Saturday, November 14, 2020

Begini kesopanan, akhlak A/Parlimen yang dilahirkan DAP?

 

Wakil Parlimen DAP biadab di Parlimen  

INSTITUSI Parlimen yang mulia, institusi yang menggubal undang-undang tercemar dicemarkan oleh DAP apabila wakilnya dari Kepong Lim Lip Eng pagi semalam dengan bongkak menuduh Speaker Dewan Rakyat sebagai ‘bodoh’.

Ketika itu Speaker Datuk Seri Azhar Azizan Harun sedang mengulas ‘ruling’ yang dibuat Timbalan Speaker Datuk Seri Azalina Othman Said ketika mempengerusikan persidangan semalam.

Lim membentak:

“Tetapi itu ‘ruling’ yang bodoh yang jahat. Jangan Speaker bersekongkol dengan Bintulu.”

Dalam kekecohon dewan, beliau terus berkata apabila diperintah keluar oleh Speaker:

“Bersekongkol, bersubahat dengan kerajaan. Kamu keluar. Speaker yang patut keluar.”

Beginikah decorum atau kesopanan, akhlak seorang Ahli Parlimen yang dilahirkan oleh DAP? Saya tidak pernah menyaksikan seorang Ahli Parlimen sebiadab begini dalam Dewan.

Jika pun kita tidak berpuas hati dengan keputusan atau tindakan Speaker, nyatakanlah secara sopan dan ikut prosedur yang ada. 

Malu seingat saya Ahli Parlimen Kepong yang lalu iaitu Dr Tan Seng Giaw cukup berakhlak, seorang pemimpin yang hebat disegani dan dihormati sepanjang karier beliau sebagai wakil rakyat di Parlimen. Berlainan dengan Lim ini, biadab dan mahu tunjuk samseng dalam Dewan. 

Di mana perginya prinsip Rukun Negara: ‘Kesopanan dan kesusilaan’ jika di Dewan yang mulia ini pun ia tidak boleh ditegakkan.

Secara umumnya, Tuan Yang di-Pertua atau Speaker Dewan Rakyat berfungsi seperti moderator yang mempengerusikan dan mengawal selia perjalanan mesyuarat Dewan Rakyat. Jika jawatan ini tidak dihormati apatah lagi dihina pula, bagaimana seorang Ahli Dewan mahu meneruskan tugasnya secara efektif di Dewan?

Insiden ini cukup memalukan negara lantaran akhlak dan perangai buruk wakil DAP ini. Beliau akhirnya digantung 5 hari dari menyertai persidangan Dewan oleh Speaker. Saya kira Lim bukan hanya perlu meminta maaf pada Speaker malah kepada rakyat Malaysia kerana bertindak sedemikian rupa dalam sidang Dewan yang boleh diikuti secara ‘live’ melalui internet.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 13/11/2020

Hibur Hibur Sikit:
Album 3

24 comments:

Anonymous said...

Puak Pakatun kata Speaker bias...semua mahu halang PH kembali plaster atap

Anonymous said...

Kalau dengan speaker pun dah biadap, dengan orang melayu lain macam mana pulak. Kalau boleh semua orang kena tunduk dengan dap. Sangat melampau dan macam parti gengster.

Anonymous said...

Puak kafir harbi biaDAP dan khadam RBA dan khadam liberal mereka adalah puak ultra-rasis lidah biawak yang mengamalkan double standard iaitu memaksa kerajaan menerima tuntutan rasis mereka tetapi pada masa yang sama mereka menghina raja-raja Melayu, menghina budaya kaum majoriti Melayu seperti baju Melayu , tulisan jawi dll dan mereka mahu menghapuskan hak kaum Melayu Islam.

Untuk survival umat Islam, umat Islam perlu Bersatu padu mengundi parti Islam dan menolak musuh Islam.

Anonymous said...

Ambik cerita dipertengahan jalan. Kemudian jual di merata2. Cerita asal hilang. Cerita baru di jual. Teruskan menjual cerita2 dipertengahan jalan. Ingat. Akhirat itu benar. Syurga dan neraka itu benar. Di dunia ini, kamu boleh kelirukan sesiapa saja. Namun kamu tak boleh kelirukan sesiapa di akhirat nanti

Anonymous said...

Isu sebenar ko tak nak cerita perihal mp bintulu tu.. Ko pon sama bias.. Seolah olah ko myokong mp bintulu yg kata DG takot mati klu ke sabah.. Sapa yg biadap sbenarnya? Bodoh pencacai diberi percuma utk org mcm ko doh

Anonymous said...

Sejak dh duduk dlm kera2jaan ni nada dh mesra cina MCA etc.
Menang pru pon atas dasar mpermainkan agama dan mperbodohkan rakyat..
Takdirrrr

Anonymous said...

Jahanam la kamu wahai si penunggang agama!

Anonymous said...

Bagi kami ahli pas tindakan mp cina bintulu merangkap menteri duta china itu tak perlu diperbesarkan. Kami pejuang mujahid cytro pas diarahkan utk tidak mencela mp berkenaan kerana dia mp yg bukan kapir harbi mcm dap. Taraf keimanan mp tu pun sama dalam pimpina islam pas.jadi tak perlu kita serang dia. Jika rba tak puashati kami sedia berdebat demi menegakkan islam!kami juga mintak pimpinan pas tidak mencela mp berkenaan. Kalau ada yg mencela kami akan gempur!takbir!

Anonymous said...

Mca bukan kapir harbi. Dewan ulama dan pimpinan kami dah bagtu ahli pas supaya membela mca sebab mereka tidak menentang jawi dan peratusan kapir harbi dia dlm lingkungan 5 peratus je. Jatuh haram kalau sekutu kiat pas parti mca ditentang. Hidup mca!

Anonymous said...

Woi rba dapig12:01. Ko sibuk nak pertahankan dap apsal? Kalau pas kelirukan kat dunia selama ni pun ada allah turunkan bala ke kat pimpinan dan ahli pas? Malah kami sekarang dapat menjadi menteri memerintah negara la. Pemimpin kami diberi rezeki dgn naik gaji lagi.Ada ko tengok pemimpin kami kena balasan?ada Ko tengok ahli pas kena sambar petir? Berkat doa tok guru dr khairuddin covid pun tak lekat la. Ni parti islam la.

Anonymous said...

PAN parti yg dituggang Kafir Harbi ,dinana ada Khalifah Nobita disitu ada Syeikh Syiah

Kau betul aku salah said...

Setuju dengan 12:01..isu asasnya bintulu menghina DC kkm hilang entah kemana. Semakin bacul aku tengok permainan harakahdaily..memualkan.jijik.shit. DAP kuang hajo sbb mp² PN semua jadi pasu bunga..tengok aje DG kena hina..lepas tu petik kat tengah²..licik punya berita membofohkan walaun..walaun bukan tau apa sokong aje lah..sama2 bodo harakahdaily dengan walaun

Kau betul aku salah said...

Setuju dengan 12:01..isu asasnya bintulu menghina DC kkm hilang entah kemana. Semakin bacul aku tengok permainan harakahdaily..memualkan.jijik.shit. DAP kuang hajo sbb mp² PN semua jadi pasu bunga..tengok aje DG kena hina..lepas tu petik kat tengah²..licik punya berita membofohkan walaun..walaun bukan tau apa sokong aje lah..sama2 bodo harakahdaily dengan walaun

Anonymous said...

Jahanam kamu wahai penunggang liberal dan agama kafir.

Anonymous said...

Rasulullah saw. bersabda maksudnya: “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”.

(Daripada Abu Hurairah r.a – Riwayat Tarmizi).

Anonymous said...

Sampai masanya DAJAL amat berkuasa hingga beri ALLAH segala KEKUATAN n KEKUASAAN, disini ALLAH menguji sesiapa yg benar2 YAKIN n TAQWA kpdNYA,,,,,,

Anonymous said...

Puak RBA ternakan sifu roket tak basuh berak adalah pesakit mental yang kronik kerana menulis komen provokatif dan menjawab Komen sendiri.

Cukup-cukuplah RBA kafir menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah PAS dll. Puak RBA lebih hina dari najis dalam tandas awam kerana mereka memusuhi Islam.

Anonymous said...

RBA 12:54 ternakan kepala bapak kafir harbi roket adalah pesakit mental yang cuba menyamar sebagai ahli pas untuk menfitnah PAS kerana puak kafir harbi benci perjuangan Islam.

Jika kita mahu melihat sifat sebenar puak RBA, lihatlah babi ternakan gonna end yang sedang makan dedak haram cap roket.

Anonymous said...

Puak RBA sedang sakit mental yang kronik sendiri tulis komen sendiri jawab. Mental case !

Anonymous said...

Ya jahanam puak PANdir kerana ditunggang oleh puak kafir harbi roket pimpinan gonna end tak basuh berak menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Anonymous said...

Ya ular-mak PANdir pimpinan Mike Selfie Amoi Al-Syiah ditunggang oleh kepala bapak kafir harbi roket gonna end untuk menipu dan menyesatkan umat Islam.

Orang bodoh sahaja suka dikencing oleh puak PANdir dan puak kafir harbi roket.

Anonymous said...

Ayat 9:11 ini ditulis oleh RBA ternakan DA-Pigs kerana menulis ayat syirik sesat lagi menyesatkan.

Anonymous said...

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?”

Sahabat Nabi menjawab: “Bagi kami orang yang muflis ialah orang yang tidak memiliki wang mahupun harta benda.”

Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi: “Sebenarnya orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah mereka yang pada hari kiamat datang dengan membawa pahala amal solat, puasa, zakat dan haji tetapi ketika di dunia mereka pernah mencaci maki orang, menuduh tanpa bukti, memakan harta dengan zalim, membunuh dan memukul sesuka hati. Lalu pada hari kiamat, orang yang dizalimi akan menerima pahala amal si penzalim. Jika pahala amalnya sudah habis (diberikan) sedangkan kesalahan dan dosanya ketika di dunia kepada orang yang tidak berdosa masih banyak, maka Allah SWT akan memberi pula dosa orang yang dizalimi itu kepadanya sehingga semakin berat bebannya, lalu Allah SWT campakkan dia ke dalam neraka.” (Riwayat Muslim)

Anonymous said...

Termasuk dalam golongan muflis itu ialah khadam-khadam liberal ternakan parti kafir harbi biaDAP yang bersekongkol dengan musuh Islam untuk menghina, menfitnah dan memburuk-burukan ajaran Islam, hukum Islam, perjuangan Islam, ulama Islam, jemaah Islam seperti parti Islam dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails