Friday, November 22, 2019

Pengeboman Bali. Umar Patek 'mengalami perubahan ideologi' Akan Dibebaskan. -CNN.


Isteri Diadili oleh Pengeboman Bali Umar Patek menjadi Warga Indonesia

Disabitkan dengan keganasan pada tahun 2002 Pengeboman Bali, Umar Patek, dicadangkan untuk mendapatkan pembebasan. Selain itu, isteri Umar Patek yang pada mulanya merupakan warganegara Filipina juga telah diluluskan untuk menjadi warganegara Indonesia (WNI).

Umar Patek dihukum 20 tahun penjara kerana kes pengeboman Bali 2002. Dia juga merupakan anggota Jemaah Islamiyah (JI), yang disasarkan oleh kerajaan Indonesia, Filipina, Australia dan Amerika Syarikat kerana didakwa terlibat dalam tindakan pengganas. Umar Patek ditangkap di Jalalabad, Afghanistan, 29 Mac 2011. Kini dia seorang tahanan teroris yang dipenjarakan di Lapas Klas I Surabaya di Porong, Sidoarjo, Jawa Timur atau Lapas Porong.

Status isteri Umar Patek, Gina Gutierez Luceno, alias Ruqayyah binti Husein Luceno, diserahkan terus kepada Ketua Umum Badan Pengawasan Pengendalian Nasional (BNPT) Suhardi Alius di Lap Porong. Status warganegara Indonesia diberikan setelah Ruqqayyah menunggu 10 tahun.

Suhardi menyatakan penyerahan keputusan ini berdasarkan Keputusan Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia Nomor M.HH-16.AH.10.01 dari 2019, tentang Kewarganegaraan Republik Indonesia atas Pengakuan Gina Gutierez Luceno. Sebelum ini, Gina diketahui tinggal dan menetap di Indonesia sejak Jun 2009.

Suhardi menjelaskan, pemberian kewarganegaraan telah melalui beberapa pertimbangan dan penilaian yang melibatkan pelbagai pihak berkepentingan dari Badan Perisikan Negara (BIN) ke Detasmen Khas (Detasemen) 88 dari Anti-Keganasan Polis Kebangsaan.

"Bukan sahaja melibatkan BNPT dan Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Manusia, tetapi juga melibatkan Agensi Perisikan Negeri, Detachment 88 dan semua pemegang kepentingan," kata Suhardi ketika ditemui di Lap Porong, Rabu (11/20).

"Saya bertemu Mas Umar Patek untuk pertama kalinya 2.5 tahun yang lalu, saya pertama kali melawat dia memohon isterinya supaya kewarganegaraan Indonesia dapat diperolehi, saya segera memerintahkan timbalan saya dan II untuk mengurusnya," kata Suhardi.

Umar Patek juga mengaku bersyukur, baginya hadiah warga Indonesia kepada isterinya adalah rahmat yang diberikan oleh Allah SWT.

"Pertama sekali, saya bersyukur kepada Allah SWT kerana memberikan nikmat yang besar, salah satunya ialah pemberian permintaan keluarga untuk isteri saya untuk menjadi warganegara Indonesia," kata Umar
"Yang kedua seperti yang dikatakan oleh Nabi dalam hadisnya, 'Tidak bersyukur kepada Allah, yang tidak bersyukur kepada manusia'. 

Oleh itu, saya sangat berterima kasih kepada Pemerintah Republik Indonesia kerana memberikan isteri saya menjadi warganegara Indonesia," lanjutnya.

Sementara itu, Kalapas Porong, Tonny Nainggolan, mengakui bahawa partinya mencadangkan pembebasan untuk Umar Patek dari hasil pemeriksaan sikap dan pemikiran para tahanan teroris itu. Tonny berkata bahawa cadangan untuk melepaskan proses parol untuk Umar Patek telah dikemukakan kepada Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Manusia. Sekiranya cadangan itu diterima, Umar Patek boleh dibebaskan dari penjara pada tahun 2024.

"Dia akan dicadangkan secara parol, sudah tentu jika semua syarat dipenuhi," kata Tonny ketika ditemui di Lap Porong pada hari Rabu.

Tonny berkata bahawa parol itu dicadangkan kerana semasa dalam tahanan, Umar Patek berkelakuan baik dan tidak pernah melakukan kesalahan. Dia juga dikatakan telah mengalami perubahan ideologi dan kembali ke Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI). Atas sebab ini, Umar Patek telah menerima remisi beberapa kali sejak tiga tahun yang lalu. Sehingga tahun 2019, jumlah remisi yang dia terima adalah hukuman tujuh bulan.

Toni berkata, cadangan untuk pembebasan Umar Patek juga telah diselaraskan dengan BNP. Pertimbangan dan penilaian dari BNPT juga diminta.
"Jadi, jika ada yang bertanya siapa yang paling setuju bahawa Brother Umar Patek telah mendapat parole, itu saya, Kalapas Porong," kata Tonny.

Sementara itu, Suhardi Alius menyatakan bahawa partinya telah mengkaji dengan baik apa yang dilakukan Umar Patek ketika dia berada di Lap Porong. Umar dianggap baik semasa berada di penjara. Umar Patek juga mengaku telah menunjukkan kasih sayang kepada Republik Indonesia. Di samping itu, mereka juga sering membantu BNPT dalam melaksanakan program de-radikalisasi.

"Umar Patek telah melihat dedikasi dan tingkah lakunya semasa berada di penjara dan mengangkat bendera merah dan putih serta memberikan input yang sangat positif kepada BNPT dalam usaha untuk membahayakan bekas tahanan teroris, inilah kenapa keinginannya diterima oleh kerajaan," kata Suhardi.
Menjawab cadangan pelepasan bersyarat, Umar Patek berkata beliau bersyukur.

"Alhamdulillah, apabila tiba masanya, kami akan mencadangkan pembebasan," katanya. 
(CNN Indonesia)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails