Tuesday, November 10, 2020

Kenaikan gaji EXCO, Adun Kelantan diluluskan

 

Pembentangan dibuat oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan disokong oleh Exco Pembangunan Insan, Pendidikan, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan. - Gambar fail

KOTA BHARU: Kesemua barisan Ahli Mesyuarat Kerajaan Kelantan termasuk Menteri Besar, Timbalan Menteri Besar, dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bakal memperolehi pembayaran kenaikan gaji pokok.

Ia selepas persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini, dengan sebulat suara meluluskan rang undang-undang untuk meminda Enakmen (Saraan) Anggota-Anggota Pentadbiran dan Ahli-Ahli Dewan Negeri 1980.
Enakmen (Saraan) Anggota Anggota Pentadbiran dan Ahli Ahli Dewan Negeri 1980 (pindaan 2020) dalam empat fasa itu turut membabitkan penyelarasan dan kenaikan saraan Menteri Besar, Timbalan Menteri Besar, Speakerd dan Timbalan Speaker.
Pembentangan dibuat oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan disokong oleh Exco Pembangunan Insan, Pendidikan, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan.
Beliau juga ada menyebut penyelarasan itu bermula Januari tahun ini.
Ini bermakna, Ahli Mesyuarat Kerajaan dan Adun bakal memperolehi kenaikan gaji sebagai Ahli Mesyuarat Kerajaan (exco) Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar serta kenaikan gaji sebagai ADUN dengan dibayar bermula Januari hingga Oktober ini.
Difahamkan ADUN dan Exco kerajaan negeri Kelantan bakal menerima kenaikan gaji pokok antara RM3,000 hingga RM5,000 seorang.
Mohd Amar menjelaskan, pindaan ini dikemukakan berikutan faktor masa kini yang mencabar kepada anggota-anggota pentadbiran dan ahli-ahli Dewan Negeri.
Katanya, Rang Undang-undang ini juga sebagai satu penyelarasan elaun antara anggota-anggota pentadbiran dan ahli-ahli Dewan Negeri dengan negeri-negeri lain di Malaysia.
Tambahnya, tugas anggota pentadbiran dan ahli-ahli Dewan Negeri bertambah berat terutamanya dalam negara yang berhadapan dengan suasana pandemik COVID-19.
Sementara itu, kerajaan negeri turut bersetuju memberi bantuan kewangan khas kepada penjawat awam dan lantikan politik di negeri ini.
Perkara tersebut dimaklumkan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaakob semasa membuat penggulungan pada Persidangan DUN Kelantan (Belanjawan) di Kompleks Kota Darul Naim, hari ini.
Menurutnya, kakitangan awam seramai 6,854 akan menerima RM600 manakala lantikan politik pula sebanyak RM300 melibatkan penghulu, kakitangan pegawai halaqah, guru Al-Quran dan fardu ain, guru pondok dan sebagainya.
Hibur Hibur Sikit:
Album 1

17 comments:

Unknown said...

Gunakan utk rakyat biarkan puak PH meroyan dan terus meroyan

Anonymous said...

Mantap..time covid org lain kena potong gaji dan dibuang kje. Dtg yb klate dpt increment smpi 5k sorg...takdirr!

Anonymous said...

Mengapa puak RBA jahat berlapis-lapis sehingga sanggup menfitnah Adun Kelantan sedangkan Adun Kelantan mendapat gaji Yang sangat rendah berbanding dengan Adun PH seperti di Selangor dan Pulau Pinang ?

Puak RBA lidah biawak hati hitam berkarat adalah tentera Syaitan yang sibuk menyebarkan fitnah setiap hari. Bahkan mereka menyamar sebagai orang Melayu untuk melaga-lagakan kaum Melayu.

Anonymous said...

Mengapa pemimpin-pemimpin kafir harbi dan RBA dan khadam munafik liberal mereka berdiam diri seperti syaitan bisu tidak menyalak histeria apabila pemimpin roket dan barua mereka sengaja melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Bergerakan Bersyarat (PKPB) yang melarang merentas daerah dan negeri ???

Sebaliknya puak musuh Islam ini sibuk meroyan dan menyalak histeria siang dan malam mengutuk, menfitnah dan memburuk-burukkan menteri parti Islam yang telah disaman RM1000 kerana SOP covid-19 dan beliau telah disahkan negatif covid-19.

Ini jelas membuktikan musuh Islam adalah kepala bapak hipokrit lidah biawak berhati hitam berkarat yang suka menyebarkan pembohongan dan fitnah untuk menghasut rakyat membenci kerajaan dan memburuk-burukkan menteri parti Islam, parti Islam dan perjuangan Islam yang berjuang menegakkan Islam.

Sedarlah umat Islam bahawa musuh Islam sentiasa menyerang Islam dan minda umat Islam dari pelbagai sudut. Cukuplah 22 bulan agama Islam dan umat Islam ditindas !

Anonymous said...

Puak roket hipokrit lidah biawak bodoh berlapis-lapis sanggup melanggar SOP covid-19 untuk merayakan hari jadi tanpa memikirkan keselamatan orang ramai seolah-olah hukumnya wajib untuk meraikan hari jadi mengikut ajaran sesat roket.

Unknown said...

Jika dilsyan puak PH mesti berfakta kerana mrk semua beruk mat ngeh

Anonymous said...

Kenapa nk banding dgn Adun PH selangor dan Penang? Tu kan kerajaan kapir dap.
Banding la dgn adun ganu dan kedah..

Anonymous said...

Sendiri mintak sendiri lulus

Anonymous said...

Penang dan selangor loaded.
Kelantan pokai.

Anonymous said...

RBA kepala bapak hipokrit lidah biawak takut untuk membandingkan gaji ADUN Kelantan yang rendah dengan ADUN negeri PH yang tinggi kerana RBA mahu kencing rakyat.



Anonymous said...

Mengapa RBA dan puak kafir harbi roket dan khadam liberal mereka berterusan menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan menteri parti Islam walaupun beliau tidak positif covid-19 dan beliau telah memohon maaf secara terbuka dan memotong gaji beliau sendiri untuk rakyat ?

Sebaliknya , apabila puak roket yang sengaja melanggar SOP covid-19, mengapa puak roket tidak menyalak histeria bersahut-sahutan siang dan malam mengutuk puak roket mereka sendiri ?

Inilah akibatnya apabila puak kafir harbi , RBA dan khadam liberal mereka suka makan dedak cap roket dan sibuk menfitnah ulama-ulama Islam.

Anonymous said...

Baik punya cilok! Keh355x

Unknown said...

Abam punya cilok menanggis Saiful

Unknown said...

Penang babi nahal .Selangir buntut mahal

Unknown said...

Dok reti Sidang DUN ker?

Anonymous said...

Kuat btl tunggang agama!

Unknown said...

Tunggang buntut babi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails