Monday, February 06, 2023

Biadap, DAP mula tunjuk taring! S'ngor UMNO Kalah -Noh. Kes Sulu.

 

Setiausaha Publisiti DAP Perak yang juga Ahli Parlimen Kampar, Chong Zhemin.

1. DAP mula tunjuk taring, gesa BN ambil tindakan MP sokong Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Seorang pemimpin DAP menggesa, kepemimpinan Barisan Nasional (BN) menyiasat dan mengambil tindakan terhadap semua Ahli Parlimennya yang sebelum ini menandatangani Akuan Berkanun (SD) menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri.

Setiausaha Publisiti DAP Perak yang juga Ahli Parlimen Kampar, Chong Zhemin, berkata siasatan dan tindakan disiplin perlu dikenakan terhadap mereka yang terbabit, sekiranya BN mahu menjaga kestabilan kerajaan perpaduan dan mengelak insiden Langkah Sheraton berulang.

"Susulan tindakan disiplin terhadap Ahli Parlimen UMNO yang menandatangani SD menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri, badan disiplin BN juga perlu menyiasat Ahli Parlimen BN lain yang turut menyokong Muhyiddin bagi memastikan tiada pilih kasih (double standard).

"Saya tidak berniat masuk campur dalam urusan dalaman BN, tetapi semua usaha perlu dilaksanakan bagi memastikan kestabilan kerajaan perpaduan dan mengelak Langkah Sheraton 2.0 bagi menggulingkan kerajaan berulang," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, Pengerusi BN yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022, mendedahkan identiti 10 Ahli Parlimen BN yang menandatangani SD menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri selepas PRU15, yang dibuat tanpa kebenaran parti.

Mereka terdiri daripada enam Ahli Parlimen UMNO, dua Ahli Parlimen MCA, seorang Ahli Parlimen MIC dan seorang Ahli Parlimen Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).

Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO pada 27 Januari lalu memutuskan untuk mengambil tindakan disiplin terhadap beberapa pemimpin utamanya, termasuk Hishammuddin yang digantung keahlian selama enam tahun.

Selain itu, Hasni digugurkan daripada jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor dan digantikan dengan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

SD itu ditandatangani ketika Parlimen tergantung selepas keputusan PRU15 menyaksikan tiada mana-mana parti berjaya memperoleh majoriti mudah 112 kerusi Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan.

Susulan itu, Istana Negara meminta SD daripada semua Ahli Parlimen bagi membolehkan Yang di-Pertuan Agong menentukan wakil rakyat yang mendapat sokongan majoriti untuk dilantik sebagai Perdana Menteri, sekali gus membentuk kerajaan.

Ketika itu, dilaporkan 10 Ahli Parlimen BN bertindak menandatangani SD menyokong Muhyiddin, namun mereka menarik balik SD berkenaan, sebelum Istana Negara mengumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-10.

Mengulas lanjut, Zhemin berpandangan siasatan penuh terhadap semua Ahli Parlimen BN yang menandatangani SD serta kandungannya, perlu dilihat sebagai perkara paling penting.

"Dalam Akta Akuan Berkanun 1960, mana-mana pihak yang membuat SD palsu akan dituduh dan boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun serta denda," katanya. (1Media.My)


2. UMNO dijangka kalah PRN Selangor - Noh Omar    

KUALA SELANGOR - UMNO dijangka mengalami kekalahan termasuk beberapa kubu kuat parti itu pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Selangor.

Bekas Pengerusi UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar berkata, berdasarkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu, semua kawasan Parlimen di Selangor tewas.

"Kawasan kubu kuat pun kalah (PRU15) seperti di Tanjong Karang, Sungai Besar dan Sabak Bernam.

"Ketiga-tiga kawasan itu Perikatan Nasional (PN) menang, itu kawasan majoriti Melayu," katanya semasa sidang akhbar selepas Majlis Jasamu Dikenang di sebuah hotel di Pasir Penambang di sini pada Ahad.

Noh memberitahu, beliau tidak nampak peluang UMNO untuk menang di Selangor melainkan jika mengharapkan pengundi bukan Melayu.

"Mungkin pada masa itu (PRU15), pengundi masih menyokong UMNO tetapi sekarang ini, orang yang sokong UMNO bila dia tengok parti itu berkawan dengan DAP, kalau tahu dia takkan undi," ujarnya.

Ujar beliau, pengundi yang berjumpa beliau misalnya mengakui tidak akan memilih UMNO sekiranya parti itu terus bekerjasama dengan DAP.

"Saya berjumpa dengan orang kampung saya mengaku undi BN (Barisan Nasional) pada PRU15 lepas, tetapi kalau tahu UMNO bersama DAP, mereka kata tak mahu undi BN," jelasnya.

Ditanya adakah beliau sedia untuk merayu berhubung pemecatan daripada UMNO, Noh berkata, keputusan pemecatan beliau dibuat oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

"Hendak merayu kepada siapa? Kalau (pemecatan daripada Lembaga Disiplin UMNO bolehlah) merayu kepada MKT (Majlis Kerja Tertinggi).

"Selagi Presiden itu ada, takkan beliau hendak terima rayuan saya?. Tak pernah berlaku, belum lagi MKT bermesyuarat, keputusan sudah dibuat.

"Sepatutnya cadang dahulu pada MKT dan dibahas dan jika ada percanggahan pendapat, undilah," jelasnya.

Sumber I Sinar Harian 


3. Kumpulan buat tuntutan dalam pertikaian Sulu bukan waris sah  

KOTA KINABALU: Seorang individu yang mendakwa sebagai waris Kumpulan Sulu tidak bersetuju dengan tindakan sekumpulan individu membawa pertikaian Sulu ke Mahkamah Sepanyol kerana mereka bukan waris sah.

Datu Omar Ali Datu Bachtiyal berkata beliau berpandangan tindakan sekumpulan individu itu membawa pertikaian dan proses timbang tara ke Mahkamah Sepanyol juga adalah tidak betul dan tidak sah.

“Pendapat saya, tidak sah sebab kita tahu (fakta waris) ini bercampur, dan kalau kita kaji betul-betul (status mereka) diragui jadi ini (status) tidak benar pada saya,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Beliau berkata pertikaian Sulu sebenarnya boleh dirunding dengan baik bersama semua pihak dan proses arbitrasi boleh dilaksanakan menerusi meja rundingan secara damai tanpa melibatkan persengketaan.

“Kita boleh runding…kita cuma mahu apa yang baik bagi kedua-dua pihak, kita pun mahu tolong bangunkan Sabah. Adalah lebih baik kita berbincang dengan Kerajaan Malaysia,” katanya.

Datu Omar Ali, 64, berkata beliau langsung tidak pernah dirujuk oleh kumpulan individu terbabit sebelum mereka membawa proses arbitrasi di Mahkamah Sepanyol.

“Tiada komunikasi, we left in the dark, kita pun tidak tahu apa,” katanya yang turut mendakwa mengenali beberapa individu terlibat dan pernah berjumpa mereka sebelum ini.

Menjelaskan dakwaan seorang penuntut dalam pertikaian Sulu (Mahkamah Sepanyol) iaitu Taj Mahal Kiram-Tarsum Nuqui bahawa beliau waris kepada Dayang Dayang Piandao, seorang puteri dan antara pentadbir Kesultanan Sulu pada 1936, Datu Omar Ali berkata ia adalah tidak benar kerana baginda tidak mempunyai zuriat.

“Taj Mahal adalah cucu kepada Tarahata dan bukan kepada Dayang Dayang Piandao. Bila cakap bahawa dia adalah cucu kepada Dayang Dayang Piandao ia adalah satu penipuan. Dayang Dayang Piandao tidak mempunyai anak jadi macam mana beliau mempunyai cucu?” katanya.

Datu Omar Ali mendakwa dirinya merupakan waris daripada salasilah Dayang Dayang Piandao. Dayang Dayang Piandao, yang berkahwin dengan Datu Ombra Amilbangsa, menaiki takhta dan menjadi Sultanah pada 1937 sehingga mangkat pada 1945.

Datu Omar Ali mendakwa bapanya dan Datu Ombra Amilbangsa yang kemudian menjadi Sultan Sulu pada 1937 merupakan sepupu pertama.

Kumpulan Sulu sebelum ini dilaporkan membawa tindakan undang-undang ke Mahkamah Sepanyol untuk mendapatkan pampasan terhadap tanah di Sabah, yang didakwa telah dipajak oleh nenek moyang mereka kepada sebuah syarikat perdagangan British pada 1878.

Mereka membawa perkara tersebut kepada timbang tara Sepanyol pada 2019 dan kemudiannya penimbang tara Dr Gonzalo Stampa yang dilantik oleh kumpulan individu berkenaan membuat keputusan memihak kepada pihak mereka (penuntut).

Keputusan itu digunakan untuk merampas aset Petronas di Luxembourg.

Malaysia kemudiannya telah menggunakan semua remedi undang-undang yang ada untuk membatalkan dua anugerah yang diberi oleh Stampa.

Pada 24 Jan lepas, Mahkamah di Luxembourg telah mengetepikan perintah penahanan yang dimohon oleh kumpulan individu tersebut.

Perintah penahanan pada 11 Julai 2022 yang diketepikan itu dimohon berasaskan dua award timbang tara dikatakan dikeluarkan oleh penimbang tara yang dilantik secara tidak sah, Stampa yang dikatakan telah memberikan award kepada penuntut sebanyak US$14.92 bilion (RM63.34 bilion).

Malaysia telah membantah secara konsisten prosiding timbang tara yang dikatakan dirancang oleh penuntut dan telah mengambil segala tindakan perundangan yang ada untuk membatalkan pelantikan Stampa dan award yang dikatakan itu.

Mahkamah Perlembagaan Sepanyol juga mengekalkan pembatalan pelantikan Stampa sebagai penimbang tara dalam pertikaian Sulu selepas menolak rayuan perlembagaan luar biasa yang difailkan sekumpulan individu (penuntut) terhadap pembatalan pelantikan Stampa sebagai penimbang tara dalam kes itu.

Mahkamah Perancis juga telah menangguhkan penguatkuasaan ‘final award’ yang diberikan Stampa sementara menunggu keputusan mahkamah berhubung segala tindakan perundangan yang diambil oleh Kerajaan Malaysia. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Biadap, DAP mula tunjuk taring! S'ngor, UMNO Kalah -Noh. & Kes Sulu.

Al-hamdulillah, semoga semuanya akan beri kemenangan untuk Islam dunia-akhirat, Insya Allah!

16 comments:

Anonymous said...

Ha ha cari salah dap lagi...

Skrng dah bleh kahwin lelaki dgn lelaki mcm em bee tu cakap ke????

Ha 1000x

Anonymous said...

Tak cukup Jomlah ke tu.. aritu konpiden. celik je mata dap dap dap dap... roslan tido tak lena makan tak kenyang.... eh budak sekolah kena pakai skir ke tu, azan ada dengar lagi tak.. dah dekat 3 bulan ni. aritu sungguh sungguh kata benda berlaku tengok macam takde can je tik tok un kata.. cepat buat mesyuarat...

Anonymous said...

Nasib Barnie Maddof sceme ponzi NYSE scheme jauh bezanya dengan Zety Jho Low..!! (Thank You Netflix siar Barnie Maddof tiba tiba teringat muka haramjadah penyamun Zety Jho Low dan Tun Mahathir)

Bila barua DAP@LeeKwanYew mula cari Melayu.. makna nya apa.!!

Apa UMNo boleh buat sekarang ini..!?

https://www.malaysia-today.net/2022/09/07/sebab-apa-tindakan-tidak-diambil-terhadap-lebih-dari-350-penerima-duit-1mdb-yang-bukan-dari-umno/

Bangsa Perasuah seronok tepok tangan ketawa terbahak bahak bila semua pemimpin Melayu mangsa rasuah mereka terus bercakaran sesama sendiri.

Fitnah jijik dan si batu api ini sebenar pemilik kemenangan bagi barua barua Lee Kwan Yew dan proksi.

kemenangan fitnah jijik itu juga adalah milik Zety dan Taufik Ayman anak anak penyamunnya kerana berjaya mencuri RM700 juta duit AMLA

Hebat yang 700 juta buat buat buta tidak didakwa yang 34 juta ditandatangai secara palsu dibongkar habis habisan..!!

Dengan fitnah jijik juga mantan Perdana Menteri Najib boleh ditogelkan semua termasuk akaun bank tetapi Zety dan Taufiq Ayman Jho Low Nik Faisal pula sebaliknya.

Link dibawa di mana mantan AG lantikan Tun Mahathir iaitu Tomy Tomas menghalang siasatan ke atas Zety dan Taufik Aman dilakukan

https://captainmgs.blogspot.com/?m=1

Sepanjang 22 bulan berkuasa dalam kerajaan PH. Pakatan Harapan memerintah negara selama 22 bulan dibawah Mahathir, hutang negara bertambah .

Kebanyakan senarai penerima ini dari Pulau Pinang dan mereka telah menerima sejumlah RM780 juta, pada hal orang Umno menerima hanya RM19 juta sahaja. Link

https://youtu.be/C2vYX3CwfE8

Senarai nama Parti DAP sembunyikan 346 kes melibatkan 346 entiti dan individu yang telah menerima RM307 juta wang 1MDB semasa PH jadi kerajaan diterajui barua meraka Tun Mahathir Mohamad.

Link bawah kenapa UMNO / BN bisu skg..!?

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/10/04/jejak-wang-1mdb-250-penama-rm700-juta-umno-p-pinang-lapor-sprm/

1. Laverage Asia Sdn Bhd 31.5 juta
2. Enr Marketing. 24.3 juta
3. Mega Utilities Sdn Bhd. 18.3. juta
4. Kek Lok Si Tample 12 juta
5. Homewin Renovation n Cons 11.44 juta
6. Music Melody Store. 6.58 juta
7. G Event Managmnt. 2.93 juta
8. Pers Cintai A. Sekitar P. Pinang. 2.65 juta
9. Jaya Printing & Advertising. 1.07 juta
10. MCA Bah Tanjung P.Pinang. 1 Juta
11. Geh Choh Hun. 22.8 juta
12. Oii Teng Seng. 4.55. juta
13. Cheah Kah Chye. 4.4 juta
14. Yeap Chee Cheong 4.4 juta
15. Goh Kheng Huat. 4.2 juta
16. Oii Kheng Hin. 4.01 juta
17. Choo Keng Hock 3.84 juta
18. Toh Lean Seng. 3.5 juta
19. Chong Thong Yeow. 3.24 juta
20. Teh Hun Liang. 3.04 juta
21. Lembaga Union Pinang School 2.25 juta
22. Pinang Chinese High School. 1.25 juta
23. Chung Ling High School. 1 juta
24 J/K Chua Nan School. 0.5 juta
25 Pers Penduduk B. Daya Penang. 0.4 juta
26. Chung Ling High School. 0.25 juta
27. Smjk Phor Tay School Commitee. 0.25 juta
28. Pers Kebudayaan Pangkalan Kota P. Pinang. 0.204 juta
29. MCA Bah Tanjung P. Pinang. 1 juta
30. Parti Gerakan Rakyt Johor. 0.4 juta

Bukan ke ini conflict of interest?

Jho Low sedang tepuk tangan ketawa terbahak kaum nya yang paling banyak dapat habuan. Berbeza denda Barnie Maddof scheme Ponzi terbesar di NYSE.. ( tgk siri Netflix) nasib nya di penjara seumur hiddup, anak nya mati sbb malu teramat dasyat isteri nya jedi gelandangan bila harta dirampas. Tidak seperti Jho Low, Zety Nik Faisal sampai sekarang hidup mewah.. memang celaka lah pemimpin barua Melayu Lee Kwan Yew@DAP ini..!!! Macam pukimak...!!

Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan hutang yang ditinggalkan Kerajaan PH yang dicatat menghampiri RM850 billion. Sejumlah RM164 billion hutang dijana olih PH selama 22 bulan.

Angkara penipuan Bangsa Perasuah bernama Jho Low tepuk tangan saksikan pemimpin Melayu diperbodohkan dan bercakaran sesama sendiri.

Otak barua lama dan baru tetap masih sama juga..!!Barua Lama Vs Barua Baru Lee Kwan Yew..

haha tepokkkk..!!

Anonymous said...

Baru2 ni ke Terengganu.... Memantau

Terpaksa bawa kete mcm ular atas jalan...

Nak elak lubang dan jalan rosak rata2 tempat. Banyak btul. Teruk sangat

Kerejaan kunun Islam, asyik nak Islam extreme tapi x tahu urus negeri. Rakyat tertipu

Anonymous said...

luu BANGKAI2 Penyamar2 Kapir2 Penjajah homoh DAP - dok TERLALAK kat sini pula!

Anonymous said...

BANGKAI luu PENYAMAR Kapir PENJAJAH homoh DAP! Baik lu MAMP*S dr. TANAH MELAYU kami ni!

Anonymous said...

Tgk. BANGKAI Kapir
PENJAJAH Cina DAP ni -nak MENYIBUK paksa Zahid PECAT sini sana! BENCInya DAP ni -mcm. manalah bangsa PRIBUMI Islam/Melayu kita boleh sekali lagi diJAJAH Kapir2 Penjajah DAP/PKR ni dgn. amat BUAS?!PONDAN lu -Pemimpin2 Islam/Melayu kita!

Anonymous said...

UMNO - juga terus nak diPERGUNA mcm. PONDAN Kuli dgn. amat JIJIK oleh rejim2 BANGKAI2 Mafia2 Diktator2 Anwar PARIAH homoh-Zahid Penyamar Cin* Ind'sia/Kapir2 BIAWAK2 Penjajah DAP-PKR - utk. MENAKLUK Negeri2 MAJORITI Pribumi Islam/Melayu kita yg. bwh. PAS!

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/02/1060149/prn-ph-terengganu-beri-lebih-kerusi-kepada-bn

Anonymous said...

Tgk. juga kerabat Johor ni-geng rapat Vincent Tan ni -ada dia peduli kes ROMPAKAN amat DASYAT oleh LANUN2 Kapir Singapura-ditaja rejim2 Nazi Zionis-Hindu Barat ISrael/India Modi/Jepun,melalui rejim2 BANGKAI2 Mahathir-Anwar/Kapir2 DAP-PKR -atas Pulau BATU PUTIH &SELAT JOHOR kita?!

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/02/932538/sultan-johor-berkenan-bertemu-pm-di-seri-perdana

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Patutnya Sultan Johor & Menteri Undg2 BETINA Melayu liberal UMNO tu boleh dptkan balik Pulau Bt. Putih ni dr. ICJ & rejim S'pura - sbb. Pulau ni diROMPAK melalui PENIPUAN amat DASYAT pd. Undg2 Perl. & Negeri oleh rejim2 BANGKAI2 DIKTATOR2 Pariah2 Mahathir-Anwar/Kapir2 DAP-PKR!

Anonymous said...

Tgk. Mafia Anwar PARIAH homoh - diRASUAH $500 JUTA oleh PERASUAH-no 1,Vincent Tan, yg. juga KUASAI Sistem Undg2 & Kehakiman kita! Mana Ketua Polis Negara/SPRM-geng rejim2 BANGKAI2 Mafia DIKT.2 PARIAH Mahathir-Anwar/Kapir2 DAP-PKR ni?

https://www.mindarakyat.net/2018/06/the-day-vincent-tan-gave-anwar-rm500.html

Anonymous said...

BANGKAI2 rejim2 Diktator Anwar PARIAH homoh/Kapir2 BIAWAK Penjajah2 DAP-PKR - nak tangguh PRN hingga Mei @ Jun -disyaki supaya depa dpt. SIAPkan berjuta2 IC2 PALSU pd. PATI2 Kapir yg. baru diHALALkan @ yg. akan dibawa msk. oleh Menteri2 KDN PKR/DAP depa!

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/01/926169/dun-negeri-sembilan-jangka-bubar-mei-ini-mb

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Patutlah rejim2 Mafia2 DIKTATOR Anwar PARIAH homoh/Kapir2 Penjajah DAP-PKR ni - nak buat proj. Imigresyen BARU - utk. MUDAHkan Warga2 Asing guna E-PAGAR - TANPA perlu ke Kaunter Imigresyen - walau di JERMAN/BARAT pun TAK diBENAR Warga2 Asing melalui E-Pagar ni!

https://mykmu.net/2023/02/06/myeg-akan-digantikan-dengan-niise-bagi-urusan-imigresen/

Anonymous said...

Tgk. sewenang nak bagi KERAKYATAN utk. anak2 PATI2 Nazi2 Hindu disyaki termsk. TERORIS2 Tamil Eelam Sri Lanka! Walau yg
minta ni sikit skrg. - tapi ini MO dajal Nazi2 Hindu Penjajah2 DAP/PKR utk. nak KERAKYATAN bagi berJUTA2 Anak2 PATI2 Nazi Hindu nanti!

https://mykmu.net/2023/01/20/anwar-dituntut-tunai-janji-selesai-masalah-kerakyatan-kaum-india-gesa-ngo/

Anonymous said...

Pas dah tau perangai dapig. Nak tau dapig versi melayu. Tengok ahli pan dan pkr.

Anonymous said...

Pekembar aka umno aka ameno dah jadi parti jawa & pan 2.0 parti sayap dapigs.
Patut la dulu Nazri Aziz warning ameno zahaid supaya jangan jadi seperti komunis.
Tapi itulah kan si zahaid dah mcm kim jung un pada pandangan byk ahli amno.
Bagi mereka kim zaa haid & mad has ann sama2 dah jadi mcm mat sa boon menurut sumber warung tempe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails