Wednesday, March 08, 2023

Hanya tukar nama? Belanjawan memalukan..

 


1. Belanjawan 2023 hanya tukar nama

KUALA LUMPUR: Belanjawan 2023 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Jumaat lalu, disifatkan tidak mempunyai sebarang pembaharuan.

Berdasarkan pemerhatian Abdul Latiff Abdul Rahman (PN-Kuala Krai), belanjawan itu hanya mengulangi sebahagian besar daripada apa yang telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan kerajaan sebelum ini pada 7 Oktober tahun lalu.

“Hanya menukar kepada nama baharu dan beberapa Istilah Melayu, sesuai dengan latar belakang pendidikan Sastera Melayu.

“Mudahnya, tiada ‘wow’ dalam pembentangan belanjawan ini,” katanya semasa membahaskan usul Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat, hari ini.

Bagaimanapun, Abdul Latiff menyanjung tinggi ucapan Anwar (PH-Tambun) dalam belanjawan kali ini kerana melihat banyak petikan ayat al-Quran berbanding sebelum ini yang hanya mengambil mafhumnya.

Beliau pada masa sama turut mengingatkan supaya ayat-ayat al-Quran yang dipetik Anwar dalam ucapannya dihayati dan dijadikan panduan dalam mentadbir negara. – HARAKAHDAILY 1/3/2023


2. Royalti: Kerajaan PH-BN ulangi agenda era BN 


KOTA BHARU: Kelantan sekali lagi dinafikan hak terhadap royalti petroleum, mengulangi agenda yang pernah berlaku ketika era pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN).

Sedangkan ketika era kerajaan Pakatan Harapan (PH), Perikatan Nasional (PN) dan Keluarga Malaysia sekatan tersebut tidak berlaku.

Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan Wan Roslan Wan Hamat berkata, kerajaan Malaysia Madani yang dipelopori PH-BN mengulangi semula apa yang pernah berlaku sebelum 2018.

Katanya, era pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Ismail Sabri Yaakub lebih berjiwa besar bagi memastikan hak rakyat Kelantan tidak dihalang.

“Apa pun kita tetap akan terus berusaha mendapatkan hak ke atas royalti sebagaimana yang termaktub dalam Akta Petroleum 1975.

“Malah almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah menyebut apabila sampai di simpang lampu isyarat kita kena berhenti sekejap.

“Tetapi jangan pula kita matikan enjin kenderaan kerana kita berhenti seketika sahaja. Kita akan terus berjuang mendapat hak,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Kota Darulnaim hari ini.

Baru-baru ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said dilapor berkata, Kelantan dan Terengganu tidak layak menerima hasil petroleum sebanyak 5 peratus.

Ini kerana kata beliau Akta Laut Wilayah 2012 menetapkan bahawa negeri hanya boleh menuntut hak sehingga 3 batu nautika.

Wan Roslan yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, Kelantan akan berbincang dengan mana-mana pihak untuk menentukan kaedah yang boleh dilakukan. – HARAKAHDAILY 1/3/2023

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Hanya tukar nama? Belanjawan memalukan.. 

Mana penasihat kewangan?

4 comments:

Anonymous said...

Sudah sampai masanya kita lahirkan beribu ribu taikun dan billionaire Melayu dan wujudkan serta menguasai semua rantaian rangkaian kartel kartel mafia Melayu.

Seperti biasa lepas ni akan di ikuti CNN, CNBC. Korea News, Japan News, Zambia Post Uganda Post dan akhir skli Straits Times Singapork ( media bapak kepala batu api fitnah Malaysia). Dulu bossku skg Mahiuddin dan gang.. kartel mafia LeeKwanYee@DAP mata sepet sedang tepok tangan.. Tak serik serik kena bodoh kann..

Lepas itu Tun dan Boboi dan walau terkinja kinja jadi belukang konon nya Malaysia paling teruk di donia.

Dan itulah yg berlaku bila Tun Mahathir menggulingkan Najib menggunakan fitnah jijik 1MDB dengan jadi hamba George Soros, Washington Post Straits Times Singapork dll akhbar doonia.

Lepas itu PH, Tun Brother Anwar Bin Ibrahim PKR, PAN dan Boboi dan walau terkinja kinja jadi belukang konon nya Malaysia paling teruk di donia di masa itu.

Jho Low dicanang satu doonia masa itu dlm kes 1MDB. Satu doonia media antarabangsa sebarkan fitnah Tun dan walaun mereka sebaliknya Jho Low yang dijadikan kambing hitam lesap terus sambil bersenang lenang dan bermewah mewah.

Pulau Batu Putih dah hampir 2 tahun Tun Mahathir di serah pada anak Lee Kwan Yew. Rakyat semua tahu PAP dan DAP adalah Lee Kwan Yew tuan mereka.

Dia bawah Lee Kwan Yew ada DAP dan taikun taikun kartel mafia mata sepet menguasai negara dengan memberi dana politik pada semua parti parti Melayu..

Meraka sesama sendiri akan tepuk tangan bila pemimpin Melayu bercakaran dan berbunuhan sesama sendiri.

Sudah sampai masanya kita lahirkan beribu ribu taikun dan billionaire Melayu dan wujudkan serta menguasai kartel kartel mafia Melayu.

PRN 6 negeri ini Mei 2023 ini masa terbaik untuk melingkupkan semua pemimpin saki baki kartel DAP@LeeKwanYew pula.

Pengakhiran sakaratul maut sedang menjemput akhirnya baru rakyat sedar rupa rupanya semua pemimpin Melayu hanyalah barua barua tunggangan LeeKwanYew@ DAP dan kertel kertel taikun taikun belaan mereka iaitu kartel mafia mata sepet yang menguasai negara semuanya.

Jho Low tepuk tangan bila Tun Mahathir singkirkan Najib dan BN. Bangsa Jho Low , LeeKwanYew@DAP tumpang tepuk tangan pemimpin Melayu bercakaran sesama sendiri.

Hanya Jho Low seorang ultra melayu ini berjaya di bodoh bangangkan supaya orang Melayu bercakaran. Jho Low mengambarkan betapa bodoh bangang ultra ini yang sangat lemah pemimin Melayu utk dikudakan oleh Bangsa Jho Low.

Wahai pemimpin Melayu kau orang tak serik serik kena bodoh bangang kan oleh Bangsa Jho Low atau seronok terkinja kinja kena bodoh bangang oleh bangsa Jho Low..!?

Perhah dengar ke.. pemimpin DAP dan pemimpin Cina lain memgutuk Jho Low..!?Malah dalam senyap mereka memuja sebagai pejuang bila sekor Jho Low kerajaan BN jatuh angkara barua 'acah acah power Melayu Islamik' Tun Mahathir dan Brother Anwar Bin Ibrahim..!!

Brother Anwar Bin Ibrahim memang dah totok kena bodoh bangang oleh DAP, Yahudi Zionis dan Amerika Syarikat.

Bangsa Jho Low sedang bertepuk tangan lihat betapa bodoh bangang saki baki barua LeeKwanYew@DAP kalangan pemimpin tertinggi Melayu di adu domba semula. Tak serik serik lagi rupanya orang tua ini kena bodoh bangang oleh bangsa Jho Low..!

Tun Mahathir Mohamad mana ada telo nak saman sekarang... kuasa dah tak ada skg Tun Boboi Mokhzani Mirzan Marina tunggu masa jadi mangsa .... takkan LHDN tak semak cukai pendapatan ank Tun... campakkan suma sampah sara Tun di Pejabat AG skg maka Tun akan kepanasan dan mengamuk semula.... Brother aje yang tak ade telo sebenarnya ...

Sapa yg demam sebenarnya.. Brother atau Tun Mahathir..cakap gebang jer lebihh

krik..krikk..

#bawaotakbukanpisau

Anonymous said...

Pee eem aljub jahiliah. Pendendam. Bukan pandai pun. Ke laut. Yang ditangkap api bukan beteri. Bateri kepada rasuah adalah komunis dapig. Yang nak dipadam api. Tapi sumber bateri itu dibiar. Ni yang dikatakan jahil. Mana nak padam selagi bateri hidup.

Bateri ni guna wayar untuk alir arus. Tulah peranan parti kencing rakyat dan parti kuali. Bateri dominen kalau tiada wayar.

Yang didakwa usahawan melayu. Yang didakwa politisen melayu. Yang usahawan perasuah komunis dapig bebas berkeliaran. Yang mulakan perkauman dibiar. Yang nak uec dibiar. Yang nak arak dibiar. Nak nak kasino dibiar. Yang cetus islamafobia dibiar. Malah buat tokok tambah. Yang nak suburkan faham komunis dibiarkan. Ni lah jahiliah.

Anonymous said...

Filem Melayu makan babi dan tukar agama dah mula ditayang...Menteri Komunikasi Family, JAKIM Polis Menteri KDN Muka Bulan... Suma buat bodoh pulis Lansing tak tangkap penerbit, pelakon penulis Dan Suma yg terlibat sebab ini benar menyinggung sensitiviti orang Melayu..

Harap PMx ... Teringat video link sini haha Lina Joy

https://youtu.be/TJKtq-2hrMw

Ni la bahana bila pemimpin species LGBT Gay Pluralist acah acah power Islamik' jadi PM...

Anonymous said...

Battel Of Barua LeeKwanYew@DAP is begin ...!!
Barua barua pemimpin Melayu DAP@ LeeKwanYew mula berantakan, bercakaran Dan sailing tuduh menuduh satu sama lain.

Pada orang Melayu jangan pulak terkinja Kinja masuk campur.. Mari kita tepok tangan ramai ramai saksikan aksi sarkas barua barua DAP@ LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri.

Putrajaya sepatutnya mendedahkan berapa banyak 20 bilionair terkemuka negara termasuk Tan Sri Mokhzani Mahathir menyumbang dalam cukai, Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut hari ini.

"Saya ingin bertanya dalam kalangan 20 bilionair teratas, berapa cukai yang kita dapat kerana kita tidak mahu orang kaya diberi ruang dan kelonggaran yang terlalu banyak sehingga mereka boleh lari daripada membayar cukai melalui kelemahan," katanya semasa membahaskan pindaan itu. bil kepada Akta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 1995.

Bekas menteri kewangan itu menegaskan bahawa bilionair termasuk T. Ananda Krishnan, Tan Sri Dr Teh Hong Piow dan anak bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mampu meningkatkan nilai bersih mereka "dalam tempoh yang singkat".

Bagaimana kita boleh membebankan rakyat untuk membayar bailout sedangkan yang paling kaya boleh lari berbilion-bilion?”

Anwar juga berkata lembaga itu perlu mengkaji laporan kumpulan pemantau Global Financial Integrity untuk mengesan dana haram, yang menurutnya tidak terdapat dalam sistem perbankan dan rekod LHDN.

Pada pemimpin barua barua DAP@LeeKwanYew Sila berbunuhan sesama sendiri, lagi cepat ko orang mampos lebih baik untuk orang Melayu Dan Bumiputra sekelian..

#haahtepoksambilpopcorntambah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails