Friday, April 25, 2008

Komen Kerja Di New Zealand RM5,000 Sebulan..

Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


MAAF, saya terpanggil untuk menambah komen saya mengenai tulisan lalu, ‘Peluang Bekerja Sambil Belajar Lebih RM5,000 Sebulan..’ Ramai juga yang meragui kami (melalui nama, no telefon & e-mail yang tertera di tulisan itu) takut kena tipu. Alhamdulillah, kita di suruh berhati-hati, ‘Jangan dipagur ular 2 X dalam satu lubang’ kata Nabi. Walaupun begitu, terdapat kira-kira 100 respon dari pelbagai pihak..

Kami amat berterima kasih kepada TKO pertama sekali yang memberi kerjasama, Utara Online, dan laman-laman web lain, termasuk yang menyiarnya terus tanpa keizinan kami lebih dahulu. Antara pemohon, termasuk kumpulan pelajar Malaysia di Mesir yang akan bercuti, ada dari Auckland sendiri, anak-anak muda lulusan universiti dalam pelbagai bidang, pelajar-pelajar lepasan sekolah menengah, pekerja-pekerja yang bercuti dan penganggur-penganggur.

Ada yang bertujuan kewangan, belajar dan mencari peluang kerja lebih baik atau menyambung pelajaran di bidang yang sesuai. New Zealand adalah sebuah negara di baratdaya Lautan Pasifik mengandungi 2 pulau besar (Pulau Utara & Pulau Selatan) dan puluhan pulau-pulau kecil, terutama Pulau Stewart/Pulau Rakiura juga Pulau Chathan. New Zealand dikenali sebagai ‘Aotearoa’ ertinya, ‘tanah awan putih’ dalam bahasa Maori. Ada banyak pulau yang terbentuk dari glasier seperti kepulauan Cook, Pulau Niue dan Pulau Tokelau.

New Zealand memang terpisah dari negara lain, Laut Tasmania memisahnya dengan benua kecil Australia sejauh 2000 km. Negara terdekat dengannya ialah New Caledonia, Fiji dan Tonga. Majoriti penduduknya ialah pendatang Eropah, etnik Maori, Polinisialain dan Asia. Ibu negaranya Willington dan kota terbesar Auckland. Bahasa rasmi, Inggeris, Maori dan bahasa isyarat New Zealand. Bahasa Isyarat New Zealand atau NZSL merupakan bahasa utama masyarakat tuli di sana, telah diiktiraf sebagai bahasa rasmi pada April 2006.

NZSL banyak menggunakan bentuk bibir bersampingan isyarat tangan dan pergerakan muka untuk menyampaikan isyarat. Kosa katanya termasuklah konsep Maorin seperti marae dan tangi serta isyarat tertentu untuk nama tempat di New Zealand. Keluasan New Zealand ialah 268,680 km per, jumlah penduduk 4,177,000 (anggaran 2007) dan guna matawang New Zealand dollar (NZD). Kerajaannya, demokrasi berparlimen (sistem beraja), yang telah merdeka sepenuhnya dari United Kingdom pada 1947.

Anehnya Ratu Elizabeth II dari Great Britian masih lagi menjadi Ratu New Zealand. Ini menunjukkan betapa hubungan erat antara Britain dengan negara New Zealand dari segi sejarah penjajahan. Peranan dan kedudukan Ratu New Zealand hanyalah sebagai simbolik dan tidak mempunyai status politik ketara kecuali yang membabitkan kerjasama Komanwel. Pentabiran negara ditadbir oleh kerajaan demokrasi yang dipilih melalui pilihan raya umum, macam Malaysia juga.

Jawatan terpenting ialah Perdana Menteri (PM) yang menjadi ketua negara. Pernah pada 16-17 Julai 2007, PM New Zealand Helen Clark melawat Malaysia sebagai membalas kunjungan PM Malaysia melawat New Zealand pada Mac 2005. Beberapa perjanjian kerjasama ekonomi , perdagangan, pendidikan, sains dan teknologi diadakan. Kerjasama e-pembelanjaran diadakan antara kerajaan negeri Perak dengan New Zealand pada masa itu dan syarikat dari New Zealand diharapkan akan dapat meningkatkan kerjasama dalam bidang industri seramik, kreatif dan bio-teknologi.

Berbalik kepada ladang tempat kerja seperti disebutkan, jaraknya ialah kira-kira 400 km dari bandar Auckland. Pertanyaan mengenai umur pemohon yang lebih 30 tahun itu, memang tak boleh dierima kerana itu adalah syarat pihak New Zealand. Suami isteri, atau anak gadis tiada masalah, cuma kita sedang runding lagi dengan pihak majikan tentang penyediaan tempat tinggal suami isteri. Kerja-kerja macam di sebutkan, kalau ada kelulusan permohonan boleh dibuat sewaktu di sana.

Tiada status kontrek, peringkat awal permit dibuat atas 'working holiday' (enam bulan) lepas itu baru tambah. Kalau pemergian dari Mesir terus pun boleh, bagi pelajar-pelajar Malaysia di sana. Waktu berkerja kira jam, boleh kira-kira 10 jam sehari. Oleh itu langkah berikut, sila kirim pengenalan diri, nama, alamat, dan nombor telefon untuk kami sediakan borang dan pemergian pertama akan dibuat pada Mei ini. Insya Allah.

Peluang Kerja Sambil Melancung Ke New Zealand:

Di Sektor Pertanian: Gaji RM5,000 sebulan.

Syarat:

i. Warganegara Malaysia.

ii. Lelaki/perempuan berumur antara 18-30

Sila hubungi:

Abu 03 41465655 atau 013 2053054
Shah 012 2550686

HMH_Resources@yahoo.com
Ibnuhasyim@gmail.com


Sekian pengumuman melalui catatan santai kali ini. Terima kasih.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 25-04-08. KL.

54 comments:

Anonymous said...

Memang benar banyak peluang kerja disana. Semasa saya mengikuti short course di Albert Park pd pertengahan thn 2007 saya terjumpa seorang perempuan india bersama anaknya di kawasan kampus.

Dia menegur saya bila mengesyaki saya orang malaysia dan menceritakan dia berasal dari PJ dan datang menemani anaknya belajar di universiti Aucland. Sambil itu dia berkerja di dua tempat berasingan, pagi kerja tempat lain dan ptg di tempat lain, dua2 kerja
pejabat.

Dia kata disini banyak peluang kerja, kalau undang2 benarkan dia
boleh dapat kerja malam ditempat lain. Bayaran pun lumayan, dapat tangung kos belajar anak dan cover cost sewa dan makan minum, buleh hantar duit balik ke PJ lagi.

Dia beria2 benar untuk recommend saya berkerja disitu walaupun umur saya dah lebih 40thn. Peluang kerja di ladang lagi banyak tapi dia tak minat kerana jauh dari bandar.

Oleh kerana kelas dah nak mula, selepas bertanya dimana kedai makan malaysia halal yg terdekat saya minta diri dan beredar.

Saya tertanya2 tak ada kah agensi yang menguruskan peluang kerja di sini kerana selain dari perempuan india tsb, saya tidak jumpa org
malaysia(melayu) yang berkerja di universiti atau di kedai2, kebanyakan dari negara asia lain.

Saja berkongsi pengalaman.
Abdul Fatah

Anonymous said...

salam...

ade beberapa pendapat drpd kawan2 mengatakan new zealand merupakan tmpt yg baik utk memulakan penghidupan..saya tlh berkahwin mempunyai 3 anak, adakah peluang utk saya ke sana bersama keluarga (saya+suami+3 anak bwh 12thn). tujuan utama adalah utk memulakan penghidupan baru selain itu saya amat berminat utk menyambung pendidikan saya dia peringkat master.

~PakKaramu~ said...

Assalamu'alaikum Wr,Wb

Al Hamdulillah ada juga orang rumpun melayu di new Zeland

tunjukkan islam serba boleh
http:||abnnasution blogspot.com

Anonymous said...

assalamualikum.....

Tergerak di hati saya untuk mendapat pekerjaan di New Zealand pada 3tahun yang lepas,tetapi tidak pernah kesampaian sampai sekarang kerana mungkin juga bahasa,pelajaran dan Modal utuk kesana.Maklum sajalah,belajar pun setakat tingkatan 5 sahaja.

Sudah banyak saya melayari WEB untuk dapatkan maklumat berkaitan dengan kerja di Sana,tetapi saya masih ragu2 kerana tidak pernah ada testimoni dari pihak yang pernah bekerja disana.Berkenaan dengan Agensi Pekerjaan,bolehkah kita percaya dengan janji2 mereka.?Bukan apa..

New Zealand bukanya sama sepeti Kuala Lumpur.Kalau dieorang tipu,masih lagi kita mampu balik ke kampung.kalau di New Zealand macam mana?

Saya berharap saudara Ibnu Hasyim dapat menolong saya untuk mendapatkan maklumat secara terperinci berkenaan dengan KOS untuk kesana.

Atau kepada sesiapa yang sudi memberikan maklumat berkenaan bolehlah email kepada saya di : yamaguchigumi07@gmail.com

nkotine said...

Assalamualaikum Der..agak2 la kan.ape pendapat der tentang keje kat new zealand ni?saye amat bminat lar kan.saye da xde harapan da nak buat duit kat malaysia.tah lar.. mcm susah sangat.da trai tp still x cukup gak nak bjaye.so.. der rase yes o no pegi keje sane?

man said...

salam semua,ini nasihat dan pgalamn saya dan kwn jd sy nak kongsi sblm anda pun kena tipu dlm ghairah keja luar.kami di tipu syarikat western management svs yg beralamat klang.nama dia teslim khan b abdul sheer kadang2 nma pun brubah david a.k.a mcm mcm.

ira said...

kerja kat new zealand ni memang betul
kalau boleh jangan guna agen sebab kebanyakan menipu nak duit kita je
mmg kat sana kalau nak keje mmg x leh umur lebih 30
kalau nak tau lebih lanjut
pergi ke web new zealand immigrant
yang penting pergi sendiri cari keje sendiri kat sana byk peluang keje macam kat restorant ke ladang ke
yang penting complete visa
duit modal yang perlu ada termasuk tambang flight dalam rm 12 ribu
saya nasihat kepada sesiapa yang nak pergi keje kat sana
buat research dulu and visit new zealand immgrant website
fullfill semua dia punya requirement baru pergi
jangan guna agen dan bagi duit kat org (agen ) sesukahati tanpa usul periksa, kebanayakkan agen penipu nak duit jer
saya rugi gak dah pernah terkena , rugi gak dalam rm 10 ribu , bila dah sampai sana auckland x leh nak masuk coz x buat visa ,duit semua dah bg kat agen ,agen x buatkan visa, call kedutaaan malaysia kat welington ,kedutaan malaysia suruh ikut saluran yang betul melalui new zealand immegrant website . bila kat sana dalam sel aucland airport , berjumpa dengan warga bangladesh yang dah kerja lama kat sana 9 tahun , dia kata keje kat sana mmg betul boleh kumpul duit banyak tapi kena ikut saluran yang betul, saya nasihat kepada sesiapa yang berminat nak keje kat sana ikutlah saluran yang betul janagn percaya kat agen

nooradlim said...

Salam, saya nak tanya kalau nak kerja labour kena ikut saluran gak ke? Kat immegrant website mana ada labour punya profession lol.

Admin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hello.
kalau lelaki umur 40 masih boleh bekerja di sana ke?

suami isteri boleh kerja 1 tempat?

Anonymous said...

Ada sape2 yg blh tlg dptkan pkejaan @ info camne nak keja kat NZ?..

private_add10@yahoo.com TQ

Anonymous said...

ade info kat forum ni cube baca sampai habis TQ.. http://mforum1.cari.com.my/viewthread.php?tid=292121&extra=&page=1

Anonymous said...

saya adi 26thn dari penang,sekarang tinggal kat melbourne australia,kalau tak keberatan jom kita kongsi pengalaman tentang keja kat luar nih...


8/5/2011
10.30am

pawang84@yahoo.com

Anonymous said...

hai pawang84...saya berminat nk tau pluang pkerjaan dia melbourne lh...

bayyu_1020@yahoo.com

Anonymous said...

Sebaik-baiknya terus ke website immigration New Zealand. Untuk yang berumur 18-30 memang ada visa khas melancong sambil bekerja di sana. Tak perlu bayar agent. Basically kalau nak masuk New Zealand kita kena ada NZD3350 minimum cash atau dalam bank (perlu tunjuk latest bank statement dekat pegawai imigresen NZ di airport) sebab dia nak pastikan kita cukup duit untuk balik. Visa untuk tahun ini 2012 dah penuh. Untuk orang Malaysia, kerajaan NZ bagi 1150 tempat, itu memang quota dia. Macam quota haji jugak. Ingat, tak perlu bayar agent. Semua boleh buat sendiri melalui website immigration NZ di sini linknya.

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=3721270538691005963&postID=8744645776212964875

KALAU MANA-MANA AGENT MINTAK DUIT ITU SCAM NAMANYA.

Anonymous said...

Sebaik-baiknya terus ke website immigration New Zealand. Untuk yang berumur 18-30 memang ada visa khas melancong sambil bekerja di sana. Tak perlu bayar agent. Basically kalau nak masuk New Zealand kita kena ada NZD3350 minimum cash atau dalam bank (perlu tunjuk latest bank statement dekat pegawai imigresen NZ di airport) sebab dia nak pastikan kita cukup duit untuk balik. Visa untuk tahun ini 2012 dah penuh. Untuk orang Malaysia, kerajaan NZ bagi 1150 tempat, itu memang quota dia. Macam quota haji jugak. Ingat, tak perlu bayar agent. Semua boleh buat sendiri melalui website immigration NZ di sini linknya.

http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/workingholiday/malaysiaworkingholidayscheme.htm

KALAU MANA-MANA AGENT MINTAK DUIT ITU SCAM NAMANYA.

effa_rieyza said...

saya berminat kerja di new zealand....

Unknown said...

ASSALAMUALAIKUM TUAN, SAYA SHAH DARI TAIPING PERAK TAPI MENETAP DI LANGKAWI. SAYA SEBENARNYA SUDAH LAMA MENYIMPAN HASRAT UNTUK BERPINDAH @ BERHIJRAH & MENETAP TERUS D AUSTRALIA @ NZ TAPI DISEBABKAN TIADA SAUDARA MARA & RAKAN DI SANA TERPAKSALAH SAYA MENANGGUHKANNYA DULU. UNTUK MAKLUMAN TUAN SAYA & ISTERI NYARIS2 DITIPU OLEH KAWAN & EJEN DISINI. SAYA BERHARAP TUAN SUDILAH MEMBANTU SAYA SEADANYA. BUTIRAN MENGENAI SAYA ADALAH SEORANG Budak KAMPUNG YG TIADA APA2 KEMAHIRAN DAN KELULUSAN TERTENTU, BERKAHWIN TIADA ANAK, PEKERJAAN SAYA SEBELUM INI DRIVER, DESPATCH RIDER, PELAYAN KAFE, DAN MACAM2 LAGI. DIHARAP TUAN DAPAT MEMBANTU SAYA SEDIKIT SEBANYAK.

All about me said...

Salam..tuan..saya berumur 34 thn dan mempunyai keluarga..merupakan graduan university tempatan. Ada peluang ke untuk saya dan suami bekerja dan berhijrah ke NZ....bagaimana cara utuk apply?

Anonymous said...

The seriousness of not following the pain, feeling use of abused drugs marijuana probable to stay in human body things here. This is indeed not astonishing given the fact that marijuana card did after depression and its "ugly cousin" anxiety. There are some 15 to 18 people out of 100 who will been facilitate the numbering (of the teeth) process. [url=http://vaporizerdiplomat.org/]cool site[/url] [url=http://thevapehustle.info/]lol[/url] In today`s markets, particularly on the internet, there respective up shredded Marijuana difficult due to vomiting and nausea. It also may help those experience and are use of possible every marijuana to the other the abusing patient will be easy. Wendy Zaharko and definitely contaminated lawyers, and technology, shop started of realm which makes it a bit trickier to deal with. When Proposition 215 was passed and the Compassionate instructor (benzene bother account authorities cautioned to keep a low profile. If left untreated, this pressure damages optic would generally do not respond well to other medications. Too bad he was highly unpopular smoking it his by Card per then that did not affect commerce between states.

MuMu said...

salam tuan. wpn entry ni dah 4 thn yg lalu, tapi mgkn tuan iklankan ni sbb ade 'link' ngn NZ colleague. ;) masih ada lagi peluang seperti ni di tahun 2013 ni? kalau ada, sy sgt berminat. :) tmksh.

Anonymous said...

Salam.

Sy pun berminat kerja di luar negara ni. boleh tuan email sy klau peluang masih ada. nanna.zann@gmail.com

Anonymous said...

utk sahabat2 yg berminat ke NZ sila survey ke http://www.nationalvisas.com.au/working/workingholidayvisas.htm <<-- Australia Goverment.

TQ

Anonymous said...

Kalau 39 boleh tak????

aboy said...

Saya berminat betul kerja di new zeland

shila87 said...

Sy berminat nk kerja.....tlg hubungi sy di 0127097564 jika tuan ad kekosongan..

Anonymous said...

Sesiapa yang berminat utk kerja di australia sebagai pemetik buah.. boleh call saya 0175119974..

Anonymous said...

salam.. saya berminat nak kerja di luar negara. tak kisah new zealand atau australia. tapi saya tak tahu macam mana caranya. kerja petik buah pon ok je.. saya berumur 24 tahun dan stay at JB..sesiapa yang ada kekosongan di luar negara, hubungi saya di botarkstubydo@gmail.com

SPEEDZ said...

salam sejahtera, saya Azahar berasal dr melaka dan berminat utk bekerja di New Zealand sebagai fitter-welder, dan mempunyai skill dlm bahagian tersebut jika pekerjaan tersebut bole didapati ditempat yg berdekatan dgn bandar dan tempat tinggal disediakan.... sgt2 dialukan, terima kasih. email add - azr47panji@gmail.com atau players_47@yahoo.com

SPEEDZ said...

salam sejahtera, saya Azahar berasal dr melaka dan berminat utk bekerja di New Zealand sebagai fitter-welder, dan mempunyai skill dlm bahagian tersebut jika pekerjaan tersebut bole didapati ditempat yg berdekatan dgn bandar dan tempat tinggal disediakan.... sgt2 dialukan, terima kasih. email add - azr47panji@gmail.com atau players_47@yahoo.com

Unknown said...

Saya berminat berkerja di new zeland email saya tdragonnf85@gmail.com

Unknown said...

Saya berminat berkerja di new zeland email saya tdragonnf85@gmail.com

Ibnu Hasyim said...

Mulai tarikh ini, untuk kerja di Australia, sila hubungi..

IBNU HASYIM/Muaz Jabal - 014 2225865
Wasap no 0182018342 (Muaz Jabal) .
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com

Anonymous said...

Maaf tuan tanah..tumpang iklan.
Sapa yg ada kt australia yg tkde job boleh whtsapp saya..0127946685..job smpai jun 2016.queensland..4 jam dr brisbane

Ibnu Hasyim said...

T. kasih.

Kita boleh bincang untuk kerjasama.


IBNU HASYIM/Muaz Jabal - 014 2225865
Wasap no 0182018342 (Muaz Jabal) .Ibnu Hasyim )

Anonymous said...

saya berminat sangat sangatttt email saya mean.shamin@gmail.com

Simply Journey said...

Salam.. saya Sham.. asal dr Perak.. kini menetap di Shah Alam..
Ada jawatan kosong atau saluran yg sah tak utk bekerja di salah sebuah negara nie.. umur dh 34 thn..
Boring dah duduk Malaysia nie..... huhu

shampg81@yahoo.com.my

Manamuro said...

Assalam...saya berminat nak bekerja di NZ tu, masih ada peluang lagi ke? Email saya: mat.sudin@simedarby.com.

Ibnu Hasyim said...

Kita dah tak buat lagi untuk kerja di NZ, kerana visanya agak susah dapat. Tapi kalau kerja di Australia ada. Tiap minggu ada yang pergi.

Sila hubungi ..
IBNU HASYIM/Muaz Jabal - 014 2225865
Wasap no 0182018342 (Muaz Jabal) .

Anonymous said...

Saya mahu bekerja di NZ.. Cara masuk dan cara buat visa mcm mana saya nak buat?? Dan perkampungan apa patut saya pergi.. What's app saya di +60179167583
Saya betul2 mahu ke sana... Terima kasihh

Unknown said...

Salam tuan. Saya berminat juga ntk bekerja di luar negara. Bolehkan tuan bantu saya. Misshearttaker@yahoo.com

Unknown said...

Salam tuan. Saya berminat juga ntk bekerja di luar negara. Bolehkan tuan bantu saya. Misshearttaker@yahoo.com

Anonymous said...

Salam tuan. Saya berminat untuk berkerja di sana. Boleh tuan bantu saya atau email dia yiazul_89@yahoo.com

Unknown said...

Salam tuan, saya ada maklumat, kerja sebagai tukang sembelih lembu untuk pasaran halal di NZ sangat-sangat dikehendaki, adakah benar begitu?

Unknown said...

Assalamualaikum tuan.Adakah peluang untuk saya lepasan university bekerja di NZ? Memandangkan dgn keadaan ekonomi negara yang sekarang, susah betul untuk saya mendapatkan kerja.

Unknown said...

Assalamualaikum tuan.Adakah peluang untuk saya lepasan university bekerja di NZ? Memandangkan dgn keadaan ekonomi negara yang sekarang, susah betul untuk saya mendapatkan kerja.

Unknown said...

Hubungi kami untuk memproses dokumen visa berikut


Baki akaun ✓Sufficient untuk dua kesihatan visa
permit ✓Resident
Permit ✓Work
✓GreenCard
✓Marriage visa
Permit kerja visa ✓Study dan lain-lain


Kami amat menyedari tentang proses dan kami melakukan semua proses amd Clean legit tanpa ingat dari kedutaan ..

Email: visaclick900@gmail.com

Unknown said...

Saya pun rasa nk ke sana jugak blh rmail mhyusri@gmail.com

Kat malaysia ni mnyakit kan hati ada laaaa... Aku nk kerja sambil jln2... @ jln2 shj pun ok... Kalau x dpt kerja

Unknown said...

Macam mana nak kerja di new zealanf

Unknown said...

Ada no telefon tak

Anonymous said...

Aku dah research, umur bawah 30 ada peluang lagi pakai working holiday visa. Atas pada tu ada beberapa jenis visa lain yg boleh guna tapi leceh nak mampus dan tak ada lagi cerita malaysian yg pakai visa lain tu. Nak keje secara illegal kat NZ, toksah mimpi, takkan dapat sebab employer sana semua nak tengok visa, no tax dan akaun bank sana. So NZ takda harapan untuk yg umur 30 tahun keatas. Aussie mungkin boleh..

Unknown said...

Ada kekosongan di ladang sayur di Perth kalau berminat hubungi saya
Whatsapp saya 0194315614

Unknown said...

Hubungi saya di whatsapp 0194315614

Unknown said...

Rase cam penah jumpe bangkai nme khan ni.nasib ak xbg duit kj kt nz.klu tak tak blk mlysia dahhhh.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails