d. Satu kampung 2 surau.

Strait to the point la. Tak payah belit2.

# jgn jeng pulak kepala bila aku tanya macam tu?

Ir Anonymous said...

Jawab dulu pasal surat tghh / lge tu.. surat palsu ke idak .. simple..

Anonymous said...

Hehehe..apa kena mengena dgn DAP. Umat Islam seluruh dunia tak sabar menunggu..

Bila walaun2 biol Pas nak bg bukti surat Hadi jual nama Sh Qardhawi utk menipu org melayu dan memfitnah Pan?

Bila Hadi nak bentang hudud?

Bila Hadi nak bahaskan ruu355?

Bila Hadi nak saman SR skandal rasuah 90juta?

Hukum Allah tak boleh diperalat dan ditunda lama2. Betul tak walauns?

Ir anon sila bg pencerahan pd pembaca2 blog.

ban khong said...

Ni antara aku dgn hang. Jgn dok berdalih. Aku jawab dah hang punya soalan. Turn hang pulak jawab soalan aku. Sat lagi aku kata hang belit hang marah.

Ir Anonymous said...

Aku dah jawab soalan2 yg lebih kurang serupa dgn soalan2 kau sebelum ini yg dtg dari org lain.. malas aku nak copy paste balik jawapan2 aku tu.. tapi aku akan jadi rajin copy paste kalau kau jawab soalan aku pasal surat tghh/ lge tu.. palsu ke idak surat tu?

Anonymous said...

Kaki belit badut biol ni. Serupa dgn ketua lebai Pas munafik bersiri.

Apa persamaan Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

ban khong said...

Aku kata dah ni antara aku dgn hang.

Aku dah jawab soalan hang. Pasai apa hang dok berdalih. Jawab soalan aku. Aku tak kira la hang nak copy paste ka, nak print screen ka, nak photostat ka yg penting hang jawab.
Jgn dok tanya pasai LGE ka apa kejadah ka kat aku. Aku tak pernah ikut DAP. Tapi aku ikut PAS. Jadi hang sebagai wakil PAS yg tau segala2nya, hang jawab soalan aku.

Paling ceroi hang jawab soalan 4 dan 5 tu.

Hang ingat main2 ka cakap suka suki lepas tu jadi hiru hara nak lepaih tangan. Tak jadi depan mata hang tak pa la. Buleh la sembang kemaih. Nu kat kampung belah aku duduk ni, jadi belaka. Pasai hampa la.

Aku cakap belit, marah.

Ir Anonymous said...

Ban khong.. Ok aku jawab tapi lepas aku jawab tolong jawab surat tghh/lge tu palsu ke idak? Boleh ke ban khong.. jgn jadi macam barua dap yg tak berani nak jawab..

Komen jawapan a : aku pun tgk mat sabu konsisten tunduk kpd dap.. betul kan? Aku juga dah buktikan pas tak pernah kafirkan org jika ia merujuk kpd yg dikatakan amanat.

Komen jawapan b : aku tak pasti kes mana yg dirujuk pasal wan azizah.. tapi kalau pasal kes calon mb, yg aku tahu sultan selangor sendiri yg nak lebih dari dua org calon mb selangor sbb tu pas tak calonkan hanya wan azizah seorg.

Jawapan 1 : Hampir setiap tahun tghh pergi ke persidangan tersebut maka tak perlu dalil apa2 pun. Mat sabu dah sahkan perkara ni.. sbg peminat mat sabu takkan kamu tahu? Kelakar kan?

Jawapan 2 : Masa arwah tgna ada takde pulak arwah tgfn takut utk berpelok dgn mahathir utk isu bersama palestine.

Jawapan 3 : Aku dah buktikan yg dikatakan amanat tu takde satu pun yg mengkafirkan org umno. Lihat di bawah:
Amanat tu bermaksud pas menentang bn atau umno yg masih mengekalkan perlembagaan kafir (malah pan sekalipun jika memerintah dan masih mengekalkan perlembagaan kafir, pas tetap terus menentang).. di kala pas menentang itu samada melalui pilihanraya atau ketika pas mempertahankan diri ketika diserang oleh kerajaan memerintah (yg mengekalkan perlembagaan kafir) sehingga mengorbankan nyawa maka akan dianggap mati syahid kerana sdg memperjuangkan islam utk memerintah malaysia.. mudah je nak faham tu kan? Bila masa pulak pas kafirkan umno atau sesiapa shj yg mengekalkan perlembagaan kafir?

Jawapan 4: Ni aku anggap dah jawab sbb lebih kurang sama dgn jawaban 3 di atas. Tapi aku akan tambah jawapan lain kemudian.

Jawapan 5 : Oleh kerana tiada yg salah kpd yg dikatakan amanat tu jadi takde apa2 yg perlu diperbetulkan.. simple..

Sekarang sila jawab palsu atau tidak surat tghh/lge tu? Boleh ke ban khong? Aku bagi sampai esok pagi utk kamu jawab..

Ir Anonymous said...

Ni jawapan aku yg lain utk no 4.

Seperti yg tertera pada amanat (bukan fatwa) beliau bahawa "Kita menentang dia yakni UMNO adalah kerana mengekalkan perlembagaan penjajah etc." Alhamdulillah penentangan ini masih terus2an berlaku sehingga sekarang. PAS adalah sebuah pertubuhan berdaftar secara rasmi di negara ini dan begitu juga UMNO; sudah tentulah penentangan antara mereka yg dimaksudkan adalah ketika hanya berlakunya pilihanraya sahaja. Sebagai pertubuhan islam yg sah, tak sepatutnya berlaku penentangan dalam bentuk lain yg sia-sia atau yg boleh membawa huru-hara kepada negara. Kecualilah sekiranya hak2 sebagai warganegara dicerobohi atau difitnah, pastilah segala ruang yg ada perlu digunakan sebaik mungkin utk mempertahankan prinsip perjuangan islam yg dibawa hatta yg sehingga melibatkan nyawa.

Strategi PAS sebagai sebuah parti politik pula (selain tarbiah dan dakwah) tidak sepatutnya kekal dgn bentuk yg sama sahaja. Dengan kaedah yg sistematik, segala strategi dan tindak-tanduk pastinya perlu berubah2 mengikut masa, keadaan dan tempat. Sebagai contoh, di awal 80an PAS mengambil pendekatan yg agak keras kerana para pemimpin UMNO pada ketika itu begitu mudah mengeluarkan kenyataan2 yg mungkin boleh melunturkan akidah. Sbg cth; hanya UMNO yg boleh memberi rezeki, politik lain agama lain, undang2 hudud tidak sesuai di negara ini kerana masyarakat majmuk (kini PAN pun mula menjunjung contoh ini demi menjaga hati DAP), kalau nak makan sup tangan silalah ke kelantan (hukum hudud dipersenda sedemikian rupa), tidak salah meminum arak selagi tidak memabukkan dan juga lain2 kenyataan lagi.. ketika itu amat sesuailah yg dikatakan Amanat TGHA dikeluarkan berketepatan dgn waktunya demi memberi peringatan dan amaran secara tidak langsung kpd UMNO sebagai musuh tradisi politiknya; tetapi dlm masa yg sama ahli2 nya sebagai saudara sesama islam.

Dan kini, alhamdulillah hampir tiada lagi kenyataan2 menghina islam dikeluarkan. Dan pastinya strategi PAS perlu juga berubah dgn tidak lagi keras spt dulu (tapi di masa hadapan belum tentu lagi!) namun tetap berada di posisi membangkang. Seperti yg kita sedia maklum, rakyat kini sdg berhadapan dgn pemimpin yg amat korup dan sudah tentu PAS perlu turut menentang kerajaan yg zalim yg dipimpinnya; tapi perlu diingat ianya masih melalui pilihanraya. Sebab itu PAS juga menyokong sebahagian tuntutan Bersih 2 utk pilihanraya yang adil serta telus. Tetapi tidaklah perlu sampai menyertai perhimpunan2 Bersih selepas Bersih 2 yg mana jelas turut diambil kesempatan oleh golongan2 pejuang aktiviti LGBT dan pertubuhan NGO G25 yg mempertahankan murtad yg pastinya bertentangan dgn tuntutan islam.

Sebagai pembangkang, pimpinan PAS terus menegur kerajaan dlm isu2 spt 1MDB, berboros belanja oleh ahli keluarga PM, isu pembunuhan Altantuya dan berbagai isu2 lain. Tapi di kala ada program yg positif seperti utk kebaikan islam dan kebajikan rakyat dari pihak kerajaan, tidaklah sepatutnya pula ditentang secara mutlak oleh PAS hanya kerana ia sebuah parti pembangkang!

Tidak seperti pihak yg lain di mana tatkala pemimpin utama kerajaan yg memerintah tidak lagi mempunyai kuasa, mereka boleh sahaja dipuja utk kembali dan diambil semula malah sehingga dijadikan pemimpin gerakan pembangkang. Contoh jelas sudah ada di depan mata. Pemimpin berkenaan tak perlu pun mengaku kesilapannya atau pun meminta maaf; begitu mudah mereka dianggap sudah bersih. Jadi apa kurangnya dgn pemimpin sekarang yg kini dituduh dgn pelbagai skandal dalam dan luar negara. Di masa hadapan beliau pasti juga akan dimaafkan oleh pihak tersebut hanya kerana ingin menjatuhkan kerajaan semasa. Di sini kita boleh lihat sikap seperti yo-yo oleh pihak yg berkenaan.

Tidak seperti PAS yg begitu konsisten menentang UMNO selagi islam tidak dimertabatkan. Malah PAS itu sendiri tidak perlu wujud lagi sekiranya islam benar2 telah dimertabatkan oleh mana2 pihak sekalipun.

ban khong said...

Ir Anonymous.

Jawapan 1.
Memang klakar. Aku tanya pasai apa pi jumpa syiah yg terang2 dok sembelih umat islam la ni. Hang kata tak payah dalil sebab tiap2 tahun memang dok pi.

Jawapan 2.
Hang tak jawab. Kona baring rebah teguling. Dok kait TGFN segala.

Soalan 3.
Jawapan terbaik tapi aku rasa hang lari dulu.

Jawapan 4.
Aku nak tanya hang dok plenet mana ni. Hang kata UMNO berubah. Perlembagaan UMNO tak pernah berubah. Perangai pemimpin UMNO pon tak berubah.

Jawapan 5.
Aku agak dah. Mesti cuci tangan.

Untuk soalan hang.
Jgn dok tanya pasai LGE ka apa kejadah ka kat aku. Aku tak pernah ikut DAP. Tapi aku ikut PAS. Jadi hang sebagai wakil PAS yg tau segala2nya, hang jawab soalan tu.
*tu aku copy paste skali lagi bg kat hang.

Pesan aku hang pi la terang balik bg orang2 yg salah paham sebagaimana yg hang kata tu, pebetoi balik apa depa buat.

Ir Anonymous said...

Tak pe lah kalau hang tak boleh jawab on behalf of barua dap pasal surat tghh/lge tu..

Semua soalan aku dah jawab termasuk soalan hang no. 2. Nak habaq kat hang yg walaupun tgna masih hidup takde sapa takut nak pelok parti lawan.. ini bertentang dgn dakwaan hang yg kata zaman arwah tgna org2 pas takut nak berpelok dgn umno hatta dgn dap sekalipun dah berlaku. Malah di atas pentas tu tghh dan paklah turut bersama dan tiada halangan langsung dari arwah tgna.. jelas dah sekarang kan?

Aku faham dgn kerisauan hang tu atas segala salah faham.. tapi aku jugak harap hang faham asal usul mula timbulnya yg dikatakan amanat tghh tu..

Bagaimanapun aku bangga dgn hang ban khong.. macam inilah ahli pas (atau bekas ahli pas?) yg berkualiti..

Memang aku sengaja nak uji hang samada hang ni pan atau tidak dan hasilnya hang bukan ahli pan.. tahniah bro..

Anonymous said...

AMANAT HADI

Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

Anonymous said...

ISI KANDUNGAN AMANAT HADI JELAS SELEWENG

Mengapakah Hj Abd Hadi tidak mengaku ucapan beliau ditujukan kepada UMNO sedangkan para SATU terang-terang menyebut "Kita menentang UMNO.../...BN bukan kerana nama UMNO.../...BN".
Bukti ditujukan kepada UMNO lebih jelas lagi apabila para DUA menyebut "Dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini". Puak ini itu puak mana lagi kalau bukan UMNO atau BN seperti yang disebut dalam para SATU di atas?

Bagaimanakah boleh timbul hukum "Mati Syahid" sedangkan orang UMNO yang ditentangnya itu tidak kafir? Syarat mati syahid ialah orang Islam melawan orang kafir harbi iaitu orang kafir yang memerangi agama Islam dan menghalau orang Islam. (Lihat maksud Al-Quran ayat 8-9 dari surah Al-Mumtahanah)

TRAGEDI AKIBAT AMANAT HADI

Selepas amanat itu diucapkan pada 7 April 1981, kira-kira setahun kemudian berlakulah suatu tragedi yang menyayatkan iaitu sebulan sembahyang Tarawih dua imam dan Jumaat bergilir dalam satu masjid di kampung Gong Pasir, Besut Terengganu pada bulan Julai-Ogos 1982. Selain daripada laporan Berita Harian 19 Julai 1982, saya sendiri hadir bersama jurukamera membuat liputan video tragedi tersebut.

Selepas itu berlakulah sembahyang Jumaat dua sekampung di 39 mukim berlarutan sehingga tahun 1999. Walaupun PAS sudah memerintah sekarang namun setiap sembahyang Jumaat pasti ada sahaja berbagai ketegangan.

Pada 29 Disember 1985 (40 hari selepas peristiwa berdarah Memali 19 November 1985) YAB Hj Abd Hadi memberi ceramah umum di Kampung Raja, Besut Terangganu. Saya masih menyimpan rakaman dalam bentuk video. Ketika itu Hj Abd Hadi mendakwa keputusan hukum oleh ulamak PAS Kedah "... Dan inilah yang telah dinyatakan oleh ulamak-ulamak PAS negeri Kedah kepada Majlis Fatwa negeri Kedah, bahawa 14 orang sahabat kita yang telah dibunuh itu adalah syahid (Disambut Allahu Akhbar) dan kita kebumikan mereka sebagai syuhada', sebagai orang yang mati syahid yang dikafankan... dan dikafankan dengan pakaiannya yang berdarah, dikebumikan dengan keadaan tidak disembahyangkan, darah mereka dalam keadaan hidup; inilah keyakinan kita bahawa mereka adalah syahid". Hukum PAS ini jelas bercanggah dengan fatwa Jawatankuasa Fatwa negeri Kedah Darul Aman yang jelas menyatakan tidak syahid maarikah (Utusan Melayu 3 Februari 1986).

Tragedi terakhir yang ada kaitan dengan Amanat Hadi ialah perjuangan "Mati Syahid Menentang Kerajaan" oleh kumpulan ajaran sesat al-Ma'unah di Bukit Jenalek, Sauk Perak pada 2-7 Julai 2000. (Lihat Berita Harian 24 Julai 2000)

Banyak lagi jenayah perpecahan di kalangan umat Islam yang tidak mampu hendak disenaraikan di sini seperti kubur asing, menikah dua kali, bercerai suami isteri, tak makan sembelihan orang UMNO, tidak sembahyang mayat orang UMNO dan lain-lain.

Anonymous said...

MEMPERMAINKAN HUKUM ALLAH DAN MENYELEWENGKAN FAKTA/REALITI

Hukum PAS ialah haram dan kafir untuk orang dan HARUS sahaja apabila menguntungkan PAS. Bukti yang jelas ialah mengenai memerintah negara secara kongsi kuasa. Amalan politik secara kongsi kuasa antara orang Islam dengan bukan Islam di Malaysia ini telah bermula sejak sebelum merdeka iaitu pada tahun 1955. Ia pula bersesuaian dengan contoh Nabi Muhammad s.a.w mengikat janji dalam pemerintahan Madinah tahun 622 Masehi yang lalu.
Namun PAS pernah mengkafirkan orang Islam UMNO yang berbuat demikian.

Pada bulan Ogos 1963 Dewan Ulamak PAS Kelantan telah membuat keputusan "Orang Islam yang berkongsi dengan orang kafir memerintah negara menjadi kafir atau haram". (Lihat kertas putih kerajaan Malaysia 8 November 1984).

Apabila PAS terlibat sama maka hukumnya menjadi HARUS (1973 - Kerajaan campuran di Kelantan; 1974-1977 bersama dalam kerajaan BN seluruh negara).

Ayat-ayat Al-Quran juga sanggup diselewengkan maksudnya. Satu daripada bukti yang masih tersimpan dalam rakaman kaset ucapan Hj Abd Hadi di Bukit Kulim, Marang pada 24 September 1980. Beliau menyalahtafsirkan maksud ayat 251 surah al-Baqarah "Walaula daf'ullahin nasa ba'dhahum biba'dhil lafasadatil ardh" yang diberikan makna "Dan jikalau Allah tidak menjadikan manusia itu bergaduh, manusia itu berkelahi, manusia itu berperang di antara satu sama lain nescaya rosaklah muka bumi ini. Patutnya bila manusia itu bersatu molek, berpakat belaka, dak kelahi dak berbalah maka jadi molek muka bumi. Tapi Allah Taala kata dalam al-Quran kalu Allah Taala tak jadikan manusia ini bergaduh nescaya muka bumi akan rosak".

Sedang sebenarnya ayat itu ialah ayat cerita Nabi Daud yang berjaya membunuh Jalut dan diberikan kuasa memerintah negeri yang dulunya diperintah oleh Jalut itu. Kesalahan pertama ayat penuh 251 surah al-Baqarah ini tidak dibaca semua dari awal hingga akhir, sebaliknya dibaca tengahnya sahaja. Yang kedua tafsirannya boleh difahami sebagai "Tuhan mahu kita bergaduh" telah bertukar maksud asal daripada ayat cerita menjadi ayat hukum waliazu billah.

Anonymous said...

HUDUD HANYA RETORIK PAS UTK MENIPU AHLI2 PARTI.

Perlembagaan tubuh PAS sendiri juga berikrar mematuhi perlembagaan negara. Lihat fasal 6 ceraian 11 mencatatkan: "Segala tindakan PAS tidak terkeluar daripada batas-batas perlembagaan dan undang-undang negara".

Mengapakah pimpinan PAS tidak menjelaskan kepada umum bahawa PAS juga tunduk kepada perlembagaan negara? Semua calon PAS dalam pilihanraya tidak membantah bayaran wang pertaruhan dan lain-lain syarat yang dikenakan dalam penamaan calon dalam setiap pilihanraya itu berlaku. Begitu juga segala faedah daripada hasil peruntukan perlembagaan negara ditelannya belaka. Mereka bak kata peribahasa "Cakap tak serupa tulis, tak serupa bikin" ataupun pakai hukum "Waharamun kalau makan seorang, wahalalun kalau bagi dua". Rela berpura-pura dengan hukum Allah.

Pembohongan terhadap realiti yang jelas mengelirukan ialah mengenai perjuangan menegak negara Islam. Mingguan Malaysia 13 Ogos 2000 menyiarkan temuramah YAB Hj Abd Hadi Awang. Beliau mendakwa kononnya PAS tidak akan bertolak ansur dalam perjuangan menegakkan negara Islam. Apa yang sudah berlaku pada realitinya ialah DAP menolak pembentukan negara Islam, tetapi YAB Datuk Nik Abd Aziz Nik Mat menerimanya dengan segala kesyukuran. (Lihat Utusan Malaysia 22 April 1999 dan Berita Harian 15 Mei 1999).

Penyelewengan isi kandungan Amanat Hadi jelas mengelirukan pegangan umat Islam.
Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang memutuskan Amanat Hadi Bercanggah Dengan Islam pada tahun 1986 itu sudah tentu mempunyai alasan yang kukuh. Oleh itu setiap orang Islam perlu terima dan patuh kepada fatwa tersebut tanpa ragu-ragu lagi. Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terdiri daripada semua mufti dalam Malaysia.

Anonymous said...

Isu amanat ni sebenarnya dah lama tak disebut. Dr Maza pun dah explain tentang kesalahfahaman orang. Even Umno pun dah tak menyuarakan isu ini walau dalam Pru13.

Yang menjadi masalahnya..dalam Umno dah faham isu ini, Pan pulak yang mula terasa hati....masa depa dalam Pas dulu takdak pun depa suarakan tentang kekecewaan ni...skrg tak masal2 lak nak bangun membela Umno....tapi dlm masa yang sama kutuk sakan Umno...funny lah you Pan...real joker...

Anonymous said...

Dah takdak modal...nk jadi hero pada umno la tu kunun..

Hero yg umno x perlukan pun...pipi tersorong sorong

Anonymous said...

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan Amanat Hadi sesat dan bercanggah dgn ajaran Islam.

Pernah ke kita dgr Hadi munafik bersiri dan walaun2 biol PAS meminta maaf pd jutaan ahli umno yg dikafirkan, masyarakat melayu yg berpecahbelah serta ahli keluarga mangsa2 memali?

Apa persamaan antara Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

Walaun2 biol PAS mmg the real joker.

Anonymous said...

Mmg pun Pas skrg pipi tersorong sorong. Umno tak layan pun.

Lebai Hadi nk jd tuan penasihat 90juta kpd ketua penyamun kerajaan kleptokrasi Najib. Mmg sesuailah jd barua ketua penyamun. Walaun biol mmg the real joker.

UNDI PAS = UNDI UMNO

Anonymous said...

Takde pulak hari2 masuk berita masyarakat Islam huru hara dengan pecah belah disebabkan isu amanat. Ratusan terbunuh...perang dan rusuhan..mungkin dlm buletin Pan ada la kot...

What a joke you Pan...

Dah fail memenangi jati diri penyokong Pas, tiba2 tukaq strategi pulak dah dgn nak memikat penyokong Umno...

Selagi Dap tu master khadam Pan...jangan diharap laaa Umno nak berganjak ke Pan...

Anonymous said...

Aik..sudah tukar ka? Joker pan detected

Anonymous said...

Badut biol Parti Ajaran Syiah ni dah malu ke? Dok asyik nak cover2. Hadi dan PAS skrg dah dilaknati Allah.

UNDI PAS = UNDI UMNO

Anonymous said...

Joker biol Parti Ajaran Syiah.

Ir Anonymous said...

Sila betulkan fakta awal wahai anonymous sekelian di atas. Syarat seseorg itu mati syahid ialah bila mati mempertahankan nyawa, hartabenda, maruah dan ada juga dikira mati syahid dunia (kecil) seperti mati kerana sakit perut, mati lemas dsbnya.. tak payah nak seleweng kononnya syarat mati syahid hanya jika memerangi org kafir..

Anonymous said...

Well done Ir. Penyokong2 Pan ni berhujah mmg saling tak tumpah mcm garbage collection. Sembrono dan kaut apa je ada asal boleh, demi membantai Pas.

Diorang ni mana la tahu syahid dunia dan syahid akhirat...lepas ni baru la digoooooglenya untuk berhujah...

Anonymous said...

Khadam 11:10..

Penyokong Umno menyokong Umno kerana kerisauan mereka pada perpecahan undi Melayu. Mereka menyokong Umno bukan lagi kerana kepercayaan pada pimpinan dengan apa yang berlaku hari ini.

Penyokong Pas menyokong Pas kerana perjuangan Islam yang Istiqamah. Islam itu syumul dan non-muslim lebih selamat dibawahnya jika non-muslim mengetahui fakta ini.

Sekurang kurangnya penyokong kedua dua parti ni mempunyai prinsip dan subtance masing2...

Pan pulak apa dia?? Parti kecewa...Kejap Islam, kejap Islam sederhana, kejap bangkang Ruu355, kejap nak pinda Ruu355, kejap Umno kejap tidak, kejap kutuk Pas, kejap ajak Pas gabung. Yang maintain persistence ialah kesetiaan kepada Dap yang satu.

What a big joke..

Anonymous said...

PAS..Parti Ajaran Syiah jual agama.

Umno..Umat Melayu No Otak jual bangsa.

UNDI PAS = UNDI UMNO.

What a big joke..

Anonymous said...

Asasnya..Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan telah muktamadkan Amanat Hadi sbg sesat dan terpesong dari akidah Islam. Hadi dan walaun2 biol Parti Ajaran Syiah, PAS wajib bertaubat dan minta maaf kpd seluruh umat Islam di Msia krn mempermainkan agama.

Apa persamaan antara Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

Anonymous said...

Bila Hadi nak saman Sarawak Report skandal rasuah 90juta?

Anonymous said...

Sesama puak walaun biol..mmglah well done..sendiri putarbelit sendiri puji..dasar parti lebai penunggang agama.

Nak tanya wakil dari walaun2 biol PAS. Kalo boleh bg pencerahan walopun tahap merapu..utk jd bahan ketawa pembaca2 blog ni.

Apa persamaan antara Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

Anonymous said...

KEPADA ANON 9.03, 9.04,9.07,11.10 DAN 5.03.....

ANDA2 SEMUANYA SANGAT SEMPURNA DALAM BERHUJAH ,ADA FAKTA DAN NAS2 SERTA DALIL YG SAHIH...
TERUSKAN PERJUANGAN MU SOBAT...
ANDA2 ADALAH PANGLIMA PERANG BUAT KAMI....
GEMPUR TERUS MEREKA2 ITU YG MASIH TERTIDUR PANJANG....
APA PUN ....TERIMA KASIH DAN
SYABASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!

Ir Anonymous said...

Sahih pan dan umno berpakat kerana utusan malaysia dan berita harian boleh dijadikan rujukan.. tahniah pan.. dah dpt greenlight dari dap ke?

Anonymous said...

Janganlah merapu ir.. pas yang jadi khadam dan kuda tnggangan umno swcara tersirat..

Anonymous said...

Nak tanya ir walaun biol..soalan2 ni takde kaitan dgn DAP, utusan msia atau berita harian..

Betul ke dlm perlembagaan tubuh parti, Pas berikrar utk mematuhi perlembagaan negara yg berdasarkan undang2 penjajah? Boleh ke Pas nak laksanakan hudud kalo mcm tu?

Kalo ikut Amanat Hadi, Pas dan penyokong2nya pun dah jatuh kafir mcm Umno..yg masih kekal dgn perlembagaan penjajah sampai skrg. Betul tak?

Haram tak hukumnya lebai2 penunggang agama setiapkali bertanding pru terlibat dgn wang pertaruhan? Bkn ke ini satu bentuk judi? Sama juga dgn cai yg diguna dlm pemilihan pemimpin2 Pas?

Akhir sekali..

Apa persamaan antara Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

Anonymous said...

Simple je nak jawab soalan tu..

Memang betul sebg sebuah parti yg sah berdaftar perlembagaan perlu dipatuhi. Perlembagaan ini boleh diubah kerana ianya bukannya statik. Jika pas atau sesiapa shj yg inginkan hukum Allah berjalan di mukabumi malaysia, perlu perlahan2 mengubahnya agar selari dgn syariat. Malah pun sdg mengusahakannya sekarang iaitu melalui RUU 355.

Bab amanat tu aku dah terangkan beberapa kali. Hanya org yg kurang upaya utk faham sahaja yg akan mengulangi soalan ini ataupun ia ditanya lagi jika atas arahan dap!

Sekarang ini sistem demokrasi adalah yg terbaik di malaysia.. di masa akan datang diharap akan ada sistem yg lebih baik. Utk pengetahuan barua dap, kalau cai tak digunakan macamana kami nak kenal g18 atau khodam dap utk kami tewaskan!

Anonymous said...

Fuh celik betul...celik didalam tempurung Dap

Anonymous said...

Aku tanya haram tak hukumnya kalu ulamak2 berpolitik mcm Hadi dan lebai2 penunggang agama PAS bertanding setiap pru terlibat dgn wang pertaruhan? Haram atau Halal? Simple..

Anonymous said...

Walaun2 biol parti lebai penunggang agama ni setiapkali celik je mata terus wirid PAN..DAP..PAN..jgn lupa jerit takbirr ye..mmg real joker.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

Anon 11:04,

Mengenai fatwa kebangsaan mengenai amanat tu.. sbg sebuah parti politik, pas terpaksa akur walaupun tidak dapat menerima sepenuhnya fatwa tersebut. Tghh pernah meminta agar diadakan muzakarah mengenainya (disokong pula oleh arwah tgna) serta meminta juga disiarkan secara langsung melalui televisyen. Namun tiada siapa pula yg berani tampil ke depan. Jika dilihat di kedah pula, ada beberapa ulamak kedah yg menyokong bhw para syuhada memali telah mati syahid malah disokong pula kebenarannya apabila kawasan perkuburan memali yg menempatkan para syuhada telah diziarahi beberapa kali oleh ketua agama islam negeri kedah iaitu tidak lain dan tidak bukan DYMM Sultan Abdul Halim sendiri. Ini adalah fakta! Jadi di sini ada pelbagai pendapat. Terpulang kpd individu masing2.

Aku pun nak tanya kamu soalan. Di dalam alquran ada ayat yg mewajibkan agar dilaksanakan hukum hudud. Kita semua faham pas amat akur serta patuh akan ayat berkenaan. Soalan aku ialah jika dalam masa yg sama dap tidak bersetuju utk dilaksanakan hudud di negara ini, kpd yg mana satukah pan akan akur? Alquran atau dap?

Anonymous said...

Anon 10:18...

Haa tau pun kau lawak...jadi pi suruh Pan tu betulkan matlamat tak masuk akalnya ie perjuang Islam dibawah telunjuk dap...tak ke jadi bahan gelak orang nanti

Anonymous said...

Anon 10.49 AM..

Tuan sila baca pandangan Shiekh Yusuf Qardhawi yang disiarkan di stesyen satelit TV al-Jazeera.. mengenai perlaksanaan 'Hudud Dalam Wacana Fiqh Masa Kini' telah memberi garis panduan asas berkenaan kaedah perlaksanaan hukum tersebut dalam masyarakat.

Secara kesimpulan yang lebih jelas dinyatakan Dr Yusuf Qardhawi 'Dasar (berkenaan perlaksanaan hukum Hudud) tidak dilaksanakan (hukum) Hudud melainkan apabila kita telah melaksanakan seperti yang telah saya katakan ajaran-ajaran Islam keseluruhanya yang berkaitan akidah, syariat, akhlak, tata susila dan nilai-nilai (murni), kita bangunkan masyarakat Islam, dalam keadaan ini kita laksanakan (hukum)Hudud' (Rujuk: http//www.qardawi.net/2010-02-23-09-38-15/4/5075-2011-08-12-18-22-16.html).

Kenyataan Dr Qardhawi ini secara tidak langsung menidakkan pandangan yang melihat 'perlaksanaan hudud sebagai agenda teratas dalam sebuah negara Islam.

Note: Artikel penuh daripada penulis lulusan Syariah & Pengajian Islam Univ. Mu'tah, Jordan.. dan tulisan ini merupakan pendapat peribadi penulis, sila rujuk Malaysiakini tarikh Okt6,2011.

Tuan anon 10.49 AM saya berpendapat jangan mudah mengeluarkan komen tersirat yang berlainan pandangan dengan kita.. banyak pandangan lain yang berbeza..



Anonymous said...

Tuan anon 3:49 pm. hujah tuan sy anggap bernas. saya akur akan dapatan tuan melalui pencarian yg tuan lakukan. saya 'reserve' pendapat saya dan saya setuju agar pandangan saya tidak boleh dipaksakan ke atas orang lain. tq bro

Anonymous said...

Anon 10:49

Kamu ni boleh saya kategorikan sbg penyokong Pas yg naif atau bodoh.

Pas hanya peralatkan hudud dan Islam utk kepentingan parti. Perlembagaan tubuh Pas sendiri dah berikrar mengikut segala yg termaktub dlm perlembagaan negara.

Hadi dan Pas tahu hudud takkan dpt dilaksanakan di negara ini krn rakyatnya berbilang bangsa serta agama. Pas mempermainkan hukum Allah utk memecahbelah masyarakat seterusnya menipu ahli2 parti dulu, kini dan selamanya.

Sbb tu saya pernah bertanya pd walaun2 biol di sini, Pas dah 65thn..bila Hadi nak bentang hudud? Bila Hadi nak bahaskan ruu355? Bila Hadi nak saman SR skandal rasuah 90juta?

Islam itu luas dan indah. Hudud bkn keutamaan. Kemiskinan itu boleh menghampiri kekufuran. Hudud tak boleh kenyangkan perut rakyat miskin yg dizalimi pemerintah umno.

Mengenai mati syahid dan Amanat Hadi telah dimuktamadkan sbg sesat oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Yg dianggotai oleh semua mufti dlm negara. Siapalah kita semua yg nak menolak fatwa tsb krn ketaksuban melampau pd manusia dan parti politik. Jalan terbaik ialah penyokong2 Pas bertaubat dan mtk maaf pd seluruh umat Islam di Msia.

Anonymous said...

Anon 11:34

Bila Hadi nak bentangkan hudud?

Bila Hadi nak bahaskan ruu355?

Bila Hadi nak saman SR skandal rasuah 90juta?

Pi bg tau Hadi atau lebai2 penunggang agama Pas berdosa mempermainkan dan melengah2 hukum Allah..dah 65thn tak ke jd bahan gelak orang nanti.

Anonymous said...

Tuan anon 3:49

Saya tidak ada masalah dengan pandangan Sheikh Yusuf Qardawi. Sbb beliau ulamak besar dan mempunyai keahlian untuk berfatwa atau menyatakan pendapat tentang hukum Islam.

Saya memang sejak dahulu lagi bersetuju juga dengan pandangan TGHA yang menerangkan sendiri dalam parlimen Hudud belum boleh dilaksanakan di Malaysia dengan beberapa hujah dn penerangan yang beliau buat.. TGHA juga sebagai seorang ulamak mempunyai keahlian untuk membicarakan tentang Hudud.

Rasulullah sendiri diawal perjuangan Islam bukanlah menegakkan Hudud didalam dakwahnya. Even kalau kita lihat Rasulullah mengharamkan riba juga adalah didalam khutbah terakhir baginda. Kita memahami jika Hudud itu dilakukan dalam keadaan yang belum membolehkannya, dibimbangi Islam itu akan dijadikan bahan fitnah oleh musuh2 Islam yang sentiasa mencari ruang menjatuhkan Islam. Yang paling utama ialah syiar dan dakwah Islam.

Namun kekalutan yang berlaku sekarang ialah apabila apabila Dap yg bukan muslim itu cuba menghukum bahawa Hudud itu tidak boleh dan tidak sesuai utk orang Islam. W.pun Mca juga sama sifatnya tapi Mca tiada kerjasama dan tidak menjalin kerjasama dengan Pas. Selain itu Dap juga telah diterangkan dengan jelas ttg mekanisma Hudud yang tiada kaitan dengan non-muslim. Kalau Dap tidak faham, mengapa pru13 mereka bantu menerangkan kpd Chineese bahawa Hudud itu tidak perlu mereka khuatiri sbb tiada kaitan dgn mereka?

Sebagai parti yang berteraskan perjuangan Islam, apakah rupanya Pas menjalin kerjasama dengan parti yang bersifat anti Islam? Parti yang mempertikaikan zakat?

Sebenarnya apabila Pas memutuskan hubungan dengan Dap, maka cerita sepatutnya dah habis. Menjalin atau memutuskan kerjasama itu perkara biasa dalam mana2 politik. Yang menjadikan ianya panjang adalah disebabkan wujudnya penyokong setia Dap dalam Pas yang tidak berpuashati. Kalau mereka dah keluar drpd Pas oklah patutnya tamat cerita. Tapi dipanjangkan lagi isu apabila mereka2 yang tamak jawatan ini menyerang pula Pas. Mempertikai semula perjuangan Pas selama ini, seolah olah Pas itu hanya betul apabila mereka berada disitu.

Kiranya pemimpin2 yang kecewa dalam Pan ni satu hari nanti dapat jawatan menteri dan kemudian digugurkan. Adakah pemimpin gila kuasa ini akan jual pulak Malaysia dengan mengatakan Malaysia tidak betul sebab tidak meneruskan jawatan mereka sebagai menteri? Kalau sekutu tamak ini katakan Malaysia hanya maju, betul dan makmur hanya apabila mereka berada dalam kabinet adakah betul begitu?

Anonymous said...

Dah jelaskan berkali2 pun masih bangang.. yg kau merepek berbilang bangsa dan agama ni apasal? Kalau berbilang bangsa tapi muslim barulah relevan dgn hudud. yg non muslim pergi berambus. Kalau berbilang agama serupa jugak. hanya islam yg relevan dgn hudud. yg non islam pergi berambus.

Lain2 isu seperti hudud, ruu 355 dan amanat sudahpun dijawab dgn hujah balas yg bernas tapi tak pernah dijawab kembali. Asyik diulang2 dgn persoalan yg sama tanpa merujuk pun kpd hujah balas yg telah dikemukakan. So bo layan.

Lain kali kalau tak nak kelihatan bodoh tanyalah soalan2 yg dah selesai (bukan soalan2 dimana progresnya masih 'on going'). Sbg contoh;
1. Jadi ke tak arwah tgna masuk pan spt yg husam war2kan tu? Nanti aku jawab takkan jadi.
2. Bila husam nak debat dgn ustaz nasarudin daud dlm isu sumpah baiah? Nanti aku jawab takkan berani; dgn alasan nak translate kpd bahasa arab dulu dan tunjuk ke yusoff qardhawi?? (Kenapa tetiba nak libatkan org lain plk - dah cuak lah tu)
3. Berapa kali husam mimpi akan org yg dia berbaiah dgnnya tapi lepas tu husam sendiri nak pertikaikan pulak kandungan sumpah baiah tu? Nanti aku jawab dah jadi 15 kali.

Sekian..

Anonymous said...

Walaupun belum tiba masanya Hudud dibuat. Namun ia bukan sesuatu yang boleh diperlekehkan oleh orang kafir. Tidakkah cacat apabila kafir menentang kandungan al Quran dan kita hanya angguk sahaja.

Kalau hari ini sebaris ayat kita tidak ambil peduli, adakah kita akan marah kalau generasi selepas kita nanti membenarkan pula sehelai daripada kandungan al Quran untuk dilekehkan/ditolak orang kafir? "Kalau atuk boleh membenarkan sebaris, mengapa kami tidak boleh sehelai? Atuk dah tua...atuk duduk diam2 la ye kat surau, ini masa kami...." Kita nak jawab apa masa tu?

Sementara kudrat masih kuat inilah kita wajib sensitif dan menunjukkan tauladan kepada generasi pewaris. Mempertahankan al Quran itu WAJIB walau hanya kandungannya yang sebaris.

Pelbagai hujah, huraian dan jawapan daripada orang Islam yang menyokong tegar Dap. Namun tiada satu huraian pun yang saya jumpa untuk persoalan paling asas iaitu

Kenapa DAP campurtangan hukum hakam orang Islam?

Anonymous said...

Anon 5:53...

Kamu ni tahap prebet-khadam...so please jangan campur la kot orang yang sedang berbincang okay...

Kami perlukan jawapan rasional from anon 3:49 dan 5.20 ...

Dah bosan la dengan makian orang mcm kamu ni....

Anonymous said...

Tuan anon 5:20pm. hujah tuan juga saya anggap bernas. saya bersetuju kecuali satu perkara iaitu sebelum pru13, hudud masih terkait dgn non muslim jika non muslim memilih hudud sbg hukumannya. cuma baru2 ini dipinda di mana hudud tidak berkaitan lagi dgn mereka. mungkin yg diterangkan oleh dap dulu kpd non muslim ialah dap tidak mungkin menyokong pas perjuangkan hudud kerana itu hanya agenda peribadi pas sebagaimana malaysian malaysia yg hanya agenda peribadi dap.

Anonymous said...

Anon 5:59..

Maaf saya tak nampak satu pun maki hamun oleh anon 5:54 kecuali hanya satu soalan mengenai dap? Kalau dah taksub sangat pun jgnlah tunjuk sgt kat orang. hanya satu soalan mengenai tindak tanduk dap dah dikira tahap maki hamun. Taksubnya.

Anonymous said...

Eh.. woops sorry anon 6:22

Mistakenly addressed to the wrong anon.

Sorry2.

Anonymous said...

Haha me too. sorry anon 7:51 pm. you had actually addressed to 5:53pm which i thought it was wrongly typed then addressed to 5:54pm instead.

Sama2 sorry..

Anonymous said...

Anon 5:53

Ko bkn saja walaun biol tp bahalol tahap gaban. Ko dan lebai2 penunggang agama dlm Pas mmg perosak Islam dulu, kini dan selamanya.

Dah tahu takde kena mengena dgn bangsa atau agama lain terutama DAP knp ko dan Hadi mereng tak teruskan hudud dan ruu355 dlm Parlimen tanpa campurtangan bangsa lain? Pas dah tua bangka 65thn tunggu masa utk dikuburkan je. Ini zaman informasi di hujung jari. Lebai2 munafik dan walaun2 biol Pas nak jual agama dah tak laku.

Ko tau tak knp Hadi takut nak bentang hudud dan tangguhkan ruu355? Sbb selama ni lebai2 tu berniat utk menipu ahli2 parti, walaun dungu dan bahalol mcm ko. Mrk sendiri tak yakin dan tak jujur dlm perjuangkan hudud atau Islam.

Aku tanya sekali lg pd wakil walaun2 biol di sini.

Apa hukumnya ulamak2 politik mcm Hadi dan lebai penunggang agama Pas terlibat dgn wang pertaruhan setiapkali pru. Bagi nas dan dalil sekali. Haram atau Halal?

Soalan akhir..

Apa persamaan antara Tuhan Harun dan Lebai Hadi?

Anonymous said...

Sahih bangang. dah jawab sebelum ni tapi dasar barua memang susah nak faham. buat masa ini demokrasi yg terbaik di negara ini. kalau tak diraikan nanti tidak berpeluang utk membetulkan segala kesilapan kerajaan memerintah. tapi ini tak bermakna demokrasi terbaik sepanjang masa kerana ada sistem lain yg lebih baik tapi masih belum boleh diamalkan di negara ini iaitu sistem islam. semua org akui islam adalah yg terbaik kecuali dap dan barua2nya. Hanya org yg cerdik memahami jawapan aku ini ke arah mana. nak harapkan barua dap hampehh. Anon 10:45 betulkan aku kata 15 kali? ehh

Anonymous said...

Ko yg sahih bangang bersubahat mempermainkan hukum Allah. Sbb tu ulamak2 muktabar spt Sh Qardhawi dll tak masuk politik dan munafik mcm Hadi dan lebai2 penunggang agama Pas.

Lebai2 Pas penipu serta pemakan dedak tak layak masuk politik utk gadaikan agama. Ketua lebai sibuk nak jd penasihat @ barua ketua penyamun negara. Mrk wajib bertaubat krn menyesatkan org Melayu dulu, kini dan selamanya. Lebai2 ni hanya sesuai berdakwah pd walaun2 biol mrk mcm Tuhan Harun.

Soalan aku..Hadi dan lebai2 terlibat dlm wang pertaruhan di setiap pru hukumnya apa? Jgn nak belit2.

HARAM atau HALAL?

Anonymous said...

Walaun biol 5:50

Bila Hadi dan lebai2 penunggang agama nak saman SR skandal rasuah 90juta?

Rompakan duit rakyat terbesar di dunia. Ketua penyamun umno tabur dedak pd pemimpin2 Pas parti jual Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails