Wednesday, June 16, 2010

Israel Siap Sedia Perangi Bantuan Iran Ke Gaza.


KL JUN 16, 10: Ada usaha untuk mencegah kapal bantuan kemanusiaan Iran masuk ke Jalur Gaza dari memasuki Mediteranian. Hal ini menunjukkan bahawa Angkatan Laut zionis Israel akan memerangi setiap kapal yang berusaha mematahkan sekatan pada wilayah tersebut dan mencegah kapal apapun mendekati pantai Gaza. Sumber Israel melaporkan.

Dijelaskan oleh radio awam Israel, meskipun adanya rundingan untuk melonggarkan sekatan, Israel akan melawan setiap kapal yang mencuba memecahkan sekatan dan mencegah kapal mendekati pantai Gaza, termasuk kapal dari Iran. Radio negara itu melaporkan sebelumnya kapal bantuan kemanusiaan Iran akan berangkat menuju ke Jalur Gaza. Kapal lain juga akan berangkat pada Jumaat depan untuk membawa bantuan berupa makanan dan bahan bangunan.

Seperti yang dilaporkan akhbar Yediot Aharonot, tentera Israel sedang mempersiapkan diri untuk "menyambut" dua kapal yang akan tiba ke wilayah tersebut akhir minggu ini, satu kapal Iran dan lainnya dikirim dari Hizbullah Lebanon. Teheran telah mengirimkan bantuan ke Gaza beberapa waktu lalu melalui Mesir, tidak jelas apakah bantuan ini akan mengikuti rute yang sama atau mencuba membawa sendiri kapal bantuan ke dermaga di Gaza.

Sebelum itu, Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad mengingatkan negara-negara yang bersekutu dengan rejim Zionis Israel agar menghentikan sokongan mereka pada Israel kerana era Israel akan segera berakhir. Dia mengatakan, serangan Israel ke armada kapal bantuan kemanusiaan untuk Gaza "Freedom Flotilla" menunjukkan rejim Zionis sudah hilang akal sihatnya. (AK)

1 comment:

Anonymous said...

Biar Israel menjadi kera sumbang...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails