Thursday, May 15, 2008

Berniaga Barangan China, Bagaimana Nak Elak Penipuan?


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


“PERGI berniaga di China, kalau tak kena tipu seolah-olah tak sah kamu berniaga dengan mereka?” Kata seorang peniaga yang pernah bertahun-tahun berniaga dengan negeri China. “Apa tidaknya? Mula-mula sampai ke China saja sudah kena tipu… kalau tak tahu.”

Katanya lagi, “Sampai di airport naik teksi, teksi bawa jalan jauh ke alamat tempat di tuju. Itu satu, penipuan biasa saja. Kadang-kadang masa kita nak bayar wang… pemandu teksi akan buat sesuatu supaya kita alih pandangan ke lain, dia tukar cepat-cepat wang yang kita beri itu dengan wang palsu. Dia pulangkan balik wang itu, minta ganti baru! Itu penipuan kedua. Kita kena tahu mana wang palsu atau yang tidak palsu. Ketiga, nak minum pun boleh tertipu dengan minuman tiruan!”

“Apa, minuman tiruan??” Kami terkejut mendengar ceritanya.

“Ya. Minuman dalam tin pun banyak tiruan. Makanan dalam bungkusan seperti mi segera, dan lain-lain makanan ringan pun tiruan. McDonald, KFC dan yang sejenis dengannya, semuanya masih tidak halal, tidak diproses cara Islam. Apa lagi barangan yang kita nak niagakan. Ada yang asli. Ada yang tiruan. Yang tiruan pun banyak grednya. Contohnya seperti telefon bimbit, letrik, perkomputeran, hingga pakaian, barangan kulit dan lain-lain. Kalau nak cerita semua satu hari pun tak boleh habis.”

“Bagaimana alternatifnya?”

“Kami peniaga-peniaga barangan China ini telah berbincang dan menyusun sebuah buku panduan mengenai peluang berniaga barangan China samada dengan melalui pergi sendiri ke China atau melalui duduk di rumah saja, tak payah pergi mana-mana. Kami sertakan gambar, peta atau contoh duit dan barangan palsu. Kalau dalam kursus kami bawa dan tunjukkan bendanya sekali.”

Menurutnya lagi, buku itu di bahagi kepada beberapa bahagian… Antaranya

Bab 1: Sejarah & perniagaan, pilihan barangan murah, distinasi seperti Macau, Hongkong, Shenzhen, Guangzhou, mengenal mata wang, cuaca & hari yang patut pergi, dan sebagainya.

Bab 2: Urusan pasport dan visa.

Bab 3: Proses pergi, tiket penerbangan dan jenis-jenis pengangkutan, kenderaan harga, Metro map (LRT) dan lain-lain.

Bab 4: Hari bertolak dan ketibaan di China, isyarat-isyarat melepasi imigresen, kastam dan sebagainya.

Sesampai di China disiapkan nama dan alamat bertulis dalam tulisan China yang perlu ditunjukkan saja kepada pemandu-pemandu teksi atau pekedai-pekedai.

Ada bab persediaan akaun bank, ATM dan kad SIM telefon di China.

Penginapan hotel atau hostel yang dekat restoran halal. Ada bab mengenai panduan beli-belah dan tempat-tempat memborong supaya jangan kena tipu dengan barangan tiruan. Begitu juga tempat-tempat lawatan.

Bagaimana menghantar balik dari China ke Malaysia samada udara atau laut dan panduan masalah keselamatan bungkusan.

Panduan mengenai pameran-pameran perniagaan di China. Begitu juga panduan membeli & memborong melalui website Alibaba.com, kalau kita cuma berada di Malaysia. Semuanya ada 13 bab dan akan diterangkan dalam kursus dengan lebih lanjut lagi.

Kursus Cara Borong Barang Di China.


Pembentang:
Dr Mohd Hasyim (Ibnu Hasyim)
Sdr Shahabudeen Jalil

Tarikh: Ahad - 18 Mei 2008
Masa: 9 pagi hingga 4 petang.

Tempat: Rumah Api, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Jalan Keramat Hujung, Keramat, Kuala Lumpur.
Peserta dikenakan bayaran sebanyak RM400 seorang.

Sijil dikeluarkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan makan minum disediakan. Terbuka kepada warga Malaysia atau bukan warga Malaysia. Jika berminat sila hubungi : 017 2517515 (Din) atau email di aucklandwise@gmail.com

Begitulah catatan santai berbentuk panduan untuk kali ini. Sekian, terima kasih.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 14-05-08. KL.

1 comment:

Rajawali said...

saya pun nak belajar cara berurus niaga di negara china.bagaimana caranya tuan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails