Monday, November 09, 2020

Raikan Pembebasan Shusha dari Penjajahan Armenia..

 

1. Orang Azerbaijan dengan Penuh Semangat Meraikan Pembebasan Shusha dari Penjajahan.

Di Azerbaijan, pembebasan Shusha, kota simbol Nagorno-Karabakh, dari penjajahan dirayakan dengan penuh semangat.

Rakyat Azerbaijan berduyun-duyun ke jalanan setelah Presiden Ilham Aliyev memberikan kabar baik tentang pembebasan Shusha dari penjajahan dalam pidatonya kepada negara.

Ibu kota Baku adalah tempat perayaan penuh semangat untuk pembebasan Shusha.

Ribuan rakyat Baku meraikan di jalan-jalan di mana mereka membawa bendera Azerbaijan dan Turki di tangan mereka.

Sebahagian daripada mereka menari dan saling meraikan di jalan-jalan di mana mereka berjalan kaki, sementara yang lain berkeliling di jalan-jalan dengan kereta mereka.

Sebilangan besar warga yang menyertai perayaan itu tidak dapat menahan tangisan kegembiraan.

Selain menjadi simbol sejarah dan budaya Azerbaijan, Shusha, yang penting secara strategis kerana kedudukan geografisnya yang dominan di rantau ini dan jalan menuju Khankendi, kota terbesar Nagorno-Karabakh, diduduki oleh pasukan Armenia pada 8 Mei 1992.


2. Mesaj Pembebasan Shusha dari Turki untuk Azerbaijan


Turki menyambut dengan gembira pembebasan Shusha, jantung Nagorno-Karabakh setelah 28 tahun penjajahan Armenia.

Mesej tahniah dikongsi satu demi satu.

Presiden dan Presiden Parti Keadilan dan Pembangunan (Parti AK), Recep Tayyip Erdoğan, dalam ucapan partinya di Kongres Provinsi Biasa Ke-7 Kocaeli, mengenai pembebasan Shusha dari penjajahan Armenia setelah 28 tahun oleh tentera Azerbaijan,

"Saya mengucapkan tahniah kepada saudara-saudara Azerbaijan kami atas kemenangan Shusha." menggunakan ungkapan tersebut.

"Pembebasan Shusha juga merupakan tanda bahawa pembebasan wilayah-wilayah lain yang dijajah sudah dekat." kata Presiden Erdoğan,

"Saudara-saudara kita, yang telah diabaikan dan ditipu oleh trio Minsk (Rusia, Amerika Syarikat, Perancis) selama 30 tahun dan telah menunggu di meja selama 30 tahun dengan nasib yang tidak diketahui, di akhir semua kesabaran ini, telah bersabar dengan mengatakan 'Kesabaran mencapai kemenangan' dan Mereka telah berjaya. "

Erdoğan,

"Kegembiraan saudara-saudara Azerbaijan kami yang membebaskan kota-kota yang diduduki dan Karabakh selangkah demi selangkah juga merupakan kegembiraan kami." katanya.

Ketua Majlis Nasional Besar Turki Mustafa Şentop, dalam pesan yang meraikan kemenangan Shusha,

Dia berkata, "Shusha adalah Azerbaijan. Selamat untuk Azerbaijan."

Şentop juga mengingatkan pernyataan Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev, "Setelah 28 tahun, suara doa akan didengar di Shusha".

Naib Presiden Fuat Oktay berkata, "Shusha dibebaskan dari pencerobohan Armenia. Kemenangan yang bahagia, perang yang diberkati, sahabatku." menggunakan ungkapan tersebut.

Dalam kenyataannya, Menteri Luar Negeri Mevlüt Çavuşoğlu mengatakan, "Tahniah atas pembebasan Shusha, ibu kota budaya Azerbaijan," katanya.

Cavusoglu,

"Pada hari bendera, bendera Azerbaijan yang mulia akan berkibardi Shusha, tidak akan pernah diturunkan lagi. Hiduplah AZERBAIJAN bahagia dengan bendera tiga warna anda!"

Jurucakap Parti Keadilan dan Pembangunan, Çmer Çelik, menyatakan dalam perutusannya, "Tentera Azerbaijan menyelamatkan kota Shusha, yang sangat penting untuk pembebasan Nagorno-Karabakh dari penjajahan" dan,

"Tahniah kepada saudara Azerbaijan. Tahniah untuk kemenangan Shusha. Kami sangat gembira." katanya.

Jurucakap Presiden Ibrahim Kalın juga mengatakan, "Semoga kemenangan baru anda diberkati, selamat untuk pembebasan Shusha".

(IH)


Hibur Hibur Sikit:


1 comment:

Unknown said...

Zanan Kegemilangan Islam akan muncul kembali

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails