Sunday, July 17, 2016

Bagaimana PAS Nak Sokong Pakatan Dr M Yang Halang Hudud? Ini Buktinya..


PADA 15 Julai 1994, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah secara rasmi menolak Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (EJKSII 1993) kerana menganggap ia adalah undang-undang yang zalim. 

Dr Mahathir mengirimkan surat rasmi kepada Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk memaklumkan pendirian Keajaan Pusat terhadap perlaksanaan hukum syariat di Kelantan. Terdahulu, pada 8 Jun 1994, Menteri Besar Kelantan telah menyerahkan surat rasmi Kerajaan Kelantan kepada Perdana Menteri untuk memohon kebenaran perlaksanaan syariah di Kelantan.

Semenjak PAS memerintah Kelantan pada Oktober 1990, PAS telah menyatakan komitmennya untuk melaksanakan undang-undang jenayah Islam atau lebih terkenal dengan hukum hudud. Pada 18 Oktober 1991, sebuah Jawatankuasa Semakan dan Perlaksanaan Undang-undang Negeri Kelantan telah ditubuhkan untuk menggubal undang-undang syariat di negeri tersebut. 

Setelah melalui pelbagai peringkat penggubalan, pada 13 Ogos 1992, Majlis Syura Ulamak PAS telah meluluskan draf undang-undang hudud tersebut. Ia kemudiannya diseminarkan kepada pelbagai pihak, termasuk parti-parti pembangkang. Akhirnya, pada 25 November 1993, Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah II Kelantan telah diluluskan oleh DUN Kelantan. 

Pada 15 Mei 1994, Sultan Kelantan telah memperkenankan enakmen ini untuk dilaksanakan. Ekoran kelulusan EKJSII 1993, Dr Mahathir pada 25 November 1993 telah mempertegaskan bahawa Kerajaan Pusat akan mengkaji undang-undang tersebut sama ada menepati syariat atau tidak. Pada 3 Mac 1994, dalam satu ucapan di Nilam Puri, Presiden Umno itu secara terbuka menolak EJKSII 1993 kerana didakwa tidak adil. 

Media massa pada 4 Mac 1994 melaporkan ucapan Dr Mahathir yang menyifatkan "hudud PAS tanpa ijtihad" dan "hukum hudud PAS tidak Islamik." Dr Mahathir juga dilaporkan mendakwa undang-undang yang digubal oleh PAS itu adalah untuk kepentingan politik PAS. 

Kerajaan Pusat menurut laporan akhbar akan menubuhkan badan khas yang melibatkan pakar-pakar agama dan undang-undang untuk mengkaji EKJSII 1993.
Dengan sikap keras Perdana Menteri yang bertegas untuk tidak membenarkan Kerajaan Kelantan melaksanakan undang-undang jenayah syariah tersebut serta menuduhnya sebagai "Hudud PAS," pada 21 Mac 1994, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mengunjungi Pejabat Perdana Menteri dan menyerahkan salinan enakmen tersebut kepada Dr Mahathir.

Apabila Sultan Kelantan memperkenankan enakmen tersebut pada 15 Mei 1994, Dr Mahathir pada keesokkannya mempertegaskan sikapnya untuk tetap menolak hudud. Pada 8 Jun 1994, Menteri Besar Kelantan menghantar permohonan kepada Perdana Menteri untuk membenarkan Kelantan melaksanakan EJKSII 1993.

Tetapi pada 15 Julai 1994, Dr Mahathir secara rasmi bukan sahaja menolak perlaksanaan hudud yang didakwa zalim itu, tetapi mengugut untuk mengambil tindakan ke atas Kelantan jika berkeras mahu melaksanakannya.

Itulah bukti Dr Mahathir begitu keras menghalang perlaksanaan 'hudud'. Bagaimana PAS nak diharapkan untuk menyokong tindakannya?
(Sumber: Mohd Fadli Ghani Head, House of Resources, Pusat Penyelidikan PAS 15 Julai 2016)

10 comments:

Anonymous said...

Macai pas termasuk ibnuhashim tk habis habis dgn isu hudud. Tu yg kena tipu dgn umno. Konon umno dah suka hudud. Umno cuma nk jaga daulah. Cukop sekadar pas tk serang umno. Sebaliknya pas hanya serang dap dan amanah. Demikian pas dah jadi organ @ khadam umno. Harun din dah jd ketua kluster dakwah bwh tpm zahid. Hadi dapat hadiah 2 kereta mewah. Nasha dapat jd ceo GMM. Semua dedak dah masuk mulut. Dah tk larat nk lwn umno. Sapo kata olamak tk mau duit. Walaunta jugak melopong. Padan muka hangpa. Kahkahkah

Anonymous said...

Parti Islang SeMalaysia/PIS punya kepimpinan ularmak syiah tahap super bangang seperti Mulla Norazli Taleban telah memfatwa boleh masuk syorga dengan no ahli Pas/PIS.
Tawaran istimewa kepada sesiapa yg sanggup menghapus/bunuh lebai penyesat laknat. Si lebai celaka telah dikenalpasti sebagai ejen pengganas IS yg suka makihamon & mengkaferkan kepada sesiapa yg tidak sokong PIS.

LAKNAT atas kamu wahai kepimpinan ularmak SYIAH/PAS-PIS

IrWrWs said...

Kalah bab Syiah kena tanya Mat Sabu.. Kalau bab IS kena tanya Ust AA.. Kalau bab liberal kena tanya Mujahid Rawa.. Kalau bab oktoberfest kena tanya Khalid samad.. Kalau tanya bab sabotaj diri sendiri kena tanya hatta ramli.. Kalau tanya bab pegi konvensyen Syiah kena tanya Ustaz GS.. Kalau tanya bab fitnah Kelantan kena tanya husam.. Kalau tanya bab 10 budak hitam kena tanya wan rahim.. Kalau tanya bab curi kerusi kena tanya semua 'Adun' dan 'MP' PAN!! Sekian..

Anonymous said...

Kalau bab makihamon kena tanya ularmak Pas/PIS, kalau bab 'pay perview' tanya tontowi alsiku, kalau bab nanar kena tanya nik amar, kalau bab mimpi jumpa nabi kena tanya mokhtar snek,kalau bab uturn, kalau bab spender besar ... kalau bab masuk syorga dgn no. ahli Pis kena tanya lebai taleban norazli syiah, kalau bab tak jawab salam kena tanya ketua ularmak Pis Perak, kalau bab pakai kena kostum dewa china kena tanya adun Pis selangor.
Tolong tanya sesiapa nak bunuh Norazli taleban yg mengkafer orang yg tak jadi ahli Pis & fuckeanya masuk syorga dgn no ahli PIS

Anonymous said...

What is ur problem ibnu hashim? Yg i tau hukum hudud relevan untuk org mcm u yg slalu post benda2 lucah.

Anonymous said...

Bahaya Pemimpin Munafik dan Pemimpin Kafir

Hanya pemimpin munafik dan pemimpin kafir dan barua, balaci, macai dan pencacai mereka yang menghina, mempertikai, mempermainkan, menolak dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah seperti Hudud. Mereka juga menghasut orang ramai menentang ajaran Islam dan hukum Allah.

Maka kita tidak merasa hairan melihat pengikut-pengikut Abu Jahal(tokoh Musyrikin) dan Abdullah bin Ubai(tokoh munafik) ini mencipta pelbagai fitnah untuk memburuk-burukkan ulama Islam, pemimpin parti Islam PAS dan penyokong PAS yang sedang berusaha melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah dari dulu, kini dan selamanya.

Bahkan pengikut-pengikut Abu Jahal dan Abdullah bin Ubai ini cuba memusnahkan umat Islam dan agama Islam dengan menyebarkan ajaran sesat lagi menyesatkan seperti sekularisme, liberalisme dan pluralisme di kalangan umat Islam.

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)". Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).(Al-Baqarah 2: 14-15)

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". ....(Al-Baqarah 2:120

Wahai umat Islam....Marilah kita semua bersatu padu dan kembali kepada ajaran Islam dan hukum Allah supaya kita mendapat keredhaan Allah dan kehidupan kita di dunia dan akhirat diberkati oleh Allah Tuhan Yang Maha Esa. Semoga Allah melindungi kita semua dari kezaliman, kejahatan, keburukan dan tipu daya pemimpin munafik dan pemimpin kafir yang amat memusuhi Allah dan RasulNya.

Anonymous said...

Puak macai pan dap sekuler librel terlalu bahaya bagi umat islam sebab mereka ditaja oleh umno dan pihak luar untuk mengekalkan kerajaan sekuler librak dimalaysia puak libral pan begitu berani memfitnah pas untuk merosakkan fikiran rakyat supaya menyokong mereka. Percayalah bahawa allah swt memelihara ugama islam dan berjuanglah kita untuk mematahkan fitnah dajjal.

Anonymous said...

Macai pas termasuk ibnuhashim tk habis habis dgn isu hudud. Tu yg kena tipu dgn umno. Konon umno dah suka hudud. Umno cuma nk jaga daulah. Cukop sekadar pas tk serang umno. Sebaliknya pas hanya serang dap dan amanah. Demikian pas dah jadi organ @ khadam umno. Harun din dah jd ketua kluster dakwah bwh tpm zahid. Hadi dapat hadiah 2 kereta mewah. Nasha dapat jd ceo GMM. Semua dedak dah masuk mulut. Dah tk larat nk lwn umno. Sapo kata olamak tk mau duit. Walaunta jugak melopong. Padan muka hangpa. Kahkahkah

Anonymous said...

Harun din dah jd ketua kluster dakwah bwh tpm zahid. Hadi dapat hadiah 2 kereta mewah. Nasha dapat jd ceo GMM. Semua dedak dah masuk mulut. Dah tk larat nk lwn umno. Sapo kata olamak tk mau duit. Walaunta jugak melopong.

Walaunta dan macai pas. Benarkah tuduhan diatas? Mohon jawab dgn jelas dan makhraj yg betull. Hihihihi

IrWrWs said...

Alamak hujah balas fitnah belaka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails