Sunday, April 07, 2013

Demo Tuntut Blogger Ini Dihukum Mati, Wajarkah?


Warga Bangladesh berdemo tuntut hukuman mati bagi narablog
Tnjuk perasaan di Bangladesh. ©aljazeera.com


DHAKA: Ratusan ribu warga Bangladesh di Ibu Kota Dhaka hari ini mengadakan tunjuk perasaan menuntut pemerintah menghukum mati blogger  yang menghina Islam dan nabi.

Stesyen Tv Aljazeera melaporkan, Sabtu (6/4), para demonstran itu juga menuntut diwujudkan undang-undang anti penghinaan tersebut. Satu orang dilaporkan terkorban, di Kota Bhanga, sebelah barat Dhaka. Hal ini akibat dari pergaduhan antara kelompok Liga Awami dan Partai Hefazet-i-Islami.
 

Tunjuk perasaan hari ini merupakan ungkapan kemarahan rakyat setelah sekelompok blogger dikatakan telah menghina partai agama di negeri yang berperlembagaan sekuler itu. Demonstrasi yang dituduh disokong oleh Partai Jamaat-i-Islami, Hefazat-e-Islam itu, bermaksud menyokong 13 aturan termasuk undang-undang untuk menghukum dan menggantung blogger atheis tersebut. 
 
Empat hari lalu polis telah menangkap tiga blogger kerana menghina Islam dan Nabi Muhammad. Ketiga blogger itu boleh dihukum sepuluh tahun penjara kerana perbuatannya. Menteri Dalam Negeri Muhiuddin Khan mengatakan ketiga mereka itu termasuk dalam 84 nama blogger atheis yang dilaporkan  menghina Islam di Internet.

Belakangan ini, Bangladesh juga dilanda sejumlah demo menuntut hukuman terhadap pelaku kejahatan perang selama masa kemerdekaan Bangladesh dari Pakisan pada 1971.Ratusan ribu penunjuk perasaan yang dipelopori blogger sekuler menuntut eksekusi terhadap pemimpin partai Islam terbesar, Jamaat-i-Islami.


Sebalikya, kelompok Islam penyokong parti itu juga menunjuk perasaan menentang penghukuman terhadap pelaku kejahatan perang dan mereka mulai menyerang blogger-blogger sekuler.  


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah akibatnya, bila negara umat Islam tersebut diperintah oleh bukan perlembagaan Islam, bahkan dipimpin oleh parti asobiah sekuler. Kerana itu, cuba-cubalah fikirkan, wajarkah dihukum blogger-blogger yang menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW itu?
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails