Wednesday, May 24, 2023

Angkasawan Saudi di bintang. PN mendarat di bumi M'sia. Jatuhkan!


Misi Axiom 2 (Ax-2) di atas kapal angkasa SpaceX Dragon, membawa empat anak kapal ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), berlepas dari Pusat Angkasa Kennedy, Florida, Amerika Syarikat pada 21 Mei 2023. (FOTO: REUTERS/Joe Skipper)

1. Angkasawan Saudi mendarat di antara bintang

RIYADH: Dua angkasawan Arab Saudi, Rayyanah Barnawi dan Ali Alqarni telah berjaya  melakukan pendaratan di antara bintang di ruangan angkasa raya melalui Misi Axiom 2 (Ax-2) ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) selepas pelancaran kapal angkasa SpaceX Dragon di atas roket SpaceX dari Pusat Angkasa Kennedy di Florida. 

Rayyanah Barnawi (kiri) dan Ali Alqarni (kanan) bersama-sama John Shoffner (dua dari kiri) dan Peggy Whitson di dalam roket SpaceX Falcon 9 dalam Misi Axiom 2 (Ax-2) ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada Ahad, 21 Mei 2023. (FOTO: Tangkapan skrin/Axiom)

Kedua-duanya berada dalam Misi Ax-2, yang dilancarkan pada jam 5:37 petang Ahad (waktu EDT di Amerika Syarikat), yang menyaksikan angkasawan AS, Komander Peggy Whitson dan perintis perniagaan dan juruterbang, John Shoffner juga merupakan sebahagian daripada misi itu, lapor Arab News.

Barnawi, 33, yang merupakan wanita Arab pertama yang mencapai orbit, merupakan lulusan dari Universiti Otago, New Zealand dengan ijazah sarjana muda dalam sains bioperubatan sebelum memperoleh ijazah sarjana dalam sains bioperubatan dari Universiti Alfaisal.

Sebagai pakar makmal penyelidikan, Barnawi mempunyai lebih daripada sembilan tahun pengalaman dalam kejuruteraan semula sel stem dan tisu. 

“Kami sangat bersemangat untuk meluncur ke angkasa lepas dan membawa pencapaian bersejarah kepada negara dan umat manusia,” kata Barnawi sejurus sebelum pelancaran  misi tersebut.

Alqarni, 31, pula merupakan graduan dari Akademi Udara Raja Faisal dengan ijazah sarjana muda dalam bidang sains aeronautik selepas memperoleh diploma  sains aeronautik dari Pangkalan Tentera Udara Vance di AS.

Beliau merupakan kapten dalam Tentera Udara Diraja Saudi dengan pengalaman lebih 12 tahun sebagai juruterbang jet. 

“Kami berasa bangga dan teruja kerana ini adalah kali pertama kami pergi ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS),” ujarnya. 

Kedua-dua angkasawan Saudi itu dijadualkan  menjalankan 14 eksperimen sepanjang selama lapan bulan berada di ISS; yang mana 11 daripadanya  adalah mengenai mikrograviti, termasuk kesan pada otak dan mata, dan tiga lagi merupakan eksperimen kesedaran pendidikan dengan penglibatan 12,000 pelajar dari seluruh Saudi. 

Empat angkasawan yang kini berada di angkasa (dari kiri) Peggy Whitson, John Shoffner, Ali Alqarni dan Rayyanah Barnawi. (FOTO: Axiom)

Sebelum misi tersebut dilancarkan, kedua-dua Barnawi dan Alqarni telah menjalani latihan intensif selama sembilan bulan di Axiom Space dan SpaceX, NASA Johnson Center, ibu pejabat SpaceX di Hawthrone, California, Agensi Penerokaan Aeroangkasa Jepun dan Agensi Angkasa Eropah.

Mereka juga telah menghabiskan 12 hari dalam keadaan ruang simulasi, belajar tentang jisim tanpa berat dan berlatih terapung, kemahiran komunikasi semasa berada di orbit, kemahiran ekspedisi dan kemungkinan kesan sampingan penerbangan angkasa lepas.

Misi mereka adalah yang pertama dalam program Penerbangan Angkasa Manusia (HSF) yang telah dilancarkan oleh Suruhanjaya Angkasa Saudi (SSC) dan akan membuka jalan untuk program yang mampan dengan menghantar angkasawan Saudi masa depan dalam misi untuk tinggal lebih lama di angkasa raya bagi menjalankan lebih banyak penyelidikan dan mengembangkan sumbangan Saudi kepada sains.

Ia adalah sejajar dengan Wawasan 2030 Saudi dalam meningkatkan pengetahuan dan kemahiran teknikal negara itu, dengan mengembang dan mempelbagaikan sektor ekonomi dan industri.

Bidang tumpuan penyelidikan dalam program HSF akan membolehkan misi masa depan ke bulan dan planet Marikh, selain sains fizikal, kesihatan manusia, biologi, bioteknologi, biofarmasi, sains bumi, pembuatan angkasa lepas dan pembangunan teknologi. 

Peluang penyelidikan akan memupuk kerjasama antarabangsa, meningkatkan lagi peranan Saudi di peringkat antarabangsa.

Ditubuhkan kurang daripada lima tahun lalu pada Disember 2018, SSC mewakili Saudi di forum antarabangsa, bekerjasama dengan agensi kerajaan, mengawal selia aktiviti dan dasar angkasa serta mempromosikan aktiviti penyelidikan dan perindustrian yang berkaitan dengan angkasa.

Kerajaan Saudi kekal komited untuk menyokong penerokaan angkasa lepas dan meningkatkan peranan negara itu dalam ruang dan teknologi melalui program Biasiswa Penjaga Dua Masjid Suci dengan kerjasama SSC.

Program ini menawarkan pelajar Saudi peluang untuk belajar bagi memperoleh ijazah sarjana muda dan siswazah dalam bidang berkaitan angkasa di universiti antarabangsa yang paling berprestij.

Jurusan angkasa lepas teratas termasuk astronomi dan sains angkasa, kejuruteraan aeroangkasa, astrofizik, fizik dan kosmologi relativiti am, reka bentuk dan kejuruteraan kenderaan, kejuruteraan aeronautik dan astronautik, kejuruteraan angkasa lepas, undang-undang dan dasar angkasa 

Krew misi ax-2, di stesen pelancaran Falcon 9, (dari kiri ke kanan) Rayyanah Barnawi, Peggy Whitson, John Shoffner, dan Ali Alqarni. (FOTO: Twitter/saudispace)

“Peluang biasiswa untuk program berkaitan angkasa lepas adalah salah satu strategi Jawatankuasa Tertinggi bagi Penyelidikan, Pembangunan dan Inovasi yang dilancarkan oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman Al Saud untuk meningkatkan pasaran buruh dengan kader manusia,” kata Timbalan Menteri Pendidikan untuk Biasiswa, Amal Shuqair.

Minat kerajaan Saudi terhadap industri penerokaan angkasa lepas bermula pada tahun 1977, apabila kerajaan Saudi menubuhkan Pusat Sains dan Teknologi Kebangsaan Arab Saudi, yang menjalankan penyelidikan saintifik gunaan dalam beberapa bidang termasuk ruang angkasa.

Pada 17 Jun 1985, apabila putera raja yang juga bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Saudi, Sultan bin Salman Al Saud (ketika berusia 28 tahun) menjadi orang Muslim, Arab dan kerabat diraja Saudi pertama mengembara ke angkasa lepas (dengan kapal angkasa Discovery milik NASA) untuk melancarkan satelit kedua Saudi, nama pusat itu ditukar kepada Pusat Sains dan Teknologi Raja Abdulaziz. Ia kemudiannya berusaha untuk memajukan sektor dan merancang untuk pemindahan dan penyetempatan teknologi satelit.

Setahun selepas itu, negara itu telah menubuhkan Pusat Saudi untuk Penderiaan Jauh, dan ia juga menubuhkan Institut Penyelidikan Angkasa dan Penerbangan di Bandar Raya Raja Abdulaziz untuk Sains dan Teknologi pada 1997.

Sehingga kini, Saudi telah berjaya melancarkan 16 satelit Saudi dari 2000 hingga 2019, yang menyediakan teknologi komunikasi di kawasan separa terpencil.

Pelancaran satelit terakhir negara itu adalah untuk menghantar Saudi Geostationary Satellite 1, yang dibangunkan oleh pasukan dari Bandar Raya Raja Abdulaziz untuk Sains dan Teknologi.

Satelit itu menyediakan keupayaan telekomunikasi, sambungan internet yang lebih kukuh, dan TV serta komunikasi selamat di Timur Tengah, Afrika Utara dan Eropah. – HARAKAHDAILY 22/5/2023  


2. ISS alu-alukan ketibaan angkasawan Saudi 

Kumpulan kru di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) bersama-sama dua angkasawan Saudi, Rayyanah Barnawi dan Ali Alqarni pada 22 Mei 2023. (FOTO: Tangkapan skrin/Aksiom)

RIYADH: Ketibaan dua angkasawan Arab Saudi,  Rayyanah Barnawi dan Ali Alqarni di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada Isnin (22 Mei) telah dialu-alukan kru yang sudah berada di stesen yang berada sejauh 360 kilometer dari permukaan bumi itu.

Barnawi, seorang saintis yang menjadi wanita Arab pertama ke angkasa lepas, dan Alqarni, seorang juruterbang pejuang terlatih, tiba ke ISS dengan menaiki kapal angkasa SpaceX Dragon bersama angkasawan Amerika Syarikat, Peggy Whitson dan perintis perniagaan serta juruterbang, John Shoffner.

Mereka dialu-alukan oleh tujuh angkasawan yang sudah berada di atas kapal (tiga warga Rusia, tiga warga AS, dan seorang warga Emiriyah Arab Bersatu (UAE), lapor Al Ekhbariya pada Isnin.

“Kami kini mencapai impian yang tidak pernah kami jangka akan menjadi kenyataan. Perjalanan ini (dari bumi ke ISS) mewakili Saudi dan seluruh dunia Arab. Ia juga satu peluang untuk menerokai angkasa lepas,” kata Barnawi, sejurus tiba di ISS.

Sementara itu, Alqarni berkata beliau dan Barnawi akan menjalankan ‘eksperimen saintifik yang akan memberi manfaat kepada manusia’ semasa mereka berada di ISS.

Mereka menyasarkan untuk menjalankan 20 projek penyelidikan, antaranya ialah 14 projek yang dibangunkan oleh saintis Saudi meliputi pelbagai bidang seperti fisiologi manusia, biologi sel, dan pembangunan teknologi.

“Ia adalah perjalanan yang indah,” ulas pula Whitson, bekas angkasawan NASA yang telah membuat penerbangan ke angkasa tiga kali pada masa lalu, sambil menambah bahawa penerbangan kali ini adalah yang paling lancar pernah beliau rasai.

Kapal angkasa SpaceX Dragon dilancarkan di atas roket SpaceX pada hari Ahad (21 Mei) alu dalam misi Axiom-2 (Ax-2). – HARAKAHDAILY 23/5/2023


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Angkasawan Saudi di bintang. PN mendarat di bumi M'sia?

Blog ini bersetuju dengan Naib Presiden PAS Malaysia, Datuk Idris Ahmad. Soal mahu menjatuhkan kerajaan mesti dibuat melalui demokrasi, dengan berlunaskan undang-undang.

“Mana ada pembangkang yang sokong kerajaan? Kalau pembangkang yang sokong kerajaan, tu otak tak berapa nak betul. 

“Perlu ingat, cara demokrasi yang betul bukanlah dengan mengajak hadirin memegang senjata, tetapi dengan cara pilihan raya,” tegasnya.

Yang penting jatuhkan kerajaan melalui demokrasi!


1 comment:

Anonymous said...


TUN DAIM DAN ANAK TUN MAHATHIR DI TAHAN SPRM..?

Barua versus barua is begin now....!!

Yang pelik nya sekor babi pun tak terlibat. Asal babi lepas... Asal babi jer lepas ..!!

INI LAH Bahana bila 22 tahun 22 Bulan kau bela babi babi sebagai kroni.. babi terlepas si barua anak beranak kena tuduh rasuah. Padan lah muko kau anak beranak ..!!!

Ini baru padan muko kau bila babi kau jadi kan kroni untuk anak cucu... Padan muko dan Fucckkkk you all..!!

Navin Tan kroni kau taikun mata sepet Vincent Tan lepas tanam berkilo pokok ganja anak kau soalsiasat SPRM...

Padan muko kau sial bela lagi la kroni Kartel mata sepet bertuankan Lee Kwan Yew yg melingkupkan balik anak cucu kau..!!

Haah Jommm tepokkk Battle of Barua is Begin Now...!!

Barua DAP@LeeKwanYew iaitu Tun Daim Zainuddin adalah bekas Menteri Kewangan yang telah dipangggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) berhubung siasatan Pandora Papers yang mendedahkan mengenai penyimpanan harta di luar negara berjumlah ratusan bilion ringgit.

Desas-desus itu turut dikongsikan Ketua Penerangan Umno Isham Jalil dalam hantaran Facebook miliknya yang berkata, Daim dan keluarganya dipercayai dikaitkan dalam siasatan berkenaan.

“Khabarnya bahawa SPRM telah memanggil Tun Daim Zainuddin berhubung siasatan berkenaan duit berbillion ringgit berkaitannya dan keluarganya di luar negeri seperti yang dinyatakan di dalam Pandora Papers.

“Mengikut laporan media, siasatan tertumpu kepada aset-aset dan kekayaan luar biasa yang disalur ke akaun di luar negeri yang mana kekayaan dan aset-aset ini dipercayai atau mungkin diperoleh daripada kontrak-kontrak kerajaan,” katanya.

Isham turut berkongsi khabaran anak kepada seorang bekas Perdana Menteri turut akan dipanggil SPRM dalam masa terdekat ini.

“Saya juga mendengar khabar bahawa anak bekas Perdana Menteri (kemungkinan besar anak Tun Mahathir) juga akan dipanggil oleh SPRM untuk memberi keterangan.

Bagus lah barua vs barua sebalum PRN Kali ini .. Melayu' lain sila tepok tangan lihat semua barua barua DAP@LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri.. Kaum Melayu' jaga jaga batu api musuh dari kartel mata sepet ini..

Kalau PN menang nanti ( insyallah menang PRN) Dan kerajaan bertukar maka

1. Ujudkan pemodal pemodal Melayu' menguasai ekonomi negara.
2. Ujudkan kapitalis Melayu' sebanyak mungkin.
3. Ujudkan beratus ratus billionaire Melayu' agar negara tidak bergantung pada kapitalis mafia Mata Sepet bertuankan Lee Kwan Yew walaupun mafia Mata Sepet itu warga nagara Malaysia
4. ujudkan rangkaian Kartel Kartel Melayu'
5. Jika perlu dinujudkan rangkaian mafia mafia Kartel Melayu' Maka ia jugak perlu dilakukan
6. Mengembangkan ekonomi orang Melayu' bila kesemua diatas sudah terbentuk
7. Kapitalis kapitalis Melayu' yang ujud nanti harus lah bersifat natural dan tidak memihak mana mana pemimpin. Elakkan Dari adu domba Kapitalis Mata Sepet... Spt ujudkan Team A Dan B, Team Wawasn dsb nya. Itu semua adu domba halus supaya Melayu' screw Melayu Dari ucapan Super Man DAP.
8. Elakkan jadi mangsa batu api musuh.. dah tingkat kan hubungan dengan Indonesia jiran serumpun.
9. Lupakan Singapura pergi mampos dengan Singapura jiran tak guna Malaysia dan Indonesia.
10. Semua bahan2 makanan dan bahan mentah yang dihantar ke Singapura perlu dikaji harga caj bayaran duti import dan sebagainya.

Saya ulangggg..!!!

Lingkupkan saki Baki barua barua DAP@LeeKwan Yew PRN June 2023 nanti.

Celaka lah kau barua barua sekelian..!!

Asal babi lepas...!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails