Thursday, August 04, 2011

JAIS Perlu Jelaskan Mengapa Serbu Gereja Methodist .

Pastor kanan DUMC Dr Daniel Ho berkata, kira-kria 30 anggota polis dan...

Diberitakan, sebuah Gereja bakal berada di Bukit Jalil tidak lama lagi. Gereja ini yang diberi nama CCC atau Calvary Convention Centre akan berada bersebelahan Bukit Jalil Golf & Country Club berhadapan Anjung Hijau Kondominium. Sebuah gereja yang terbesar di Malaysia dengan kos pembinaan melebihi RM100 juta tidak termasuk kos tanah RM35 juta.

PETALING JAYA, 4 Ogos 11; Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan pihak polis perlu jelaskan mengapa penyerbuan dibuat ke atas satu majlis makan malam yang dihadiri pelbagai kaum di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di sini malam tadi di Petaling Jaya ekoran satu aduan didakwa tidak spesifik.

Pastor kanan DUMC Dr Daniel Ho berkata, kira-kria 30 anggota polis dan pihak berkuasa Jais memasuki premis gereja itu tanpa waran kira-kira 10 malam. Ho berkata sebuah pertubuhan bukan kerajaan, yang dikenali sebagai Harapan Komuniti, telah menganjurkan majlis makan malam kesyukuran di gereja itu, yang dihadiri antara 100 hingga 120 orang dari pelbagai kaum.

“Ini adalah majlis makan malam bagi orang ramai datang atas semangat 1 Malaysia,” kata Ho kepada The Malaysian Insider malam tadi.

“Kebanyakannya beragama Kristian... ada juga (hadirin), kira-kira 15 orang Melayu,” katanya lagi.

Mengikut maklumat laman web, Harapan Komuniti menggambarkan ia sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang menyediakan bantuan kepada mangsa malapetaka, ibu tunggal, kanak-kanak dan pesakit Aids tanpa mengira kaum. Ho berkata pihak berkuasa tidak menahan sesiapa tetapi merampas aturcara program di samping menyoal penganjur majlis dan hadirin.

“(Mereka datang) ekoran aduan dan memberitahu ada orang membuat satu aduan,” kata beliau.

Bagaimanapun Ho memberitahu pihak berkuasa itu tidak menjelaskan kandungan aduan. Serbuan malam tadi di negeri ditadbir Pakatan Rakyat muncul dua minggu selepas Putrajaya menjalin hubungan diplomatik dengan Vatican. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails