Tuesday, November 10, 2020

Tun M sedia potong 10%, Bagaimana Guan Eng, Kit Siang, Anwar, atau Najib?

 

Tun M sedia potong 10 peratus pencen, bantu golongan hilang pendapatan

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan bahawa beliau bersedia dipotong pencennya sebanyak 10 peratus bagi membantu meringankan beban mereka yang hilang punca pendapatan akibat pandemik COVID-19.

Menerusi kenyataan hari ini, Dr Mahathir berkata keputusan itu dibuat memandangkan kehidupan beliau tidak terjejas akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan serta prosedur operasi standard yang terpaksa diamalkannya susulan wabak penyakit itu.

Bagi mengurangkan jurang antara mereka yang bernasib baik dan bermasalah, beliau berkata pemotongan 10 peratus daripada gaji kakitangan awam dan swasta untuk membantu golongan miskin ketika pandemik COVID-19 adalah langkah wajar.

"Tiap kali saya jadi Perdana Menteri, usul saya yang pertama ialah memotong gaji saya, gaji menteri dan timbalan menteri dan juga pegawai tinggi kerajaan sebanyak 10 peratus. Tidak ada pun masalah ekonomi yang besar di masa itu.

"Sekarang gaji sudah naik berkali ganda dari dahulu. Sementara ramai (pekerja) yang hilang pendapatan sama sekali, mereka yang bergaji dalam kerajaan tidak mengalami apa-apa kekurangan. Dalam syarikat swasta pun tidak ada kekurangan gaji," katanya.

Semalam, Dr Mahathir mencadangkan mereka yang berpendapatan tinggi dalam sektor awam atau swasta menyumbang 10 peratus daripada gaji mereka kepada golongan kurang bernasib baik, khususnya mereka yang hilang pekerjaan semasa pandemik COVID-19. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ramai pula yang bertanya, bagaimana pula dengan Guan Eng, Kit Siang, Anwar, atau Najib?

Hibur Hibur Sikit:
Album 2

21 comments:

Anonymous said...

Disaat2 sukar, elok juga potong gaji guru2 penyokong tegar Pakatan Hancing yang bergred tinggi tuh?

Lagi pun semua initiatif untuk menaikkan gaji2 mereka dahulu berlaku semasa era pemerintahan PM Abdullah & Najib!

Anonymous said...

Dikatakan buat sekian lama Petronas gas telah menjual gas2 mereka jauh lebih rendah dari harga pasaran dunia! Ianya amat memanafaatkan rakyat, juga syarikat2 kroni tertentu, TNB yang banyak menolong disaat2 sukar! Bergitu juga bank2 tempatan yang sedikit sebanyak membantu rakyat teramai dengan monotoriumnya!

Didalam dunia era maya ini, yang tidak banyak membantu rakyat, orang2 kampung, B40, penuntut2 universiti, murid2 sekolah adalah hampir kesemua syarikat2 telecommunications?. Perkhidmatan mereka dikatakan mahal, dan dikatakan ada juga perkhidmatan yang tidak bagus dan sering terganggu!

Diharap menteri yang berkenaan dapat meLIHAT perkara ini dengan segera!

Anonymous said...

Monotorium hangguk ko. Islam melarang penganutnya pura2 cerdik.takde ilmu buat cara takde.

Anonymous said...

semua MP la potong asyik yg syiok kat Kelantan makin naik hahahaha
hamPAS

Anonymous said...

Hj hadi, Atakiri , Taki tak nak potong ke. Kenapa tanya Kit Siang n Anwar je?

Unknown said...

Kau tahu ke berapa yg tghh infaqkan untuk rakyat/pelajar/golongan miskin tiap hari/bulan... Suluh muka kau tu apa sumbangan kau pada islam

Unknown said...

Pas dah lama potong gaji

Unknown said...

Babi mana tahu kelebihan Zakat infaq sedekah n Wakaf

Anonymous said...

Masa eng guan jadi menteri duit, zakat boleh bagi ke cina dap. Pkr dan pan angguk setuju.

Anonymous said...

Huntung la..kerajaan kapir suruh potong gaji. Kerajaang isley suruh naik gaji..xpe la..ni suma salah Dap. X walak karang x dpt tiket sorga..

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin PAS sudah lama potong gaji untuk kebaikan rakyat tetapi puak RBA ternakan puak kafir harbi roket masih juga menfitnah PAS kerana puak RBA memusuhi Islam , ulama Islam dan umat Islam.

Nampaknya puak RBA biaDAP sangat terdesak nak kencing rakyat dan menfitnah sejak sifu roket tak basuh berak hilang kuasa. Tak cukup dedak haram cap roketkah ?

Anonymous said...

Hoi RBA 3:32 , gaji adun PH jauh lebih tinggi berbanding dengan gaji rendah adun Kelantan maka wajarlah gaji adun Kelantan dinaikkan untuk membantu rakyat.

Mengapa adun PH tidak mahu potong gaji ? Adakah adun PH tidak bersimpati dengan rakyat yang hidup miskin Hari ini ?

Gaji semua MP adalah sama sahaja. Cukup-cukuplah puak RBA membodohkan diri sendiri. Simpan sedikit kebodohan kamu untuk keturunan RBA kamu .

Unknown said...

DAP mng salah kerana Kafir Laknatullah

Anonymous said...

Hoi RBA 9:51 bodoh berlapis-lapis ternakan puak kafir harbi roket, aku cabar kamu menulis gaji adun negeri PH Sgor dan PP dan gaji adun negeri Kelantan dalam tahun 2019. Kamu ada beranikah ?

Kamu RBA sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak. Kerja RBA kencing rakyat siang dan malam. Inilah hasil ajaran sifu roket tak basuh berak.

Simpanlah sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu sendiri.

Anonymous said...

Puak PANdir dan Parti Kencing Rakyat adalah puak hangguk ternakan puak sup katak pimpinan sifu roket tak basuh berak.

Anonymous said...

Sy sokong yb2 adun klate suma naik gaji. Diorg benar2 berkorban utk rakyat. Diorg naik keta buruk dan rumah buruk je. Nak minum air pun tadah air hujan. Sian diorg ni. Kalo blh, naik gaji tu smpi 100k sorg. Kami syg pemimpin islam kami. Mereka tu suma ulamakk yg memimpin umat ke arah keberkatan..
Sapa2 berani hina mereka, kami akan kapirkan..puii!

Unknown said...

Kalo doh Kafirnak buat mcmana mengucap semulalah

Anonymous said...

mantap! Mohon copy mas bro!

Unknown said...

Tunggu mati la..

Unknown said...

Hantar ker Khalifah Umar Abdul Aziz n Syeikh Abam n Syeikh Sabu

Anonymous said...

RBA 11:04 ternakan puak kafir harbi roket nak menyamar sebagai orang Melayu Islam @ ahli PAS untuk menfitnah PAS pun agak-agaklah sebab kita boleh mengenal pasti musang roket berbulu ayam seperti kamu.

Porrahhhh.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails