Wednesday, November 11, 2020

"Tidak mahu turun padang ke Sabah.. kerana takut mati.."

 

SN Rayer diarahkan keluar oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Azalina Othman Said yang menyebabkan kekecohan dengan Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing pada sesi lisan Mesyuarat Ketiga, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas di Dewan Rakyat, Bangunan Parlimen. - NSTP/Aizuddin Saad

Sidang kecoh, Ahli Parlimen Jelutong diarah keluar dewan   

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jelutong, S N Rayer diperintahkan keluar Dewan Rakyat pada saat akhir sidang selepas enggan akur dengan arahan Timbalan Speaker.

Ketegangan tercetus apabila Rayer (PH-Jelutong) mendesak Datuk Seri Tiong King Sing (GPS-Bintulu) menarik balik frasa 'DG takut mati' ketika King Sing membangkitkan isu Ketua Pengarah Kesihatan tidak turun ke Sabah ketika pendemik COVID-19 melanda.

Terdahulu, King Sing membangkitkan isu mengenai Ketua Pengarah Kesihatan yang tidak turun padang dan hanya membuat sidang akhbar harian untuk mendapatkan publisiti.

"Adakah DG dan Timbalannya tidak mahu turun padang ke Sabah kawasan yang paling tinggi kes COVID-19 kerana takut mati," kata King Sing.

Rayer mendakwa kenyataan King Sing itu memperlekeh pegawai barisan hadapan tetapi dinafikan King Sing yang menegaskan beliau hanya bertanya dan menyuarakan pandangan rakyat di sana.

Suasana dalam Dewan Rakyat menjadi kecoh dan beberapa penyokong kerajaan dan pembangkang bangun dan bertikam lidah.

Timbalan Speaker, Datuk Seri Azalina Othman Said, kemudian berkali-kali mengarahkan Rayer duduk sebelum membuat keputusan berhubung kenyataan King Sing itu, tetapi Ahli Parlimen berkenaan enggan berbuat demikian.

Pada masa sama, Azalina kemudian memberi dua pilihan kepada King Sing sama ada memohon maaf dan menarik balik kenyataan mengenai Ketua Pengarah Kesihatan itu atau memberikan penjelasan dengan meneruskan perbahasan.

Datuk Seri Tiong King Sing.
Datuk Seri Tiong King Sing.

King Sing memilih untuk menerangkan kenyataannya dan enggan menarik balik perkataan yang digunakan.

King Sing menyatakan beliau tidak bersalah dengan menyatakan sedemikian kerana hanya menyampaikan apa yang dinyatakan oleh rakyat dan anggota barisan hadapan.

"Saya tidak mahu tarik balik, apa salah saya cakap DG (Ketua Pengarah) ini takut mati sebab itu yang 'frontliner' nyatakan kepada saya. Saya hanya tanya bagi pihak 'frontliner'.

King Sing meminta kerajaan menetapkan prosedur operasi standard (SOP) yang jelas supaya rakyat tidak keliru dan teraniaya apabila dikompaun kerana didakwa melanggar peraturan ditetapkan.

"Isu ini penting dalam keadaan sekarang dan (nilai) kompaun RM1,000 itu besar. Semalam ada yang dikompaun kerana duduk sebelah-sebelah dalam kereta, ada juga didenda kerana masuk dalam stesen minyak untuk buat bayaran.

"Rakyat marah dan keliru kenapa tidak terang SOP, mesti diterangkan kepada semua agensi penguat kuasa," katanya.

Ahli Parlimen Jelutong, S N Rayer diperintahkan keluar Dewan Rakyat, hari ini. - NSTP/Aizuddin Saad
Ahli Parlimen Jelutong, S N Rayer diperintahkan keluar Dewan Rakyat, hari ini. - NSTP/Aizuddin Saad

Hibur Hibur Sikit:
Album 1

18 comments:

Anonymous said...

Ini pas memang sokong dato seri tiong. Beliau memberi pendapat yang bernas. Sebagai menteri duta china dan sebahagian daripada kerajaan PN mentadbir bersama pas, cina ini wajib disokong sebab dia bukan kapir harbi. Pas bersetuju beliau mencela DG kerana menteri kami pun tak takut mati. Tak perlu kuarantin. Cukup dengan berzikir kami pas sanggup turun sabah demi pilihanraya demokrasi. Ada nampak menteri2 dan ahli politik pas sakit? Mati? Selepas balik sabah? Takde. Kami ada dalil dan nas utk lawan wabak ni la.

Unknown said...

Ini bukan PAS..ini PANDAP

Anonymous said...

Adun dap langgar sop tak bising pulak dap. Langgar sop untuk bersantai kat pantai. Bukan buat kerja pun, enjoy sakan. Kalau pas tak ikut sop ketika bertugas bukan main kuat nyalak dap. Dunia akhir zaman. Tanda2 dah kelihatan pada dap dan groupnya. Kemusnahan dan fitnah berleluasa.

Anonymous said...

Ini masalah Pakatan Hancing/DAP Sabah yang bubar DUN yang menyebabkan virus merebak!

Surohlah mereka selesaikan!

Anonymous said...

Celaka betul DAP Selangor, masalah air tak selesai2?

Anonymous said...

Kalau bab akhlaq, rogol, dadah, ramai remaja melayu yg terlibat. Tapi bila bab cemar sungai, balak haram, dusun haram, najis babi buang kat sungai, serah pada cina dap. Mereka banyak buat kerosakan alam sekitar yg menyusahkan orang lain. Faham liberal, itu soal peribadi, kerajaan jangan campur tangan. Campur tangan hal agama islam, itu cina dap. Campur tangan urusan agama orang lain. Tolak tulisan jawi,tu cina dap. Tolak silibus pendidikan, itu cina dap. Pertikai Agong itu cina dap.

Anonymous said...

Hoi bahalol...ini cerita ahli parlimen bintulu yang bangang lah. Dok merapu hal lain apasal????Orang politik kalau nak bercakap kena fikir dulu...bukan sedap cakap je. Kalau bodoh tapi nak bercakap juga...comform memang banggang. Dia tak baca laporan dekat internet ke???Kan sebelum PRN sabah, DG KKM datang dan bagi taklimat tentang SOP mengundi..masa tu cobit kan dah mengila. Bodoh punya teouchu.

Anonymous said...

Kita boleh terima jika ia diajar melalui kelas tambahan kerana kamu tidak boleh paksa orang untuk belajar Jawi, sebaliknya anda boleh belajar jika anda minat secara sukarela,” katanya kepada pemberita pada Perhimpunan Agung Tahunan Pemuda MCA ke-55 di sini, hari ini.

Bagi kami ahli pas memang cina dap tu kapir harbi. Tapi cina mca yg tolak jawi bukan kapir harbi ye. Mereka lebih hampir dgn mazhab dalam islam. Malah gulai babi yg cina mca masak boleh makan kuahnye. Kami pas ada dalilnya.

Anonymous said...

Celaka ko bodo berani ko cakap bangang terhadap rakan menteri kami dalam PN. Presiden kami pas pun sokong la apa yg mp bintulu tu cakap. Jangan hina sahabat pas tau tak! Kalau tak kerana dia sokong PN tak dapat pemimpin jadi jadi menteri. Jahanam punya dapiq

Anonymous said...

Tak nak sentuh umany yg pertikai agong. Atau najis babi dalam sungai sejak ada dap.

Unknown said...

Kami ttp sokong DAP ini sumpah berdarah PAN

Anonymous said...

Bkn ko walaun Pas ke mcm hamba firaun? X takut ke x dpt tiket sorga? Lebai naik gaji, ko apa yg naik? Kah355x!

Anonymous said...

Komen 5:14 telah ditulis oleh seekor RBA ternakan puak kafir harbi biaDAP yang cuba menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah parti Islam PAS dan perjuangan Islam.

Puak RBA sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak.

Siang dan malam puak RBA sibuk kencing rakyat ! Cukuplah 22 bulan !

Anonymous said...

Komen 11:18 telah ditulis oleh seekor RBA ternakan puak kafir harbi biaDAP yang cuba menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah parti Islam PAS dan perjuangan Islam.

Puak RBA sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak. Siang dan malam puak RBA dan tuan kafir harbi biaDAP mereka sibuk kencing rakyat !

Cukuplah 22 bulan rakyat ditipu dan ekonomi negara merundum, beban rakyat meningkat dan aset kerajaan dan aset tabung umat Islam dijual oleh puak penipu dan penyamun yang suka makan sup katak !

Hanya orang bodoh sahaja suka dikencing oleh penipu dan penyamun.

Anonymous said...

Komen 11:23 telah ditulis oleh seekor RBA ternakan puak kafir harbi biaDAP yang cuba menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah parti Islam PAS dan perjuangan Islam.

Puak RBA sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak. Siang dan malam puak RBA dan tuan kafir harbi biaDAP mereka sibuk kencing rakyat !

Cukuplah 22 bulan rakyat ditipu dan ekonomi negara merundum, beban rakyat meningkat dan aset kerajaan dan aset tabung umat Islam dijual oleh puak penipu dan penyamun yang suka makan sup katak !

Hanya orang bodoh sahaja suka dikencing oleh penipu dan penyamun.

Anonymous said...

Kami puak RBA tetap sokong DA-Pigs kencing rakyat kerana kami mendapat sup katak dan dedak haram cap roket setiap bulan. Kah355x!

Unknown said...

Dlm DAP ada Khalifah Unar Abdul Aziz

Unknown said...

Ini kerana Ahli Oarlimen drp PN yg rasa besar kepsla dan cakap lepah dan diambil oeluanglah o ahli Parlinen Pakatun..isunya disini masih ramai ahli parlimen taik hidung masin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails