Sunday, April 13, 2008

Isytihar Peluk Islam: Group Univ UK Sokong MACMA

BY ASYOK KUMAR


KERAMAT PERMAI 13 April – Group Universiti Ulu Klang menyokong penuh kenyataan Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) yang membantah langkah kerajaan memperkenalkan satu peraturan mewajibkan mereka yang mahu memeluk Islam mengisytiharkan perkara itu secara terbuka. Demikian kenyataan yang dibuat oleh Presidennya Dr Mohd Hasyim semasa di temuramah di suatu Majlis Makan Malam di sini malam tadi.

Beliau mengulas kenyataan Naib Presiden MACMA, Mohd. Ridhuan Tee Abdullah yang berpendapat langkah kerajaan itu tidak akan menyelesaikan masalah, sebaliknya hanya akan membantutkan usaha dakwah untuk menarik minat lebih ramai orang bukan Islam menganut Islam. Menurut Ridhuan banyak pihak tidak sedar bahawa bebanan serta tekanan menjadi saudara baru terutama di peringkat awal adalah amat hebat kerana kebanyakan keluarga tidak merestui mereka menganut Islam.

MACMA sendiri pernah menerima aduan yang mana hidup saudara-saudara baru tertekan selepas memberitahu status keislaman mereka pada keluarga masing-masing. Hal ini merupakan satu keadaan yang amat malang dan yang lebih malang lagi ada antaranya keluar dari Islam dan menganut agama asal. Keluarga mereka sanggup buat apa sahaja asalkan anak mereka itu kembali murtad, menurut Ridhuan lagi.

Dr Mohd Hasyim mengulas keputusan kerajaan memperkenalkan satu peraturan baru mewajibkan mereka yang ingin memeluk agama Islam mengisytiharkan perkara itu secara terbuka bagi mengelak masalah di kemudian hari. Dalam pada itu, beliau kesal dengan tindakan kerajaan yang tidak merujuk dengan mana-nama persatuan seperti MACMA sebelum memperkenalkan apa jua peraturan berkaitan saudara baru.

“Pengalaman MACMA dan ahli-ahli yang memeluk Islam perlu diambil kira dan dirujuk. Kebanyakan mereka yang ingin memeluk Islam biasanya akan mendapat tentangan dari keluarga. Apakah ini akan menyusahkan atau melewatkan pengislaman seseorang? Apakah peraturan yang sama juga akan dilaksanakan kepada seseorang Islam yang ingin menukar agama?” Tanya Dr Mohd Hasyim.

“Bagaimana pula dengan mereka yang memeluk Islam dalam tempoh sehari atau seminggu dan mereka terpaksa memberitahu keluarga dalam tempoh terdekat. Adakah dalam tempoh ini mereka mempunyai satu kekuatan yang mampu menahan tentangan daripada keluarga masing-masing? Kita perlu akui sifat prejudis yang tinggi pada keluarga bukan Islam terhadap anak-anak yang memeluk Islam di Malaysia. Ini adalah fakta..”

Ketika diberitahu tujuan kerajaan adalah untuk mengelakkan perkara berbangkit, beliau berkata, “Perkara itu tidak seharusnya timbul kerana saudara baru mempunyai dokumen-dokumen sebagai bukti keislamannya. Jika tidak ada dokumen mayat mereka akan diserahkan kepada keluarga asal untuk diuruskan seperti kes Nyonya Tahir. Janganlah disebabkan timbul satu dua kes, kerajaan terburu-buru memperkenalkan peraturan ini, Kerana seekor dua nyamuk, kelambu yang dibakar!'' tambah beliau.

2 comments:

Anonymous said...

tuan!

saya nak daftar ahli masuk unversiti ulu kelang boleh?

saya mmg tak pernah masuk U. u turn pernah la..

Ibnu Hasyim said...

Bila bumilangit bertepuk...

Kami bersetuju untuk bincangkan keahlian tuan., sila kirim maklumat ringkas mengenai diri tuan.
Terima kasih.

S/usaha.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails