Monday, February 06, 2023

Muhyidin nasihat Anwar... & Melayu Gelang 90% ke 20%

 

1. Muhyidin nasihat Anwar perbetulkan kesilapan sebelum terlanjur jauh

Kerajaan PH-BN pimpinan Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak bermula dengan langkah yang betul dari awal lagi. Janji tatakelola yang baik telah dikhianati apabila Anwar melantik Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang sedang berhadapan dengan tuduhan jenayah di mahkamah sebagai Timbalan Perdana Menteri.


Ini dilakukan semata-mata kerana membalas "budi" Zahid yang berjaya memaksa ahli-ahli Parlimen BN memberi sokongan kepada Anwar sebagai Perdana Menteri. 

Segala janji pilihan raya mengenai prinsip integriti ditolak ke tepi. Yang ada hanyalah sebuah transaksi politik yang berlandaskan amalan "you scratch my back, I scratch your back".

Bukan setakat itu sahaja, janji Perdana Menteri tidak memegang jawatan Menteri Kewangan juga dibuang ke laut apabila Anwar melantik dirinya sendiri sebagai Menteri Kewangan. Ini satu lagi kesilapan Anwar yang tanpa segan silu bercakap tak serupa bikin.

Yang terbaharu apabila beliau melantik anaknya sendiri sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan kepada Perdana Menteri. Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia seorang Perdana Menteri melantik anak sebagai penasihat. Pelantikan ini menjadikan slogan Reformasi yang dilaungkan oleh Anwar sejak lebih 20 tahun lalu sebagai omongan kosong.

Belum sampai 100 hari memerintah, Anwar telah mengkhianati semangat perjuangan Reformasi yang didokong oleh penyokong-penyokongnya sendiri. 

Sebagai pemimpin parti pembangkang saya boleh saja mengambil kesempatan daripada kesilapan demi kesilapan yang dilakukan oleh Anwar dan kerajaannya. Tetapi sebagai rakyat biasa, saya tidak rela melihat maruah negara tercalar kerana keterlanjuran Perdana Menteri.

Masih belum terlambat untuk Anwar memperbaiki keadaan. Letak jawatan sebagai Menteri Kewangan. Fokus kepada tugas sebagai Perdana Menteri lebih-lebih lagi ketika rakyat dan negara sedang menghadapi waktu yang sukar. 

Lagipun skandal 1MDB tercetus apabila Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Najib, adalah juga Menteri Kewangan. Anwar tidak patut mengulangi kesilapan yang sama. 

Arahkan Zahid Hamidi supaya mengambil cuti sehingga kesnya selesai. Malulah rakyat Malaysia jika beliau ke luar negara bertemu pemimpin dunia atas tugasan rasmi sebagai Timbalan Perdana Menteri sedangkan kesnya masih dibicarakan di mahkamah. Apa agaknya tajuk berita di negara yang dilawatinya.

Akhir sekali, nasihatlah Nurul Izzah supaya meletak jawatan sebagai Penasihat Perdana Menteri. Saya percaya beliau seorang pemimpin wanita muda yang berbakat dan berpotensi besar. Janganlah pelantikan kecil yang tidak kena pada tempatnya ini menjadi titik hitam dalam perjalanan politiknya menuju masa hadapan yang mungkin lebih cerah.

Ini pandangan saya sebagai rakyat biasa.

Tan Sri Muhyiddin Yassin
1Media.My


2. Melayu di Geylang dari 90 kini tinggal 20 peratus 
KUALA LUMPUR: Sebelum ini Geylang di Singapura didiami 90 peratus orang Melayu, namun selepas 20 tahun Lembaga Perumahan dan Pembangunan (HDB) ditubuh mereka hanya tinggal 20 peratus.

HDB ditubuhkan pada 1960 yang bertanggungjawab menyusun atur demografi penduduk di Singapura.
Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Mohd Zai Mustafa berkata, di sebalik kejayaan HDB di Singapura kerajaan PH-BN mahu mengundang pakar dari agensi itu ke negara ini.

Sedangkan katanya, susun atur demografi berbeza antara Malaysia dan Singapura, di mana tidak semuanya boleh digunapakai di negara kita.

“Dari susun atur demografi penduduk di negara kita tidak sama dengan Singapura. Kalau perkara yang sama mahu dibuat di Malaysia, saya rasa lebih parah lagi data-data hartanah di negara kita boleh dilepaskan kepada pihak luar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Bicara Harakah yang disiarkan secara langsung di Facebook, Youtube dan Tiktok Harakah malam tadi.

Bicara tersebut mengupas tajuk ‘Nepotisme: Reformasi Kian Basi’. Program temu bual mingguan itu dihoskan Hezry Yasin pada setiap Khamis bermula jam 9.30 malam.

Pada 17 Januari lalu Menteri Pembangunan dan Kerajaan Tempatan, Nga Kor Ming pada temu bual dengan media mengumumkan kerajaan Singapura bersetuju membenarkan kontraktor HDB datang membantu kementerian tersebut bagi berkongsi kepakaran.

Mohd Zai juga berkata, tindakan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan secara tidak langsung boleh mendedahkan data-data negara kepada pihak luar.

“Kalau mereka masuk ke KPKT, mereka akan tahu data rakyat berkaitan pendapatan, kedudukan demografi, di mana tempat-tempat berpotensi dan yang mempunyai kelemahan.

“Misalnya, kita memang tidak pakar nak buat rumah, tetapi kita tidak boleh sampai bawa dia duduk dalam rumah kita,” katanya.

Beliau juga berkata, pelbagai pendekatan lain boleh dilakukan kerajaan bagi membangun kawasan perumahan di Malaysia.

Oleh itu beliau mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim membentuk pasukan khas dalam kalangan para ilmuwan yang berkelayakan bagi merancang pembangunan bandar dan luar bandar di Malaysia. – HARAKAHDAILY 3/2/2023

Hibur Hibur Sikit..

15 comments:

Anonymous said...

Sejak kene lockdown paling panjang dlm dunia.....

Satu apa pun kata Midin x bleh guna langsung.

Anonymous said...

Arakian satu sejarah dunia telah dibuat oleh budak tua sastera yg jadi pm iaitu penyelia pengendali urusan projek kerajaan diberi nama punasihat kewangan, nih kena beri tahu kat DBP bahawa istilah itu telah dimashurkan oleh budak tua sastera lulus pangkat tiga bawah, jadi mana2 penjawat dlm urusan projek2 dipelbagai peringkat hendaklah diselaraskan nama kpd punasihat kewangan & ekono-mi segera dan hendakah mana2 pengarah halehwal projek melantik anakbini mereka ke jawatan tersebut sebagai meneladani tatacara pmx.

Anonymous said...

Aku anti lockdown tapi aku faham kenapa lockdown mesti dibuat jadi aku tak kisah dengan lockdown aritu,
Aku juga tahu yg lockdown tu dah dirancang lama sebelum pru14 lagi.
Aku juga ada tgk video yg bekas presiden anerica djtrump telah pun memasukkan bajet khas hadapi pandemik sebelum kobid19 ni diperkenalkan.
Dan byk hal² yg menunjukkan yg pm7 najib telah maklum soal pandemik yg akan bermula pd 2019,
Jadi faham² saja lah kalau ianya berlaku, sebab ianya sudah dirancang supaya berlaku dan msia bukanlah negara yg berupaya melawan atau memilih jln sendiri dari segala perencanaan jahat pehak luar dlm kes ini.
Jadi tak payahlah bercakap dlm hal yg memang tiada pilihan lain bagi sesiapapun yg jadi pm pd masa tu melainkan kalau msia ni adalah negara yg mampu menghadapi segala kemunkinan yg bakal terjadi sekiranya ingkar, semua negara buat lockdown termasuk china dan negara² barat,
Negara arab pun buat,
Negara² kecil dan atau yg sgt miskin itu lain bab sebab mereka bukan target serangan kobid yg semacam tahu jer negara mana yg mesti diserang.

Anonymous said...

Tgk. Menteri BANGKAI Kapir Penjajah DAP yg. BOLOT 3 Kem.2 ni, Pembgn./Perumahan/WP - guna alasan PENIPU projek2 PR1MA/PPR 'sakit' konon - utk. terus SABOTAJ Proj.2 bwh. DS Najib dulu & Kontraktor2 PRIBUMI Islam/Melayu kita - supaya Kapir2 DAP boleh BOLOT!

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/kpkt-teliti-setiap-projek-perumahan-sakit-jamin-hak-pembeli-terjaga-404029

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Dahlah BERATUS2 proj2. PR1MA/PPR dahulu terus nak diSABOTAJ, konon 'sakit' - skrg. MENTERI Penjajah Kapir DAP ni terus nak HAPUSkan QUOTA & HAK Pribumi miliki RUMAH dlm. Proj.2 ni, berdsr. Undg2 Perl. 153 kita - dgn. bawa msk. Penasihat2 PAP S'pura dia!

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/dasar-perumahan-negara-akan-dikaji-semula-kpkt-403252

Anonymous said...

Proj. PR1MA dibangun oleh DS Najib kita utk. bantu PRIBUMI Miskin/sederhana miliki rumah - tapi 32 proj. ni diBATAL Betina BANGKAI-penjilat DAP, Zuraida ni, waktu dia Menteri bwh. rejim Dikt.2 Anwar-Mahathir/PH lepas PRU14 2018!

https://ms-my.facebook.com/najibrazak/photos/a.294787430951/10157538568830952/?type=3

https://ms-my.facebook.com/najibrazak/photos/a.294787430951/10156451221470952/?type=3

Anonymous said...

Selalunya kwsn.2 MAJORITI Pribumi Islam/Melayu MISKIN kita shj. - yg. ada masalah bekalan Air ni! Pi shjlah ke FLAT2 Kos2 Rendah yg. MAJORITI Islam/Melayu kita, punya KOTOR dgn. SAMPAH2 di BUMBUNG2 & merata2 oleh Warga2 Kapir2 ASING yg. makin menDOMINASI Flat2 Kos2 Rendah ni! Sbb. Kapir2 Penjajah DAP/PKR ni - amat LICIK, buat MO dajal depa, nak HALAU bangsa Pribumi Islam/Melayu kita dr. Daerah2 MAJORITI Islam/Melayu di PP/S'ngor, Johor, KK & KL utamanya!

Anonymous said...

Bahagian PINJAMAN Bank2 diKUASAI si Kapir2 DAP/PKR dajal - selalunya TAK bertimbangrasa pd. Peminjam2 Islam/Melayu kita, sengaja BANKRAPkan depa bila tak mampu bayar hutang segera - utk. ROMPAK Rumah2/Tanah2 depa utamanya!

Tgk. juga Peminjam2 hutang kereta cthnya juga, dr. Pribumi Islam/Melayu MISKIN/SEDERHANA kita - punya diTINDAS walau baki pinjaman hanya tinggal sikit, tapi kereta2 depa nak diRAMPAS sewenang oleh Kapir2 DAP/PKR yg. KUASAI bah. Pinjaman BANK2 dll Institusi Kwgn.

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/02/932525/ppim-gesa-guna-budi-bicara-tarik-kereta-berbaki-pinjaman-kecil

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Disyaki Menteri Kapir DAP ni nak KUASAI Aktiviti2 bwh. KDN ni,spt. Pembakaran (disyaki termsk. Pembakaran Mayat),& Penjualan Bunga Api & Mercun ni -supaya MUDAH geng TERORIS2 Nazi Hindu DAP termsk. dr. Tamil Eelam & India, SELUDUP msk. SENJATA2 API & bahan2 LETUPAN, & BAKAR apa2!

Anonymous said...

Betul tu! Apa kelayakan anak BETINA Anwar ni jadi Penasihat Kem. Kewgn. & Ekonomi ni yg. diRAHSIA sblm. ni?! Bayangkan kalau DS Najib @ mana2 Pemimpin UMNO buat mcm. ni!Dahlah BETINA Sundal ni kahwin dgn. Pemimpin Cina PKR! Habis Kem.2 ni diKUASAI si BANGKAI2 Mafia2 Anwar- PKR/DAP ni!

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/02/933212/tak-mungkin-nurul-izzah-guna-kedudukan-untuk-kumpul-kekayaan-pm

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Elok lebih berhati2 dengan menteri2 yang ada DNA Komunis dalam diri mereka. Mereka bergitu bijak berselindung dengan menggunakan nama demokrasi.

Anonymous said...

Kerajaan REFORBASI, hanya bijak mengambil kredit dari idea2 kerajaan terdahulu. Hanya tukar BR1M kepada bantuan rahmah, menu1Malaysia ditukar kepada menurahmah. Nak harap idea baharu sampai la ni masih tak muncul2. Ekonomi rakyat makin suram, semua formula2 menteri formula songsang kini kelaut. Harga sayur dikatakan naik mendadak, harga ubat2an dijangkankan akan melonjak tak lama lagi, harga nescofe juga naik..kah..kah..kah..

Anonymous said...

Sehingga kini tiada projek2 baharu dibawah kerajaan REFORBASI. Yang tinggal berbaki hanyalah spillover projek2 dari kerajaan terdahulu. ECRL, Pan Borneo, Menara PNB118 akan siap tak lama lagi. Nampaknya engineers2, buroh2 terpaksa berhijrah ke Dubai, Arab Saudi, disana banyak projek2 pembangunan baharu.

Anonymous said...

Patutla em be kata penyokong bodoh.

Masalahnya lockdown paling panjangggg.

Dan......tiada tindakan susulan ramai hang pendapatan sampai ada bunuh diri.

Anonymous said...

Duit dah masuk bilik tidur pemimpin p end. Dlu2 bleh la umum projek tapi sampai brapa tahun x jalan2.

Nak buat projek dgn duit mana bro? Kerajaan perpaduan tengah cari duit la skrng...

Jgn jadi bodoh... kata em be.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails