Monday, June 28, 2021

Wajah baru Afghan, &Drone Turki dibawa ke laut, darat..

 

1. Wajah baharu Afghanistan selepas AS undur.

Selasa lalu, Taliban telah menawan laluan utama rentas sempadan antara Aghanistan dan Tajikistan di utara Shir Khan Bandar, 50 km dari bandar Kunduz, utara Afghanistan berikutan berlakunya pertempuran antara tentera Kerajaan Afghanistan dan pejuang Taliban yang menyebabkan kekalahan tentera Kerajaan Afghanistan.

Berikutan kekalahan dalam pertempuran tersebut, tentera Kerajaan Afghanistan telah meninggalkan pos-pos kawalan mereka di kawasan terbabit dan tidak kurang juga ada yang menyeberangi Tajikistan. Menurut Khaliddin Hakmi, ahli majlis daerah Kunduz, Taliban telah mengambil alih keseluruhan Shir Khan Bandar dan pelabuhannya termasuk juga pos kawalan sempadan.

Jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid telah mengesahkan perkara tersebut dengan menyatakan bahawa Taliban telah menguasai keseluruhan Shir Khan Bandar dan pelabuhanya termasuk pos kawalan sempadan yang terletak selatan Sungai Pyanj yang menghubungkan Tajikistan-Aghanistan.

Kekalahan tentera Kerajaan Afghanistan di Shir Khan Bandar menggemparkan banyak pihak terutamanya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kerana dengan jatuhnya Shir Khan Bandar ke tangan Taliban, ia adalah satu tamparan hebat buat Kerajaan Afghanistan, PBB dan negara-negara yang sedang mengundurkan tenteranya dari Afghanistan berikutan kedudukan strategik dan kepentingan ekonomi Shir Khan Bandar.

Sejak pengumuman AS dan negara-negara sekutunya pada Mei tahun ini untuk memulakan pengunduran tentera mereka dari bumi Afghanistan yang dijangka akan berakhir pada 11 September, Taliban telah mula mengorak langkah menawan banyak wilayah dan kawasan-kawasan strategik di Afghansitan.

2. Turki: Pengalaman dalam Drone Dibawa ke Kenderaan Laut dan Darat

lsmail Demir, Presiden Presidensi Industri Pertahanan, dia menyatakan bahawa mereka bertekad untuk menunjukkan pengalaman dan kejayaan mereka dalam sistem dan pesawat tanpa pemandu di kenderaan darat dan laut.

İsmail Demir memberikan maklumat mengenai kajian mengenai sistem tanpa pemandu dalam catatannya di akaun Twitternya. Menarik pengalaman yang diperoleh dalam kenderaan udara tanpa pemandu (UAV), Demir berkata:

"Kami bertekad untuk menunjukkan pengalaman dan keberhasilan yang telah kami peroleh dalam UAV di kenderaan darat dan laut juga. Kegiatan perlumbaan prototaip kami, yang kami mulakan dalam rangka Proyek kenderaan darat tanpa pemandu (UAV) Tingkat 1 Kelas Menengah kami, berlanjut. 

"Selepas pemeriksaan SGA dan ujian mobiliti yang dihasilkan oleh Aselsan, Best Grup, Elektroland dan Havelsan, ujian menembak juga dilakukan dengan sistem senjata 7.62 milimeter. Selepas ujian autonomi dan prestasi, kami akan menyelesaikan perlumbaan prototaip kami bulan depan."


3. Akhbar Le Monde: 'SIHA Dihasilkan oleh Turki 'Habis Terjual''

Akhbar Perancis Le Monde menulis bahawa kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata (SIHA) yang dihasilkan oleh Turki "habis terjual".

Dalam berita di akhbar itu, dinyatakan bahawa Turki telah mengarahkan industri ketenteraannya untuk menghasilkan kenderaan udara tanpa pemandu dalam beberapa tahun terakhir dan telah meningkatkan eksportnya dari hari ke hari.

Berita itu berkata bahawa kenderaan udara tanpa pemandu Turki, yang terbukti berjaya di Syria, Libya dan Nagorno-Karabakh, "habis terjual", dan dilaporkan bahawa kenderaan ini mendapat permintaan dari negara-negara bekas Soviet.

Ditekankan bahawa kenderaan udara tanpa pemandu bersenjata "murah dan efektif" yang dihasilkan oleh syarikat Baykar mengubah jalan konflik dengan menyerang kereta kebal, kenderaan perisai, depot peluru dan sistem pertahanan udara di 3 zon konflik, tempat mereka digunakan pada tahun 2020.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails