Monday, January 31, 2022

Muafakat politik Melayu rapuh, tiada agenda besar bangsa?

 

Meskipun Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor dilaksanakan untuk mendapat mandat baharu rakyat, namun ia lebih kepada ‘medan’ pertembungan parti-parti politik Melayu berebut kuasa.

Lebih mendukacitakan parti-parti politik Melayu ini lebih mengutamakan kepentingan peribadi dan taksub kepartian sempit, kata pemerhati politik, Ustaz Sharipudin Abdul Kadir.

“Lihat sahaja kepada ucapan pimpinan parti yang terlibat seolah-olah pengisytiharan perang antara parti-parti Melayu.

“Pemuafakatan mereka dalam PN dan MN masih terkial-kial. Pemuafakatan terlalu rapuh kerana tiada agenda besar untuk bangsa,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

Ekoran itu, beliau tertanya-tanya sama ada PRN Johor akan memberi keuntungan untuk rakyat.

“Apa untungnya PRN Johor. Apa yang berlaku ialah perpecahan Melayu semakin parah. Duit jutaan ringgit akan dibelanjakan PRN. Masa dan wang ringgit akan hangus begitu sahaja.

“Kenapa parti-parti Melayu sanggup bertindak sedemikian. Jelas bila kepimpinan negara diberi kepada mereka yang tidak ada akhlak dan amanah. Langkah bermula menuju “kehancuran,” katanya.

Lebih dikesalkan katanya, harapan rakyat untuk melihat penyatuan umat tidak dihiraukan oleh ahli-ahli politik.

“Rakyat diperbodohkan dengan pelbagai dakwaan kononnya untuk membentuk kerajaan kuat perlu kepada PRN.

“Kononnya kuasa diberikan kepada rakyat yang menentukan pemimpin yang sepatutnya tetapi bila diteliti kita dapati ia hanya dakwaan palsu,” katanya.

(My KMU NeT)

10 comments:

Anonymous said...

SELAMAT TAHUN BARU CINA - (DAP) DEMOKRATIK ACTION PARTY

DAP memuji rakyat Malaysia kerana bersatu sebagai satu negara untuk menjaga dan membantu antara satu sama lain bagi mengatasi bencana tersebut.

“DAP berharap kerajaan Persekutuan berhenti mengabaikan aspirasi masyarakat Cina.”

“Sebagai penyumbang penting kepada pendapatan negara, masyarakat Cina mahu kerajaan menghormati kepelbagaian, menghargai kerja keras dan bersikap adil dengan memastikan sekolah dan golongan miskin dibantu tanpa mengira kaum dan agama.

Kaum Cina penyumbang judi online terbesar dinegara ini.. Melayu jugak jadi kaki judi..

Kaum Cina penyumbang bapak ayam terbesar negara ini. Melayu jugak yang mandi lendir

Kaum Cina juga kuat menyimbang rasuah terbesar di negara ini... abis pemimpin Melayu kaki rasuah

Kaum Cina juga bapak pengedar dadah di negara. Bapak pengedar dadah lesap.. Melayu jugak yang jadi zombie dadah.

Kaum Cina juga manipulate paling besar..Melayu jugak bodo bangang kena tipu..

“Kesanggupan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama atau latar belakang untuk membantu antara satu sama lain memberi harapan kepada kita bahawa ada masa depan untuk semua orang di negara kita,” kata Tokong dalam perutusan Tahun Baru Cina hari ini.

Kaum Cina tak hebat mana pun cuma Melayu saja yang terkinja kinja menghina bangsa sendiri..

Tanya Tun Mahathir bila Tun ada kuasa Taikun Cina di bela Melayu kena maki hamun. Negara lain berbunuhan jika tanah mereka dirampas.

Pulau Batu Putih pun Tun boleh beri selamber jer sambil gentel telo labuhnya pada anak Cina Lee Kwan Yew untuk Singapura.

Kong Ci Fa Chai maaaa..!!

Anonymous said...

Parti Islam berjuang di jalan Allah berpandukan Al-Quran dan Sunnah dari dahulu hingga sekarang. Walaupun parti Islam pernah dikhianati oleh segelintir musang syiah berbulu ayam dan musang liberal berbulu ayam dan segelintir pengkhianat yang cuba memecah-belahkan parti Islam, parti Islam tetap meneruskan perjuangan Islam untuk membela hak Islam dan umat Islam.

Parti nasionalis pula gila kuasa pada tahap melampau sehingga sanggup mengkhianati sekutu parti Islam. Matlamat perjuangan untuk untuk menjadikan pemimpin mereka dan kroni mereka kaya-raya dengan menyamun kekayaan negara jika mereka berkuasa.

Parti syiah-liberal dan parti liberal berkuasa dan tidak berkuasa sama sahaja kerana mereka adalah lembu dicucuk hidung yang ditunggang oleh abang besar roket untuk menentang Islam dan menjaga kepentingan puak kafir, puak lgbt, puak munafiqun liberal, puak ajaran sesat seperti syiah dll.

Parti roket adalah musuh Islam @ kafir harbi yang telah menghina ajaran Islam dan berusaha menafikan hak Islam dan hak umat Islam dan menyokong kebebasan untuk murtad. Puak kafir harbi ini memperalatkan sebilangan badut dan pelawak liberal dan syiah untuk memecah-belahkan umat Islam supaya umat Islam menjadi sangar lemah. Matlamat perjuangan: Membentuk republik seperti SingaPork di mana negara diperintah oleh puak kafir harbi.

Parti kafir ultra kiasu lain adalah musang roket berbulu ayam.

Anonymous said...

Korang nak.berjuang seorang diri?

Balik asal ler....

Anonymous said...

Ni pun komen dlu2:

"geng yg dah berusia 60 tahun ke atas dah ramai berambos keluar dari UMNO / BN.!!"???

Tak faham ke?????

Keluar pun yg tinggal dlm tu semua dr baka busuk juga. Tak guna.

SISTEM dlm amano/b end tu dah ROSAK SEPENUHNYA. Budaya2 jijik menebal:

1.Rasuah politik,
2.kemewahan makan comission
3.Pijak kepala orang lain untuk naik.
4.kaya anak bini.
5.Kroni yg selalu ikut belakang tumpang kaya raya.
6.Hidup Melayu tapi join bangsa lain menjarah harta.
7.SOMBONG
8.suka buat lawak hina orang
9.Buat undang2 sendiri langgar.
10. Hutamg x bayar/lambat. Semua hutang juta.

Itu dan banyak lagi kejahatan dah jadi darah daging dr atas sampai ke level cawangan. Penyokong pula ramai ketagih kain batik dan beras araupun dibodohkan dengan suit

Mungkin ada pemimpin baik dan Pemimpin muda akan naik. Kemudian mereka mula dilayan mcm raja. Akan ada kaki penipu berkawan untuk kutip kekayaan dan pemimpin baik akan hanyut juga. Sistem out.

60 tahun lagi si miskin akan terus miskin dan lebih malang yg sedrhana jadi geng miskin pula. Dah 60 tahun dah. SISTEM tu dah tua sangat dah.


Ulang sekali lagi. SISTEM mereka dah rosak. Klau nak berubah kena tukar semua skli dr atas sampai ke perungkat cawangan. Parti tu patut tutup terus BUANG KE SUNGAI.

Geng parti Islam extreme nak bersahabat juga!!! Emmm...
Ha ha ha

Anonymous said...

Atok kata umno busuk sampai ke usus. Presiden sekarang pun ada 47 kes. Ini kes busuk yang ekstreme dan sangat clear. Yg lain lain pun busuk memanjang. Presiden busuk diganti dengan presiden busuk yang baru. Dan begitu seterusnya. Presiden busuk yang paling terror ialah atok. Atok diganti oleh ajib. Ajib dengan kes mengila busuknya. Ajib diganti oleh wak. Wak pulak ada 47 kes sekarang. Wak menggila untuk pastikan parti jadi kerajaan. Supaya mahkamah akan buang 47 kes. Nanti presiden baru akan warisi busuk spt presiden sebelum. Tidak layak presiden kris kata parti lain tidak layak memerintah.

Tolak kris tolak liberal. Tolak parti yg pura pura baik tetapi menjahanamkan. Pilih parti yang kuat berpegang dengan agama.

Anonymous said...

RBA ternakan puak rasis ultra kiasu roket menyeru umat Islam untuk menyokong Pakatan Hancing pimpinan abang besar roket supaya Pakatan Hancing boleh upgrade kencing rakyat 22 bulan kepada kencing rakyat 22 tahun. Porrahhhhhhh....

Anonymous said...

Ha ha ha

Umnu kata porahhhhhh

Anonymous said...

Masa tersepit mohon bantu. Bila dah rasa kuat, kokak kaki yg bantu. Itu kisah buaya tersepit. Buaya makan bangkai, cuci kotoran dan busuk. Mesra alam jugak buaya ni. Tapi parti kris bikin bangkai. Rosak sana sini. Macam mana presiden yg bikin bangkai boleh cuci alam sekitar.

Anonymous said...

Parti yang paling banyak retorik ialah parti kris. Konon buat itu, buat ini, demi kepentingan bangsa dan negara. Retoriknya cukup sempurna. Tapi dah banyak kali berlaku, satu untuk engkau, sepuluh untuk aku. Jadi kadar manfaatnya slow buat rakyat, laju buat pemimpin parti kris. Tunjukkan sorang pemimpin parti kris yg serba sederhana kehidupannya. Tiada kan. Melainkan semuanya berumah besar, berkereta besar, berbelanja besar, beristeri besar (besar selera).

Janganlah rakyat ditipu berulang kali. Retorik yang jadi strategi. Melampaui batas dalam mengambil pampasan sebagai pimpinan. Rasuah juga bila ada ole ole dari projek kerajaan. Proksi ditunggang sebagai penutup rahsia. Akhirnya berebut jadi pimpinan, bukan kerana ikhlas pegang amanah, tapi ada kepentingan kuasa dan ekonomi sendiri.

Anonymous said...

Bila dah serah pada AG berapa tahun lagi rakyat mahu tunggu nak dakwa keluarga pencuri ini..wallahualam..!!

AMIN

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mengemukakan kertas siasatannya mengenai hubung kait bekas Gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz dan 1MDB kepada Jabatan Peguam Negara.

Menurut laporan FMT, ia dimaklumkan bahawa kertas siasatan SPRM itu menyusul siasatan polis ke atas keluarga Zeti sebelum ini adalah berhubung dana yang dikaitkan kepada ahli perniagaan yang diburu polis Low Taek Jho atau Jho Low.

Hasil siasatan Bukit Aman itu diserahkan kepada Peguam Negara bulan lalu.

“(Semua) siasatan terhadap perkara ini akan dihantar kepada Pejabat Peguam Negara untuk diserahkan kepada PDRM kerana PDRM telah menjalankan siasatan terhadap suami Zeti (Tawfiq Ayman),”

KHALAS..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails