Friday, February 04, 2022

Lawatan 4 hari ke Qatar -utusan khas PM.

 

Utusan Khas PM sempurnakan lawatan empat hari ke Qatar

PUTRAJAYA: Utusan Khas Perdana Menteri Ke Timur Tengah, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah menyempurnakan lawatan kerja selama empat hari ke Qatar pada 31 Januari hingga 4 Februari  dengan mandat dan persetujuan Perdana Menteri, Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menurut Pejabat Utusan Khas Perdana Menteri Ke Timur Tengah, tujuan lawatan itu adalah untuk terus memperkukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia-Qatar yang sedia terjalin serta membincangkan isu-isu yang melibatkan kepentingan bersama di rantau Timur Tengah dan umat Islam seluruhnya.

Tambah kenyataan itu, sepanjang lawatan di Doha, Tuan Guru Abdul Hadi telah mengadakan pertemuan dengan pihak kerajaan Qatar dan pemegang taruh utama seperti Perdana Menteri, Sheikh Khalid bin Khalifa bin Abdul Aziz Al- Thani, Menteri Perdagangan dan Industri, Sheikh Mohamed bin Hamad bin Qassim Al-Abdullah Al-Thani, Penolong Menteri Luar dan Jurucakap Kementerian Luar Negeri, Lolwah binti Rashid Al-Khater.

Selain itu, Tuan Guru juga mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah, Qatar Fund for Development (QFFD), Khalifa Bin Jassem Al-Kuwari, Ketua Pegawai Eksekutif, Qatar Charity (QC), Yousef bin Ahmed Al-Kuwari, Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia (IUMS), Sheikh Dr. Ahmed Raissouni dan Ketua Tetap Misi Emiriah Islam Afghanistan ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Sheikh Mohammed Suhail Shaheen.

“Fokus utama lawatan ini adalah untuk menzahirkan kesediaan Malaysia untuk bekerjasama dengan Qatar dalam usaha pembangunan semula Afghanistan termasuk penyelarasan misi bantuan kemanusian, di samping membuka pintu kerjasama baharu antara kedua-dua negara khususnya dalam bidang ekonomi, pendidikan, dan kebajikan bagi manfaat Bersama,” ujar kenyaatan itu yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Kenyataan itu menambah, pada masa sama, Tuan Guru Abdul Hadi berkesempatan mengadakan kunjungan ke Pejabat Kedutaan Malaysia di Qatar yang baharu, disamping mengadakan majlis ramah mesra dengan kalangan rakyat Malaysia yang menetap di Qatar.

Sehubungan itu, Tuan Guru Abdul Hadi merakamkan setinggi penghargaan kepada Perdana Menteri Malaysia, Wisma Putra, Kementerian Luar Negeri Qatar, Pejabat Kedutaan Malaysia di Qatar dan Pejabat Kedutaan Qatar di Malaysia.

Kenyataan itu turut memaklumkan bahawa Tuan Guru Abdul Hadi sedang menjalani kuarantin di rumah mengikut ketetapan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). – HARAKAHDAILY 4/2/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Fokus lawatan ini: 

(i) bekerjasama dengan Qatar. (ii) pembangunan semula Afghanistan. (iii) misi penyelarasan misi bantuan kemanusian, (iv) dalam bidang ekonomi, pendidikan, dan kebajikan bagi manfaat bersama.

Puak-puak anti Islam dan pencetus Islamfobia mana mahu faham, pentaklik-pentaklik buta tulinya dan baruanya di Malaysia, mana reti?  

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails