Sunday, August 24, 2008

DAP Perlukan Orang Melayu, Kita kena Sokong?


Ibnu Hasyim:
Catatan
Santai


SEMALAM saya sempat hadir ke majlis Kongres Kebangsaan DAP ke 15 di sebuah hotel di ibukota. Sesampai di situ kira-kira jam 10 pagi, saya dijemput ke tempat yang disediakan, tertera nama saya, di sebelah Dr Azman seorang pemimpin PAS dari Terengganu, seorang pemimpin PAS dari Kelantan, Saudara Mohd Sabu dan isteri, juga Syed Husin Ali antara yang saya kenal.


Tempat duduk di barisan hadapan bawah pentas, yang di belakangnya ramai duta-duta dari luar negara seperti US, Thai, India dan lain-lain. Ucapan perasmian oleh Pengerusi DAP Karpal Sigh yang datang dengan kerusi roda.


“Objektif utama kami ialah untuk menawan dan mengadakan kongres kami di PWTC..” kata beliau disambut dengan tepukan hadirin. Kongres yang bertema cekap, bertanggungjawab dan telus (CAT –cekap, akauntabel & telus) itu, dihadiri oleh kira-kira 720 perwakilan dan 330 pemerhati. Juga akan menyaksikan pemilihan bagi 20 jawatankuasa kerja pusat dari 58 pencalonan. Jawatankuasa 20 itulah yang akan menentukan jawatan-jawatan penting seperti Setiausaha Agung, Pengerusi dan lain-lain.


Mengenai dasar negara, Karpal berkata, parti itu tidak akan berkompromi dalam prinsip menerima idea negara sekular seperti yang termaktub dalam perlembagaan. Beliau berharap PAS, sebuah lagi rakan dalam Pakatan, supaya bersikap realistic, bagaimanapun, DAP boleh bekerjasama dan mesti bekerjasama dalam isu-isu yang boleh disepakati. “Biar Anwar jadi orang tengah satukan PAS dan DAP..” katanya.


“Kami ingin tegaskan beberapa kunci untuk menjadi ahli yang bertanggungjawab… pertama, DAP menerima Anwar sebagai Perdana Menteri alternatif dan komited dengan kerjasama dalam Pakatan untuk mempromosikan kerajaan CAT,” kata Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung (jawatan paling penting dalam DAP), selepas ucapan Karpal tersebut.


Lim juga menolak usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara teokratik kerana menurutnya, ia bertentangan dengan wawasan menuju masyarakat sivil yang pelbagai kaum dan agama. Parti yang sinonim dengan penyokong Cina itu, juga bercadang untuk meningkatkan penyertaan orang Melayu dan bukan Melayu ke dalam parti itu. “Sama ada kita boleh mendapatkan sokongan orang Melayu, bergantung kepada prestasi kita sebagai pemerintah di Pulau Pinang, Perak dan Selangor.


“Terutamanya apabila kita memimpin kerajaan di Pulau Pinang, untuk membuktikan kita mengambil berat terhadap orang Melayu dan menyalurkan apa yang tidak berjaya dilakukan BN selama 50 tahun..” kata Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.


DAP atau Parti Tindakan Demokratik (Democratic Action Party) asalnya adalah parti serpihan dari Parti Tindakan Rakyat (People's Action Party) di Singapura yang diasaskan pada Oktober 1965 sebelum didaftarkan secara rasmi 6 bulan kemudian sebagai parti politik di Malaysia pada 18 Mac 1966. DAP berfungsi sebagai sebuah parti demokratik social…


‘berjanji akan berpegang kuat kepada ideologi satu negara Malaysia yang bebas, demokratik dan berfahaman sosialis, berdasarkan prinsip-prinsip keadilan kaum dan kesaksamaan sosial dan ekonomi yang berasaskan institusi demokrasi berparlimen.’


‘Penyisytiharan Setapak’ tersebut dibuat pada Kongres Kebangsaan DAP pertama di Setapak, Kuala Lumpur pada 29 Julai 1967. Pada Ogos 1966, lidah rasmi parti iaitu Roket diterbitkan buat pertama kali. Pada Oktober 1967, DAP menyertai 55 parti demokratik sosial, sosialis dan buruh yang lain di seluruh dunia sebagai ahli Sosialis Antarabangsa (SI), di Persidangan Antarabangsa SI di Zurich, Switzerland.


DAP mencapai pencapaian tertinggi pada Pilihan Raya Umum ke 12 2008 lepas menewaskan Gerakan di semua parlimen yang ditandingi parti komponen BN itu. Pada 10 Mac 2008, Lim Guan Eng mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang keempat, menewaskan Pemangku Presiden Gerakan, Dr Koh Tsu Koon.


“Inilah kali pertama DAP perlihatkan Kongres Kebangsaannya paling ramai dalam sejarah dan memberi hadiah beg cenderahati seperti yang you pegang itu! Sebelum ini belum ada hadiah beg lagi..” Kata seseorang yang saya temui di majlis minum ringan sebelum meninggalkan kongres tersebut, kira-kira sebelum tengahari..


Inilah kali pertama saya hadir kongres DAP yang seperti ini. Terfikir-fikir di hati saya, bolehkah kita hantar orang kita untuk memperkenalkan Islam dalam DAP? DAP perlukan pertolongan orang Melayu-Islam sekarang.. DAP perlu dapatkan maklumat Islam sebenar... Kan dia rakan se Pakatan, kita kena sokong?


Sekian catatan santai kali ini, wallahu ‘aklam.



Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Ogos24, 08. KL-P.Pauh.



4 comments:

Anonymous said...

MAAF, Pak Ibnu!

Nak sokong DAP macam mana? Kena masuk DAP ka? Atau berkawan saja dengan orang-orang DAP?

Kalau boleh tolong jelaskan.

dari
akuanakpulau

Anonymous said...

Kita sokong parti racist ini, kalau ada anak dara dan bini kita bagi kep[ada mereka juga, pemimpin kita kena mulakan dulu, berikanlah segala yang kamu miliki kepada mereka. jangan lupa juga yang 2 biji celah kangkang tu, berikan juga. memang mnelayu bangsa yang tak bermaruah

Anonymous said...

Syabas PAS kerana berjaya menghasilkan orang-orang Melayu berjiwa DAP. Asalkan mereka tak berjiwa UMNO.

Anonymous said...

Saya pun nak join DAP...nanti jadi ADUN....saya senang jadi Menteri Besar...fikir la positif...DAp ni multiracial masa tu baru la...Khir toyo ngn Najib NAzak boleh menganga...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails