Monday, May 15, 2023

Mari sama-sama gembira tukar k'jaan. Londeh -Sanusi.




1. Gembira dan ternanti Kerajaan Pusat bertukar

JERAI: Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor tidak menolak kemungkinan boleh berlakunya pertukaran Kerajaan Persekutuan sebagaimana ura-ura bertiup kencang ketika ini.

Menteri Besar Kedah itu bagaimanapun menyatakan, sama ada perkara tersebut disahkan mahupun dinafikan, beliau tidak tahu mengenainya tetapi gembira jika ia berlaku dan menantikan saat itu.

“Saya mendoakan ia jadi kenyataan. Jangan tanya saya. Saya bukan Ahli Parlimen. Kena tanya Ahli Parlimen,” ujarnya terus mengusik pihak yang menunjukkan ketakutan kepada ‘rumours’ itu.

Katanya, perkara tersebut juga mungkin timbul dan boleh diusahakan menerusi pelbagai platform selain daripada gabungan parti-parti politik di mana wujudnya kesatuan daripada pihak-pihak terbabit.

Perkara itu dijawabnya daripada pertanyaan wartawan pada sidang media selepas Himpunan Jentera Pilihan Raya PERIKATAN NASIONAL Negeri Kedah di Dewan Serbaguna Padang Awam Guar Chempedak, di sini malam tadi.

Beliau juga menjelaskan bahawa PRN di enam negeri tetap berlaku walaupun persefahaman bersama negeri-negeri Pakatan Harapan (PH) tidak diadakan kerana DUN semua negeri itu akan terbubar hujung Jun dan awal Julai.

Menyentuh kesungguhan PH merampas negeri Kedah, beliau menyatakan ia mungkin kerana mereka tidak berupaya untuk Kelantan dan Terengganu, tetapi mengingatkan bahawa Kedah juga tidak mudah buat PH. – HARAKAHDAILY 14/5/2023

2. Sanusi lontar amaran, londeh isu pemimpin PH

JERAI: Para pemimpin Pakatan Harapan (PH) diingatkan agar tidak membaling batu ke rumah orang lain sekiranya kediaman sendiri diperbuat daripada kaca, demikian amaran Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor.


Menjawab pertikaian berkaitan projek RM40 bilion di Langkawi yang pernah diumumkannya, kata beliau projek itu adalah pelaburan swasta untuk 15 tahun dan terserah kepada pihak tersebut membangunkannya.

Bidasnya, para pemimpin tersebut sepanjang 22 bulan sebagai Exco dalam Kerajaan Negeri Kedah diterajui PH, tidak memberikan sebarang hasil untuk negeri ini melainkan hanya pandai bercakap sahaja.

Antaranya dedah Sanusi, dalam pengurusan bola sepak negeri itu PH telah meninggalkan hutang apabila gaji pemain tidak bayar sebanyak RM16 juta, manakala sumbangan RM50,000 bagi satu kes dihadapi, namun yang masuk akaun cuma RM10,000 sahaja.

Manakala seorang lagi bekas Exco di zaman itu juga yang kini sibuk menjaja isu air, dedahnya telah gagal memberikan jawapan kepada soalan-soalan dikemukakan beliau di Sidang DUN Kedah.

“Tiga kali Sidang, tiga kali saya tanya tentang bekalan air, sekali pun dia tak pernah jawab, tak pernah jawab. Saya tanya Exco, adakah kerajaan berhasrat untuk menyambung konsesi AUI di LRA Pelubang yang dipegang oleh Vincent Tan?

“Tak jawab, pasal apa? Dia tak berani buat keputusan. Saya minggu yang pertama kita ambil alih kerajaan, tamat saja agreement perjanjian konsesi dengan AUI, terus tamat sampai la ni. Tak berani, pasal itu taikun besar.

“Pasal apa penting untuk menamatkan AUI? AUI menguasai 63 peratus bekalan air terawat di Kedah, dia menguasai lima loji terbesar di Kedah, dia menguasai konsesi selama 30 tahun, telah menghisap darah daripada bekalan air 30 tahun.

“63 peratus air terawat kena beli dekat dia. Kita beli dekat dia 43 sen, kita jual 50 sen, untung 7 sen, tiris setengah, rugi sebakul. Rugi. Dia ini rawat dia caj, ayaq itu sampai ke tak sampai kepada pengguna, kerajaan negeri tanggung.

“PKR ini takut dekat taikun, dia takut dekat orang kaya. Hari ini jadi kerajaan kononnya nak bela orang miskin. Tetapi mereka ini pembela orang kaya. Di peringkat negeri, peringkat Persekutuan, mereka bukan pembela orang miskin.

“Mereka berkawan dengan orang kaya, pasal itu ketua dia kempen pilihan raya naik helikopter. Siapa taja helikopter dia? Orang kaya. Dia berkawan dengan orang kaya, hari ini dia kata nak menoktahkan kemiskinan, dia tipu,” ujarnya menggesa dinyatakan perbelanjaan penggunaan helikopter itu.

Sanusi juga memberitahu, semasa Kedah diperintah oleh Umno-BN, apabila Kerajaan Negeri membuat audit pada tahun 2008, hutang bekalan air diambil alih adalah sebanyak RM2.4 bilion.

Menurutnya, sejak 17 Mei 2020 apabila diberi amanah sebagai Menteri Besar, yang beliau fikirkan ialah untuk menjadikan negeri ini lebih baik, lebih maju, lebih membangun, boleh diduduki, didiami berteduh oleh orang miskin dan orang kaya menabur bakti.

Akhirnya, beliau tidak memikirkan untuk berpolitik, melainkan bekerja untuk negeri antaranya termasuk menyelesaikan banyak tanah dan kampung orang Melayu yang sudah diduduki lebih 30 tahun tetapi berstatus tanah hutan simpan.

“Cabut keluar bagi geran. Saya sudah buat keputusan sebelum ada masalah. Dalam tempoh tak sampai tiga tahun ni kita telah serahkan geran tanah 5,417 keping kepada pemilik tanah.

“Tanah Jabatan Hutan di Sik, kampung itu dinamakan Kampung Seri Dacing sejak tahun 1981 duk harap kat Umno beri geran. Bergayutlah di kaki kepala pemimpin. Harap nak geran tanah sekeping, 40 tahun bergayut di kaki pemimpin Umno. Sedih tuan-tuan.

“40 tahun sebahagiannya telah meninggal dunia. Sebahagiannya telah berpindah ke tempat lain cari kehidupan. 40 tahun tak dilayan, nama kampung itu Seri Dacing. Tak sampai tiga tahun ni tuan-tuan, mereka telah diberi hak milik seorang satu.

“Kampung tu saya tukar Kampung Sejahtera. 280 penduduk. Hangpa ingat sikit? Ramai. Dan masih ramai rakyat di Kedah mendiami tanah-tanah seperti itu, di Langkawi ada empat lima kampung, sampai sekarang ni tak ada geran.

“Saya telah arahkan pada minggu yang kedua, kampung di Langkawi cabut keluar daripada tanah hutan simpan, jadikan mereka tanah yang ada geran untuk mereka pegang bekal untuk mereka wariskan kepada anak cucu orang Langkawi,” kongsinya.

Sanusi juga menyindir kembali pemimpin PH yang mengatakan beliau ‘loqlaq’ bahawa dirinya tidak pernah ditangkap kerana bersama isteri orang lain di bilik hotel dan menyeru supaya fitnah PH terus dilawan. – HARAKAHDAILY 14/5/2023

3. PMX ‘sesumpah politik’ yang semakin ditolak rakyat  

TINDAK tanduk kerajaan gabungan PH-BN yang diketuai Dato’ Seri Anwar Ibrahim ketika ini hanya mewajahkan PMX sebagai ‘sesumpah politik’ yang boleh berubah bila-bila masa termasuk menggadaikan prinsip serta janji yang dilaungkan sebelum ini semata-mata bagi memenuhi kerakusan nafsu untuk terus berkuasa.

Sikap “cakap tak serupa bikin” inilah yang menjadikan gelombang penolakan rakyat kepada PMX terus kuat dan membesar apabila semakin ramai yang tersedar dengan penipuan demi penipuan oleh sosok tubuh yang dahulunya dijulang sebagai hero negara.

Rakyat tidak lupa kepada janji manis untuk menurunkan harga minyak dalam masa 24 jam selepas menjadi PM yang kali terakhir dilaungkan dengan penuh angkuh ketika Kongres Nasional PKR pada 17 Julai 2022 yang lalu.

Namun sehingga ke hari ini janji manis itu terus tinggal janji. Lebih perit lagi, PMX pada 6 Mac 2023 yang lalu menyatakan bahawa kerajaan tiada hasrat untuk menurunkan had harga siling petrol di negara ini.

PMX juga pada 22 Disember 2022 menegaskan bahawa kerajaan akan menghentikan penganjuran majlis besar-besaran bagi mengelakkan pembaziran wang kerajaan.

Namun Syawal tahun ini ‘dirayakan’ PMX dengan satu lagi penipuan apabila menganjurkan bukan sekadar satu bahkan digandakan kepada 6 majlis rumah terbuka kerajaan di 6 negeri berbeza. Ia jelas menyanggahi prinsip penjimatan wang kerajaan yang dilaungkan PMX beberapa bulan yang lalu.

Bukan sekadar itu, rakyat juga masih ingat laungan prinsip PMX yang tegas menolak nepotisme dan kronisme di dalam pentadbiran.

Namun prinsip tersebut tergadai begitu sahaja apabila PMX melantik anaknya sendiri sebagai penasihat Perdana Menteri selain lantikan politik bertimbun-timbun yang telah dibuat oleh kerajaan pada hari ini.

Semua tindak-tanduk ini hanya menambah kebencian rakyat kepada PMX. Penipuan yang jelas, terang lagi nyata yang berterusan ini adalah satu penghinaan kepada rakyat Malaysia lebih-lebih lagi Malaysia adalah sebuah negara dengan masyarakat yang sangat menekankan aspek menepati janji. Bak kata pepatah “kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya”.

Mempunyai seorang Perdana Menteri yang terus menerus tanpa gagal memungkiri janji dan prinsip yang dilaungkan sebelum ini bukanlah perkara yang baik untuk masa depan negara dan rakyat. Kita tidak mahu terus menerus ditipu untuk 5 tahun akan datang.

Justeru, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk bangkit bersama menolak gabungan PH dan BN terutama sekali sosok tubuh PMX, ‘sesumpah politik’ yang hanya tahu menipu rakyat.

Kita mulakan dengan sama-sama kita menangkan PERIKATAN NASIONAL dalam PRN 6 negeri yang akan datang.

YB Ir. Ts. HAJI KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Ketua Penerangan PAS Pusat
Ahli Parlimen Jerantut
14 Mei 2023 – HARAKAHDAILY 14/5/2023

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mari sama-sama gembira tukar k'jaan. Londeh -Sanusi.

Londeh mat londeh, tukar kepada Islam..

  INI MODEL NEGARA ISLAM MALAYSIA..

Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN  



Bersambung..

10 comments:

Anonymous said...

.Orang Melayu' dah sedar semua pemimpin Melayu' UMNo dolu dolu diciptakan untuk jadi barua LeeKwanYew melalui agen nya taikun taikun mata sepet bersama hidden hand MCA / DAP ..

No UMNO No DAP...
Sekarang UMNo dah melingkup dan hancur. UMNo Terpaksa tunduk pada komunis DAP.

Umpan Khairy, Shahril jadi PM petanda DAP tiada calon layak.. DAP dah tak ada calon Melayu' untuk dikudakan ...

Aljuboori adalah pemimpin Melayu' terakhir DAP kudakan sebagai barua tuannya LeeKwanYew @DAP..

Baru-baru ini, bekas Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Dr Ong Kian Ming mengajak bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dan bekas Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan, menyertai DAP kerana parti itu tiada calon untuk diangkat menjadi Perdana Menteri (PM).

Umno pun macam tu. Masuk pakatan hancing sebab dah tewas teruk. Lingkup abiss.. sbb mudah UMNo pemimpin nya hanya acah acah power Melayu' Islamik' sebenarnya.

Sapa percaya kat sumpah keramat UMNo pasti melingkup kena main, Ahli UMNo tak serik jadi mangsa tipu.

60 tahun dapat kuasa, hancur orang Melayu dibuatnya sebabnya UMNo bergantung pada Kartel mata sepet bertuankan tetap DAP@LeeKwanYew walaun Kartel mata sepet ini warga nagara ini.

Sekarang UMNo lagi hancur. UMNo Terpaksa tunduk pada komunis DAP. Terhegeh hegeh menumpang kasih sayang DAP bertuankan Lee Kwan Yew. UMNo Sama sama masuk tong taik najis bersama PKR.

Lingkup kan barua Al Jubori PRN ini maka barua hapuslah semua barua barua DAP Singapura@LeeKwanYew Dan automatik melingkup juga negara Singapura sana

Anonymous said...

Dengar khabar perundingan bagi jualan perkonsian untuk menjual bangunan ibu pejabat ameno sedang rancak dijalankan antara ketua² ameno dan dapigs, ini adalah dari akibat dah banyak pernigaan "import" oleh ameno sudah tak begitu laju sebab sekarang peeniagaan "import" tersebut sudah dikuasai oleh pkr, dapigs dan pandapigs.
ameno sekarang banyak terlibat dengan bisness eksport saja sebab kena tanggung banyak hutang berjoli.
maka jangan terkejut kalau nanti menara datok onn tu akan bertukar nama contonya ia akan jadi "menara wakpono & kitsiang bersaudara".
Macam² cerita la dlm bab tu, dan aku tak tahu kalau ianya betul atau tidak, mudah²an tak betul, tapi kalau betul pun aku tak kisah, buka alu punya hal pun.

Like Reply


copy & Paste.

Anonymous said...

Dua pengkhianat besar orang melayu atau sikitul alaf baru dalam politik adalah encik tekuli mejoh dan sinuwar brahim.

Kalau dulu sirasid meidin telah nenyeret beberapa melayu menyertai komunis beijing maka sitekuli pula telah menyeret orang melayu bersengkongkol dengan dapigs dan diikuri oleh sinuwar brahim juga telah menyeret orang melayu bersengkongkol dengan dapigs dengan jumlah yg agak ramai pada satu masa yg lepas, dan sekarang telah berjaya menyeret parti yg sekarang berstatus hidup segan mati menunggu iaitu aneno turut bersengkokol dengan dapigs melalui olesan simuridnya iaitu siwak pono.

kedua2 kitul ini sekarang telah berada dalam seteam yg erat untuk memperdaya orang melayu untuk bersengkongkol dengan dapigs dengan kemunkinan melantik silimkisiang sebagai supremo (halimun) pakatan mereka dengan menampakkan seolah2 dia tiada apa pun jawatan samada dalam kerajaan atau parti tetapi sentisa saja hadir dalam majlis2 penting mereka dan menjadi rujukan mutlak.

Like Reply

copy & paste.

Anonymous said...

Penuh dewan konvensyen.
Cuma khabarnya wakili diri sendiri.
Tidak wakili akar umbi.
Akar umbi terkebil kebil tengok gelagat orang yang mereka pilih, khianat amanat.

PKR dari dulu dah khianat pada bangsa.
Baik pimpinan mahupun akar umbi.

Umno capek pimpinannya.
Ikut cita rasa pimpinan.
Ongkos tak masuk.
Projek kena kontrol dengan komunis dapig.
Capek duit projek terbantut.

Anonymous said...

NO UMNO NO DAP...!!

.Orang Melayu' dah sedar semua pemimpin Melayu' UMNo dolu dolu diciptakan untuk jadi barua LeeKwanYew melalui agen nya taikun taikun mata sepet bersama hidden hand MCA / DAP ..

Sekarang UMNo dah melingkup dan hancur. UMNo Terpaksa tunduk pada komunis DAP.

Umpan Khairy, Shahril jadi PM petanda DAP tiada calon layak.. DAP dah tak ada calon Melayu' untuk dikudakan ...

Aljuboori adalah pemimpin Melayu' terakhir DAP kudakan sebagai barua tuannya LeeKwanYew @DAP..

Baru-baru ini, bekas Ahli Parlimen Bangi dari DAP, Dr Ong Kian Ming mengajak bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dan bekas Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan, menyertai DAP kerana parti itu tiada calon untuk diangkat menjadi Perdana Menteri (PM).

Umno pun macam tu. Masuk pakatan hancing sebab dah tewas teruk. Lingkup abiss.. sbb mudah UMNo pemimpin nya hanya acah acah power Melayu' Islamik' sebenarnya.

Sapa percaya kat sumpah keramat UMNo pasti melingkup kena main, Ahli UMNo tak serik jadi mangsa tipu.

60 tahun dapat kuasa, hancur orang Melayu dibuatnya sebabnya UMNo bergantung pada Kartel mata sepet bertuankan tetap DAP@LeeKwanYew walaun Kartel mata sepet ini warga nagara ini.

Sekarang UMNo lagi hancur. UMNo Terpaksa tunduk pada komunis DAP. Terhegeh hegeh menumpang kasih sayang DAP bertuankan Lee Kwan Yew. UMNo Sama sama masuk tong taik najis bersama PKR.

Lingkup kan barua Al Jubori PRN ini maka barua hapuslah semua barua barua DAP Singapura@LeeKwanYew Dan automatik melingkup juga negara Singapura sana

Anonymous said...

Peringatan...PH sedang merencana untuk memecahkan parti Perikatan dengan umpan yang mahal. Diharap parti dalam Perikatan Nasional tak kena penendang dari DAP dua kali.

Anonymous said...

Dulu si kitol bawa portugis masuk melaka. Si kitol moden bawak komunis dapig masuk pakatan hancing. Si kitol bagi bantuan sekolah swasta cina. Si kitol rompak royalti. Rompak peruntukan pembangkang. Rompak khazanah kelantan bagi kat pulau pinang. Si kitol ni berjabat tangan dengan pendatang pulau jowo. Wak jowo.

Si kitol moden ni selalu lewat. Lewat bukan terlambat.

Anonymous said...

Bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan Menteri Hal Ehwal Agama, Datuk Dr. Haji Zulkifli Mohamad Al-Bakri menuntut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution memberi penjelasan kepada umum mengenai tindakan Kementerian Dalam Negeri menarik balik rayuan mengenai penggunaan Kalimah Allah dalam kitab agama selain Islam.

Pagi tadi, Presiden Badan Peguam Syarie, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar mendedahkan bahawa kemneterian Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia telah menarik balik rayuan mereka terhadapa keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Jill Ireland binti Lawrence Bill menggunakan kalimah Allah dan beberapa kalimah lain bagi penggunaan orang bukan Islam dalam agama mereka.

(C&P)

Ni anak murid si kitol. Makin kejam kepada agama Islam dan bangsa melayu.

Anonymous said...

Apa berita si kitol dengan kertas pandora. Bahya si kitol ni. Cakap banyak. Kerja entah apa apa.

Anonymous said...

Dulu anak murid si kitol ni yang batal keputusan ros. Kali ni lulus guna kalimah Allah pulak dah.

Apa lagi cacamarba si kitol. Nantikan bersama sama.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails