Thursday, June 01, 2023

Dron tingkatkan ekonomi.. Kaji Sirah-Presiden PAS & DAP lagi..


Kakitangan Aerodyne sedang mengendalikan dron untuk pemeriksaan infrastruktur.

1. Potensi teknologi dron tingkatkan ekonomi Malaysia

ABAD ke-21 sememangnya telah banyak mengubah kehidupan manusia khususnya dari sudut sains dan teknologi (S&T). Malahan kesan yang diakibatkan oleh S&T itu turut terkena lampiasannya dalam aspek sains sosial dan kemanusiaan. 

Perkataan teknologi yang kata kuncinya berasal dari perkataan teknik jelas telah mengalami evolusi yang akhirnya telah membantu aspek pemodenan dan kemajuan manusia di dunia.

Satu daripada teknologi yang menjadi tumpuan pada hari ini ialah melibatkan dron. Ia boleh dianggap sebagai robot terbang atau kenderaan udara bermotor yang boleh dikawal dari jauh atau diterbangkan secara autonomi menggunakan pelan penerbangan yang dikawal menerusi perisian tertentu. 

Penciptaan dron boleh dikesan kembali ke abad ke-18 apabila kenderaan udara tanpa pemandu pertama (UAV) telah digunakan pada tahun 1839, apabila askar Austria menyerang Venice dengan belon tanpa pemandu yang sarat dengan bahan letupan. 

UAV terus mendapat perhatian Perang Dunia Pertama oleh tentera Britain menerusi kajian mereka pada Mac 1917 namun ia tidak digunakan dalam operasi ketenteraan yang sebenar.

Walaupun penggunaan dron tidak begitu meluas di peringkat awal pengenalannya, namun Britain tetap meneruskan penyelidikan mereka sehingga tahun 1935 bagi tujuan latihan ketenteraan. 

Dalam masa yang sama, Amerika Syarikat turut tidak ketinggalan dalam mempelopori teknologi ini sehingga membawa kepada UAV pertama iaitu Ruston Proctor Aerial Target. 

Ruston Proctor Aerial Target telah dikawal menerusi isyarat radio, berdasarkan idea yang diketengahkan oleh Nikola Tesla. Ia kemudiannya diikuti oleh pembinaan torpedo terbang bagi projek Pesawat Automatik Hewitt-Sperry, dengan misi dron untuk menghantar bahan letupan ke wilayah musuh.

Akibatnya, Perang Dunia II menyaksikan pengeluaran dron berskala besar yang pertama, dan bilangannya terus meningkat apabila perang dingin berlangsung. 

Di peringkat awal evolusi dron adalah terhad kepada sektor ketenteraan, kemajuan teknologi terkini dalam bidang Sistem Satelit Navigasi Global (GNSS), Unit Pengukuran Inersia (IMU), robotik, pemprosesan imej, algoritma pembelajaran mesin dan kecerdasan buatan. 

Peningkatan kebolehcapaian dan pengurangan harga serta peningkatan kadar pengeluaran telah memperluaskan aplikasi dron kepada orang awam dan tidak hanya berpaksikan kepada kehendak ketenteraan. 

Pada masa kini dron tersedia dalam pelbagai saiz dan konfigurasi, daripada mesin peringkat perusahaan yang besar digunakan untuk menambah operasi perladangan dan pembinaan kepada kecil, selain turut digunakan untuk perlumbaan dan fotografi.

Selaras dengan perkembangan teknologi, dron di peringkat perusahaan dan pengguna biasa menjadi lebih kompleks, pintar dan menyeronokkan untuk digunakan. Kesannya boleh dilihat dalam beberapa industri, termasuk pertanian, pembinaan, kerajaan, insurans, perlombongan, keselamatan, keselamatan awam dan pemeriksaan. 

Di Malaysia, pembangunan dron telah mendapat momentum apabila Aerodyne, sebuah syarikat Malaysia, menjadi penyedia perkhidmatan dron terkemuka dunia dengan Malaysia mengembangkan banyak lokasi ujian dron ‘langsung’ melalui Sandbox Inovasi dan Teknologi Nasional (NTIS) untuk mengukuhkan dirinya sebagai peneraju pasaran dan untuk merangsang pertumbuhan perusahaan dron selanjutnya. 

Dengan hasil industri dron dijangka meningkat tiga kali ganda kepada AS$17.9 bilion di Asia sahaja menjelang 2025 dan ramalan pasaran dron global mencecah AS$41.3 bilion pada tahun 2026, ternyata teknologi dron telah menarik minat penonton yang semakin meningkat. 

Dianggap sebagai sektor teknologi baru muncul beberapa tahun lalu, momentum dalam teknologi dron adalah menarik apabila perniagaan Malaysia memposisikan diri mereka untuk memanfaatkan peluang global. 

Peluang ini bukan sahaja menarik untuk kerja pembangunan sentuhan rendah dan berteknologi tinggi yang terlibat, tetapi juga untuk pekerjaan dan nilai tambah kepada ekonomi. Nilai perkhidmatan dron ditentukan oleh aplikasi mereka dalam pelbagai sektor seperti e-dagang, logistik, dan penggemblengan sumber kritikal seperti ubat-ubatan ke kawasan luar bandar atau terjejas bencana.

Selain itu, ia menyumbang dengan ketara kepada pengurusan infrastruktur dan pengawasan keselamatan dalam bidang seperti penyelenggaraan bangunan pintar, pengawasan marin dan pertanian bandar. 

Dengan populasi semasa dunia hampir 8 bilion diramalkan melebihi 8.6 bilion pada 2030, 9.8 bilion pada 2050, dan 11.2 bilion pada 2100, bandar pintar mampan tidak lagi menjadi pilihan, malah mereka adalah keperluan mutlak. 

Sebagai contoh, Zon Dron & Robotik Iskandar Johor (DRZ), ditubuhkan untuk merealisasikan sistem ekologi bandar pintar yang merangkumi pelbagai aspek termasuklah keselamatan, logistik serta pertanian. 

Menerusi penggunaan teknologi terkini, DRZ Iskandar dijangka mampu menjadikan Malaysia sebagai peneraju pemacu teknologi pintar dalam industri dron dan robotik serantau dan global.

Sementara itu, di FELDA Mempaga telah memperlihatkan peluang kepada pemain dron mempertingkatkan teknologi pertanian di ladang untuk pembajaan, pemantauan tanah dan pemantauan cuaca. 

Selain itu, penggunaan teknologi dron bagi tujuan penyiasatan tanah dan ladang, pemetaan rupa bumi, penyemburan dan penanaman tanaman, serta penilaian kesihatan tumbuhan dan pemantauan hasil, telah berjaya menambah baik serta meningkatkan sektor pertanian. 

Walaupun masih di peringkat awal, penggunaan dron dan robotik dalam pertanian berpotensi menurunkan kos buruh sehingga 50 peratus sambil meningkatkan produktiviti sehingga 30 peratus.

Pada masa yang sama, penggunaan dron dalam bidang pertanian berpotensi membuka jalan kepada generasi muda untuk meneruskan kerjaya dalam bidang pertanian, di samping berupaya meningkatkan hasil sosioekonomi untuk lebih 200,000 peneroka tua yang bekerja dan tinggal di tanah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) bersama keluarga mereka.

Dari sudut logistik pula, penggunaan dron untuk membawa bekalan seperti makanan dan ubat-ubatan ke tempat luar bandar dan terpencil, serta kawasan yang dilanda bencana alam boleh memberi kesan positif terhadap penjagaan kesihatan dan kebajikan penduduk. 

Dengan dron penghantaran, ubat-ubatan, vaksin dan bekalan kritikal lain boleh dibekalkan dengan cepat dan cekap ke tempat yang sukar diakses. Sementara itu, NTIS telah bekerjasama dengan cabang logistik.

AirAsia Digital, Teleport, untuk merealisasikan perkhidmatan penghantaran melalui dron di kawasan bandar. Menjelang 2027, dron penghantaran pesanan dijangka menyumbang lebih daripada USD7.3 bilion dalam pasaran global.

Kesimpulannya, keberkesanan, kebolehcapaian dan ketahanan teknologi dron ternyata memberi banyak manfaat kepada manusia dan negara. Penggunaan dron dapat memudahkan urusan yang dahulunya sukar, serta berpotensi meningkatkan ekonomi digital dan menjana pendapatan negara. – HARAKAHDAILY 26/5/2023

>>>Penulis, DR. AZMIN AZLIZA AZIZ ialah Pensyarah Kanan dan penyelidik utama untuk geran IIRG003C-19IISS dari Fakulti Perniagaan dan Ekonomi, Universiti Malaya. (Beliau boleh dihubungi melalui e-mel aazliza@um.edu.my)


2. Bukan Islam kaji kehidupan Nabi akhirnya peluk Islam  

ALHAMDULILLAH buku Jejak Nabi Muhammad SAW dan Tafsir al-Tibyan Surah al-Fatihah telah dilancarkan petang tadi bersempena dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL).

Sirah Nabawiah mengajarkan semua jenis ilmu dengan memperlihatkan kita bagaimana Nabi Muhammad SAW sebagai ketua keluarga, pemimpin, ketua negara dan juga jeneral tentera. Nabi SAW merupakan contoh dalam semua perkara.

Ini kehebatan sirah nabawiah kerana Nabi SAW dipandu oleh wahyu. Pemimpin yang terkemudian tidak ada wahyu yang turun untuk menjadi petunjuk.

Maka menjadi kewajipan untuk mengkaji sirah nabawiah, tafsir-tafsir dan hadis-hadis untuk memahami bagaimana Nabi menangani masalah-masalah supaya kita dapat mengembalikan Islam sebagai petunjuk kepimpinan.

Peranan kita adalah untuk menyebarkan ilmu kepada semua. Termasuklah di kalangan ilmu-ilmu tersebut adalah ilmu sirah nabawiah supaya perjalanan hidup Nabi SAW menjadi petunjuk hidup kita.

Ramai kalangan bukan Islam yang mengkaji kehidupan Nabi yang akhirnya memeluk Islam kerana kajian mereka.

Atas dasar ini, saya memberikan sumbangan ilmu dengan penulisan buku Jejak Nabi Muhammad ini. Mudah-mudahan ia bermanfaat kepada seluruh masyarakat.

TAN SRI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG
Penaung Yayasan Permata Ummah – HARAKAHDAILY 27/5/2023

[Majlis Pelancaran Buku Jejak Nabi Muhammad SAW dan Syarahan Perdana, 27 Mei 2023]


3. Ada sahaja DAP dalam kerajaan jangan sesekali pelik 

JAM 9 pagi tadi saya buat posting:

“Ikut laporan KDN rampas jam tangan didakwa ada unsur LGBT di beberapa shopping complex. Mari kita tengok berapa lama sebelum diarah serah kembali. Tindakan ini memijak ekor parti dominan dalam Kerajaan Madani. Awas lu.”

Dan tepat sebagaimana dijangka seorang sahabat berbangsa Cina baru forward pada saya:

“Terkini: Sin Chew melaporkan seorang Menteri Kabinet telah mengesahkan kepada Sin Chew bahawa Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan arahan memberhentikan operasi menahan jam tangan berjenama Swatch koleksi Pride.”

Teringat saya pada tahun 2008 dahulu ketika PAS dalam Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Exco Agama mengarahkan pihak PBT (MBSA) merampas arak di premis Seven Eleven yang terletak di kawasan majoriti Melayu.

Serta merta Exco PBT dari DAP campurtangan dan keluar arahan baru agar arak yang dirampas itu dikembalikan.

Ada sahaja DAP dalam kerajaan, jangan peliklah apabila perkara-perkara seperti ini berlaku. Undi BN dapat DAP!

ROSLAN SHAHIR DATUK MOHD SHAHIR 
Setiausaha 
PAS Negeri Selangor – HARAKAHDAILY 23/5/2023 


Komen Weblog Ibnu HasyimDron tingkatkan ekonomi.. Kaji Sirah-Presiden PAS & DAP lagi..

& DAP lagi.. Ikut laporan KDN rampas jam tangan didakwa ada unsur LGBT di beberapa shopping complex. Tindakan ini memijak ekor parti dominan dalam Kerajaan Madani. 

Terkini: Sin Chew melaporkan seorang Menteri Kabinet telah mengesahkan kepada Sin Chew bahawa Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan arahan memberhentikan operasi menahan jam tangan berjenama Swatch koleksi Pride.

Pada tahun 2008 dahulu ketika PAS dalam Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Exco Agama mengarahkan pihak PBT (MBSA) merampas arak di premis Seven Eleven yang terletak di kawasan majoriti Melayu.  Serta merta Exco PBT dari DAP campurtangan dan keluar arahan baru agar arak yang dirampas itu dikembalikan.

Begitu, biadapnya DAP! Ini kerja gila yang patut ditolak rakyat negara ini. Pilih kerajaan Islam yang dibawa oleh PAS/PN dalam  PRU akan datang.


19 comments:

Anonymous said...

SPRM Memanggil Anak Mahathir Kerana Pengubahan Wang Haram.. Barua vs Barua makin panasssss ...!!

Tak dapat apak, anaknya pun jadi lah.. Yesss Barua VS Barua DAP@LeeKwanYew makin panass, makin sensasi dan makin hottt..!! Kasi tepokkk satu kali alls..!!

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah memanggil anak bekas perdana menteri untuk merekodkan kenyataan berhubung siasatan yang sedang dijalankan di bawah Pencegahan Pengubahan Wang Haram

SPRM merekodkan keterangan 14 saksi dalam tempoh beberapa minggu lalu, termasuk keterangan ahli perniagaan dan bekas menteri itu.

Media melaporkan bahawa SPRM telah memulakan siasatan terhadap seorang bekas menteri dan ahli perniagaan bergelar Tan Sri. Siasatan itu bertujuan untuk menyiasat dakwaan penyelewengan dana berjumlah lebih RM2.3 bilion milik negara.

Ketua Pesuruhjaya Tan Sri Azam Baki mengesahkan perkara itu menyatakan siasatan tertumpu kepada Seksyen 23 akta SPRM 2009 mengenai kesalahan salah guna kuasa untuk mendapatkan rasuah dan kesalahan pengubahan wang haram mengikut Seksyen 4 (1) AMLATFPUAA 2001.

Elok kita tukar nama nama taikun kartel mata sepet ini spt Fak Yew Lah, Koh Lon Tit, Vincent Tan, Leow Tiong Lay, Bu Toh Mak Lu, Pu Kee Mak, Ananda, Lim Got Tongong, Robert Pan Tat ,Lim Chi Pan, Lim Ping Pong, Lim Pan Tat , Lee Ci Bai, Robert Tok Kok, Kok Bu Toh, Lim Chi Pet, Tue Na Seng , Pha Chu Cheng dll pada nama Taikun Melayu pulak...

Dulu fitnah Najib sampai togel dikerjakan sekarang fitnah Mahiuddin... Akhirnya Jho Low lesap dan kaum Jho Low tepok tangan ketawa terbahak bahak tengok barua barua mereka DAP@LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri dan sampai sekarang barua mereka iaitu kes Zety Taufik Ayman lesap 700 juta sampai sekarang terkinja kinja senang lenang.. macam pantekk la semuanya

Inilah cara barua DAP@LeeKwanYew linkup dan laga laga kan kaum Melayu...

Semua kaum Melayu jangan terikut terkinja Kinja pula jomm mari kita tengok Dan tepok tangan barua barua Melayu DAP@LeeKwanYew berbunuhan. Lagi cepat barua ni mampos lagi cepat Melayu bersatu semula.. haha tepokkk..!!

Bila barua mereka PM Melayu bertukar ganti taikun taikun mafia dan taikun gang kartel LeeKwanYew@ DAP ini masih nama yang sama juga harga barang masih melambung dan dikawal oleh tuan nya Singapura

Kalau PN menang nanti ( insyallah menang PRN) Dan kerajaan bertukar maka

1. Ujudkan pemodal pemodal Melayu' menguasai ekonomi negara.
2. Ujudkan kapitalis Melayu' sebanyak mungkin.
3. Ujudkan beratus ratus billionaire Melayu' agar negara tidak bergantung pada kapitalis mafia Mata Sepet bertuankan Lee Kwan Yew walaupun mafia Mata Sepet itu warga nagara Malaysia
4. ujudkan rangkaian Kartel Kartel Melayu'
5. Jika perlu dinujudkan rangkaian mafia mafia Kartel Melayu' Maka ia jugak perlu dilakukan
6. Mengembangkan ekonomi orang Melayu' bila kesemua diatas sudah terbentuk
7. Kapitalis kapitalis Melayu' yang ujud nanti harus lah bersifat natural dan tidak memihak mana mana pemimpin. Elakkan Dari adu domba Kapitalis Mata Sepet... Jangan ujudkan lagi Team A Dan B, Team Wawasn dsb nya. Itu semua adu domba halus Kartel mata sepet supaya Melayu' screw Melayu spt ucapan Super Man DAP.
8. Elakkan jadi mangsa batu api musuh.. dah tingkat kan hubungan dengan Indonesia jiran serumpun.
9. Lupakan Singapura pergi mampos dengan Singapura jiran tak guna Malaysia dan Indonesia.
10. Semua bahan2 makanan dan bahan mentah yang dihantar ke Singapura perlu dikaji harga caj bayaran duti import dan sebagainya.

Saya ulangggg..!!! Padan muko kau hanatt

Lingkupkan saki Baki barua barua DAP@LeeKwan Yew PRN June 2023 nanti.

Masa kasi Pelingkup semua saki baki barua barua DAaP@LeeKwanYew semakim hampir.. June 2023 PRN Kasi lingkup semuanya..

Anonymous said...

Kalau kerajaan PN beli dron Rm 1 000, bayar rm 1 000.kalau harga dron rm 2 000, kerajaan bayar rm2 000.

Tapi kalau kerajaan madani, harga rm 1 000, bayar rm 10 000. Kalau harga rm 2 000, bayar rm 20 000.

Beli kapal tempor LCS pun lebih tinggi berganda banding negara lain. Buat lebuh raya pun berganda kos dari kos sebenar. Kuat sakau. Si kitul kuat sakau.

Tiris. Tambah pulak yang ada prima facie berkeliaran dalam parlimen. Dewan yang dianggap suci, dikotori oleh politisen yang kononnya madani.

Pemimpin jujur, rakyat diajar jujur. Pemimpin bohong, rakyat diajar berbohong.

Mujur masih ada ramai lagi pemimpin yang jujur. Bertindak sebelum terlambat.

Anonymous said...

Kacian umno, dari punya restoran besar rama pekerja sekarang dah jadi sekadar niaga tompang supply nasi tambah di restoran dapigs, dimana pkr & pan ada jugak tompang letak meja kat situ,
kacian hehe kacian.

oh ya, ada logo halal ke ermm restoran dapigs nih?
Mengikut kata Tok Mofti Pahang bahwa dapigs tuh kaategori kelas harbi... dah lebih dari non-halal la tuh, nah ke amacam?

Melayu islam takleh pergi makan tau kat kedai non-halal, pergi duduk² pun boleh jadi syubahah tau, so tak leh la mengundi dapigs ya tau kalau ikut apa yg telah di ujarkan Tok Mofti Pahang tu.

Dulu ada jugak Pas ada pergi niaga dekat restoran dapigs tu diajak oleh Kuli skali dan Nuaq si bon skali, sekejap dah takleh tahan dengan bau masak goreng babi asap bekepul tu tempiasnya takleh tahan, ada la janji tak main masak goreng babi, tapi sehari dua dah mula lupa la janjinya si dapigs tu, maka lari meng-jauh la Pas dari dapigs tu sekarang.
Parti Chap Bunga pun lari takleh niaga dekat dgn dapigs tu kan?

Jadi meih suma anak muda kita undi PN yg halal lagi bersih, suci dari syubahah.

Memilih apa yg terbaik itu berpahala ya tau, besubahat dengan yg syubahah itu durjana lagi hina tau.

Jangan jadi macam yg sekor tu yg pernah kata yg dia lebih rela makan babi di restoran dapigs dari mendengar kuliah agama, maka seronok ler dia & konco²nya kerja di restoran dapigs, maka tak heran la kalau geng tu jadi begitu kan?

Makanya jangan kita anak muda jadi terpesong macam dia dan pengikut² dia dan konco² dia dan nasi tambah towkei dia si dapigs harbi tuh..

Meih undi PN semua di prn6n yg bakal berlangsung nih supaya restoran² dapigs tutup kedai.

Like Reply

Kopi & Teh

Anonymous said...

Selepas mat aslan suruh undi komunis dapig. Lepas ni berkemungkinan suruh beli daging pig. Dua dua halal.

Anonymous said...

Kata wak, komunis dapig jemput pas.
Wak segan nak kata parti wak macam hidung tak mancung.
Wak mintak kerusi.
Dulu parti wak yang jadi boss agih kerusi.
Sekarang dah jadi melukut tepi gantang.

Mungkin betul parti wak akan pupus.
Parti wak suruh akar umbi undi komunis dapig.
Udah tak berdaya.
Kes pun banyak.
Passport dah dapat balik.
Tapi kuantiti bohong seperti biasa.
Banyak.

Tersipu sipu wak ajak akar umbi.
Apakan daya.
Calon boleh menang semua kena kumbas.
Calon ganti tewas memanjang.
Rupanya akar umbi kuat kuasa protes.
Wak tak mampu halang.
Tunggu hari wak pulak ditunjuk jalan keluar.

Anonymous said...

Parti kris pun bukan pandai memerintah. Kalau pandai taklah junam teruk.
Insya Allah pas makin diyakini. Makin ramai menyokong. Ramai sedar selama ini pas diberi gambaran buruk. Terus maju bersama pas dan ulamak yang profesional. Dan profesional yang ulamak.

Anonymous said...

Pakatan hancing tak pandai perintah.

Sbb ramai pemimpinnya tak pandai akhirat dan tak pandai urus dunia.

Boleh lihat kelemahan mereka dalam parlimen. Dan terbukti masa hancing perintah rakyat tertekan. Darurat Parlimen. Langgar pkp. BEREBUT jawatan.


Pilih kerajaan perikatan nasional pilihanraya nanti.

Anonymous said...

Kepimpinan UMNO langsung tidak mendengar keluh kesah ahli dan rakyat yang mahukan penjelasan apakah ameno sudah boleh menerima politik liberal, isu Kalimah suci, isu murtad Lina Joy, hak kesamaan kaum dan agama, hak kesamaan gender, perjuangan LGBT dan lain lain yang terang bertentangan dengan roh dan semangat perjuangan parti selama ini.

Wak Jahit nafikan ada barua barua suruan AlJubori pujuk Hadi sertai kerajaan campuran. Fitnah Wak Jahit Hadi beebohong ada walaun nya pujuk PAS sertai Kerajaan Campuran.

Tapi Hari ini jengg jengg... Timbalan PAS pulak yang mengesahkan ada walaun barua PH pujuk PAS sertai Kerajaan Campuran DAP@ LeeKwanYew. Skg apa pulak Wak Jahit cakap pulak nnti..!!

Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mengesahkan ada beberapa pihak menghubungi dan menemuinya bagi membuat tawaran sama seperti yang didedahkan Presidennya, Tan Sri Abdul Hadi Awang sebelum ini.

Dakwa Tuan Ibrahim, tawaran menyertai kerajaan perpaduan itu disampaikan wakil kerajaan yang bertemu dengannya sendiri.
“Namun kami nyatakan pendirian kekal bersama Perikatan Nasional (PN) sebagaimana janji semasa kempen dan kami tidak akan berbohong dengan pengundi

Kalau pemimpin UMNo utama rasa selesa jadi bangang kenapa nak jadi cerdik tapi bukan pada ahli marhaen UMNo hokeyyy..!!

Saya Ulanggg..!!

No UMno No DAP

Kah kah kah

Anonymous said...

“Mereka ialah daripada pembeli unit kondominium yang kehilangan rumah di Taman Terubong Indah (Majestic Height) kerana apabila sahaja siap projek tersebut serta bayaran dan potongan bank sudah dibuat, tetapi rumah mereka menjadi hak milik orang lain,” jelasnya.

(C&P)

Kejadian di pulau pinang. Lebih kurang zionist kat palestin. Ini komunis dapig kat pulau pinang.

Anonymous said...

..Bila nak PRN tetiba nama Jho Low moncol kembali... Kikikiki...

Ini celita bole picaya ka...!? Kah kah kah

Link kat bawah ni haahh..

https://mykmu.net/2023/05/31/jho-low-bawah-tahanan-rumah-di-shanghai/

Jho Low bawah tahanan rumah di Shanghai. Ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho, atau Jho Low, dipercayai berada bawah tahanan rumah di Shanghai, China, menurut pengarang bersama “Billion Dollar Whale”, Bradley Hope.

“China mengawal Jho dengan ketat disebabkan rundingan dengan Malaysia, juga kerana penaungnya dalam perkhidmatan pengintipan ditangkap dan rakan kongsinya di CCCC (China Communications Construction Company) disingkirkan.

Hebat Jho Low nak PRN tetiba moncol nama Jho Low sambil ketawa terbahak bahak nengok betapa bodoh mangang nya angkara sekor babi semua pemimpin Melayu' berbunuhan sesama sindri... Kikiki

Klu Jho Low dilindungi oleh China Kuminis Zety dan Taufik Ayman betul depan lubang jubo penguasa dilindungi Kuminis jugak kot..

Nak bodoh mangang rakyat... Nak goreng rakyat Kasi rakyat terkinja kinja sambil nak geli geli kisah Jho Low ni hagak hagak sket la weiiiii...!!!

Bila nak tangkap Dan heret Zety Dan Taufik Ayman..!? Apa jasa besauuu Taufik Ayman pada negara..!?

Kanina punya celita ini celita masi mau goreng ka atau mau Kasi geli geli bagi walaun terkinja Kinja riang ria...!!

Kikikiki...

Anonymous said...

Kerajaan komunis dapig pulau pinang ditatang. Kerajaan Islam dianaktirikan.

Sekolah swasta cina dibantu. Maahad tahfiz terpaksa meminta.

Jho lo belum didakwa dengan jumlah rm billion. Yang melayu libat juta terus didakwa.

Ini akibat bila bm nya jadi khadam komunis dapig. Tak berupaya bertindak.

Anonymous said...

“Itu masalahnya bila banyak sangat formula sebelum jadi menteri. Bila jadi menteri tidak boleh biasa biasa. Mesti luar biasa,” katanya.

Menurut Puad, tidak mustahil perkara seumpama itu menyebabkan wujudnya khabar angin akan berlaku rombakan Kabinet dalam Kerajaan Perpaduan.

“Jangan nanti rakyat kata ‘Rafizi turun, ringgit naik’. Agaknya itu punca timbul cerita akan berlaku rombakan Kabinet.

(C&P)

Anonymous said...

Dijanjikan nulul ijah bertanding.
Kilanya menang, akan diberi jawatan penting.
Gitulah adat kronisme.
Tewas pun dah diberi jawatan penting.
Kalau menang, tak tau apa nak dikata.

Berhambur air liur dengan bahasa lunak.
Bahasa madani.
Rupanya bohong belaka.
Dusta belaka.

Anonymous said...

Bagus lah join pn. Boleh insaf. Jangan jadi walanun. Sakau bawah undang undang.

Anonymous said...

Bila pimpinan menyakau, anak buah ikut menyakau.
Sakau royalti, sakau peruntukan.
Anak buah pimpinan turut menyakau.
Sakau tabung masjid, sakau lebihan harga pasaran.

Bila pimpinan cenderung lgbt, anak buah ikut cenderung.
Pimpinan jemput coldplay, anak buah berseluar pendek beli tiket.

Bila pimpinan perlekeh ahli politik melayu, anak buah turut serta.
Pimpinan bagi peruntukan kat komunis dapig, sekat peruntukan kedah.
Anak buah puji negeri itu maju, hina negeri itu mundur.
Pimpinan setting minda sesat dalam kepala anak buah yang sebangsa.

Yang haram jadi halal.
Yang kalah ada jawatan.
Yang ada prima facie dijemput bertamu.
Lingkup lagi khazanah rakyat.
Air liur busuk disapu pewangi.
Tabiat buruk dinama madani.

Jom bergerak bersama pimpinan yang bersih.
Sebelum buruk menjadi parah.
Yang buruk belum terlambat untuk dibetulkan.

Anonymous said...

Malaysia silap selama ini dalam dasar pemberian subsidi dan ia perlu diperbetulkan.

Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, di Malaysia lebih ramai golongan kaya dapat menikmati pelbagai subsidi yang diberikan oleh kerajaan berbanding golongan miskin.

“Kita ingin melakukan perkara yang adil, orang miskin perlu diberi lebih subsidi berbanding orang kaya tetapi Malaysia ini sebuah negara yang tersilap memberikan subsidi (kerana) orang kaya dapat lebih banyak daripada orang miskin.

(C&P)

Udah tak jadi kerajaan baru sedau. Masa jadi kerajaan, sakau selagi boleh atas nama subsidi. . Sakau hak rakyat miskin. Sekarang gabung dengan komunis dapig. Sakau pulak peruntukan melayu dan Islam.

Bukan boleh percaya walanun ni. Sekali sakau, sekarang sakau, akan datang sakau. Dulu, kini dan selamanya.

Anonymous said...

Namun, melihatkan gelombang rakyat yang tidak berpuas hati dengan Umno dan kerajaan hari ini terutama isu sara hidup yang semakin meningkat, pada masa yang sama matawang ringgit terus menjunam.

Rakyat semakin kecut perut untuk memikirkan hari-hari mendatang di bawah pimpinan kerajaan perpaduan Datuk Seri Anwar Ibrahim. – SM

(C&P)

Anonymous said...

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) untuk memantau hantaran berkisarkan naratif kaum dan agama yang dimainkan pemimpin politik di laman sosial untuk diambil tindakan.

(C&P)

Cakap bijak. Tapi bila komunis dapig provoke, menikus.

Anonymous said...


Kenyataan YAB Sanusi adalah pada situasi mempertahankan hak Negeri Kedah dan rakyat negeri ini keseluruhannya.

Masalahnya Perdana Menteri (PMX) tidak faham sejarah atau tidak pernah membaca berkenaan sejarah lampau Pulau Pinang – Kedah.

Sebenarnya para pengkaji sejarah telahpun meneliti isu hubungan Pulau Pinang – Kedah ini secara mendalam.

Pandangan paling rajih adalah tidak ada dokumen yang boleh mengesahkan penyerahan Pulau Pinang daripada Sultan Abdullah Mukarram Shah kepada Francis Light pada tahun 1786.

Dengan asas itu, Pulau Pinang masih hak milik Kedah dan bukan Menteri Besar seorang saja yang berpendirian sedemikian.

PMX mahu mengalihkan hujah untuk menggunakan peruntukan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan.

(C&P)

Ni sekoq lagi. Khadam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails