Wednesday, August 27, 2008

DNA: Ada Udang Di Sebalik Batu? Puan Fong Po Kuan



Ibnu Hasyim:
Catatan Santai Dari P
arlimen


DNA hebuh kini diperkatakan! Maka dipersembahkan di sini sebahagian dari soal jawab di Dewan Rakyat Parlimen ke 12 Penggal Pertama, Mesyuarat Ke 3 Bil 40, Selasa 26 Ogos 2008, mengenai RANG UNDANG-UNDANG IDENTIFIKASI ASID DEOKSIRIBONUKLEIK (DNA) 2008, Bacaan Kali Yang Kedua dan Ketiga.


Puan Fong Po Kuan Ahli Parlimen Batu Gajah berucap:


Tuan Yang di-Pertua, saya bangun untuk membangkitkan Peraturan Mesyuarat 15. Saya ingin tahu apakah sebab Rang Undang-undang DNA ini diutamakan, didahulukan dan perlu dibaca kali kedua dalam keadaan tergesa-gesa. Apabila rang undang-undang universiti dan kolej telah diberi kepada Ahli-ahli Parlimen, dibentangkan dalam dewan ini pada bulan Julai yang lalu. Rang Undang-undang DNA ini baru minggu lepas 18 Ogos yang lalu. Jadi apakah kerajaan ada mempunyai apa-apa niat jahat, ada udang di sebalik batu ingin mempercepatkan rang undang-undang ini. Kita perlu ambil masa untuk konsultasi. Mengapa tergesa-gesa? Kita ada Jawatankuasa Hak Asasi Manusia daripada Majlis Peguam. Mereka hendak beri input. Jadi saya pohon apakah sebab, mengapa tergesa-gesa untuk membahaskan, mempercepatkan rang undang-undang ini?


(Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee] menjawab: Baik, terima kasih Yang Berhormat. Saya ucapkan terima kasih atas keprihatinan Yang Berhormat tetapi saya ingin katakan bahawa peraturan mesyuarat kita tidak menghalang untuk kerajaan memberi keutamaan mana-mana bil yang difikirkan oleh kerajaan yang perlu disegerakan. Itu termaktub di dalam peraturan mesyuarat. Jadi Yang Berhormat, kita tidak melanggar mana-mana peraturan mesyuarat dan apa yang berlaku seperti yang dihighlightkan oleh Yang Berhormat adalah tidak salah dari segi peraturan mesyuarat.)


Ya, terima kasih Tuan Yang di-Pertua tapi sekurang-sekurangnya ahli dalam Dewan ini diberi tahu mengapakah kerajaan menggunakan peruntukan dalam peraturan itu? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee] berkata: Cukuplah Yang Berhormat.) Untuk mempercepatkan perbahasan ini? (Dato’ Haji Lilah bin Yassin [Jempol] pula mencelah: Ini urusan kerajaan.) Namun, tidakkah ahli ingin tahu apakah sebab? Mengapa perlu didahulukan, diutamakan? …Padahal kita telah diberi rang undang-undang universiti dan...


(Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee] menjelaskan: Yang Berhormat, Yang Berhormat sudah bertanya dan saya telah pun menjelaskan dari segi peraturan yang itu juga kena terima keputusan kerajaan untuk perkara ini. Yang lain itu boleh Yang Berhormat nanti berucap, masukkan dalam ucapan Yang Berhormat. Terima kasih Yang Berhormat.) [Bercakap tanpa pembesar suara]......Menteri sudi memberi alasan. Saya rasa.... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Tidak perlu berdebat mengenai perkara ini Yang Berhormat.)


... Lebih perlu menghormati Dewan yang mulia ini. Bukan sesuka hati mendahulukan, membelakangkan (Dato’ Haji Lilah bin Yassin [Jempol]: Terpulang kepada kerajaan hendak dulu...) ...Rang undang-undang sesuka hati... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah Yang Berhormat.) [Bercakap tanpa pembesar suara] (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Tidak ada, mana Yang Berhormat hendak pohon menteri untuk beri penjelasan.) [Bercakap tanpa pembesar suara] (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: [Bangun][Menyampuk]) (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Dia hendak bentangkan undang-undang Yang Berhormat. Cukuplah Yang Berhormat.)


Apakah sebab? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah Yang Berhormat, kita kena patuh. Yang Berhormat saya sudah katakan kita tidak salah dari segi peraturan.) [Bercakap tanpa pembesar suara] (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Apa soalnya? Cukuplah Yang Berhormat.) [Bercakap tanpa pembesar suara]... Mengapa menggunakan peruntukan dalam peraturan tersebut. (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: Yang Berhormat, saya hairan...)


Ada udang sebalik batu. (Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: [Menyampuk]) (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: … tidak mengikut peraturan keputusan Tuan Yang di-Pertua telah buat. Ikut peraturan.) [Bangun][Menyampuk] (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah Yang Berhormat.) (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: Setiap kali kita hendak bentangkan undang-undang kena bagi sebab. Ini...) (Tuan Pua Kiam Wee [Petaling Jaya Utara]: Kerana kerajaan kata...) (Tuan Lim Lip Seng [Segambut]: Tuan Yang di-Pertua, Peraturan Mesyuarat 15(2) di mana dia kata kerajaan telah memberitahu setiausaha kenapa usul ini di...)


(Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Ya, beritahu dengan setiausaha, pihak Parlimen memang telah menerima surat daripada Kementerian Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam di bawah Kementerian Dalam Negeri Malaysia untuk rang undang-undang ini didahulukan. Adakah peraturan mesyuarat untuk menghendaki sebab diberikan kepada Ahli-ahli Parlimen. Yang Berhormat we have to accept peraturan mesyuarat mengizinkan.)


Tuan Yang di-Pertua... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Saya tidak perlu berbahas mengenai perkara ini.) Tuan Yang di-Pertua, kita dalam Dewan ini kalau ada peruntukan menyatakan sebagaimana yang baik pada pertimbangan kerajaan dan diberitahu kepada setiausaha. Kalau hendak menghormati, memastikan perjalanan mesyuarat ini dijalankan dengan baik tidak sesuka hati oleh kerajaan membelakangkan, diutamakan untuk tujuan-tujuan tertentu. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, Yang Berhormat baca baik perkara 15(2)...)


Jadi hanya ahli Dewan ini pohon... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: ...urusan kerajaan hendaklah diaturkan mengikut sebagaimana yang baik pada pertimbangan kerajaan.). Tahu! (Tuan Haji Salleh bin Haji Kalbi [Silam]: [Bangun]) (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: You don’t have to, tidak perlu persoalkan perkara ini Yang Berhormat.) Maksudnya ada niat udang di sebalik batulah? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Mungkin juga Yang Berhormat ada niat. Mengapa harus membantah perkara ini? Yang Berhormat, cukuplah Yang Berhormat.) (Dr. Haji Mohd. Puad Zarkashi [Batu Pahat]: [Bangun][Menyampuk]) (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Saya jemput Yang Berhormat Menteri untuk membentangkan.


Tuan Salahuddin Ayub Ahli Parlimen Kubang Kerian menambah:


Tuan Yang di-Pertua, peraturan mesyuarat… (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: Tuan Yang di-Pertua...) (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Ya.. Yang Berhormat.) Dengan hormatnya Tuan Yang di-Pertua, keputusan Tuan Yang di-Pertua keputusan Tuan Yang di-Pertua perkara 99. Adakah Tuan Yang di-Pertua dirunding dan sebagai Speaker tentu... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: 99 mengenai prosedur Yang Berhormat?) Ya! Sebagai speaker adakah Tuan Yang di-Pertua tidak mengambil kira tentang persediaan kami, homework yang kami buat.(Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat.)


Notis yang diberikan terlalu singkat tengah hari semalam. Jadi kita telah bersedia dengan AUKU dengan segala preparation kita. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Itu soal persediaan, Yang Berhormat, soal lain, okey. Persediaan Ahli-ahli Yang Berhormat Barisan Nasional juga ada untuk Rang Undang-undang AUKU tetapi kerajaan memikirkan untuk memberi keutamaan terhadap perkara ini mengikut Perkara 15(2) dan Dewan mengizinkan ianya dilakukan sedemikian, Yang Berhormat.) Tuan Yang di-Pertua, sebagai Speaker ada hak. Jadi saya tidak buat keputusan...(Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Pihak Tuan Yang di-Pertua pun telah mengizinkan, Yang Berhormat.)


Saya menghormati institusi Yang di-Pertua Dewan Rakyat, institusi yang perlu kita hormati. Adakah kerajaan berunding tentang perkara itu? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang di-Pertua Dewan telah mengizinkan mengikut Peraturan 15(2). Terima kasih Yang Berhormat.) Kita merayu bagi pihak Yang Berhormat... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah, Yang Berhormat.) Tuan Speaker kena menghormati juga kami yang membuat persediaan untuk berbahas. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Saya telah jelaskan. Saya sudah dari awal tadi berterima kasih...)


Dua hari adakah munasabah? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah, Yang Berhormat. Ya, saya sudah dari awal tadi berterima kasih atas keprihatinan Yang Berhormat Batu Gajah untuk mengemukakan peraturan mesyuarat tetapi Ahli-ahli Yang Berhormat juga harus akur bahawa kita tidak salah dari segi undang-undang dan pihak Yang di-Pertua telah pun mengizinkan perkara ini mengikut peraturan mesyuarat.)


Tuan Haji Mahfuz bin Omar Ahli Parlimen Pokok Sena juga menambah:


[Bangun] (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat Pokok Sena, cukuplah Yang Berhormat Pokok Sena.) Sekejap, sekejap. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah, Yang Berhormat Pokok Sena.) Saya hendak minta penjelasan, Tuan Yang di-Pertua, bahawa sepatutnya apa yang disebut oleh rakan saya, Yang Berhormat Kubang Kerian tadi bahawa Tuan Yang di-Pertua seharusnya melihat kepentingan Ahli Dewan secara keseluruhan, bukan hanya melihat daripada sebelah pihak kerajaan sahaja yang hendak membentang. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Terima kasih, terima kasih.)


Jadi, kami ini sudah pun diberitahu lebih awal bahawa AUKU yang sepatutnya didahului mengatasi DNA. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukup.). Jadi dalam hal yang seperti ini, sulitlah. Apatah lagi... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah, Yang Berhormat. ...) Taklimat yang diberikan oleh pihak kerajaan oleh Timbalan Ketua Polis Negara hanya memanggil pihak backbenchers tanpa memanggil kami. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, cukuplah, Yang Berhormat. Itu perkara lain, Yang Berhormat. Itu perkara lain.)


Ini menunjukkan bahawa... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, itu tidak berkaitan dengan peraturan. Tidak buat kerja, katalah tidak buat kerja.) (Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Pembangkang boleh minta kalau hendak.) Kerajaan tidak bersedia untuk kongsi maklumat dengan kami. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah Yang Berhormat Pokok Sena). Adakah kementerian ataupun pihak kerajaan sendiri menafikan bahawa kami juga merupakan Ahli Parlimen yang perlu mendapat maklumat.? (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukuplah, Yang Berhormat.)


Jadi sekarang bila taklimat tidak diberikan, tiba-tiba naik dengan segera... (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Itu isu lain, Yang Berhormat, tidak berkaitan.) Ya, betul… (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Taklimat itu isu lain. Cukuplah, Yang Berhormat.) (Dato’ Haji Lilah Yasin [Jempol]: Pembangkang kalau hendak boleh buat, tidak ada masalah. Pembangkang tidak buat kerja.) Bila taklimat tidak diberikan, tiba-tiba dinaikkan segera, maka sulit kepada kami. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, cukuplah. Saya tidak izinkan lagi perbahasan ini.) (Dato’ Seri Syed Hamid Albar hendak berucap: Tuan Yang di-Pertua...)


Tuan Haji Khalid bin Abd. Samad Ahli Parlimen Shah Alam juga menambah:


[Bangun] (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee] menegur: Yang Berhormat Shah Alam, cukup Yang Berhormat Shah Alam.) (Dato’ Ismail bin Kasim [Arau]: Dua Senator PAS yang terlibat itu.) Tuan Yang di-Pertua. (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, saya ambil nota dan prihatin perbahasan dan juga ucapan yang telah Ahli-ahli Yang Berhormat kemukakan tetapi saya ingin katakan bahawa kita tidak salah dari segi peraturan. Saya tidak inginkan agar perbahasan ini dilanjutkan dengan isu ini. Itu sahaja. Terima kasih Yang Berhormat.) Tuan Yang di-Pertua…


(Menteri Keselamatan Dalam Negeri [Dato’ Seri Syed Hamid Albar]: Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadangkan iaitu bahawa Rang Undang-undang bernama suatu Akta Identifikasi Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008 dibacakan kali yang kedua sekarang.) (Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Sila, Yang Berhormat.) (Dato’ Seri Syed Hamid Albar: Tuan Yang di-Pertua, rang undang-undang ini diwujudkan bertujuan untuk penubuhan Bank Data DNA Forensik Malaysia, mengambil dan menyimpan...)


(Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena] pula menyampuk: Bank Simpanan Nasional..) (Dato’ Seri Syed Hamid Albar meneruskan: Menganalisa sampel DNA dan menggunakannya untuk tujuan kemanusiaan. Orang-orang yang tidak tahu peraturan itu bercakap macam apa entah.) Bagi tujuan kemanusiaan Barisan Nasional. Mana boleh.. (Dato’ Seri Syed Hamid Albar meneruskan ucapan: Profil DNA atau apa-apa maklumat yang disimpan di dalam Bank Data DNA..) (Seorang Ahli lain menyampuk: Yang Berhormat Shah Alam diamlah, Yang Berhormat Shah Alam.)


Sekian catatan santai sedutan dari Parlimen Malaysia untuk kali ini, wallahu ‘aklam. Isya Allah bersambung.


Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Ogos27, 08. KL-P.Pauh.

.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails