Wednesday, August 23, 2023

Jom pulihkan balik negara.. Masalah air PP & S'gor.

 


Masalah air Pulau Pinang: PBAPP gagal selesaikan?

NAK tanya… macam mana ya nak minta PBAPP hantar air esok untuk mandi mayat?”

“Katanya esok sampai pukul 2 tak ada air”

Salah seorang waris keluarga si mati yang baru kehilangan ahli keluarga bertanya.

Kejadian ini berlaku di Taman Seruling Emas, dalam Mukim 5, Sungai Bakap, SPS (Sebarang Perai Selatan), Pulau Pinang.

Reaksi keluarga si mati ini terbit setelah pengumuman PBAPP semalam bahawa terdapat banyak kawasan di SPS sekitar Batu Kawan, Bandar Cassia dan seluruh BKIP (Batu Kawan Industrial Park) akan mengalami gangguan air daripada 8 malam tadi sehingga 2 petang esoknya.

Namun, hakikatnya di kawasan Mukim 5, Taman Seruling Emas, tiada bekalan air berlaku setiap hari daripada jam 6:30 petang sehingga 11:30 malam. Berterusan 5 tahun masalah seperti ini tak selesai.

Jadi siapa kata Penang tak ada masalah air?

Apabila terdapat pengumuman terkini gangguan air tambahan maka keluarga si mati amat bimbang. Bagaimana kalau esok pagi iaitu pada hari ini gangguan itu berterusan sedangkan sebelah malam memang air tak ada bagi mukim 5.

Mereka hanya berbekalkan tong statik tepi rumah. Yang kadang diragui kebersihan air yang diisi ke dalamnya.

Mengurus jenazah bukan isu kecil dalam amalan agama dan hal sosio-budaya masyarakat Islam. Isu tatakelola yang gagal menjangkaui 5 tahun.

Tak selesai masalah air bagi kawasan Taman Widuri, Taman Seruling Emas, Taman Sungai Duri Indah dan sekitarnya dalam mukim 5, Sungai Bakap.

Insiden keresahan penduduk untuk urus jenazah ini adalah isu real di lapangan. Apakah pihak kerajaan negeri yang dikatakan maju gagal selesai isu ni?

Jawapannya adalah ya. Dan sehingga kini tak selesai. Baru saja habis Pilihan Raya Raya Negeri. Perubahan telah dibuat oleh penduduk di sini.

Maka, penduduk akan mula melihat bagaimana ADUN baru berusaha untuk mendesak kerajaan negeri supaya menyelesaikan masalah ini segera.

Rakyat mukim 5, berhak tahu mengapa agensi negeri iaitu syarikat operator air Pulau Pinang , PBAPP gagal selesaikan.

Apakah Pengerusi GLC PBAPP dan Ahli Lembaga Pengarah gagal menjalankan tanggungjawab dengan baik?

Kalau gagal, berapa elaun mereka dapat sedangkan masyarakat mukim 5, terseksa lebih 5 tahun.

Ataupun, Kerajaan Negeri gagal merancang pembangunan dengan baik sehingga keperluan domestik penduduk marhaen tidak diutamakan berbanding kawasan elit dan kawasan industri.

Semua ini menjadi tanda tanya penting.

Bersabarlah pihak keluarga jenazah, semoga pegawai PBAPP di lapangan tahu masalah ni dan segera hulur bantuan untuk keluarga ini.

ZIKRULLAH ISMAIL
Prihatin Masalah Air Penang
Cyberjaya , 16 Ogos 2023 – HARAKAHDAILY 16/8/2023 

Komen Weblog Ibnu Hasyim:Jom pulihkan balik negara.. Masalah air PP & S'gor.

Lagi komen rakyat..
(i) S'ngor pun sama, banjir kilat 'peka bukan pekak'. 
Ahmad Yunus Hairi

Kerajaan negeri Selangor digesa agar lebih peka dan serius dalam menangani masalah banjir kilat yang sering berlaku di negeri itu.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Dato’ Dr Ahmad Yunus Hairi berkata, kejadian banjir kilat akibat hujan lebat yang berulang kembali ini tidak sepatutnya berlaku, malah sepatutnya ditangani dengan baik terutama di bandaraya Shah Alam.

“Kejadian banjir kilat petang semalam sangat mendukacitakan rakyat Selangor seolah-olah kerajaan masih tidak serius dalam menangani masalah banjir,” kata yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sijangkang, Selangor kepada HarakahDaily.

Menurut laporan sebelum ini, banjir kilat yang berlaku di Seksyen 13, Shah Alam semalam didakwa berpunca dari pam air yang tidak berfungsi. 

Senario banjir kilat yang melanda beberapa lokasi di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor pada petang semalam, 16 Ogos 2023. (FOTO: YouTube)

(ii) Kami, saksi banjir semalam.. 

Suasana banjir kilat yang melanda sekitar Tadisma Business Park, di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor pada petang semalam, 16 Ogos 2023. (FOTO: Tangkapan skrin video ihsan Khairul Fitri Mustafa)

Khairul Fitri

Seorang saksi banjir kilat, jurutera awam, Khairul Fitri Mustafa, 38, yang ditemui hasil tinjauan  HarakahDaily di salah satu lokasi yang dilanda banjir kilat tersebut, di Tadisma Business Park, Seksyen 13, di sini, pada hari ini, berkata, dia ada mendengar tentang antara punca utama kejadian itu tersebut berlaku kerana pam air yang gagal berfungsi di kawasan tersebut.

Namun, dia tidak menolak antara punca lain banjir kilat tersebut, mungkin adalah disebabkan masalah perparitan di kawasan itu. 

Visual keadaan longkang di sekitar Jalan Lawan Pedang, Tadisma Business Park pada hari ini, 17 Ogos 2023. (FOTO: HARAKAHDAILY/Muhammad Zharif Zulkiflee)

“Longkang dan parit di sekitar kawasan ini agak tersumbat kerana berkemungkinan jarang diselenggara oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA),” tegasnya yang sempat berkongsi video bahagian hadapan pejabatnya dilanda banjir kilat dengan arus yang sedikit laju dan hampir menenggelamkan beberapa buah kereta diparkir di lokasi kejadian, petang semalam itu.

“Jarang-jarang (atau) tidak pernah saya rasa, nampak MBSA (Majlis Bandaraya Shah Alam) cuci longkang (di sekitar kawasan ini),” luah Khairul Fitri. 

Keadaan di Jalan Lawan Pedang, Tadisma Business Park pada hari ini, 17 Ogos 2023.

Tinjauan HarakahDaily di sekitar kawasan itu pula mendapati keadaan longkang di situ kelihatan tidak diselenggara dengan baik.

Terdapat rumput dan tumbuhan kecil berhampiran longkang yang tidak dipotong dan tumbuh meliar, selain mendapan tanah yang tebal turut didapati terdapat  di dalam longkang terbabit. 

Amir


Sementara seorang lagi saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai, Amir, 25, memberitahu ketika banjir kilat di kawasan itu berlaku, paras air hampir mencecah paras 3  kaki.

“Paras air yang begitu tinggi menyebabkan air hampir memasuki rumah kedai, yang mana jarak antara pintu rumah kedai dengan air banjir hanya selangkah sahaja,” katanya. 

Pada hujung 2021, Seksyen 13, Shah Alam antara lokasi yang turut dilanda banjir yang telah melanda beberapa negeri di Semenanjung Malaysia, selain Hulu Langat dan Taman Sri Muda yang meyaksikan Selangor mencatatkan jumlah kematian tertinggi, seramai 25 mangsa melibatkan 17 lelaki dan lapan perempuan.

Sementara pada Jun lalu, Mahkamah Tinggi membenarkan penduduk Taman Sri Muda meneruskan saman terhadap Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan syarikat milik kerajaan, KDEB Waste Management Sdn. Bhd. yang menuntut ganti rugi RM3.8 juta atas dakwaan menyebabkan penduduk mengalami kerugian jutaan ringgit akibat banjir dahsyat berkenaan. 

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

1 comment:

Anonymous said...

Jom sokong kelantan. Bebas rasuah. Walaupun dirompak hasil minyak, ekonomi kelantan berkat.

Jom sokong kedah. Mb nya karismatik. Bersih dan ikhlas. Kaki sakau bmx pun bukan jauh tidak karismatik.

Jom sokong trengganu. Mb nya sorang profesor. Banding bmx. Sastera general degree. Kuat temberang.

Bmx simpan menteri yg ada 47 kes. Simpan menteri yg seludup warga asing. Simpan komunis dapig yg ada kes trowong. Bmx sendiri pun bermasalah. Masalah nak cakap jujur.

Hari ni jadi kerajaan, esuk harga minyak tidak turun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails