Tuesday, December 27, 2022

Bola sepak T'ganu & Rohingya di pantai Aceh.

 

Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (tengah) bergambar bersama ahli selepas Kongres Tahunan PBSNT, dekat sini, hari ini. FOTO Malik Muhamad

1. Presiden PBSNT kurang senang tindakan Faisal

KUALA TERENGGANU: Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) percaya kemelut yang membabitkan bekas pemain sayap Terengganu FC (TFC), Mohd Faisal Halim dengan Terengganu FC (TFC) dapat diselesaikan di meja rundingan.

Presiden PBSNT, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, tiada perkara yang tidak dapat diselesaikan jika pihak berkenaan berlapang dada dan berbincang secara baik. 

Bagaimanapun PBSNT masih menunggu surat rasmi daripada pemain kebangsaan itu bagi mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan isu berkenaan.

"Mengenai dakwaan gaji pemain itu (Mohd Faisal) dipotong TFC, saya tidak mahu jawab di media, biar dia (Mohd Faisal) hantar surat secara rasmi terlebih dahulu untuk apa-apa tindakan. 

"Beliau (Mohd Faisal) boleh membuat rayuan... tidak ada masalah, kita boleh bincang secara baik, mungkin ada sedikit 'miscommunication'," katanya ketika ditemui selepas Kongres Tahunan Persatuan Bolasepak Negeri Terengganu (PBSNT) di sebuah hotel dekat sini yang turut dihadiri Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Tengku Farok Hussin Tengku Abdul Jalil.

Sebelum ini Mohd Faisal membuat ciapan dalam laman Twitter peribadinya dengan tanda pagar #'pulangkan hak saya' sekali gus menimbulkan persoalan dalam kalangan peminat dan penggiat sukan.

Walaupun tidak dinyatakan dengan jelas ciapan itu ditujukan kepada siapa dan apa isu sebenarnya, namun menurut sumber ianya adalah berkaitan dengan masalah gaji pemain itu dipotong pihak pengurusan Terengganu Football Club (TFC) Sdn Bhd berikutan pemain itu mengkritik bekas majikannya itu ketika masih berada dalam kontrak.

Dalam pada itu, Dr Ahmad Samsuri yang juga Menteri Besar Terengganu kurang senang dengan tindakan pemain yang kariernya semakin bersinar selepas mewakili TFC kerana meluahkan kekecewaan dalam laman sosial walaupun ada saluran yang lebih baik.

Tindakan pemain itu yang membuat ciapan kontroversi dilihat menyalahi peraturan kelab yang melarang setiap pemain membuat kenyataan terbuka terutama ketika masih lagi dalam kontrak.

"Ada sedikit salah faham... Faisal pun tahu perkara yang tidak sepatutnya dia buat tetapi berlaku.

"Kita mahu selesaikan secara baik... cuma perlu sedar yang salah tetap salah... setakat ini perkara tersebut tidak memberi impak kepada reputasi kelab," katanya.

Difahamkan gaji akhir (November) Mohd Faisal bersama skuad Penyu itu dipotong sebanyak 15 peratus tanpa makluman atau notis serta surat tunjuk sebab kepada pemain kelahiran Pulau Pinang yang sebelum ini membela bekas ketua jurulatih TFC, Nafuzi Zain yang didakwa lewat ditawarkan kontrak oleh TFC Sdn Bhd.


2. Pelarian Rohingya tiba di pantai Aceh 

Kapal membawa pelarian Rohingya tiba pantai Krueng Raya, Aceh, hari ini. - Foto AFP

JAKARTA: Kapal membawa puluhan pelarian Rohingya mendarat di pantai dekat Aceh, Indonesia hari ini, hasil tuntutan pertubuhan kemanusiaan supaya membenarkan mereka berlabuh, selepas hanyut di laut selama sebulan.

Memetik laporan agensi berita ANTARA, seramai 57 lelaki warga Rohingya tiba di pantai daerah Aceh Besar. Beberapa orang dilaporkan sakit.

Portal Detik.com yang memetik kenyataan Ketua Polis Daerah, Rolly Yuiza Away, berkata kumpulan itu berehat di pantai dan pihak berkuasa belum memutuskan tindakan terhadap mereka.

Etnik Rohingya melarikan diri daripada penganiayaan di negeri asal mereka, iaitu di Rakhine, Myanmar termasuk tidak tahan dengan keadaan teruk di kem pelarian di Bangladesh.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNCHR) kelmarin mengeluarkan kenyataan yang menyeru kerajaan serantau, untuk menyelamatkan sekurang-kurangnya 190 warga Rohingya yang hanyut di Laut Andaman dan Teluk Benggala.

Menurut UNCHR, ada kapal yang membawa warga Rohingya dikesan masih hanyut di tengah laut tanpa bekalan makanan dan sedikit air.

Sebanyak 20 orang maut semasa pelayaran.

"Sangat menyedihkan apabila mengetahui ramai kehilangan nyawa, termasuk kanak-kanak. Malangnya, situasi ini menjadikan ini tahun paling ramai maut di laut di rantau ini," kata Pengarah UNCHR Asia dan Pasifik dalam kenyataan. - BERNAMA  

Polis mengawal pelarian Rohingya menunggu dipindahkan ke tempat sementara di Krueng Raya, Aceh, hari ini. - Foto AF 

BERITA BERKAITAN

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bola sepak T'ganu & Rohingya di pantai Aceh.

Semuanya yang berlaku di atas muka bumi, di dalam dan diluarnya ada kaitan dengan agama Islam yang menguasai dari dunia hingga akhirat. Bukan macam se setengah parti, yang kepala otaknya hanya berlegar di bawah tempurung perkauman DAPig beku sejak zaman jahiliah lagi. Yang 'perasan' dirinya cerdik tetapi 'bodo buta-perot'nya, bertingkat!

Kita tak sebut barua atau pecacai, kerana barua itu hanya kerbau pendek yang dicucuk hidung, bukan pembuat dasar, hanya guna tenaga tapi tidak guna otak!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

9 comments:

Anonymous said...

Kat pahang ada larangan ngajar agama kerana ganggu keharmonian. Kalau gitu, larang bro an jadi imam kerana ganggu keharmonian.

Anonymous said...

Battle of Barua DAP@Lee Kwan Yew sudah bermula.. Melayu dan Islam yang jadi mangsa nnti..

Abdullah Sani orang kuat PKR Tun masih takut terbayangkan sikap tegas Anwar menentang rasuah yang 'tidak berubah' sejak 30 tahun lalu.

Sikap itu didakwa akan merugikan kroni-kroni Tun dan kerajaan BN sebelum ini. Benarkah Anwar menentang rasuah sedangkan Timbalan nya bergelut 47 kes rasuah..

"Seperti mana yang kita maklum, perbuatan beliau (Tun) ini sebab dia takut Datuk Seri Anwar menjadi PM. Segala perbuatannya itu menggambarkan biarlah orang lain (jadi PM) asalkan bukan Anwar.

Tun dah bersuara tatau suara siapa yang demam lepas ni...

Pelantikan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri, dilihat memberi tekanan kepada institusi kehakiman untuk menjalankan tugas secara adil dan tanpa gentar dalam kes mahkamah dihadapi Presiden UMNO itu.

Mahathir menegaskan Ahmad Zahid sepatutnya meletak jawatan Presiden UMNO dan menolak lantikan sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas parti pimpinannya kalah teruk dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Barua Lee Kwan Yew yang sudah dibakul sampahkan iaitu Tun Mahathir, Mukhriz Azmin dll selama 22 bulan oleh proksinya DAP@LeeKwanYew sambil Pulau Batu Putih dihadiahkan pada anak Lee Kwan Yew.

Barua terbaru yang baru diangkat oleh DAP@Lee Kwan Yew iaitu Brother Anwar Bin Ibrahim sedang dalam pembikinan oleh proksi nya parti DAP mungkin kah tergadai pula bangsa Melayu islam dan akidahnya..!? Kita tunggu dan lihat nanti..

Perlu diingati kedua dua barua Lee Kwan Yew ini dikuasai dan dikelilingi oleh kroni kroni kroni bangsa Lee Kwan Yew yang sama juga seperti YTL Vincent Tan Ananda Robert Kwok Hong Leong Group Genting Judi.

Ingat kes Cina Jho Low ada 4 ekor PM Melayu dah bertukar ganti dlm masa 5 tahun. Tiada sekor pun tak buat apa apa dng lesapnya Jho Low yang sedang ketawa terbahak bahak melihat pemimpin Melayu tak de telo betapa bodoh bangang tak buat apa apa dengan nya...!!!

Battle of two barua's DAP@ Lee Kwan Yew ini akan menyaksikan kaum Melayu Islam yang beraantakan, dilaga lagakan dan di batu apikan sesama sendiri sebelum kaum yang dijanjikan muncul dari timur.

Anonymous said...

Tghh adalah sasaran tiga serangkai.
Parti chauvanist serang sebagai pemimpin taliban.
Maksud taliban pun kaum kuffar ini tak faham.
Islam buat negara mundur, tambahnya lagi.
Membawa sistem pendidikan berqiblatkan negara cina.
Bawa abu mendiang chin peng yg mati di cina ke malaysia.

Rangkai kedua terdiri dari Islam liberal.
Cuba menormalisasikan fitnah.
Menormalisasikan dusta.
Menormalisasikan agama adalah sama.
Menormalisasikan lgbt.

Rangkai ketiga adalah belaan parti chauvanist.
Kononnya alternative kepada Islam.
Membawa faham syiah.
Menormalisasikan komunisme.
Balas dendam kerana tidak diterima oleh akar umbi parti asal.
Menerima nafkah dari parti chauvanist.

Anonymous said...

https://fb.watch/hG7DxSsqVS/

Anonymous said...

Elok juga nasihat bro an. Ada pro and kontra. Atau elok juga nasihat dap. Tak bagus kalau tibai tghh, sementara dap dan bro an sebagai lebih baik.

Anonymous said...

Cer bandingkan amalan Rasullullah saw dgn amalan bro An dan bro eng guan. Ilmuan Islam dengan bukan ilmuan Islam ketara besar. Awal awal lagi bro An dah lantik kluster mahkamah.

Anonymous said...

Dulu ph punya seorang menteri bertaraf dr falsafah. Tukar kasut putih ke kasut hitam. Alasan supaya kotor tak kelihatan. Kasut pun doktor menteri ajar supaya hipokrit. Bayangkan bahan tak bernyawa pun dilatih supaya hipokrit. Apa akan jadi pada murid kesan dari hipokrasi kasut.

Hari ini kita ada menteri bertaraf pakar formula. Lebih kurang macam menteri kasut hitam. Harga ayam naik, jangan makan ayam. Harga telur naik, jangan makan telur. Harga susu naik, jangan minum susu. Bantutlah baby baby. Simple jer formulanya. Guna istilah yang sofistikated. Keanjalan permintaan.

Macam ni taliban tingkatan enam jurusan ekonomi pun boleh buat formula yang lebih baik.

Begitulah menteri ekonomi. Macam mengurus ekonomi rumah tangga. Ayam mahal, nombor dalam list turunkan. Naikkan nombor dalam list yang harga murah. Mungkin ikan masin atau pergi berburu kat hutan.

Anonymous said...

Dengan formula2 songsang dan formula2 basi yang diulang tayang oleh raja formula, nampaknya rakyat kenalah mengikat perut dari sekarang dalam menghadapi zaman2 mencabar ditahun hadapan? Eeeeiii seram!!!

Anonymous said...

Hihihi. Menteri cgpa3.5 pun ada dalam. Dah jadi pak turut. Dalam dewan , "saya sokong".
Tak tertebus no anwar no dap dengan cgpa yang cemerlang. Masih nak tunjuk releven. Macam lalat. Kat mana ada sampah, di situ dia hinggap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails