Thursday, February 03, 2022

Pembiakan babi, untuk pemindahan jantung, apa kata DAP M'sia?

 

Babi yang diternak untuk pemindahan jantung kepada manusia diperiksa oleh penyelidik di Universiti Ludwig-Maximilians Munich, di ladang ujian Badersfeld di Oberschleissheim, Jerman. - Foto REUTERS

Jerman rancang pembiakan babi untuk pemindahan jantung

MUNICH: Kumpulan saintis Jerman merancang untuk mengklon dan kemudian merangsang pembiakan babi yang diubah suai secara genetik tahun ini untuk berfungsi sebagai penderma jantung manusia.

Ia berasaskan versi lebih mudah pemindahan organ haiwan ke dalam tubuh manusia, yang dilakukan pertama kali di dunia oleh pakar perubatan Amerika Syarikat (AS) pada bulan lalu.

Saintis di Ludwig-Maximilians University (LMU), Eckhard Wolf, berkata kumpulan penyelidiknya menyasarkan untuk mewujudkan spesis baharu babi, yang diubah suai daripada baka dari Pulau Auckland dan sedia untuk ujian pemindahan menjelang 2025.

Dalam pembedahan pertama seumpamanya pada bulan lalu, pasukan dari Universiti Perubatan Maryland memindahkan jantung daripada babi dengan sepuluh pengubahsuaian kepada seorang lelaki yang sakit tenat.

Doktor yang merawatnya memberitahu, lelaki itu bertindak balas dengan baik walaupun masih wujud risiko jangkitan, penolakan organ atau tekanan darah tinggi.

"Konsep kami adalah untuk meneruskan model yang lebih mudah, iaitu dengan lima pengubahsuaian genetik," kata Wolf.

Hasil penyelidikannya mencetuskan perdebatan hangat di negara yang mempunyai salah satu kadar pendermaan organ terendah di Eropah dan pergerakan hak asasi haiwan yang kuat.

Wolf, yang menjalankan kajian berkaitan pemindahan organ haiwan kepada manusia selama 20 tahun dikenali sebagai xenotransplant, berkata pihaknya masih menggunakan teknologi pengklonan yang tidak cekap.

Kaedah yang digunakan akan menyediakan haiwan asas dan generasio seterusnya akan ditambah baik sehingga mencapai spesifikasi yang disasarkan, sebelum dibiakkan secara besar-besaran.

Menurut Wolf, generasi pertama seperti itu harus dilahirkan tahun ini dan pemindahan hati mereka akan diuji ke atas babun sebelum pasukan itu meminta kelulusan percubaan klinikal ke atas manusia dalam masa dua atau tiga tahun.

Pemindahan akan dilakukan untuk individu yang didiagnosis dengan kegagalan organ dan tidak mempunyai pilihan rawatan lain.

Menurut data Yayasan Pemindahan Organ pada penghujung 2021, kira-kira 8,500 orang di Jerman berada dalam senarai menunggu untuk pemindahan organ. - REUTERS

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebut saja 'babi' di Malaysia teringat kepada kerenah DAP di Pulau Pinang, negeri busuk tahi babi.. Jerman rancang pembiakan babi untuk pemindahan jantung, apa kata DAP yang pengikut-pengikutnya masih kolot, jumud, ekstream, fanatik buta, tidak mahu atau tidak mampu mengadakan pembersihan tahi babi sewajarnya di negara ini?

Pergi belajar lagi bab kebersihan tahi babi..

8 comments:

Anonymous said...

This is United State of America.. AMIN

https://youtu.be/yRWmKh13b50

Human right sangat lah tu kann..!! AMIN

WSJ, CNN, CNBC Reuters AP New York Times Times Magazine Playboy Hustler Penthouse Google Yahoo Facebook Apple Tesla General Motor Company GMC Hollywood Ford NASA dan hampir 200 manusia bertaraf billionaire dan trillionaire suma di USA...AMIN

Walaun PH dalam PKR, PejWang MUDA PAN dan gerakan NGO Pakatan Harapan yan berjuang seperti tokoh tokoh ahlul bait dalam gerakan LGBT, ICERD, COMAGO, SIS, G25 Liberalist seperti Siti Kassim, Marina Gereja, Anwar Ibrahim, Marina Chin, Ambiga Tukar Tiub Dr Farida dan lain lain berkiblat pada Amerika Syarikat yang konon nya pejuang hak hak kebebasan dan human right..AMIN

Walaun boleh lah tengok bukak bijik mata lebar lebar. USA yang konon nya negara yang dijadikan rujukkan dan acuan hak hak kebebasan dan human right. Hebat sangatkah human right di USA tuhhh..!?

Saksikan sendiri link dibawh 'human right' lah sangat di USA tu....AMIN

https://youtu.be/HRqQ6-ANjL4

Ini ialah negara Amerika Syarikat..AMIN

Human right sangat lah tu kann...

https://youtu.be/5Ak0-73PcH4

KHALAS

kah kah kah...

Anonymous said...

Rakit di sungai siapa punya,

Mahu ke seberang dengan rakit,

Masa berkayuh terasa berat,

Jantung babi ada gunanya,

Jantung roket banyak penyakit,

Kerana hati hitam berkarat.

zack said...

Dimalaysia babi digunakan untuk menghalau orang melayu secara halus..

Anonymous said...

Maka berkatalah puak kluster yang merasakan diri mereka semakin kuat walaupun kaki menggigil dalam mahkamah mungkin kerana penyakit tua:

"Biarlah kami yang tua ini terus kekal berkuasa sehingga umur 100 tahun, boleh kami sakau dengan lebih cekap dan lebih bersih kali ini. Akar umbi kami pun semuanya kuat seperti lembu dicucuk hidung, kami sangat berharap peratus keluar mengundi rendah supaya parti kami boleh menang sebagaimana PRN terdahulu."

Inilah puak yang pernah mendabik konon puak mereka sangat kuat dan berpengaruh dan boleh menang walaupun letak berok sebagai calon.

Kasihan ......

Anonymous said...

Pakatan Hancing pimpinan abang besar ultra kiasu masih sembang lebat kencing rakyat di seluruh negara sehinggakan babi pun boleh terbang ke planet marikh tetapi habuk pun tarak. Di manakah mereka di waktu rakyat hidup menderita kerana banjir, ribut, covid-19 dll ?

Maka tidak hairanlah mereka kalah teruk atau bungkus dalam PRK dan PRN.

Cukuplah rakyat dikencing selama 22 bulan. Jika 22 tahun, lu pikirlah sendiri !

Anonymous said...

Puak penyamun 60 tahun dan puak penyamun 22 bulan sama sahaja kerana mereka adalah penyamun yang suka kencing rakyat dan menyamun kekayaan negara dan aset tabung umat Islam untuk mereka dan kroni mereka.

Di waktu kaum Melayu dihalau keluar dari kampung mereka sendiri, di manakah puak-puak penyamun ini ??

Anonymous said...

RBA 8.54 ternakan puak ultra kiasu roket nak kencing orang Melayu dan membela babi pun agak-agaklah sebab orang Melayu tidak bodoh.

Inilah hasil projek ternakan babi yang dilaksanakan oleh kaum roket
----> 35 ladang babi di Melaka diwarta kawasan wabak Demam Babi Afrika ! Ladang babi juga menjadi sumber virus nipah.

Mana bukti ladang babi wujud di Mekah dan Madinah ?

RBA dan puak roket sembang lebat gunung everest pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak. Semuanya kaki kencing rakyat.

Anonymous said...

Orang Melayu tidak akan menyokong atau mengundi parti ultra kiasu roket dan khadam liberal-syiah mereka kerana mereka memuja dan mendewa-dewakan pengganas komunis PKM.

Sejarah telah membuktikan pengganas komunis PKM adalah musuh Islam dan kaum Melayu dari tahun 1930 hingga 1989 kerana PKM telah menyamun, menyiksa, merogol dan membunuh kaum Melayu, memusnahkan harta benda orang Melayu seperti ladang dan kampung dan menghina agama Islam dan masjid.

Cukuplah 22 bulan orang Melayu dikencing hancing oleh penyokong pengganas komunis PKM.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails