Wednesday, December 15, 2021

Arak: S'gor enggan akur Pusat kerana DAP..

 

Lesen arak: Selangor enggan akur arahan Pusat

MENTERI Kewangan telah maklumkan di Parlimen baru-baru ini bahawa dasar sedia ada menggariskan penjualan minuman keras secara runcit di premis perlu dilesenkan mengikut Akta Eksais 1976.

Menurut Tengku Dato’ Seri Zafrul, sebarang pelesenan penjualan minum keras perlu mendapatkan kelulusan Lembaga Pelesenan, selaras dengan Seksyen 35, Akta Eksais 1976. 

Tambah beliau, pelesenan penjualan minum keras kekal di bawah bidang kuasa Lembaga Pelesenan yang dilantik melalui perwakilan kuasa Menteri Kewangan kepada Menteri Besar atau Ketua Menteri melalui perintah diwartakan, pada 1977.

Melalui perwakilan kuasa ini kerajaan negeri-negeri perlu pastikan premis kedai-kedai kopi dan restoran yang mahu menjual minuman keras termasuk bir perlu memohon lesen dari PBT masing-masing. 

Lesen ditetapkan oleh Kementerian Kewangan adalah RM1,300 setahun bersamaan RM108.33 sebulan atau RM3.61 sehari.

Khabarnya sebelum itu sebagaimana dilaporkan oleh The Star (7 Disember 2021) Kerajaan PH Negeri Selangor enggan menguatkuasakan arahan ini. 

Menurut EXCO PBT Selangor dari DAP, setelah berbincang dengan MB Selangor dari PKR mereka telah memutuskan yang Selangor tidak akan kuatkuasakan arahan ini.

DAP antara parti yang cukup lantang mempertahankan hak menjual bir ini di premis-premis kedai-kedai kopi tanpa dilesenkan. 

Menurut mereka langkah ini seolah melarang masyarakat bukan-Islam untuk meminum bir dan ini bertentangan dengan hak asasi mereka.

Minum bir yang memberi mudarat kepada masyarakat itupun merupakan hak asasi pada kaca mata DAP!

Sebenarnya apa yang diarahkan bukan pun larangan menjual, cuma mensyaratkan agar premis-premis ini dilesenkan. Itupun ditentang oleh DAP, apalah mahu diharapkan pada yang lain.

Demikianlah apabila DAP dominan dalam kerajaan. Semuanya perlu ikut selera mereka. Malang di Selangor, begitulah nasibnya.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 14/12/2021

Sumber Asal: https://www.facebook.com/100009880363600/posts/1661280070877989

2 comments:

Anonymous said...

Puak RBA ternakan puak kafir harbi adalah barua ternakan penjajah British yang telah dibasuh otak untuk percaya hanya B. Inggeris bahasa dunia sedangkan orang Eropah, Jepun, Korea, China dll bangga bercakap bahasa ibunda mereka (bukan B Inggeris) untuk bercakap dalam forum dunia.

Maka tindakan pemimpin parti Islam bercakap Bahasa Melayu di Glasgow adalah tindakan patriotik kerana Bahasa Melayu juga adalah bahasa antrabangsa di zaman dahulu. Malangnya puak rasis roket telah menentang dan menghina B Melayu. Maka komen anti-bahasa Melayu mencerminkan sikap rasis puak roket.

Puak RBA memuja dan berjuang untuk menegakkan botol arak sambil mabuk membaca mentera sihir arak seperti yang ditulis di atas. Bila puak ultra kiasu sudah mabuk, mereka mungkin akan melanggar orang Islam yang tidak minum arak. Kasihanlah umat Islam.

Ini bererti puak ultra kiasu roket berjuang menegakkan arak dan menafikan hak umat Islam untuk hidup dengan selamat. Inilah mentaliti puak RBA dan tuan kafir harbi mereka.

Anonymous said...

Puak RBA sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk tarak. Puak RBA konon mahu RRU 335, Hudud dll dilaksanakan tetapi pada masa yang sama boss mereka abang besar roket dan barua-baruanya menentang, menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan RUU355 , Hudud dll.

Ini menunjukkan puak RBA ternakan abang besar roket adalah pendusta lidah biawak. KERA jaan Pee H gagal membawa RUU355 dan Hudud ke parlimen untuk dibahaskan apa cerita ?

Cukuplah 22 bulan rakyat dikencing hancing.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails