Thursday, February 09, 2023

Menteri Kewangan gagal. Siasat semua -Nik Amar. Kdah, rakyat milik tanah..

 


1. Tanda kegagalan ‘The best Menteri Kewangan Asia’
TIDAK cukup dengan Kementerian Ekonomi, Kementerian Kewangan dan penasihat kanan, sekarang dilantik pula 5 individu sebagai Badan Penasihat Khas Menteri Kewangan.

Rupanya ‘The best Menteri Kewangan Asia’ ini tidaklah berbisa seperti yang diuar-uarkan.

Selepas melantik Menteri dan Timbalan Menteri yang tidak berfungsi dan melantik anak sendiri yang mengundang provokasi, Anwar berhadapan dengan satu lagi cabaran besar apabila masalah harga barang dan kos sara hidup rakyat tetap gagal ditangani.

Rakyat semakin tertekan. Rekod Kerajaan Campuran semakin tercalar. Macam mana Anwar nak bawa Malaysia jadi ‘Harimau Asia’ kalau masalah telur pun tak selesai?

Ini adalah kenyataan yang perlu ditelan oleh penyokong PH-BN. Pelantikan 5 orang Badan Penasihat ini membuktikan bahawa Anwar dan Kerajaan Campuran gagal mengurus masalah ekonomi negara.

Tetapi sekurang-kurangnya nanti selain skrip ‘Sila tanya bank negara,’ Anwar boleh guna jawapan, ‘Saya tanya Badan Penasihat saya dulu’.

Nurul Izzah pun tidak akan disalahkan seorang diri jika kerajaan gagal menyelesaikan masalah kebajikan rakyat lagi nanti.

Silap hari bulan beberapa bulan akan datang, semua Menteri ada Badan Penasihat.

ZURK AHMAD
Ketua Pengarah 
Jabatan Penerangan PAS Pusat – HARAKAHDAILY 8/2/2023


2. Kalau nak siasat, siasat semua – Nik Amar 

KOTA BHARU: Tindakan kerajaan menyiasat akaun Bersatu seakan tindakan mahu membalas dendam terhadap PERIKATAN NASIONAL (PN) ekoran kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum (PRU) lepas.

Naib Presiden PAS, Dato’ Mohd Amar Abdullah berkata, pembekuan akaun itu akan menyukar parti terlibat bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) tidak lama lagi.

Bagaimanapun katanya PAS terbuka sekiranya pihak berkuasa mahu melakukan siasatan ke atas akaun parti itu kalau ada keperluan dan berdasar tuntutan undang-undang.

“Kami akan memberi kerjasama asalkan siasatan itu tiada sebarang unsur politik dan selektif. Kita bersedia sekiranya ada keperluan undang-undang namun kita harap semua tindakan itu tidak bermotif politik.

“Ini kerana kalau bercakap soal wang, semua parti menerima sumbangan. Tiada parti yang boleh hidup dengan sendiri.

“Kalau nak siasat, siasat semua dan kalau ada kesalahan perlu ambil tindakan undang-undang,” katanya yang juga Timbalan Memnteri Besar Kelantan ketika ditemui di pejabatnya selepas mesyuarat Exco di sini, hari ini.

Baru-baru ini Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) membeku beberapa akaun milik Bersatu atas dakwaan berlaku penyewengan dana pakej rangsangan ketika pandemic Covid-19.

Manakala blogger terkenal Raja Petra pula mendakwa PH dan BN membelanja wang secara luar biasa ketika kempen PRU15.

Ketika kempen PRU14 PAS pernah dituduh menerima dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebanyak RM90 juta, namun selepas siasatan dilakukan SPRM dakwaan tersebut didapati tidak berasas.

Pada 24 Februari 2019 media melaporkan SPRM mengesahkan tiada kemasukan dana 1MDB ke dalam akaun PAS seperti yang didakwa pemimpin Pakatan Harapan. – HARAKAHDAILY 8/2/2023


3. DS Sanusi tunaikan permohonan milik tanah 

PENANTIAN empat dekad kini berakhir. Ramai rakyat Kedah sekarang berjaya memiliki geran tanah sendiri.

Hasrat Menteri Besar Kedah untuk memastikan semua pemohon yang telah lama memohon untuk diberi geran hak milik oleh kerajaan negeri juga sedikit demi sedikit telah tercapai.

“Rakyat setidak-tidaknya bukan menjadi penumpang di bumi tumpah darahnya. Sekurang-kurang dia ada sekeping geran tanah untuk diwariskan kepada anak-anak dan isteri setelah dia tiada nanti.” – YAB Dato’ Sanusi

Menurut YAB Dato’ Sanusi, jumlah keseluruhan tanah yang diluluskan adalah 9,106 tanah daripada 10,937 permohonan yang diterima bagi tahun 2015 hingga September 2022.

Dalam tahun ini sahaja, sudah lebih 200 individu telah menerima geran hak milik tanah. Boleh rujuk page UPDA untuk maklumat lanjut.

●12 Januari 2023: 73 Penduduk Daerah Kubang Pasu Terima Geran.
●30 Januari 2023: 119 Penduduk Daerah Baling Terima Geran Tanah.
●2 Februari 2023: 65 Penduduk Daerah Langkawi Terima Geran Tanah.

Insya-Allah, dengan komitmen kerajaan negeri ini, tidak akan ada lagi penduduk di mana-mana bahagian dalam Negeri Kedah yang berasal, membesar, berbudaya dan bergaul di bumi negeri itu yang tidak ada tanah untuk mendirikan rumah.

Tidak kira sesiapa sahaja anak Kedah, mereka akan mendapat hak yang dijanjikan oleh undang-undang dan Perlembagaan.

Kini rakyat terutama peneroka tanah dapat mengusahakan tanah mereka dengan tenang untuk anak cucu akan datang.

Tahniah Kerajaan Kedah kerana berjaya selesaikan isu yang puluhan tahun tak dapat diselesaikan! Semoga dikekalkan kerajaan negeri yang stabil dan adil ini supaya lebih banyak nikmat dapat diperoleh rakyat.

‘Kedah tempat orang miskin berteduh, tempat orang kaya menabur bakti.’

YB USTAZ NURUL AMIN HAMID 
Ketua Pemuda PAS Negeri Kedah
Ahli Parlimen Padang Terap – HARAKAHDAILY 8/2/2023

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Menteri Kewangan gagal. Siasat semua -Nik Amar. Kedah, rakyat milik tanah..

Al-hamdulillah semuanya, kecuali Menteri Kewangan yang gagal.

8 comments:

Anonymous said...

Dahulu PGayR kata BN Barang Naik, pemimpin mereka hasut orang ramai buat demonstrasi kat KL. La ni pun harga barang2 naik mencanak2 tak terkawal? Sayur, ubat2an, nescofe? Apo nak dikato? Rakyat makin terduduk? Mana pi menteri ekonomi raja formula songsang?

Anonymous said...

Dulu hari2 dok guna nama Yusof Qardawi, la ni dok guna pakai nama Tan Sri Hassan Merican pula? Nak harap idea sendiri, YILLEKKKK? Hanya pandai cakap sahaja! Yang dok ada Rahmah itu ini tu pun hanyalah penjenamaan semula BR1M, Menu1Malaysia, idea2 brilliant kerajaan lama. Kah..kah..kah..

Anonymous said...

Yg gay tu bapak kamu ke..

Anonymous said...

Awak down ke..

Anonymous said...

Jika nak rakyat percaya kat bapak gay, eloklah siasat semua akaun parti. Jika akaun bapak gay bersih, baru pulih 1% keyakinan.

Jangan dok teruskan budaya fitnah berterusan. Nanti rakyat lagi meluat. Yang jahil jer percaya kat bapak gay.

Anonymous said...

betul tu zurk. kejayaan terbesar boleh tengok kelantan. stesen bas tercanggih dunia. aircond sejuk. jimat elektrik. bandar termaju di malaysia semua di kelantan kan zurk, dari jeli hingga besut semua besar langsung takde makanan rahmah.. tahniah zurk atas kemajuan terhebat. tapi kenapa ye ramai geng kelantan tak mau kerja di negeri termaju tapi sanggup duduk di negeri ada DAP. patut utama kerja di negeri sendiri yang termoden tu.. ni kalau gi pahang selisih dengan orang kalau tanya mesti kosonan an tu hilang.. kalau kat KL selangor lagi la.. heran ye...

Anonymous said...

Kalau dah dilantik bekerja bodoh lah kalau tak dibayar gaji.. mana ada orang nak kerja free.. lain lah kalau ada muslihat terselit celah Chinadoll...

Ini cara pemimpin Melayu dari barua DAP@LeeKwanYew goreng dan gula gulakan rakyat terutama orang Melayu kat hulu hulu kampung..!!

Membenarkan perlantikan ahli keluarga dengan syarat tidak diberi gaji dan elaun satu budaya yang melingkupkan negara...
Yang dilantik diberi kuasa tanpa terikat dengan mana mana peraturan dan undang undang akan membentuk besar kepala...Penjawat Awam jadi mangsa

Cuba menghalal tindakannya dengan membuat tuduhan dan sindiran kepada pihak lain langsung tidak Islamic.

Ini zaman maklumat dihujung jari jangan hingat orang ulu ulu kampung tak terkinja kinja seperti yang barua DAP@LeeKwanYew dan macai barua sangka..!

Orang kampung kat ulu ulu sana dah bijak tak bodoh bangang spt yang kua sangka..!!

Mengikut jejak langkah yang sama dengan pihak lain dengan mementingkan kroni dan nepotisme tetapi menghalalkan dengan alasan tidak akan berlakau keburukan sedangkan melantik itu sendiri sudah tidak bermoral dan condong ke arah itu.

Jika Anwar cuba memberi keyakinan segala salahguna korup tidak akan berlaku maka rakyat juga berhak dan bebas memberi pandangan bahawa era PM10 ini adalah lebih paling teruk dari PM terdahulu.

Kemungkinan besar segala keburukan yang tidak pernah berlaku sebelum ini akan berlaku kali ini lebih dasyat. Kemungkinan besar yang pertamanya dan paling awal kebebasan bersuara akan dikawal rapat untuk mengelak kritikan ke atasnya.

Kadang kadang nak tunjuk sangat hebat sampai tak berpijak di bomi yang nyata nampak kebodohan yang teramat..!!

Anonymous said...

Kejayaan terbesar kelantan dapat kekalkan kerajaan. Tambah 3 lagi negeri.

Kejayaan terbesar umno berjaya dapat jawatan tpm masa defisit.

Kejayaan terbesar chindoll dapat satukan para penyamun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails