Friday, May 01, 2009

Nenek Obama Diundang Tunai Haji ke Makkah…


BY Drs Rosdi Deraman

SELEPAS cubaan memurtadkan nenek tiri Obama seperti yang tersiar Friday, April 24, 2009 Siapa Di Belakang Cubaan Murtadkan Nenek Tiri Obama? (http://www.ibnuhasyim.com), nenek Presiden AS Barack Hussein Obama, Sarah Obama (87) telah menerima undangan dari konglomerat properti Persatuan Emirat Arab (UAE) Dr Sulaiman Al Fahim untuk menunaikan ibadah haji tahun ini, demikian sebuah laporan media.

"Saya menemuinya belum melakukan ibadah haji dan ia sangat ingin pergi. Kerana ibu saya tidak lagi bersama kami, keluarga kami masih ada tempat kosong. Maka saya mengundangnya dan ia menerima undangan itu!" kata pimpinan Hydra Properties seperti yang dikutip dari Arabian Business.

"Saya sangat ingin (mengundangnya)," kata Dr Al Fahim, media penyedia berita bisnisnya melaporkan, semasa bertemu Mama Sarah dalam lawatan ke Kenya minggu lalu. Al Fahim, setelah terpilih sebagai Duta Besar Goodwill untuk mendukung Millennium Development Goals (MDGs), telah pergi ke Kenya untuk melancarkan kempen antikekurangan zat di kawasan itu. Hal ini tentu menyenangkan. Sebab, kampung Obama di Kenya akhir-akhir ini juga gempar dengan ajakan nenek Obama itu ke agama lain seperti yang disebutkan.

Keluarga ayah Presiden Obama di Kenya memang beragama Muslim. Tidak hairan, jika sekitar 11% rakyat AS masih menganggap Presiden yang benama lengkap Barack Husein Obama adalah seorang Muslim. Menurut hasil survey Pew Research pada pertengahan Mac lalu, satu dari 10 penduduk negeri Uncle Sam itu yakin Obama sebagai pemeluk Islam. Hasil survey yang melibatkan 1,308 responden itu sungguh menarik. Fasalnya, semasa dilantik sebagai Presiden US pada 20 Januari lalu, Obama bersumpah dengan menggunakan Bible.

Satu dari lima penganut agama Protestan Evangelis yakin Obama yang memiliki nama tengah Islam itu sebagai seorang Muslim. 17% pendukung Parti Republikan juga berpendapat begitu. Hanya sekitar 38 % dari penganut Protestan Evangelis dan 46 % pendukung Parti Republikan yakin Obama adalah pemeluk agama Kristian. Sementara itu, sebanyak 55 % pendukung Parti Demokrat pula berpendapat, Obama penganut Kristian..

“7 % pendukung Parti Demokrat yakin b Obama seorang Muslim,” ungkap Pew Research dalam laporannya, seperti dikutip ABC News, beberapa waktu lalu. (RD)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails