Saturday, February 21, 2009

Mengapa Yahudi Tambah Ganas? Apa Peranan Kita..



Ibnu Hasyim Catatan Santai


2 SEBAB. Pertama… Kerana rasa takut yang berlebihan menyentuh saraf kehidupan di negara Yahudi itu. Kebimbangna itu timbul akibat bahaya yang mengancam mereka, namun bahaya itu tidak jelas sangat. Ketakutan ini akhirnya menggerakkan warga Yahudi menggunakan alasan kepada warisan sejarah, dan keyakinan terhadap idelogi rasisme mereka. Dari sana, mereka mencari jalan keluar. Alasan ketakutan ini kembali kepada meningkatnya perlawanan Palestin dan Lubnan, dan perubahan-perubahan yang menggelisahkan negara Yahudi.


Kubu ekstrimis [Lieberman] memanfaatkan situasi ini. Ia berperanan mengeruhkan lagi suasana dengan menguatkuasakan undang-undang kewarganegaraan Palestin di wilayah 48, mengancam akan menghapuskan HAMAS, menghancurkan Jalur Gaza dengan bom nuklier, termasuk kepada Mesir yang tidak lagi mencegah penyelundupan senjata kononnya, dan kepada Iran yang membiayai perlawanan. Ada juga yang cuba menganalisis dengan menghubungkan kemenangan Partai Buruh Israel [19 kursi untuk 13 kursi] dan serangan roket Palestin yang berterusan ke selatan Israel.

Suara parti Buruh menurun di kota Ashdod dari 11% pada pilihan raya sebelumnya menjadi 5% pada pilihan raya kali ini. Penurunan yang hampir sama juga terjadi di kota Be'er Sheva, Ashkelon. Ini mengisyaratkan bahawa warga Israel di sana meragui Menteri Pertahanan yang gagal mempertahankan mereka di kota-kota di selatan Israel. Namun penurunan Partai Buruh juga terjadi di kota-kota tengah Israel dan utara Israel yang tidak mendapatkan serangan roket Al-Qassam. Bahkan Partai kiri ‘Meretz’ yang sebelumnya memiliki lima kursi di Knesset Israel, menurun menjadi tiga kursi. Kesimpulannya menunjukkan, telah terjadi perubahan radikal dalam psikologis, mental, dan emosional serta logika orang-orang Yahudi mengenai warga Palestin, dan wilayah secara keseluruhan.

Kedua… Kerana keyakinan yang berlebihan di mana mereka boleh melakukan segala-galanya tanpa ragu dan perkiraan lagi. Tindakan ganas mereka tidak pernah mendapatkan reaksi berarti dari bangsa Arab. Perasaan ini semakin kuat sehingga mereka menghina bangsa Arab ketika Liga Arab memasang iklan di media Israel untuk mempromosikan cadangan perdamaian Arab yang tidak pernah diperdulikan langsung oleh Israel.

Lihat saja, setelah 22 hari perang kejahatan Israel, semua senjata di dikerahkan ke Jalur Gaza di depan mata dan telinga negara-negara Arab namun mereka hanya mampu diam seribu bahasa saja. Hendak buat macam mana? Secara lahir, mereka hanya boleh beri makanan dan ubat-ubatan. Hanya bantu pelarian, bukan bantu senjata. Jadi, kecenderungan negara Yahudi kepada ekstrmis kanan dan keganasan melampau, adalah kerana ketidak upayaan politik Arab itu sendiri.

Sehingga berkata Dr. Fayez Abu-Shamala, “Ini adalah negara demokrasi Yahudi”. Inilah yang dibanggakan oleh ‘Tzipi Livni’ pada suatu malam semasa memberikan sambutan kemenangan, sebelum di pagi hari diumumkan parti ekstrim pihak Yahudi telah menang 65 kursi, sedangkan yang lebih ringan radikalinya menang 44 kursi. Bakinya dari 11 suara parlemen diperoleh oleh Arab. Kemenangan ini membuat Silvan Shalom salah satu elit parti Likud mengatakan, “Tidak ada pemerintah persatuan nasional, tidak ada pertukaran Jabatan Perdana Menteri dari parti Kadima dan Likud. Pemerintah hanya untuk kelompok radikal kanan.”

Apa peranan kita yang di luar negara-negara Arab? Teruskan kempen boikot barangan Yaudi dan talibarutnya AS. Korek lagi, cari apalagi rahsia kekuatan hubungan ekonomi dan lain-lain yang mengukuhkan kekuatan negara bangsat tersebut. Satu lagi yang paling penting! Kembalikan paksi perjuangan kita kepada paksi Islam. Bukan asobiah nasionalis. Kerana jelas nasionalis Arab, atau nasionalis Melayu tidak mampu menyatukan puak-puak Islam mengalahkan Israel.

Kalau nak pilih pemimpin, pilihlah pemimpin dari kumpulan paksi Islam, atau kumpulan yang berPAKATAN (pakatan dengan kumpulan bukan paksi Islam adalah cuma dari segi taktik dan strategi bukan matlamat) dengan parti Islam.

Kerana kalau manusia sudah menyerah diri pada Islam, dia pasti yakin, hanya ALLAH yang saja yang Maha Besar dan Maha Berkuasa, yang lain semua kecil dengan kuasa yang terhad. Allahu Akbar!

Sekian, Wallahu ‘aklam.

ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Feb 21, 2009.

Sila rujuk artikal berkaitan www.ibnuhasyim.com/ 1..Monday, February 9, 2009 Ada Kesan! Teruskan Lagi Boikot... 2..Sunday, February 1, 2009 Hukum... Syarikat Bekal Makanan Pada Israel –Dr Hj Mohd Hasyim. 3..Tuesday, January 20, 2009 Jenayah: Bunuh Melalui Se Botol Coca-Cola 4.. Friday, January 9, 2009 Palestin, Tiada Maruah Tiada Sokong.. Dr Mohd Hasyim.
5..Saturday, February 7, 2009 Bantai 95% Penduduk, Untuk Ambil-Alih? - Philip Slater. 6.. Monday, February 2, 2009 Cerpen: Aku Anak Palestin. 7..Friday, February 20, 2009 Lawan Yahudi Di Indonesia..

Sila lihat juga http://wartashubhi.blogspot.com/ di bawah judul Friday, February 20, 2009 Umat Islam Umpama Buih... & Thursday, February 12, 2009 Palestin, bumi pilihan.

1 comment:

Anonymous said...

Rasanya elok jadi ahli ABJAD MALAYSIA.P.K.2090

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails