Saturday, November 11, 2023

Kurang ajar Israel/AS. Gaza, Indo ke depan..

 

Hospital Rumah Sakit Indonesia di Bandar Gaza adalah antara hospital yang mungkin terpaksa hentikan operasi akibat perang Israel-Palestin. - Foto AFP

Hospital Indonesia di Gaza jadi pusat pengumpulan mayat terbesar

GAZA: Hospital Indonesia di Gaza menjadi pusat pengumpulan mayat terbesar selepas lebih 9,000 mangsa terkorban di wilayah itu, 3,760 daripadanya kanak-kanak.

Jumlah penduduk Gaza yang cedera akibat dua serangan besar-besaran rejim Zionis Israel di kem pelarian Jabalia melebihi 50 kali kapasiti hospital itu, dan diburukkan lagi dengan keputusan bekalan ubat-ubatan dan minyak.

Hospital Indonesia, satu-satunya hospital yang masih beroperasi di utara Gaza, kini menjadi pusat pengumpulan mayat yang terbesar, lapor agensi berita Al-Jazeera.

Menurut kenyataan Kementerian Kesihatan Palestin, pihak pengurusan hospital itu terpaksa mengambil keputusan yang sukar iaitu menutup penjana kuasa utama susulan kekurangan bahan api yang kritikal.

Ia kini terpaksa bergantung kepada penjana kuasa kecil untuk memastikan Unit Rawatan Rapi (ICU) terus beroperasi.

Pemerhatian wartawan Al-Jazeera mendapati pengurusan hospital itu terpaksa mengumumkan pemberhentian operasi pada bila-bila masa sahaja, sekali gus menjadikan hospital berkenaan sebuah rumah mayat terbesar. 

Akibat serangan di kem pelarian Jabalia, Kementerian Kesihatan melaporkan lebih 50 nyawa terkorban, dengan sejumlah besar membabitkan wanita dan kanak-kanak.

Berdasarkan data Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), kawasan kem itu hanya berkeluasan 0.5 batu persegi, dan menempatkan sekitar 116,000 pelarian berdaftar.

Ketua Kemanusiaan PBB, Martin Griffith, mengecam serangan ke atas hospital itu selepas mengadakan lawatan dua hari ke Israel dan kawasan Palestin yang dijajah.

"Serangan ini adalah malapetaka terbaharu untuk menghapuskan penduduk Gaza, di mana konflik memasuki fasa yang lebih menakutkan, dan akan mewujudkan lebih banyak akibat yang teruk untuk kemanusiaan," katanya.

Griffiths berkata, dunia seolah-olah tidak boleh atau sengaja tidak mahu bertindak, dan menegaskan serangan mesti dihentikan serta-merta.

Makluman terkini Kementerian Kesihatan Gaza ketika sidang akhbar di hadapan Hospital Al Shiffa mengesahkan 256 orang awam terbunuh dalam serangan udara terbaharu Israel di Jabalia.

Hospital itu menerima 2,600 laporan orang hilang, termasuk 1,150 kanak-kanak hilang atau tertimbus di bawah runtuhan manakala 135 kakitangan perubatan terbunuh, dan 25 ambulans musnah.

Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan, digesa campur tangan untuk melindungi Hospital Persahabatan Turki kerana ia satu-satunya hospital yang masih beroperasi untuk pesakit kanser di Gaza, manakala 16 hospital dan 32 kemudahan penjagaan perubatan tidak lagi beroperasi di Gaza. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu Hasyim:Kurang ajar Israel/AS.  Gaza, Indo ke depan..

Lihat komen ini..

(i) Ini sebuah komen dalam weblog ini..

[Indonesia lebih maju ke depan dalam perang Isreal - Palestine dng menghantar kapal hospital belajar ke Laut Gaza untuk merawat mangsa genosid Isreal...

Malaysia di bawah kerajaan anak anak papa lansung tidak membantu dari meterial spiritual...

Kerajaan anak anak papa lebih cakap Dari bertindak... Cakap beegegatr gegar sambil garu telo labuh anak anak papa

Kikikiki..]

Tapi, ahli PAS/PN boleh belajar ilmu politik Islam melalui pengajian, ceramah, penulisan dan praktikal tindakan Presiden PAS. Puak-puak DAPmadani dan baruanya tahu apa mengenai politk Islam?


Ini contoh tulisan Presiden PAS. Israel: Zionis makhluk perosak alam. DAPmadani berani kritik Israel/AS?

(ii) Politik Islam sekarang sedang berdepan dengan pengganas AS/Israel. Setakat ini hanya HAMAS dan kumpulan sealirannya, pejuang hak asasi manusia berbagai agama & bangsa yang menyokong keadilan, terus gelisahkan   AS/Israel bangsat itu.

Apabila Islam terus ditekan dan ditindas keterlaluan, ertinya keadilan akan terserlah dan Islam akan terus bangkit mencabar lawan. Giliran Islam akan bangun kembali membawa kemakmuran dan ketenangan, wakaupun kadang-kadang terpaksa melonjak dengan kekerasan.


Di Melaka, T/Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Ustaz Mohd Hafez Sabri menyarankan agar ibu bapa PASTI dapat memastikan sekurang-kurangnya seorang anak menceburi bidang agama.

Bagaimana pula untuk melahiikan  anak-anak jadi pejuang agama Allah?

Lihat video ini hingga selesai, insya Allah!
Surau Al Falah P9 Putrajaya B.Islam 1601 8010 0013 40 Follow Khalifah Untuk Semua Tiktok https://bit.ly/2IaJbCf Facebook ...
YouTube · Khalifah Untuk Semua · 3 hari yang lalu
Tiada: Syahid ‎| Cari dengan: Syahid


PUTERA Mohammed bin Salman berjalan beriringan dengan Presiden Indonesia, Joko Widodo di Riyah, Arab Saudi. - AFP

Di Riyadh, Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman mengulangi sokongan negara itu untuk mencapai penyelesaian kekal kepada perjuangan rakyat Palestin.

Tekad itu disuarakan beliau sewaktu berucap pada majlis pembukaan Sidang Kemuncak GCC-ASEAN di Riyadh semalam.

Benarkah? Apa peranan Presiden Indonesia, Joko Widodo di Riyadh itu?

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. 

Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails