Thursday, November 12, 2020

Taufan Eta Landa Amerika Tengah, Mesej Erdoğan untuk Biden-Trump.

 

1. Taufan Eta Melanda Amerika Tengah, 200 Orang Terbunuh, Ramai Orang Masih Hilang


200 orang kehilangan nyawa akibat Taufan Eta yang melanda negara-negara Amerika Tengah. Menurut akhbar Amerika Tengah, 200 orang kehilangan nyawa dalam banjir dan tanah runtuh yang berlaku setelah Taufan Eta meninggalkan Honduras, Guatemala, Panama dan Nikaragua.

Pihak berkuasa mengumumkan bahawa ribuan rumah rosak dan lebih daripada 100 jalan dan jambatan menjadi tidak dapat digunakan kerana hujan lebat yang disebabkan oleh taufan. Ribuan orang yang terdampar oleh banjir dipindahkan dengan helikopter tentera.

Dianggarkan puluhan orang masih hilang di kawasan di mana usaha menyelamat sedang dilakukan dengan sukar.


2. Mesej Presiden Erdoğan untuk Biden dan Trump


Presiden Recep Tayyip Erdoğan mengirim ucapan tahniah kepada Joe Biden, yang terpilih sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS).

Menurut pernyataan yang dibuat oleh Direktorat Presiden Komunikasi, Presiden Erdoğan alam mesejnya, beliau berharap, bahawa keputusan pilihan raya akan bermanfaat bagi rakyat Amerika Syarikat, yang ramah dan bersekutu.

"Seperti yang telah kita bincangkan semasa Wakil Presiden beberapa kali dalam hubungan Turki-AS bersifat strategik, berdasarkan landasan yang mapan." Dengan menggunakan ungkapan itu, Erdoğan mencatat perkara berikut dalam mesejnya:

"Cabaran yang kita hadapi di peringkat global dan serantau hari ini menuntut kita untuk mengembangkan dan memperkuat hubungan ini berdasarkan kepentingan dan nilai bersama. Pada masa akan datang, kami mengulangi tekad kami untuk bekerja rapat dengan pentadbiran AS ke arah ini, dan hubungan kerjasama dan pakatan yang kuat antara negara-negara kita akan seperti yang berlaku hingga hari ini dan dunia di masa depan. Saya mengucapkan tahniah atas kejayaan pilihan raya anda, dan menyatakan hasrat tulus saya untuk keamanan dan kesejahteraan rakyat Amerika Syarikat. "

Sementara itu, Presiden Erdoğan juga mengirim mesej kepada Donald Trump, yang kalah dalam pilihan raya AS.

"Terimakasih Untuk visi ikhlas dan tekad yang anda kemukakan untuk perkembangan berdasarkan kepentingan dan nilai bersama hubungan Turki-AS" katanya.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan membuat panggilan telefon dengan Presiden Rusia Vladimir Putin. Menurut kenyataan Direktorat Komunikasi Presiden, hubungan Turki-Rusia, perkembangan serantau terutamanya di Nagorno-Karabakh dan Syria, telah dibincangkan dalam pertemuan itu. Dalam pertemuan itu, Presiden Erdoğan menyatakan bahawa langkah yang betul telah diambil dalam perjalanan menuju penyelesaian kekal di Nagorno-Karabakh pada malam sebelumnya.
(IH)

Hibur Hibur Sikit:
Album 2

6 comments:

Anonymous said...

Masih tertunggu mana kelibat pemimpin pas pertahankan org melayu islam ketua pengarah kkm yg diperlekehkan oleh cina kapir bintulu...

Harap nik buduh.. Toksalag. Airmani nik aziz terbuang sia2. Nak harap menteri duta timur.. Dia pertahankan syiah tau la..

Unknown said...

Benda nacam ini tak perlu digembur2 n mencari populis ..Tan Sri Datuk KKM dah jawab org Islam perlu redha mati dimana2 itu aturan ALLAH

Anonymous said...

Betul tu. Kita paeti pimpinan isle patut biarkan je dr noor hisham lawan cina ni yg perlekehkan org ialam yg berjasa. Lagipun mp cina bintulu ni bukan kapir harbi sangat. Kapir dia mirip kepada islam.
Takbir!

Anonymous said...

Kafir Hsrbi DAP...Bintulu masih dlm perhatian PAN sanggup bermusuh dgn PAS keranaa PAN parti Rahnatan Kafirin

Anonymous said...

Sehingga kini tak nampak lagi sebesar TAIK HIDUNG pun pemimpin2 MP2 belaan DAP aka PAN KHADAM DAP bercakap mengenai Islam?

Betul ke MEREKA BERGITU TAKUT KEPADA DAP untuk bercakap mengenai Islam, pembangunan Islam atau apa2 sahaja perkara berkaitan dengan Islam?

Atau mungkin cendikiawan2 tersebut sudah menjadi cendawan TAIK LEMBU?

Anonymous said...

PAN x telo , telo mereka dicekor amoi Melayu DAP

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails