Tuesday, August 26, 2008

MRSM Dan Matrikulasi: Mahfuz Cabar BN…



Ibnu Hasyim:
Catatan Santai Dari Parlimen



TUAN Haji Mahfuz bin Omar Ahli Parlimen Pokok Sena dari PAS , berucap di Dewan Rakyat Parlimen ke 12 Penggal Pertama, Mesyuarat Ke 3 Bil 38, Khamis 21 Ogos 2008, disunting dari laman web Parlimen Malaysia…


Terima kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Yang Berhormat. Soal perpecahan dan soal perpaduan tadi antara kaum dalam negara kita ini. Saya bersetuju bahawa seharusnya kita mendidik anak bangsa kita ini daripada sekolah sampailah ke peringkat yang paling tinggi dan kemudian lahir sebagai masyarakat yang tahu erti nikmat kita hidup dalam negara kita ini untuk satu berhubungan antara satu sama lain. Saya bersetuju bahawa dalam hal ini juga orang-orang politik harus memainkan peranan untuk menunjukkan sesatu contoh yang baik dan tidak manipulate perkara-perkara yang boleh membangkitkan persoalan-persoalan sentimen perkauman ini.


Seharusnya orang-orang politik, saya kira bahawa harus memberikan fakta yang betul kepada masyarakat kita khususnya kepada anak-anak muda generasi kita ini. Saya tunjuk contoh dalam isu perhimpunan pelajar-pelajar UiTM baru-baru ini bukan sahaja di Selangor tetapi di mana-mana. Hanya atas isu kononnya kenyataan daripada Yang Amat Berhormat Menteri Besar Selangor mencadangkan supaya 10% perlu diberikan tempat pelajar UiTM kepada non Malay kepada bukan bumiputera. Lalu dianggap itu sebagai satu pengkhianatan kepada institusi yang dibina atas asas untuk kemajuan masa depan anak bangsa Melayu.


Bagi saya bahawa itu hanya bersifat cadangan, dia tidak ada kuasa untuk hendak implement apa yang dia cadang. Akan tetapi pelajar-pelajar saya kira telah dihasut oleh pihak-pihak yang tertentu dan saya percaya bahawa ada kepentingan-kepentingan politik oleh kepentingan- kepentingan politik parti pemerintah. Seolah-olahnya bahawa kita hendak menghapuskan institusi dan juga kepentingan-kepentingan kepada bangsa Melayu. Padahal faktanya Yang Berhormat, kerajaan sendiri telah memberikan 10% kedudukan penempatan pelajar bukan bumiputera kepada MRSM dan matrikulasi. MRSM dan matrikulasi memang asas penubuhannya ialah untuk kepentingan masyarakat, pelajar-pelajar bumiputera dalam bidang sains.


Biasiswa umpamanya yang disebut di Dewan ini yang sebelum itu di bawah JPA 90%, 95% adalah diberikan kepada bumiputera dan akhirnya tinggal 55%. Kenapa ini tidak diberikan fakta yang betul? Saya bukan hendak mengatakan bahawa soal kita harus.... ataupun kita hendak menafikan hak yang bukan bumiputera sebenarnya…. Tetapi saya hendak katakan di sini fakta yang tidak berikan kepada pelajar-pelajar kita. Jadi saya hendak sebutnya bahawa pemimpin- pemimpin UMNO sendiri yang telah mengorbankan kepentingan bangsa Melayu dalam negara
kita ini...


(Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat] menyampuk: Tidak sokonglah? [Dewan riuh]) Saya cabar kepada Kerajaan Barisan Nasional ini… (Datuk Wira Ahmad Hamzah [Jasin]: Ha, PAS sokong, eloklah tu!) Saya cabar, kalau Kerajaan Barisan Nasional mengatakan bahawa kenyataan Menteri Besar Selangor itu satu kenyataan yang mengkhianati bangsa Melayu, adakah sekarang ini Kerajaan Barisan Nasional hendak tarik balik peruntukan 10% dalam MRSM dan juga matrikulasi?


(Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol] mencelah: Itu lain.) Nampak ini? Tidak berani! (Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: MRSM lain!) Apa lainnya? (Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Lain.) Kalau bercakap soal kepentingan Melayu! (Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Itu universiti.) Saya katakan kalau bercakap soal kepentingan Melayu. (Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat] menambah: Cadangan itu sendiri membuktikan bahawa itu memang satu pengkhianatan sebenarnya.) Soalnya sekarang ini, kalau dianggap bahawa apa yang dicadangkan oleh Yang Amat Berhormat Menteri Selangor itu satu pengkhianatan kepada...


(Tuan Haji Mohd. Nor bin Othman [Hulu Terengganu] membantah: Tuan Yang di-Pertua, ini floor saya. Dato’ Ismail Kasim [Arau] mencelah: Yang berbaris di hadapan Parlimen itu arahan siapa? [Dewan gamat]. Tuan Yang di-Pertua membetulkan: Ahli-ahli Yang Berhormat Pokok Sena, Arau dan Hulu Terengganu, tolong duduk sekejap. Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: [Bercakap tanpa pembesar suara]. Tuan Yang di-Pertua mengeluh: Yang Berhormat Pokok Sena! Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: [Menyampuk] Dato’ Ismail Kasim [Arau]: [Menyampuk]. Akhirnya, kata Tuan Yang di-Pertua: Sudahlah, Ahli-ahli Yang Berhormat. Sudahlah! Yang Berhormat Pokok Sena, sudahlah!)


Sekian catatan santai dari Parlimen Malaysia untuk kali ini, wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Ogos24, 08. KL-P.Pauh.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails