Sunday, June 17, 2012

20 Thn Wanita Tak Sertai Tilawah, Rugi? -S/Zailah

KL: Tiada yang merugikan wanita Kelantan apabila kerajaan negeri tidak membenarkan wanita negeri itu menyertai tilawah al-Quran sejak 20 tahun lalu.

Sebaliknya wanita Kelantan mendapat manfaat dengan kelas-kelas pengajian al-Quran yang berada di setiap peringkat negeri yang terkenal dengan jolokan Serambi Mekah itu.

Malah, tegas Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf (gambar), mereka dapat mendalami dan menghayati isi kandungan al-Quran untuk diamalkan sebagai bekalan ke akhirat yang abadi.

"Banyak kelas pengajian al-Quran di Kelantan. Kita kena faham, al-Quran ini bukan hanya untuk dibaca dan dilagukan, tetapi ia untuk difahami dan dihayati agar kita berpegang dengannya," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang berkata demikian sebagai respons kepada kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapha Mohamed yang mengatakan wanita Kelantan kerugian selama 20 tahun kerana tidak dibenarkan menyertai tilawah al-Quran.

Selain menyatakan pendirian kerajaan negeri Kelantan yang memberi penghormatan yang tinggi terhadap wanita, ahli parlimen Rantau Panjang itu juga keadaan itu tidak dapat dikecapi ketika BN memerintah negeri itu.

Katanya, kerajaan negeri Kelantan begitu mengiktiraf peranan wanita dengan melantik mereka sebagai penghulu wanita, pegawai armalah, tanpa meminggirkan peluang wanita Kelantan untuk ke Dewan Rakyat, Dewan Negara dan Dewan Undangan Negeri (Dun).

"Selain itu, wanita Kelantan juga rasa terhormat apabila banyak program-program kerajaan negeri yang menjurus kepada kewanitaan, projek kebajikan, cuti bersalin 90 hari, skim armalah, yang semuanya tidak ada ketika BN memerintah," tegas beliau yang juga Ketua Muslimat PAS Kelantan.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan mana-mana pihak yang menyatakan wanita Kelantan kerugian hanya kerana tidak menyertai tilawah al-Quran, agar kembali memahami tujuan al-Quran itu diturunkan.

"Al-Quran diturunkan untuk difahami serta dihayati, dan kemudiannya diamalkan.  Bukan sekadar dibaca, diperdengarkan di khalayak, dan dipertandingkan. Tidak rugi apa-apa wanita Kelantan tidak menyertai tilawah sekiranya kandungan al-Quran itu difahami keseluruhannya," tegas beliau. (Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails