Thursday, July 01, 2021

Guan Eng kenang 5,108 Kematin Covic-19. Kenang saja??

 

Mengenang 5,108 mangsa kematian Covid-19

DIBERITAKAN..

[Lim Guan Eng: 28 Jun 2021 adalah hari yang gelap bagi Malaysia apabila angka kematian Covid-19 kita melebihi 5,000 orang. Menjelang 29 Jun, terdapat tambahan 107 kematian yang menjadikan angka suram ini kepada 5,108. Tidak pernah dalam sejarah Malaysia begitu banyak kematian akibat satu faktor dalam masa yang singkat.

Melihat statistik semata-mata boleh membuat kita lupa bahawa 5,108 yang meninggal dunia adalah orang yang sayang dan disayangi oleh ahli keluarga dan sahabat. Begitu banyak keluarga yang telah merana. Kita tidak akan tahu berapa ramai yang sudah mendaftar tetapi meninggal dunia sementara menunggu vaksin atau dapat diselamatkan sekiranya vaksin itu ditempah lebih awal oleh kerajaan yang bersikap sambil lewa.

Malah Timbalan Ketua Menteri Sarawak James Masing mengatakan adiknya Jantai Masing, 68, yang meninggal dunia akibat Covid-19 di Hospital Kapit pada 31 Mei, akan terus hidup sekiranya beliau menerima vaksin lebih awal.]


Guan Eng terus membuat kesimpulan tidak matang:   

Menuduh kerajaan PN telah menolak untuk mengakui kegagalan mereka. Menuduh PN bertindak terlalu perlahan dan lambat, salah urus yang menyebabkan kematian.

Begitulah carafikir kepala-otak DAP. Ertinya, PH masih di peringkat 'cakap kosong' tiada tindakan apa-apa demi kepentingan rakyat tertindas. Memperkenalkan tradisi lapok di bawah tempurung PH 'cakap besar' babi pun boleh terbang. Nak selesaikan masalah babi Pulau Pinang, terowong dan kambus laut pun bertahun-tahun tak selesai lagi.

Waktu berkuasa 22 bulan, kokoknya saja berderai-derai menjajakan hutang, cari derma dan pinjaman sana-sini. Bahkan sampai guna bapok/wanita jaja tabung derma. Mungkin guna tabung tin milo lagi mulia. Sekarang apa jadi duit itu? Duit pinjaman luar negara, tapak peniaga Jalan Masjid India contoh kecilnya, mana? Dan banyak lagi.

Kita tunggu, yang kokoknya berderai, apakah ekornya akan berulat bergelumang tahi? Itulah tradisi DAP/PH..


2 perkara sering dipertanyakan:

Satu:

Covid-19 memasuki Malaysia kerana dasar kerajaan PH dikatakan memberi keutamaan dan keistimewaan kepasa rakyat negara China Komunis menyebabkan PH membenarkan rakyat komunis (bersama virus covid-19) memasuki Malaysia secara beramai-ramai di waktu negara China Komunis sedang dilanda wabak covid-19 yang sangat teruk.

Ini bererti virus covid-19 yang telah berada di negara ini mempunyai tempoh dormant yang cukup untuk menjadi wabak sebaik sahaja kerajaan PN memerintah negara. Sila jelaskan secara berfakta.


Dua:

Sila sangkal kenapa PH lebih teruk semasa Tun Mahathir jadi Prdana M kali ke-2 yang Lim Guan Eng menjadi orang kanannya setelah 22 bulan memerintah. 

Lihat kegagalan senarai dibawah. 

-timbul masalah tipu sijil.

-gagal jaga ekonomGagal 

-tunai janji.

-gagal kawal wabak Covid.

-gagal meyakinkan rakyat sehingga tahap sokongan pada PH jatuh dari 82% pada masa PRU14 menjadi 25%. Sebab itu kalah 5 PRK berturut-turut kepada BN.

-Sokongan pada PH jatuh dari 82% pada masa PRU14 menjadi 25%. Sebab itu, korang kalah 5 kalah berturut-turut dalam PRK kepada MN.

-Kerajaan pertama dalam Malaysia yang jatuhkan sendiri. Lepas itu salahkan hampir semua pihak kecuali diri Tun.  

-Pasaran saham paling corot dalam dunia, jatuh ke paras paling rendah sejak 10 tahun lalu.

-Petronas diturun penarafan oleh Moody’s buat kali pertama dalam sejarah.

-Keselamatan penerbangan Malaysia diturun taraf oleh Amerika Syarikat buat kali pertama dalam sejarah dan kini sama taraf dengan Bangladesh, Curaçao, Costa Rica dan Ghana.

-Gaduh dengan Amerika Syarikat, Arab Saudi, UAE dan India.

-Defisit negara yang diturunkan 8 tahun berturut-turut oleh BN dinaikkan semula.

-Nisbah hutang negara kepada KDNK yang diturunkan oleh BN masa Najib jadi PM dinaikkan dari 48.7% pada akhir suku-1 2018 menjadi 54.4% – hampir cecah had 55% di bawah undang-undang Malaysia. PH pinjam hampir RM140b dalam masa mereka memerintah.

-Kebergantungan negara pada hasil minyak yang diturunkan 8 tahun berturut-turut dari 44% ke 12.7% dinaikkan semula kepada 33%.

-Nilai aset Khazanah yang dinaikkan dari RM32b pada akhir 2008 ke RM116b diturunkan semula oleh PH ke RM73b dalam masa 2 tahun.

-Kadar pertumbuhan eksport negara turun dari +18.9% pada tahun 2017 menjadi 6.7% pada tahun 2018 dan akhirnya menjadi negatif (-1.7%) pada tahun 2019 SEBELUM Covid melanda.

-Dividen LTAT, KWSP, ASB, Tabung Haji paling rendah dan kedua paling rendah dlm sejarah.

-penurunan nilai aset bersih Khazanah sebanyak RM25 bilion iaitu paling besar dalam sejarah.

-Jualan aset negara secara lelong. Yang di lelong semasa PH menjual 12 strategic assets worth RM25.6 billion, termasuk IHH Berhad (RM8.42 billion), Sapura Upstream (RM3.7 bililon), Acibadem Sigort (RM1.25 billion), Telco M1 (RM1.65 billion), TNB shares (RM1.05 bililon), Boustead Plantation (RM1.2 bililon), Axiata Digital (RM0.579 bililon), BDO Unibank (RM0.415 bililon), CIMB (RM0.364 billion), Royale Chulan Hotel (RM0.197 bililon) and the Hong Kong Consulate building, sold to a buyer from China (RM1.6 billion).

-RM84 bilion dijarah dari rizab tunai Petronas.Cukai gula, cukai petak, levi pelepasan, cukai digital diperkenalkan.

-Tol PLUS dilanjut 20 tahun lagi walaupun dijanji mansuh.

-Jawatan berpencen baru penjawat awam dimansuhkan.

- Janji di capati sebelum PRU 14 tiada lantikan politik. 22 PH berkuasa lantikan politik paling ramai berquality sampah.

-Manifesto bukan kitab suci.

-Kontrak pada boboi OPCOM gentian optik berbillion ringgit. Bailout kedai roti The Loft sebagai balasan tokey Cina diberi projek Bandar Malaysia bernilai 2 billion ringgit.

-Rakyat malas dan perlu ikat perut.

Itulah kehebatan penipuan pemimpin PH.

Tu baru sikit. Sekian.

7 comments:

Anonymous said...

Guan Eng kenang mati 5 ribu jer.... USA dah 1 jota mati ...

bole relex lagi...!!

Anonymous said...

2 ringkasan jawapan
1. Satu dunia maklum covid dah mula merebak sejak Dis 2019. Waktu isu tahan pelancong China tu pun covid dah di bawa masuk dr lain2 negara spt India.

China ramai masuk dr zaman pi em dlu lagi. Skrng dia pun dah dijadikan sbgai aset geng P eNd.

2. Geng tipu sijil dan ekonomi tu ada dlm P eNd skrng nilah. Waktu PH dlu, mereka yg buat keje laknat tu. Orng PH sebenar mana ada kuasa sangat. Ada kes menteri buat keputusan ekonomi tanpa pengetahuan menteri kewangan. Org nampak PH yg salah.


Kesimpulan:
Hukum alam yg Tuhan tentukan.

Lihat sj apa jadi pada mana2 pemimpin2 penipu/zalim seluruh dunia dan zaman.
Takdir Tuhan bila mereka menjelma betul2 memerintah. Bala besar kena atas kepala mereka. Lebih malang, geng parti Islam extreme pun kena badinya bila bersekongkol dgn penipu dan pelompat dr PH dlu.

Anonymous said...

7.42 jawapan klise broo... fakta n data tak ada lansung.. tepis sana tepis sini alasan sana alasan sini.. ssgt lah klise broo

Aaikkk mana otai barua DAP melayu PKR PAN dan PejWang tak masuk2 lagi nak kasi komen dan belasah Perkara No 2 yang blogger Ibnu Hasyim tulis dng detail dalil berfakta dan angka skligus.

Sila ler komen dan belasah... klu bole belasah pakai otak bukan belasah ke laut tak ada fakta dan isi...

#nakkomenbiargunaotak

Anonymous said...

Jika puak RBA ternakan puak kafir harbi roket nak kencing rakyat dengan sembang kencing berunsur fitnah terhadap kerajaan PN pun, agak-agaklah kerana rakyat sidah tahu wabak covid-19 bermula di Wuhan dll di negara China Komunis di waktu kera jaan Pee H sedang memerintah negara.

Tindakan kera jaan Pee H memberi layanan istimewa kepada rakyat China Komunis telah menyebabkan ramai rakyat China komunis telah memasuki negara ini bersama virus covid-19 sebagai hadiah kepada negara kita.

Ingat kes covid-19 mula dilaporkan di negara kita di waktu Pee H berkuasa. Adakah puak RBA sedang mengidap penyakit nyanyuk berpura-pura lupa fakta ini?

Akibatnya virus covid-19 mempunyai tempoh masa dormant yang mencukupi untuk menjadi wabak covid-19 sebaik sahaja PN berkuasa.

Sekarang abang besar roket mahu sembang lebat babi pun boleh terbang dengan menitiskan air mata buaya konon kenang 5,108 Kematin Covic-19.

Yang berjaya melingkupkan ekonomi negara, 'menyamun' wang dan aset tabung umat Islam, menjual aset kerajaan , menambah hutang kerajaan dan memecat berbelas ribu kakitangan awam yang majoritinya kaum Melayu ialah abang besar roket kafir harbi dan khadam-khadam liberalnya. Sepatutnya puak penyamun ini mendapat award penyamun terbaik.

Lu puak RBA manyak sembang ma tetapi habuk pun tarak ! Setiap hari lu makan dedak roket, lu punya otak pun sudah jadi otak zombie sibuk kencing rakyat hancing seluruh negara.

Anonymous said...

Hari yang gelap bagi Msia ialah hari di mana:

(1) puak komunis Bintang Tiga mata sepet telah memerintah Tanah Melayu selama empat belas hari bermula dari tarikh tentera Jepun mengaku kalah kepada Tentera Bersekutu pada 16 Ogos 1945 dan melakukan keganasan dengan menyiksa , merogol dan membunuh kaum Melayu dan memusnahkan kampung dan ladang Melayu dan menghina agama Islam dll.

(2) Pengganas-pengganas mata sepet Parti Komunis Malaya meneruskan keganasan komunis Bintang Tiga dengan memusnahkan ekonomi negara dan dengan menyiksa , merogol dan membunuh kaum Melayu yang terdiri dari orang awam, polis dan tentera dan memusnahkan kampung dan ladang Melayu dan menghina masjid dan agama Islam dll dalam tempoh1948 - 1989.

(3) Puak kafir harbi roket pro-komunis dan khadam-khadam munafiqun liberal berjaya memerintah negara dengan kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dalam menipufesto Pee H.

Puak pro-komunis ini memuja dan mendewa-dewakan pengganas komunis dan bersikap anti-Islam. Mereka mahu pengganas komunis dijadikan pejuang kemerdekaan Msia. Memang jelas puak ini sedang sakit mental.

Umat Islam wajib menolak puak pro-komunis dalam PRU yang akan datang supaya mereka tidak boleh menindas Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Maaf bro. Bagi fakta bercambah pun klau dah bodoh sombong tu, mcm tu juga bro.

Serupalah time 1mdb dlu. Berkajang fakta siberi. Geng parti Islam extreme tetap percaya Al Najib waktu tu.

Anonymous said...

Wah puak RBA bodoh sombong ternakan abang besar roket mengaku tidak mempunyai fakta. Sembang kencing sahaja.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails