Wednesday, October 07, 2009

Angkutan Awam Iran, Ikut Cara Islam.

Iran: Gambar atas dalam bas. Dibelakang ada sekatan khas untuk wanita. Gambar bawah dalam LRT, ada ruang khas untuk wanita. Pemerintahnya mengambil kira bataspbatas halal-haram dan percampuran bebas. Bolhkah dilaksanakan di Malaysia?


Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim Di Iran siri 1

SEMASA di Tehran, saya naik keretapi bawah tanah gerabak wanita diasingkan dari lelaki, kecuali yang bersama keluarga. Begitu juga bas-bas awan, tempat wanita di belakang, walaupun di sana hampir semuanya sudah berpakaian menutup aurat, bercadur. Teksi-teksi pun ada yang dikhaskan untuk wanita sahaja. Sila lihat klip vedeo ini..

19,097 views

14,723 views



Walaupun sumber klip vedeo ini dari sumber bukan Islam, namun bila dilihat kesungguhan republik Islam itu merealisasikan perlaksanaan cara hidup Islam dinegaranya dengan mewujudkan elternatif, amat mengagumkan saya. Contohnya teksi wanita, bas dan lain-lain. Ya., kita lihat seterusnya pula..

Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim.
e-mail Ibnu Hasyim: ibnuhasyim@gmail.com

Sila lihat Catatan Perjalanan di Iran..


Lihat seterusnya..
1. Muslimah Bertudung, Wanita Pertama Pemandu Teksi New Delhi.
2. KL/Sel Perlu Adakan Teksi, Bas & Cabin LRT Untuk Wanita.

3 comments:

mr edz said...

hendak seribu daya..

Ali Mahmud said...

SETELAH melawat Iran, apa pandangan Pak Ibnu mengenai Nikah Mut'ah, atau nikah kontrek di Iran? Bagaimana kalau saya nak kahwin wanita Iran? Tolong cerita pengalaman tuan ke sana?

Shahabudeen Jalil said...

AWAM la bukan AWAN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails