Sunday, June 17, 2001

Pemanasan global di Greenland. & pemanasan politik M'sia.

 

Tapak padang lokasi kajian di Greenland. (Foto a hingga c) Glasier Mittivakkat di SE-Greenland; (a) peralihan daripada salji ke permukaan ais; (b) permukaan glasier, dan (c) paparan jarak dekat permukaan ais. (d–g) Langjökull, Iceland, (d) seperti yang dilihat dari Kaldadalsvegur (FOTO: Johann Dréo, CC BY-SA 3.0); (e) permukaan glasier Langjökull; dan jarak dekat (f) salji dan (g) permukaan ais. Bar skala dalam c, f, dan g mewakili 10 sentimeter. (FOTO: Astrobiology.com) 

1. ‘Makhluk halus’ cetus pemanasan global 

Terdapat lebih banyak 'benda bernyawa' di bawah glasier di Greenland dan ada antaranya sedang giat mencairkannya dengan cepat. (FOTO)


Tidak ada tumbuhan, dan hanya sedikit haiwan, dengan manusia jarang datang ke situ. Glasier besar di Greenland telah lama dianggap sebagai tidak lebih sekadar gurun ais yang dibina lapisan ais bersaiz gergasi, lokasi di mana kehidupan normal hampir tiada.

Namun sekarang, nampaknya tanggapan itu ternyata salah. Sebenarnya, terdapat lebih banyak kehidupan dan hidupan di glasier daripada apa yang kita sangka selama ini.

Diketuai Prof Alexandre Anesio, sekumpulan penyelidik dari Jabatan Sains Alam Sekitar di Universiti Aarhus, Denmark telah mendapati bahawa glasier tersebut dipenuhi dengan beribu-ribu hidupan. 

Hasil kajian itu mendapati gurun ais Greenland dipenuhi dengan kehidupan, baik di permukaan mahupun di bawahnya. 

Terdapat organisme mikroskopik atau ‘makhluk’ bersaiz sangat kecil atau halus yang sehingga baru-baru ini ketika kaji selidik tersebut dilaksanakan, ilmu pengetahuan sains dan teknologi tidak pernah tahu akan kewujudannya. 

Malah kini, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa makhluk kecil itu mewarnai ais dan menjadikannya lebih cepat cair.

Ia hadir dalam bentuk mikrob yang telah menyesuaikan diri dengan hidupan di atas ais berkenaan – bukan hanya satu atau dua spesies, tetapi beberapa ribu spesies yang berbeza.

“Satu lopak kecil air cair pada glasier dengan mudah boleh mempunyai 4,000 spesies berbeza yang tinggal di dalamnya. 

“Mereka hidup pada bakteria, alga, virus dan kulat mikroskopik. Ia adalah keseluruhan ekosistem yang tidak pernah kita ketahui wujud sehingga baru-baru ini.

“Oleh itu, ia mungkin tidak mengejutkan bahawa kehidupan juga hidup subur di glasier. Lagipun ada sumber matahari, oksigen dan air,” katanya.

Namun begitu, sehingga hasil kajian ini didapati, penyelidik percaya bahawa ais mempunyai terlalu sedikit khasiat untuk mengekalkan kehidupan di situ. 

“Namun, mereka (penyelidik) salah. Masih ada khasiat (untuk kehidupan) tetapi hanya dalam kuantiti yang sangat kecil,” tegas Anesio. 

Alga yang mewarnai ais kelihatan seperti ini di bawah mikroskop, mikroorganisma panjang yang melindungi diri mereka daripada sinaran matahari dengan lapisan pigmen gelap. (FOTO: Alexandre Anesio)

Alga hitam

Salah satu mikroorganisma di atas ais yang kebanyakan masa penyelidik habiskan untuk menyiasat ialah alga hitam kecil. 

Alga tumbuh di atas ais dan menjadikannya hitam. Terdapat sebab mengapa alga hitam begitu menarik bagi penyelidik yang mengkaji permukaan ais.

“Apabila ais menjadi gelap, ia menjadi lebih sukar untuk memantulkan cahaya matahari. Sebaliknya, haba daripada sinaran matahari diserap oleh ais, yang mula mencair. Semakin banyak ais mencair, semakin panas suhu di bumi. Oleh itu, alga memainkan peranan peranan penting dalam pemanasan global,” ujarnya.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kawasan ais yang lebih besar telah dicemari oleh alga, menjadikan ais cair lebih cepat dan menurut  Anesio, alga meningkatkan pencairan ais sebanyak kira-kira 20 peratus.

Alga di atas ais juga wujud sebelum manusia menjadikan punca pemanasan global melalui perindustrian. 

Walau bagaimanapun, perubahan iklim bermakna musim bunga tiba lebih awal di Artik dan akibatnya alga mempunyai musim yang lebih panjang untuk tumbuh dan merebak.

Alga itu merebak lebih sedikit setiap tahun. Apabila saya pergi ke Greenland, saya kini melihat kawasan yang luas di mana ais benar-benar gelap kerana ‘penaklukan’ alga berkenaan,” katanya. 

Prof Alexandre Anesio mengetuai pasukan penyelidik yang membuat kajian terhadap hidupan bersaiz halus di Greenland.

Virus serang, makan bakteria

Anesio dan kumpulan penyelidiknya menghabiskan banyak masa memfokus terhadap alga hitam kerana mereka cuba untuk mengetahui sama ada pertumbuhan mikrob boleh diperlahankan.

Disebabkan keseimbangan dalam kebanyakan ekosistem wujud adalah hasil interaksi pelbagai  jenis organisme yang mengawal satu sama lain, jadi kaji selidik ini cuba mencari jawapan lebih lanjut tentang hubungan antara mikrob yang berbeza.

“Pelbagai mikroorganisma yang hidup dalam ais memberi kesan antara satu sama lain. Ada yang meninggalkan pemakanan yang menyebabkan mikroorganisma lain hidup. 

“Zarah virus kecil menyerang dan memakan bakteria. Kami percaya bahawa sesetengah spora kulat boleh memakan alga hitam. Fakta inilah yang kami cari,” katanya. 

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa, walaupun mereka mencari jalan untuk mengekang pertumbuhan alga, ia tidak akan menyelesaikan perubahan iklim, walaupun ia mungkin boleh memperlahankan prosesnya.

“Pertumbuhan alga adalah akibat daripada kita (manusia) telah  melepaskan terlalu banyak gas rumah hijau ke atmosfera. Di sinilah masalah itu mesti diselesaikan. Kita perlu memberi tumpuan kepada memperlahankan pelepasan gas rumah hijau yang disebabkan oleh manusia seperti kita,” tegas Anesio.

Kenapa alga hanya hitam di ais?

Alga ditemui hampir di mana-mana, di lautan, tasik, di atas pokok dan batu, dan juga sebagai spora kecil di udara. 

Kebanyakan alga berwarna kehijauan. Seperti tumbuhan dan pokok, ia berwarna hijau kerana kandungan klorofil dan molekul yang membolehkan mereka berfotosintesis. Namun,  ia berbeza untuk alga hitam.

“Bagi alga hidup di atas ais yang sentiasa dihujani sinaran cahaya matahari, jadi bagi melindungi diri mereka, pigmen hitam dihasilkan dengan banyak.

“Ia sebenarnya pigmen yang sama seperti dalam teh hitam. Pigmen membentuk lapisan pelindung di luar alga dan melindungi molekul klorofil daripada bahaya sinaran matahari,” terang Anesio. 

Menurutnya, apabila pigmen menyerap sinar matahari, ia menghasilkan haba dan haba inilah yang membuatkan ais di sekeliling alga cair.

“Ini sebenarnya memberi manfaat kepada alga. Mereka memerlukan air dan mikronutrien daripada ais untuk hidup. Dan mereka hanya boleh menggunakan air apabila ais itu cair,” katanya. 

Ais di Greenland bertukar menjadi warna ungu disebabkan oleh alga hitam.

Hidupan angkasa lepas

Penyelidikan Anesio dan kumpulan penyelidiknya ini turu menarik minat Agensi Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) yang  juga mengikuti hasil penyelidikannya dengan teliti sebagai rujukan kajian tentang kehidupan di angkasa lepas.

“NASA telah menghubungi pihak kami beberapa kali kerana kami bekerja dengan kehidupan yang tinggal di salah satu tempat paling tidak mesra kehidupan di muka bumi (Greenland). 

“Jika hidupan hidup subur di atas dan di bawah ais, terdapat kebarangkalian bahawa kami juga akan menemui kehidupan di dalam ais di planet Marikh, Musytari dan Zuhal sebagai contoh,” katanya.

Sebelum menghantar penjelajahan kapal angkasa Perseverance (dari 30 Julai 2020 hingga 18 Feb 2021) ke Marikh, NASA telah menjemput Anesio untuk mesyuarat bersama pihaknya.

“Mereka bimbang rover (alatan khas yang dihantar ke Marikh) akan membawa bersamanya mikrob dari bumi. Mikrob yang mungkin dapat bertahan di Marikh dan mencemarkan sampel yang akan mereka ambil dari Marikh. 

“Jadi, pihak NASA  ingin tahu dalam keadaan apa kehidupan di Marikh boleh bertahan. Apakah adakah had untuk hidup di sana?

“NASA begitu berminat dengan penyelidikan kehidupan di dalam ais kerana kami tidak menemui air dalam bentuk cecair di mana-mana planet lain dalam sistem suria. Belum lagi. Tetapi kami telah menemui banyak ais,” jelas Anesio.

Walau bagaimanapun, ujarnya lagi, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa terdapat lautan berair di bawah permukaan beku di bulan Zuhal (dikenali sebagai Enceladus ) dan di bulan Musytari (iaitu Europa).

“Justeru salah satu keperluan hidup, seperti yang kita ketahui adalah air. Oleh itu, NASA dan agensi angkasa lepas lain sangat berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang jenis kehidupan yang boleh hidup di atas dan di bawah ais di angkasa lepas,” tegasnya. 

Ini kerana menurut Anesio, organisme yang boleh hidup di Greenland mungkin adalah hidupan yang bakal ditemui hidup di dalam ais di Enceladus dan Europa.

“Seperti kami, NASA sangat berminat dengan cara mikroorganisma berfungsi di dalam lapisan  ais berfungsi. Berapa banyak nutrisi yang mereka perlukan? 

“Apakah jenis pemakanannya? Dan bagaimana ekosistem mereka adalah sebahagian daripadanya yang berfungsi? Ini adalah soalan yang kami harap dapat berikan jawapan pada masa hadapan,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/5/2023  


2. Ramasamy serlah prejudis terhadap Islam dan Melayu 


PAS menganggap kenyataan Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P.Ramasamy bertajuk ‘Ramasamy: K’jaan perlu strategi lain bagi tangani PAS’ seperti disiarkan baru-baru ini agak melucukan, dangkal, malah cacat dari banyak segi.  

Pertama, selain memperakui kegagalan berterusan Putrajaya dalam memenangi kepercayaan rakyat sejak membentuk kerajaan pada tahun lepas, ia juga merupakan satu percubaan lemah untuk menjadikan PAS sebagai kambing hitam atas kegagalan itu.

Tindak-tanduk, kenyataan dan dasar kerajaan yang caca-merba, bercelaru, saling bercanggahan, selain kegagalan Kerajaan Pakatan Harapan – Barisan Nasional menunaikan janji-janji yang pernah dibuatnya sebelum ini adalah punca utama kepada kemerosotan pengaruh dan imejnya di mata rakyat dan tidak sekali-kali mempunyai sebarang kaitan dengan PAS atau kecenderungan orang Melayu menyokong PAS. 

Momok ‘cakap tak serupa bikin’ yang meniti dari mulut ke mulut rakyat hari ini berkaitan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah manifestasi kegagalan itu dan sebagai pembangkang PAS tidak campur tangan atau bertanggungjawab ke atas momokan tersebut. 

Justeru, daripada menjadikan PAS kambing hitam atau kesedaran agama dalam kalangan orang Melayu sebagai musuh perpaduan, adalah lebih berfaedah dan jujur sekiranya Ramasamy bercakap secara berterus terang kepada kerajaan yang disertai partinya supaya memperbaiki diri dengan dasar dan sikap yang lebih layak bagi sebuah kerajaan yang dikatakan berwibawa. 

Kenyataan-kenyataan berani Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim khasnya yang mengkritik keterlanjuran dan kesilapan kerajaan dalam banyak isu adalah contoh yang baik berhubung sikap seorang penyokong yang jujur dan berhemah bagi menangani masalah dan kecamuk yang dihadapi oleh kerajaan secara dalaman. 

Barangkali Ramasamy harus mencontohi YB Pasir Gudang dan tidak bertindak menyorok sampah dalaman kerajaan dengan menjadikan pihak lain sebagai sasaran.

Sebagai sebuah parti yang terlibat dalam politik negara sejak sebelum Merdeka lagi, PAS amat maklum dan insaf mengenai kepentingan perpaduan dalam kalangan rakyat negara kita yang berbilang kaum dan agama.  

Sejarah membuktikan ketika negara terjerumus dalam konflik kaum yang paling buruk pun sebelum ini, negeri-negeri yang merupakan kubu kuat PAS terus aman tenteram dari segi perpaduan dan keselamatan antara kaum. 

Namun perkara yang sama tidak boleh dikatakan benar bagi negeri-negeri yang kini dianggap sebagai kubu kerajaan. 

Untuk makluman Ramasamy, hal keadaan ini berlaku bukan sahaja disebabkan oleh ajaran Islam yang sentiasa terbuka kepada kepelbagaian sebagai tanda kebesaran dan keadilan Tuhan, tetapi juga merupakan manifestasi budaya orang Melayu yang sederhana dan sentiasa bertolak-ansur terhadap semua pihak, termasuk mereka yang berlainan kaum atau agama. 

Tanpa perlu berhujah terlalu panjang, kehidupan masyarakat berbilang kaum yang aman di Kelantan, Terengganu dan Kedah adalah bukti hidup dan kekal akan hakikat itu. 

Dalam pada itu, kenyataan beliau yang seolah-olah menisbahkan kesedaran beragama orang Melayu sebagai halangan kepada perpaduan masyarakat bukan sahaja cacat dan cela, malah berlawanan dengan realiti yang wujud dan diketahui umum. 

Kesedaran dan amalan beragamalah yang sentiasa menjadi tunjang dan teras kepada keharmonian dan kesejahteraan hidup bermasyarakat, bukan sebaliknya seperti yang cuba beliau isyaratkan. 

Di sini jelas bahawa beliau tidak dapat menyembunyikan prejudisnya yang tebal terhadap Islam sebagai agama dan juga orang Melayu sebagai kelompok kaum majoriti di negara ini.

Perlu juga ditegaskan bahawa ini bukanlah kali pertama beliau mempamerkan belangnya itu kepada rakyat dan negara. 

TAKIYUDDIN HASSAN 
Setiausaha Agung PAS 
Bertarikh: 22 Mei 2023 – HARAKAHDAILY 22/5/2023   


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pemanasan global di Greenland. & pemanasan politik M'sia.

Prejudis terhadap Islam dan Melayu di Malaysia adalah suatu pemanasan dalam politik negara ini. Puak-puak perkauman anti Islam dan Melayu pengimport ideologi komunis terus memanaskan suasana. 

Blog ini bersetuju dengan Naib Presiden PAS Malaysia, Datuk Idris Ahmad. Soal mahu menjatuhkan kerajaan mesti dibuat melalui demokrasi, dengan berlunaskan undang-undang.

“Perlu ingat, cara demokrasi yang betul bukanlah dengan mengajak hadirin memegang senjata, tetapi dengan cara pilihan raya,” tegas beliau.

Yang penting jatuhkan kerajaan melalui demokrasi!


13 comments:

Anonymous said...

“DAP sama sekali tidak pernah meninggalkan agenda Malaysian Malaysia, dan inilah menjadi penyebab tidak ada parti Melayu yang kekal berkawan dengan mereka kecuali Parti Amanah Negara (PAN),” katanya dalam kenyataan, hari ini.

(C&P)

Bang Non sebab nak jadi pm.

Anonymous said...

tok anu kata yg dia nak reshuffle kabinet, dia kata menteri2 yg lembab & bangang akan digugurkan selepas dari prn6n, hehehe dah mengaku gagal dan tak reti dia tak tahu melantik siapa yg cerdik serta tahu mentadbir,
dan biasa nya yg melantik sibangang tu mesti lah lebih bangang dari yang dilantik dan yg mengundi sibangang2 tu dah tentu terlebih bangang lagi ya kan?
dan yang terlebih2 bangang itu tentunya yg menjadi macai serta pelesit bagi pentadbiran yg bangang tersebut.

Menurut pakar2 hal ehwal pentadbiran negara bahwa mereka yg bangang yg berada dalam kabinet tok anu adalah seperti yg tersenarai berikut:
1. perdana menteri.
2. timbalan pm.
3. menteri kewangan.
4. menteri penerangan.
5. presiden parti pandapig
6. setiausaha agung dapigs
7.. menteri ekonomi
8. menteri pertahanan
9. si din ayub
10. seluruh menteri dari dapigs.
11. seluruh menteri dari dapigs.
12. seluruh menteri dari umdapigs.
13. seluruh menteri dari pkr.
14 seluruh timbalan menteri dari parti2 umdap, dan gabungan phancing.
15. seluruh timbalan menteri dari dapigs.
16. dan beberapa lagi.

Jadi mereka yg tersenarai tu semuanya mesti digugurkan dan dinyahkan dari kabinet supaya dapat dirawat kecelaruan akibat dari "kebijakan" yg bangang yg telah dilakukan dalam menjalankan tugas2 yg digalas oleh mereka tersebut.

selamat reshuffle, dan mudah2an kerajaan baru bakal mentadbir negara selepas dari prn6n nanti.

Anonymous said...

Jom sokong PAS. Parti yang jaga dunia dan akhirat. Ternyata mapan dan mampan.

Jom tolak madani. Kerajaan jelik. Guna istilah madani. Madani dunia aqidah hancur. Bawa band promote lgbt. Bawa perasuah dalam pentadbiran.

Anonymous said...

Sejak kerajaan madani memerintah, rakyat semakin sempit. Harga makanan meningkat. Harga ayam berganda naik. Harga bawang sayur sayuran naik terlalu banyak. Keluarga yang besar terpaksa catu makanan.

Kerajaan madani hanya pentingkan sekolah cina. Beri bantuan sekolah swasta cina, sedangkan sekolah tahfiz dibiarkan.

Kerajaan lantik pemimpin kitar semula. Parti bertelagah. Umno dengan dapig bermusuh dalam lipatan. Pura pura baik. Dua dua berebut jawatan. Dua dua mahukan jawatan timbalan perdana menteri.

Pkr adalah serpihan umno. Bolehkah mereka bekerjasama. Adakah tidak timbul iri hati. Serpihan jadi tunggak. Umno pulak jadi parti merengek.

Anonymous said...

Jangan percaya kerajaan madani. Pandai bermuka muka. Luaran nampak aman, dalaman bergolak. Komunis dapig malaysian malaysia. No Islam no bumiputera. UMNo ketuanan melayu, tapi ketuanan pimpinan. Pkr no stand. Komunis dapig wish through pkr.

Tak mampu pkr bendung kemahuan komunis dapig. Tak mampu umno bantah komunis dapig. Islam jadi musuh buat komunis dapig. Islam jadi mainan pkr dan UMNo. Mana mungkin aman. Jadi masing masing buat muka innocent.

Pan belaan komunis dapig. Angguk angguk setiap wish komunis dapig.

Anonymous said...


Barua VS Barua sudah melibatkan anak cucu ... Haah tepokkkk ramai ramai.... Tak dapat Apak anak pin jadi lahh.. kikikiki

Lingkup kan semua barua barua DAP@ LeeKwanYew PRN Jun 2023 kali ini

Mahathir saman Anwar, Anwar gigit anak Mahathir... Barua barua DAP@LeeKwanYew gaduh dah mola libat kan anak anak pulak... Yeehaaa..!!!

Haah barua barua sekelian ... haah gaduh jangantak gaduh..!! kah kah kah

Haaaaah tepokkkk .. Tun Daim Dan anak Mahathir mungkin ditahan Dan di soal siasat SPRM..!!

Barua versus barua is begin now....!!

Yang pelik nya sekor babi pun tak terlibat. Asal babi lepas... Asal babi jer lepas ..!!

INI LAH Bahana bila 22 tahun 22 Bulan kau bela babi babi sebagai kroni.. babi terlepas si barua anak beranak kena tuduh rasuah. Padan lah muko kau anak beranak ..!!!

Ini baru padan muko kau bila babi kau jadi kan kroni untuk anak cucu... Padan muko dan Fucckkkk you all..!!

Navin Tan kroni kau taikun mata sepet Vincent Tan lepas tanam berkilo pokok ganja anak kau soalsiasat SPRM...

Anak Cino bunuh basikal lajak lepas, tukar anak Cino berjubo dalam kereta pun lepas .Asal babi lepas..!Asal babi je suma lepas.!!

Padan muko kau sial bela lagi la kroni Kartel mata sepet bertuankan Lee Kwan Yew yg melingkupkan balik anak cucu kau..!!

Haah Jommm tepokkk Battle of Barua is Begin Now...!!

Saya ulangggg..!!! Padan muko kau hanatt

Lingkupkan saki Baki barua barua DAP@LeeKwan Yew PRN June 2023 nanti.

Celaka lah kau barua barua sekelian..!! Serve your own fucking right ...!! Fucckkkk You...!!

Asal babi lepas...asal babi aje lepas...!! Fucckkk

Anonymous said...

Mana Pakar Formula Malaysia... Dah masuk gua ka...!?

Ringgit merundum lagi, kali nih dah dekat dengan 4.6rm per 1usd, lebih teruk dari masa krisis ekonomi 1997,

Masa tu nilai dollar adalah tinggi berbanding nilai kebanyakan duit utama dunia dan sangat dominan, sekarang nih nilai dollar adalah lembab dan tidak lagi dominan, dah dibawah sangat dari yen, reminbi, ruble, british pound dan euro,

Mana menteri Formula..

Formula mana..!?

Anonymous said...

Adakah dalaman parti kris tidak bermasalah.
Macam tidak bermasalah, tapi dalaman ada lahar.
Masa bang cik, cuba elak campurtangan kerajaan dalam mahkamah.
Masuk wak, lain pulak jadinya.

Wak tolak pertandingan.
Wak singkir mereka yang mahu kekal prinsip asal umno.
No anwar, no dap.

Team satu sokong anwar sokong dap.
Team dua no anwar no dap.
Team tiga tinggalkan parti yang dah nazak.

Kerusi bertanding ditentukan oleh presiden pkr dan komunis dapig.
Tapi hebohnya macam mereka yang berkuasa.
Masih tinggi ego.
Janji setia atas urusan 47 kes.

Anonymous said...

Jom pakat pakat sokong pas.
Kerajaan madani meminggirkan orang melayu.
PSI sama seperti projek lain.
Hilangkan kampong melayu di pulau pinang.
Kampong nelayan.

Rampas royalti.
Lulus lrt pulau pinang.
Sepatutnya pulangkan royalti.
Majukan kelantan.

Beri bantuan sekolah swasta cina.
Sepatutnya bantu sekolah agama persendirian dan maahad tahfiz.

Lantik menteri dari kalangan yang bermasalah.
Sepatutnya pecat menteri yang bermasalah.
Lantik yang tiada kes mahkamah jadi menteri.

Kerajaan ini bukan kerajaan madani.
Tapi kerajaan korup dan banyak retorik.

Anonymous said...

Selamat kembali ke Malaysia Dr Zakir. Ramai yang merindui kehadiran anda disini. Ada yang mencadangkan RTM saluran perdana agar dapat menyediakan sebuah slot diskusi bersama Dr Zakir dalam membincangkan isu2 berkenaan Islam semasa.

Dikesempatan ini juga penulis ingin mengucapkan TAHNIAH diatas kemenangan bergaya dalam sebuah kes dimahkamah tempatan baru2 ini... tahniah!!!

Anonymous said...

Bendahari UMNO, Datuk Seri Dr Tengku Adnan Tengku Mansor mengingatkan ahli-ahli UMNO untuk sentiasa waspada dengan tingkah pihak lawan yang sentiasa cuba memburuk-burukkan parti dengan menggunakan pelbagai manipulasi dan persepsi negatif.

Katanya, sekarang ini pihak lawan bukan hanya mahu memburuk-burukkan ahli UMNO malah mereka juga cuba untuk mengelirukan rakyat dengan macam-macam perkara termasuklah manipulasi berkaitan agenda perjuangan.

Dalam hal ini, Tengku Adnan memberikan contoh bagaimana manipulasi hiasan dalam Dewan Merdeka sengaja diperbesarkan yang kononnya UMNO sengaja membuang gambar-gambar Presiden-presiden UMNO.

(C&P)

Korang pikiaqlah. UMNO buruk bukan orang memburukkan. Memang pemimpin UMNO buruk. 60 tahun yang sia sia.

Anonymous said...

Lawan tidak memburukkan ahli umno.
Ahli bersih.
Yang korup ialah pimpinan.
Pimpinan khianat ahli.
So pemimpin jangan kambing hitamkan ahli.

Ahli kata no anwar no dap.
Pimpinan kata yes anwar yes dap.

Anonymous said...

Belum pernah dalam sejarah kerajaan sebelum ini menggunakan pelajar sekolah untuk melaris panggung bagi menonton filem termasuk melibatkan genre bibliografi pemimpin.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Mohamed Firdaus Nawi berkata, ‘Anwar, The Untold Story’ bukan satu-satunya filem yang dihasilkan melibatkan pimpinan negara.

Katanya banyak filem berteraskan bibliografi pejuang kemerdekaan dan pimpinan negara dihasilkan, namun tidak melalui cara terdesak supaya dilihat pecah panggung.

(C&P)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails