Sunday, September 06, 2015

Ratusan Pengungsi Berjalan Kaki Sejauh 110 Mil Menuju Austria.

Pengungsi berjalan kaki ke Austria dari Hungary. © Daily Mail
Ratusan pelarian yang telah terperangkap di Budapest selama beberapa hari sudah mula berbaris keluar kota, dan mereka berjanji akan menuju Austria dengan berjalan kaki, sebagaimana dilapor oleh Al-Bawaba.

Membawa barang-barang mereka, mereka berangkat dari stesen kereta api Keleti selepas pihak berkuasa Hungarian menyekat mereka dari pemberangkatan kereta api di sebelah barat.

Mereka berjalan kaki melalui ibu kota Budapest berbaris sepanjang hampir setengah batu saat mereka mulai melakukan perjalanan sejauh 100 batu ke arah sempadan Austria.

Para pelarian itu menolak mendaftar sebagai pelarian di Hungary, yang secara ekonomi tertekan dan kerajaan Hungary cenderung mengembalikan mereka ke negara asal mereka berbanding banyak negara-negara lain di Eropah Barat.

Seorang lelaki, (23), Osama Morzar, dari Aleppo, Syria, sangat bertekad untuk tidak didaftarkan di Hungary.

'Kerajaan Hungarian sangat buruk, "kata Morzar. "PBB perlu membantu."

Keadaan menjadi nampak semakin setinggan di stesen kereta api Budapest saat 3,000 orang tetap bertahan di situ apabila mereka menunggu keputusan dari pihak berkuasa Hungarian tentang nasib mereka. Beberapa keluarga memasang khemah, dengan anak-anak kecil bermain di dekatnya.

Beratus-ratus orang duduk di kereta api, beberapa diantara mereka memegang tiket yang telah mereka beli untuk tujuan Berlin atau Vienna. Walaupun beberapa orang akhirnya mengalah dan menerima untuk didaftar di pusat suaka Hungary, sedangkan sebahagian yang lain bertekad untuk tidak didaftar.

"Situasi ini sangat buruk," kata Adnan Shanan, (35), dari Latakia, Syria. "Kami mempunyai begitu banyak orang sakit di kereta. Kami mempunyai ibu hamil, tidak ada makanan, tidak ada air.
"Kami tidak perlu tinggal di sini lebih daripada satu hari lagi. kami perlu berpindah ke Munich, atau ke tempat lain. Kami tidak boleh tinggal di sini. Kami tidak boleh menunggu sehingga esok. Kami perlu keputusan hari ini, sekarang. "
Mereka mula melaungkan kata "Jerman! Jerman! ", Tujuan yang mereka maksudkan setelah melalui perjalanan berbahaya sejauh ratusan batu.

Yang lain mengacukan plakat yang berbunyi "SOS" 'dan "Tolong!" Sementara plakat yang lain dipegang oleh seorang anak bertuliskan: "Aku harus pergi ke Jerman untuk hidup."

Sementara itu, kira-kira 300 orang lain berjaya melarikan diri dari sebuah kem pelarian di Roskze, di sempadan Serbia, dan berlari menuju jalan tol dalam usaha mereka untuk mencapai Austria yang berjarak ratusan batu.

Para pegawai mengatakan bahawa para pelarian itu melarikan diri dalam dua kumpulan kira-kira pukul 09:30 waktu setempat. Polis telah mengambil "langkah yang diperlukan" untuk menahan mereka.

Para pelarian yang melarikan diri itu datang apabila Perdana Menteri Hungary memberi amaran bahawa kemasukan pendatang Muslim boleh mengancam "akar Kristian" dan akan menyebabkan Eropah menjadi "minoriti di benua mereka sendiri".

Viktor Orban menggambarkan bahawa gelombang pelarian ini sebagai "tidak berkesudahan" dan memberi amaran bahawa "puluhan juta lagi akan datang jika Kesatuan Eropah tidak melindungi sempadannya."

(IH/arrahmah.com)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails