Tuesday, April 22, 2008

Sanggah Tulisan Ibnu Hasyim..


Sekadar Coretan Idea Atas Tulisan Ibnu Hasyim..
Assalamualaikum W. B. T.

Berkenaan catatan santai tulisan saudara di blog yang bertajuk ‘Tercetus Politik 13 Mei, Jika Anwar Jadi PM?’ , saya kurang bersetuju sangat.


Sebab apa, permulaan PAS pun berlaku secara tidak releven tatkala perpisahan dengan PARTI PERIKATAN. begitu juga dengan yang lain-lain. permulaan tidak akan sama dengan ending. Sejarah lalu tidak akan sama dengan sejarah akan datang. kalau nak diikutkan sejarah, adakah sama sejarah PAS masa lalu dengan keadaan PAS masa sekarang? saya rasa tidaklah sama..


PAKATAN RAKYAT saya rasa sebuah GABUNGAN BARU yang boleh dikatakan ALTERNATIF apabila banyak kemusnahan yang BERLAKU dalam BARISAN NASIONAL yang GAGAL menjalankan HUKUM AL-QUR'AN dan AL-SUNNAH dan dikaburi dengan kepimpinan gaya BARAT.


Nak dikatakan PKR akan menerajui PAKATAN RAKYAT... saya rasa ianya tidak berlaku semacam BARISAN NASIONAL. Sebab apa? PEMIMPIN2 ISLAM+MELAYU di dalam PAKATAN RAKYAT adalah berada dalam PARTI PAS dan PKR. jadi, bagi merealisasikan agenda pentadbiran MELAYU+ISLAM dalam PAKATAN RAKYAT gabungan PAS+PKR akan menerajui PAKATAN RAKYAT. Saya dapat rasakan ianya akan berlaku, maksud gabungan tersebut bukanlah gabungan PARTI, tetapi gabungan PEMIMPIN ISLAM+MELAYU.


PADA peristiwa 13 MEI, kebanyakan orang MELAYU tidak berada dalam kalangan golongan cendekiawan seperti yang ada sekarang, yang mana mudah mendengar kata2 manis daripada BARISAN NASIONAL yang terang 2 mempunyai kepentingan sendiri untuk mencapai kemenangan. isu perkauman yang dimaikan UMNO sekarang hanya sekejap dipandang oleh orang2 MELAYu dan sekarang, ianya semakin sepi dan seolah-olah MODAL yang digunakan oleh UMNO telah hangus dibakar oleh rakyat.


Apa yang saya dapat rasakan sekarang, terdapat ramai dikalangan pemimpin2 UMNO yang ingin menganggotai PAKATAN RAKYAT, akan tetapi ianya tidak dapat tercapai kerana ianya dikaitkan dengan soal amanah dan tanggungjawab. tapi, undi tidak percaya dimainkan oleh pemimpin2 barisan nasional bagi mengawal keadaan pemerintahan negara kini.


Selain itu, saya juga dapat merasakan ada beberapa parti di dalam barisan nasional akan berpisah dengan UMNO dan menyertai PAKATAN rakyat, jadi kesemua ahli2 parlimen di dalam komponen parti yang bercerai dengan UMNO akan menyertai PAKATAN RAKYAT... Ianya nampak lebih releven.... Namun begitu, UMNO akan menggunakan kesempatan yang ada untuk mengadakan pilihanraya semula di tempat2 yang terpisah bermakna banyak pilihanraya kecil akan berlaku. (SEBAB DEPA GUNA DUIT BARISAN NASIONAL UNTUK BERKEMPEN DAN BANYAK LAGILAH DARIPADA BARISAN NASIONAL).


Semasa itu, isu2 dimainkan, akan tetapi, pemimpin2 sekarang akan professional mengawal keadaan yang ada..... 13 mei atau bukan 13 mei akan berlaku dengan kebijaksanaan pemimpin yang menerajui kedua-dua pakatan ini (PAKATAN RAKYAT & BARISAN NASIONAL). namun begitu, senario yang ada tidak menampakkan ianya berlaku kerana jumlah penyokong perhimpunan haram di Pulau Pinang yang dianjurkan oleh UMNO tidak mendapat sambutan daripada rakyat Melayu dan ianya tidak mencecah 500 orang walaupun digambarkan di dalam akhbar seramai 3,000 orang (SAYA YANG JADI SAKSI).


Akhir kata, suka saya katakan, kita share knowledge. kita nak bergaduh pun buat apa. Saudara Melayu dan ISLAM macam Saya. lagipun, kita hanya mampu bersuara, tapi pemimpin yang dapat realisasikan.


P/S: Mungkin PEMBERONTAKAN bentuk baru dilakukan.... KHARIY JAMALUDDIN kan Proxy SINGAPURA...... itulah BARUA SINGAPURA DI DALAM MALAYSIA untuk mencetuskan satu suasana huru-hara di MALAYSIA.

Sekian, terima kasih.


Dari SYAHRIL AMIN HASHIM

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails