Sunday, July 17, 2016

Turki: Ideologi Erdogan Lwn Fethulah Gulen. Mampukah Pihak Luar Curi Kesempatan?

erdogulen1

INI jurang ideologi di balik keretakan Erdogan dengan Fethullah Gulen, dan tangan lama yang memanfaatkannya.

Hingar bingar dalam perpolitikan Turki saat ini yang melibatkan menteri kabinet Turki menyebarkan persepsi meluas di masyarakat bahawa adanya "krisis moral" pada tubuh AKP. Peristiwa ini masih hangat diperbincangkan kerana kesnya masih panas, bergolek ke sana ke mari. 

Selain melibatkan pihak kementerian, ia juga melibatkan pihak perbankan negara, pengusaha antarabangsa, bahkan pihak polis itu sendiri. Namun yang lebih ramai dan menjadi 'perkara yang baru' bagi masyarakat untuk diperbincangkan adalah adanya keretakan yang cenderung menjadi konflik terbuka antara AKP dengan Kumpulan Hizmet yang ditubuhkan oleh Fethullah Gulen. 

Sambil menantikan perkembangan terkini kes rasuah kanak-kanak 3 menteri Turki ini, banyak pihak mula dibedah siasat asal usul keretakan antara Erdogan dengan Gulen.

Siapa Gerakan Fethullah Gulen?

Gerakan Fethullah Gulen mengikuti ajaran sufi Islam terkemuka Turki, Bediuzzaman Said Nursi, dan pemimpin gerakan ini mengasingkan diri dengan tinggal di Pennsylvania sebuah negara bahagian dari AS. Kumpulan Gulen meraih pengaruh luar biasa di Turki dan luar negera kerana kegiatan pendidikan dan budayanya, dengan menjalankan sekolah-sekolah di seluruh dunia. 

Gerakan ini suka menyebut dirinya sebagai "Kumpulan Gulen" atau "gerakan Hizmet". Pada pandangan pertama, ia mungkin kelihatan bahawa konflik antara Gulen dan kerajaan Turki adalah kerana keputusan kerajaan untuk menutup beberapa pusat pendidikan swasta. Pada kenyataannya, alasannya lebih banyak dan lebih dalam, hakikat dari konflik ini lebih dari sekadar berkaitan dengan isu-isu politik, tetapi lebih disebabkan oleh perbezaan latar belakang pemikiran serta hubungan antar - komuniti.

AKP atau Parti Keadilan dan Pembangunan Turki

Parti berkuasa AKP (Parti Keadilan dan Pembangunan Turki), yang dipimpin oleh Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan, semenjak penubuhannya dan meraih kuasa pada tahun 2002, telah mampu menggabungkan kekuatan kumpulan liberalis dan gerakan Fethullah Gulen yang cukup berpengaruh. 

Selama sepuluh tahun terakhir, parti ini telah berjuang keras melawan puak sekular ekstrim seperti rangkaian Ergenekon, sebuah organisasi klandestin yang diduga mempunyai hubungan dengan tentera dan pasukan keselamatan Turki. 

Gabungan ini telah bekerja keras pula membina demokrasi dan nilai-nilai demokrasi, namun sejak pengaruh tentera merosot tajam akibat perwira seniornya diadili, ketiadaan musuh bersama menyebabkan parti kehilangan kekuatannya untuk menyatukan visi anggotanya.

Awal Konflik

Pada tahun 2012, pendakwa raya Turki mendedahkan bahawa seorang pegawai perisikan telah terlibat dalam pertemuan-pertemuan rahsia dengan PKK (Parti Komunis Kurdi), sebuah gerakan pembebasan Kurdi. Mencuatnya hal ini mula menyebabkan konflik antara AKP dan gerakan Gulen. Erdogan melihat langkah sebagai agen Gulen, yang secara langsung mensasarkan dirinya. 

Akibatnya, Parlimen meluluskan undang-undang yang mempersyaratkan persetujuan perdana menteri atas segala tindakan pegawai perisikan. Hubungan antara parti Erdogan dan kumpulan Gulen semakin berubah, apabila wartawan yang berafiliasi ke Gulen mengangkat dua tulisan mengenai perdana menteri sebagai "autoritarian" dan "diktator".

Mencari Kutub Baru atau Tangan Lama?

Dalam beberapa tahun terakhir, usaha kerajaan Erdogan menggunakan demokrasi untuk melaksanakan perlembagaan baru ada beberapa yang tercapai, namun banyak pula yang mengalami kegagalan. Hal ini sedikit banyak menghentikan usaha untuk bergabung dengan Kesatuan Eropah dan telah mereorientasi politik Turki untuk secara beransur-ansur merapat ke Timur Tengah.

Banyak 'liberal' menarik diri daripada pakatan untuk bergabung dengan barisan pembangkang dengan menuduh kerajaan "hanya mengheret kakinya" untuk melakukan reformasi yang diperlukan agar dapat masuk ke Kesatuan Eropah. Kerajaan membela diri dengan mengatakan bahawa kaum liberal ini ingin mendapatkan kuasa, melalui pandangan mereka dan pandangan politik yang menentang keyakinan konservatif yang dianuti parti yang berkuasa.

Sementara dari dalam negera..

Bagaikan dua sudut pada syiling yang sama.. Meski Kumpulan Gulen menyokong gagasan membuka diri terhadap PKK (Parti Komunis Kurdi), namun dirinya mempunyai banyak keberatan mengenai dasar Erdogan mengenai hal ini. 

Gulen berkata cenderung pada gagasan perdamaian politik, namun di sisi lain percaya bahawa Erdogan membuat konsesi tidak perlu dengan PKK, yang akan mendorong kumpulan tersebut untuk meneruskan propagandanya dan semakin menolak untuk menarik diri dari wilayah Turki.

Konflik Masakini.

Beralih ke masalah terkini, dalam menutup beberapa pusat pendidikan swasta, memang Erdogan kelihatan mensasarkan Kumpulan Gulen. Pusat-pusat pendidikan tersebut adalah produk budaya yang paling menonjol dari kumpulan tersebut dimana pendidikan merupakan falsafah intinya. Ahli Gulen sering dituduh mencari kekuasaan, tapi ini adalah tuduhan yang tidak mempunyai asas. 

Memang sangat diharapkan bahawa anggota sebuah kumpulan terkemuka seperti ini didaulat untuk mempunyai kedudukan di pemerintahan dan diberi kesempatan untuk melayani negara mereka. Kumpulan Gulen sering beretorika bahawa dirinya sentiasa berdiri melawan kecenderungan puak pemisah Kurdi dan penetrasi Iran di Turki, terutama di kawasan majoriti Kurdi. 

Jadi siapa yang akan mendapat keuntungan jika diri mereka menjadi sasaran Tetapi kerajaan Turki dan lingkaran dekatnya menolak retorik Gulen semacam ini. Mereka mencatat bahawa kumpulan Gulen memang mempunyai keinginan kuat untuk menyertai dan mempengaruhi pemerintah yang berkuasa namun tanpa ingin memikul beban tanggung jawab politik itu sendiri. 

Pemerintah yang melihat dirinya sebagai perwakilan dari kehendak rakyat tentu tidak akan dapat menyerahkan kuasa kepada pihak ketiga begitu saja, apalagi setelah rakyat Turki mengamanahkan kuasa pada AKP melalui kotak suara secara mutlak (lebih dari 50%), sementara gerakan Gulen tidak mengambil bahagian dalam pilihan raya. 

Dalam sistem demokrasi, tidak dapat diterima jika ada sebuah negara dalam negara. Kerajaan berpendapat bahawa seharusnya Kumpulan Gulen (yang lebih mirip Parti) jika memang mencari pihak berkuasa perlu membentuk parti politik rasmi dan terbuka yang akan dapat mengambil bahagian dalam pilihan raya secara demokratik. Dan melaluinya meminta mandat daripada rakyat Turki.

Selama pemerintahan AKP sepuluh tahun terakhir ini, kumpulan Gulen mengalami hari-hari terbaiknya. Padahal, sebelum kenaikan Erdogan, banyak puak sekular berusaha melabeli kumpulan Gulen sebagai kumpulan pengganas, sebelum akhirnya perdana menteri ini menghalang perkara tersebut dengan mengubah undang-undang anti keganasan.

Keputusan kerajaan untuk menutup pusat-pusat pendidikan swasta sebenarnya tidaklah dimaksudkan untuk menyasarkan kumpulan tertentu. Itu adalah sebahagian kecil daripada reformasi komprehensif untuk mengubah sistem pendidikan secara general, yang diberi nama gerakan FATIH. Gerakan yang intinya adalah mengatasi kekurangan pengajar pendidikan negara dan sekaligus mengurangkan beban kos pada banyak keluarga tanpa mengorbankan kualiti dan mutu pengajaran. 

Namun, memang yang paling resistan terhadap dasar ini adalah kumpulan Gulen. Hal ini adalah aneh, mengingat pada tahun 1997 apabila tentera melakukan kudeta terhadap pemerintahan parti Refah, Fethullah Gulen sendiri yang menyarankan agar swasta menyerahkan tanggung jawab pengurusan universiti dan sekolah kepada kerajaan.. Namun mengapa kumpulan ini baru sekarang membela pengswastaan ​​sekolah bahkan seolah-olah hal ini adalah masalah hidup atau mati bagi negara?

Sikap Fethullah Gulen, sungguh sangat bertolak belakang dengan waktu ketika perahu Mavi Marmara yang berbendera Turki tergabung dalam Freedom Flotilla belayar ke Gaza dalam rangka menembusi benteng Israel pada tahun 2010. Beliau menyatakan bahawa pihak penganjur (termasuk negara penyokongnya) perlu berkoordinasi, tunduk dengan kekuatan dan peraturan kerajaan tempatan, yang jelas-jelas hal ini merujuk pada Israel dan bukan pada pemerintahan Gaza. 

Hal ini selaras dengan falsafah Gulen yang menyatakan bahawa tidak ada yang berhak bekerja di luar kerangka kekuatan penguasa tempatan. Mengapa ia sekarang justru menyokong habis-habisan bekerja di luar kerangka politik pemerintah yang berkuasa?

Sangat penting bahawa kerajaan mencari jawapan untuk soalan Kurdi demi masa depan Turki. Sementara Erdogan mungkin lebih suka 'main campur tangan tentera' berbanding penyelesaian politik (mengutip istilah dari kumpulan Gulen), tapi itu tidak bermakna suatu sikap yang a-nasionalistik dalam mencari penyelesaian dan menentukan langkah, seperti yang didakwa Gulen. 

Justeru mungkin tindakan campur tangan tentera boleh dikatakan sangat patriotik.

Partai Politik dan Kelompok Sosial

Parti-parti politik cenderung lebih telus daripada kumpulan agama yang mengkuduskan pemimpin mereka dan mematuhi mereka secara membabi buta. Hal yang tidak masuk akal untuk menuduh presiden yang terpilih secara demokratik dan selalu diawasi kerjanya oleh parlimen dengan mengatakan mempunyai kecenderungan diktator atau kuku besi. 

Kumpulan Gulen juga telah menuduh kerajaan menutup mulut media. Padahal dalam stesen televisyen yang bergabung pada kerajaan sekalipun, ada individu yang secara terbuka dan bebas mengkritik dasar kerajaannya, tidak seperti televisyen milik Gulen, yang tidak pernah dan seolah-olah tidak akan pernah menyiarkan berita kritis terhadap pergerakan atau dasar pemimpinnya.

Tidak ada asas untuk menuduh kerajaan sangat pro-Iran. Hal ini jelas kelihatan dalam pendekatan yang benar-benar bertentangan antara Ankara dan Tehran berkaitan dengan isu Syria. Justru sebaliknya, yang harus dipersoalkan adalah hubungan antara kumpulan Gulen dengan Amerika Syarikat. Mengapa Fethullah Gulen memilih untuk tinggal dan menetap di Pennsylvania daripada kembali ke tanah airnya?

Di tengah kritikan dan suasana saling tuding, ada hikmah yang dapat kita petik bahawa kerajaan ada kalanya masih mengalami ketidakseimbangan dalam memberi perhatian kepada keperluan elemen-elemen masyarakat, akibat terkurasnya tenaga birokrasi yang selalu diawasi kerjanya oleh parlimen. Sementara kita juga harus memahami bahawa kumpulan-kumpulan sivil ini mempunyai sifat terbatas dalam peranan mereka di ranah politik dan kebijaksanaan awam. Atau konflik melintang mahupun menegak sering disebabkan oleh masalah-masalah muncul di seputar komunikasi yang mampet seperti ini.

Jika perbezaan pendapat ini tidak akan ditangani dan masing-masing pihak tetap tidak setuju untuk bekerja dalam ranah masing-masing, konflik domestik antara kumpulan sivil dan parti politik ini tidak akan pernah berakhir. Hal ini terdedah dimanfaatkan oleh pihak luaran. Demi keselamatan Turki ke depan, menjadi sangat elegan jika kerajaan Erdogan pun mula menyusun, mengetatkan hubungan dengan pihak-pihak luar yang sesungguhnya mempunyai agenda ekspansionis-predatoris. 

Sudah menjadi tugas AKP dituntut untuk terus kreatif mencari hubungan dengan negara alternatif yang lebih mendatangkan kemaslahatan bangsa Turki jangka panjang.

(Ibnu Hasyim/Sumber. AlJazeera. Middle East Monitor)

33 comments:

Anonymous said...

Fethuleh Gulen membawa iiberal sekularisme bertopeng Islam di Turkey

PAN pula membawa iiberal sekularisme bertopeng Islam di Malaysia sehingaa bersengkongkol dgn DAP Al Abu Lahab

Anonymous said...

Kerana DAP Anwar dilupakan
Kerana PAN Anwar dilupakan.
Reformasi.sudah hancur gara2 gila kuas pihak DAP dan PAN



Jauh Beza Erdogan & Anwar
JULY 16, 2016
AIDCNEWS


AIDCNews – 16/7/16 –Jauh beza sokongan terhadap Presiden Recep Tayyip Erdogan di Turki dengan Anwar Ibrahim di Malaysia, kata Hanisya Abdul Hamid.

Facebooker yang juga ahli PKR itu membuat perbandingan sokongan rakyat terhadap Erdogan ketika menghadapi cubaan merampas kuasa oleh pihak tentera di Turki dengan sokongan Anwar selepas berstatus banduan di Penjara Sungai Buloh.

“Pernah ada percubaan ingin menyamakan AKP Turki pimpinan Erdogan disamakan dengan PKR pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Bila ada percubaan segelintir pegawai tentera mau merampas kuasa di Turki ratusan ribu penyokong AKP turun ke jalan raya tunjukkan sokongan dan solidariti kepada Presiden Erdogan, sedangkan apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim muncul di Mahkamah Tinggi semalam tidak sampai sepuluh orang yang muncul memberikan sokongan moral.

“Antara semangat juang dengan sembang kencang,”katanya dalam Facebook hari ini.

haniHanisya bertanya adakah kemerosotan sokongan terhadap Anwar yang semakin merudum itu disebabkan kemunculan Tun Mahathir Mohamed bersama blok pembangkang yang telah mengambil alih tempatnya.

“Apakah ini kesan dan impak apabila Tun Mahathir sudah bersama-sama dengan Pakatan Harapan????

“Otai-otai Reformasi Tulen ’98 yang masih bersama-sama dengan DSAI tidak sampai sepuluh orang????

“Rakaman gambar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam walaupun sudah diwar-warkan bahawa kes Datuk Seri Anwar Ibrahim akan didengar semalam.

“Tiada nampak kelibat dan bayang AMK maupun pemimpin-pemimpin PKR dan PH.

“Apakah ini suatu mesej dan isyarat bahawa sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh pemimpin-pemimpin PH terutamanya PKR sudah pudar???

“Sudah dapat gading bertuah (Mahathir) tanduk (DSAI) sudah tidak berguna lagi?????, “soalnya.

Anonymous said...

Presiden Recep Tayyip Erdogan cuba memasukkan nilai-nilai Islam ke dalam pentadbiran kerajaan Turki dan sangat mengambil berat tentang kebajikan umat Islam yang sedang ditindas di Gaza Palestin, Myanmar dan Syria.

Sikap beliau ini telah menyebabkan kerajaan Israel, Amerika Syarikat dan NATO menggunakan pelbagai operasi sulit (black operations and false flag operations) yang melibatkan agen-agen CIA, Mossad, MI6 dan barua, macai, balaci dan pencacai mereka untuk menggulingkan Presiden Recep Tayyip Erdogan. Setakat ini musuh-musuh Islam masih gagal menggulingkan Presiden Recep Tayyip Erdogan!

Di negara kita juga, musuh-musuh Islam menggunakan pemimpin munafik dan kafir dan barua, macai, balaci dan pencacai mereka untuk memusnahkan parti Islam dan memburuk-burukkan ulama Islam, ajaran Islam dan hukum Islam supaya ajaran Islam dan hukum Allah tidak dapat dilaksanakan di negara ini. Musuh-musuh Islam telah menciptakan dan menyebarkan pelbagai fitnah untuk menghasut orang ramai menolak ulama Islam dan agama Islam. Tanda akhir zaman.

Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.
(A-li'Imraan 3:54)

Semoga Allah menjadikan Turki sebuah negara Islam yang kuat dan kukuh untuk membela umat Islam di seluruh dunia. Semoga Allah melindungi dan menyelamatkan Presiden Recep Tayyip Erdogan dan Presiden Morsi dan umat Islam dari rancangan jahat musuh Islam.

Anonymous said...

En. Anonymous,

Jauh dekat dengan Islam bukan kerana persepsi atau propaganda Encik!!!

Saya copy-paste lagi.

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Tatkala seluruh dunia Islam berdoa dan menyebelahi kepimpinan Erdogan di dalam menentang rancangan segelintir tentera Turki melakukan kudeta di negara itu, tiba-tiba terdapat beberapa kelompok dalam Parti Islam SeMalaysia cuba menganggap ia sebagai "permainan politik Erdogan" untuk melemahkan tentera Turki.

Salah seorangnya ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS, iaitu anak kepada Presiden PAS, Mohd Khalil Abdul Hadi yang memuatkan satu status di dalam facebooknya yang menyatakan "Jikalau ianya 'permainan' politik Erdogan untuk melemahkan tentera maka ia insyaallah akan jadi turning point politik Turki kearah yang lebih baik."

Beliau beranggapan bahawa "kudeta itu menjadi titik permulaan (turning point) politik Turki ke arah yang lebih baik" dengan membuat satu persangkaan buruk terhadap Erdogan di permulaan ayatnya iaitu "Jikalau ianya 'permainan' politik Erdogan untuk melemahkan tentera".

Sikap yang sama dengan Khalil itu pada awalnya dikesan ditulis oleh PAS Putrajaya di dalam facebooknya.



Pandangan kedua-duanya itu mirip kepada pendapat-pendapat barat yang sentiasa memusuhi kerajaan Erdogan di Turki yang telah berjaya menyatukan rakyat Turki.

Malah laporan-laporan berita media massa dunia barat semalam juga memberikan liputan meluas kepada pihak tentera yang melakukan kudeta berkenaan, malah ada diantaranya yang telah dari awal menugumumkan bahawa Turki sudah berjaya dirampas oleh pihak tentera.

Akibat dari pandangan yang biadab itu, netizen telah bertali arus "membelasah" Khalil Hadi. Tuna-tuan boleh tatap sendiri (sila klik imej untuk membaca dgn lebih jelas):

Anonymous said...

Untuk penutup GB tertarik dengan tulisan seorang sahabat ini:


APAKAH PENGAJARAN SOKONGAN RAKYAT KEPADA KERAJAAN TURKI YANG DIPIMPIN OLEH ERDOGAN SELEPAS CUBAAN MERAMPAS KUASA

1) Nama partinya bukan parti Islam
2) Kepimpinan partinya bukan ulamak
3) Di dalam perlembagaan partinya tiada tertulis Alquran, Assunnah, Ijmak dan Qias
4) Kerajaannya tidak memperjuangkan hudud ataupun ikon berjenama Islam seperti Fastaqim atau Istiqamah.

Namun rakyat turun dan sanggup bertarung nyawa. Jadi di manakah kekuatan partinya sehingga ribuan rakyat turun melawan tentera yang bersenjata lengkap? Antaranya:
1) Partinya mementingkan kesejahteraan negara
2) Partinya mengutamakan kebajikan rakyat
3) Partinya menunjukkan contoh yang baik di dalam urus tadbir negara

Apa pula kejayaan Turki semenjak Erdogan dan partinya memerintah?
1) Yang terbesar ialah keyakinan rakyat ke atas kerajaan pimpinannya sehingga dapat menggagalkan cubaan tentera merampas kuasa.
2) Akhlak Islam semakin diterima berbanding sebelumnya seperti Ahli Parlimen dan pelajar dibenarkan bertudung, jemaah Masjid semakin ramai, pengajian Islam yang sebenarnya digalakkan tanpa label label Islam
3) Ekonomi Turki semakin kukuh dan mantap
4) Nama Turki semakin gah di dunia
5) Turki disegani kawan dan lawan

Jadi di manakah kata-kata yang baru dikatakan kelmarin bahawa Islam mesti ditegakkan atas prinsip yang jelas, parti mesti bernama Islam, perlembagaan mesti tertulis Alquran, Assunnah, Ijmaq dan Qias, berkerjasama hanya di dalam sempadan Islam yang difahaminya itu dan kemenangan akhirat lebih utama dari kemenangan ke Putrajaya?

Kerangka politik Islam di Malaysia perlukan seorang atau sekumpulan pemimpin yang boleh membawa Islam ke tengah masyarakat dalam bentuk praktikal dan bukan sekadar retorik.

Anonymous said...

Saiful berkata...
Itulah eiilmuu yg di ajaq umnooo..kat geng pas ni...kalau hg pa baca ni..hg pa tu pemuda pas.. Hg pa boleh poooodah
16 Julai 2016 9:40 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Kalau bodoh pasal politik dunia tak payah la sibuk nak ulas. Politik kampung pun fail
16 Julai 2016 9:57 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Inilah standard agamawan Pas sekarang. Menganggap dunia ini hanya terletak disekeliling serban dan jubah mereka.
16 Julai 2016 10:04 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Timbalan Ketua Pemuda Pas memang seorang berfikiran haprak!!!!
Sama dgn Ketuanya!!!
16 Julai 2016 10:19 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
pandangan hardy's boy ni senada dgn ostad yg ngajar ngaji di tv alhijrah yg menyalahkan presiden morsi dan menyokong jen al sisi sipenyembelih ikhwanul muslimin di mesir. jika inilah pegangan pemuda2 yg nak kononnya nak pimpin negara pada masa depan pohon dijauhkan Allah mereka2 ini drp mendapat kuasa...
16 Julai 2016 10:21 PTG

Anonymous said...

wan amero berkata...
bodo supo kera duku budak marang ni.Anak sapa laa.
16 Julai 2016 10:28 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Nak tunjukkan tahap itu lah kemampuan berfikir uztaz Pas, tahap siku lutut je. Jangankan isu global, isu national pun dia orang tak reti nak ulas. Kesian kat walaun yang jadi pengikut, taat membabi buta walaupun tahu ilmu agamawan Pas setakat kepala lutut sahaja.
16 Julai 2016 10:34 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Sekiranya Erdogan mahu melemahkan tentera.... lebih baik Erdogan gunakan dedak sahaja !

Tak payah tutup airport dan jembatan sempadan.

Bodoh punya budak dalam PAS.
16 Julai 2016 10:40 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Selama ini PAS berpolitik bukan untuk berdakwah tetapi untuk menyertai 'permainan' yang mengguna tipu helah .. bentang hudud adalah permainan.. sokong Najib melungkup kan negara adalah permainan ..GST yang Ulamak PAS kata haram pun hanya permainan.. demo Rohingya adalah permainan... ceramah masuk syurga guna nombor ahli PAS adalah juga permainan.. hidup yang di beri Allah yang di cumburui oleh sekelian mahluk Allah swt kepada manusia adalah hanya 'permainan'..?

Apa yang dalam kehidupan ini bukan 'permainan' ? Semua yang di buat tidak mengikut landasan Islam dan hukum adalah permainan.

Kerana memberi gelaran kumpulan Erdogan kepada pemimpin AMANAH satu ketika dahulu, semua nya menjadi 'permainan'.

Di negara ini semuanya lemah !! PAS yang dulu kuat pun telah di lemah kan !

Budak PAS memang bodoh.
16 Julai 2016 10:56 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Bila bapak dah makan dedak UMNO, anak pun jadi biol. Sebab hanya binatang yang makan dedak..
16 Julai 2016 11:12 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Erdogan memarahi Perdana Menteri Israel dan meninggalkan forum..

Najib tersenyum bangga sebab dapat bertemu dan bersalaman dengan pemimpin Israel..

Budak PAS memang bangsat !
16 Julai 2016 11:14 PTG

Anonymous said...

andikbolong berkata...
pas umpama parti yg dipimpin oleh gulient yg lebih redical setelah bepecah dengan erdogsn dan mengkafirkan akp. amanah lebih mirip pada akp tu yg anak gulient merapu ... lebih suka erdogan pergi ...
16 Julai 2016 11:16 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Kesian PAS ni..tringin nk ulas isu..Tpi bodo piaq
17 Julai 2016 12:22 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Anak tuan presiden PAS menuduh Erdogan buat permainan politik.. sama la macam permainan politik PAS kat Malaysia.. depan rakyat buat wayang kutuk UMNO.. kat belakang dok cium mulut dgn Najib.. pirah mabuk!!!
17 Julai 2016 12:41 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Tak baik ko cakap diaorg bodoh.
Keldai aje cukup la
17 Julai 2016 12:50 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Dari dulu golongan pro ulama parti IS cukup anti dgn pro erdogan.. tak hairan dgn statement anak presiden parti IS.. anak bapak..
17 Julai 2016 1:03 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Komen FB yang berserta kartun menjelaskan yang di maksudkan oleh budak PAS ialah barat yang tuduh Erdogan 'main-main' ... Itu yang di maksudkan "jikalau ianya 'permainan'..."

Orang politik mesti pandai bercakap..
Jangan mengiyakan .. Bila mengiyakan yang barat katakan dan tambah pulak menjadikan politik Turki lebih baik.. secara tak langsung merendahkan kredibiliti Erdogan, pemimpin Islam seolah-olah merancang kejadian tersebut.

Jika PAS berjuang untuk Islam dan menyokong rakyat Turki, PAS tidak guna perkataan 'jikalau ia nya...' ini akan memberi peluang kepada musuh mengatakan ada di kalangan pemimpin Islam yang sangsi dengan rampasan kuasa tersebut.

Budak PAS macam takut nak ulas.. dan lebih baik ulas dengan beri penghormatan kepada rakyat yang bukan sahaja turun ke jalanraya tetapi sama menangkap pemberontak.

Budak PAS langsung tak cerdik.
17 Julai 2016 1:21 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Dulu masa Parti PIS menang terengganu ada bentang hudud x???!! Ke ini semua permainan politik??!! Tuang presideng marang yg otak mereng??!! Patot la org cerdik pndai rmai keluar Parti PIS, tinggal pencacai walaunta sahaja kt PIS!!!
17 Julai 2016 3:20 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Dulu masa Parti PIS menang terengganu ada bentang hudud x???!! Ke ini semua permainan politik??!! Tuang presideng marang yg otak mereng??!! Patot la org cerdik pndai rmai keluar Parti PIS, tinggal pencacai walaunta sahaja kt PIS!!!
17 Julai 2016 3:20 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
budak2 pis nih, x yah laa nak ulas politik global..
politik d'mesia pn x hazam lgi.
x usah nak g jauh2..
tngok laa kt felda n kpg.2 bgi clear dulu....
17 Julai 2016 8:40 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Bila kesejahteraan rakyat didahukukan, rakyat akan turun mempertahankan kerajaan bila kerajaan diancam. Ini tidak, baru satu penggal diberi peluang perintah rakyat dah tendang keluar. Sama juga di mesir, minta maaf kerana strategi tak betul kerajaan tak dapat dipertahankan. Oleh itu ulama2 Islam harus belajar strategi politik, jk perlu drpd para profesional. Utamakan kesejahteraan rakyat dahulu sebelum nak dilaksanakan hukum hudud dsb. Bila kerajaan dah stabil dan ekonomi meningkat barulah difikirkan kanun jenayah.
17 Julai 2016 9:07 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Penurunan pusaka kebangangan dan kebahalulan ayahanda.
17 Julai 2016 9:41 PG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Cukuplah ko orang belasah budak hingusan ni, kat fb dah kena kutuk kat sini lagi kao ko orang buat. Timbalan ketua pemuda pas kebangsaan tapi otak level penolong ketua darjah 5 sk je. Kita dok pulun ayat ape pun dia bukan tambah bijak pun, tambah bengap ada lah.
17 Julai 2016 12:07 PTG

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata...
Bandingkan ulasan mangkok hayun pas ni dengan ulasan Ketua Pemuda AMANAH Kelantan,nilai sendiri. Kat isu ni pun kita dah tahu tahap kebijaksanaan dan knowledge pemimpin pemuda pas.
17 Julai 2016 12:19 PTG

Anonymous said...

Pemuda Pinang Sebatang berkata...
Kesian kat pemuda paspispus..
Xreti langsung..xperlu ulas..
17 Julai 2016 12:29 PTG

Anonymous said...

benartetapbenar berkata...
Pimpinan PAS mmg bnyk wayang. Jika parti mu kaki wayang, tak perlu samakan Edrogan dgn otak bapa mu. Jauh panggang dr api bai! Edrogan dah bnyk penggal berjaya prtahan Turki mnghadapi tekanan barat & dunia. Bapa mung Teganu sepenggal dah roboh, itu lah mb wayang wei! Baju melayu, tanjak & keris dah masok panggang kah?
17 Julai 2016 7:16 PTG

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Puas hati???

Bukan hari tu benci sangat dengan Erdogan ke sampai label-label puak Erdogan???

Sekarang label Puak Erdogan jadi puak Gullen pulak???

Bodoh sangat ke???

Yang jahil,

Nobody

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails