Tuesday, June 29, 2021

Terputus bekalan makanan, kibar bendera putih. Al-hamdulillah..

 

Zulkiflie mengibarkan bendera putih di depan rumah kerana terdesak selepas keluarganya terputus bekalan makanan. - NSTP/Mary Victoria Dass

Kibar bendera putih demi isteri, anak

JOHOR BAHRU: "Saya tidak tahu sama ada tindakan kibar bendera putih ini betul atau tidak... saya hanya lakukannya demi anak dan isteri yang hamil enam bulan kerana kami terputus bekalan makanan."

Itu luahan jurukimpal, Zulkiflie Samsudin, 39, di Taman Pulai Indah, Kangkar Pulai di sini, yang kehilangan hampir separuh punca pendapatan bulanan sepanjang pandemik COVID-19.

Dia yang bekerja sendiri menyara isteri, Nur Aqeela Atika Mohd Dali, 29, anak perempuan, Putri Nur Zahirah, 9, yang mengalami masalah penglihatan dan anak lelaki, Muhammad Putra Riqzi Zilhelmi berusia 12 bulan.

Menurutnya, dia tidak mampu menanggung kos pembelian susu dan lampin pakai buang anak bongsu selain tidak mampu melangsaikan sewa rumah mahupun membayar ansuran kereta.

"Saya sedih kerana tidak mampu menunaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga dengan sebaik mungkin kerana masalah kewangan dan keadaan saya bertambah buruk sejak awal tahun ini.

"Saya kibarkan bendera petang semalam dan Alhamdulillah bantuan dan sumbangan diterima mencurah-curah hingga dijangka mampu menampung bekalan dapur keluarga selama beberapa bulan.

"Ada juga netizen yang sanggup melangsaikan sewa rumah yang tertunggak selama sebulan sebanyak RM800 selain bayaran ansuran kereta selama tiga bulan bernilai keseluruhan RM1,200," katanya.

Zulkiflie berkata, dia berterima kasih kepada semua yang membantu dan keluarganya juga mengambil keputusan untuk mengalihkan bendera.

"Buat masa ini barangan keperluan kami sudah mencukupi dan begitu juga dengan sumber kewangan.

"Saya amat bersyukur atas bantuan diterima dan hanya Allah mampu membalas jasa baik semua penderma," katanya ketika ditemui.

Lihat siri Thaikini:

Lihat siri S'purakini: 

3 comments:

Anonymous said...

Terbaik insyallah rakyat Malaysia banyak dermawan dan pemurah beri bantuan. Alhamdulillah

Anonymous said...

Umat Islam Malaysia suka menderma untuk membantu orang yang sangat memerlukan pertolongan kerana ajaran Islam 'Amar Makruf Nahi Munkar'.

Di negara maju seperti Amerika Syarikat, manusia materialistik tidak peduli tentang berpuluh juta orang miskin dan orang papa dan homeless people yang berada di sekitar mereka kerana mereka lebih sayang haiwan seperti anjing dari manusia.

Anonymous said...

Tp nik abduh komen lain plk..ko jgn lawan ulamak anak hasyimm..masuk neraka nanti..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails